Waarom koop jij niet meer bij de V&D?

• 12 February 2015
  • 30 reacties
  • 546 Bekeken

“Nood is hoog bij V&D” “Het ooit zo succesvolle Vroom & Dreesmann wankelt” V&D heeft het moeilijk. Het warenhuis zit al jaren in de rode cijfers. Mijn vrienden en kennissen zouden het jammer vinden als V&D verdwijnt, zeggen ze. Maar uiteindelijk kopen we er waarschijnlijk te weinig. Hoe komt dat? De een zegt dat ze zich te veel op het middensegment richten: een krimpende groep die steeds vaker de weg weet te vinden naar winkels als Action, Lidl en Primark. Regelmatig hoor je ook dat V&D de boot heeft gemist met de online ontwikkelingen. Afgelopen week werd onderstaande afbeelding vaak gedeeld op sociale media, waarin je duidelijke verschillen ziet tussen V&D en internetwinkels als CoolBlue en Bol.com. Resteert de vraag: Waarom koop jij niet meer bij de V&D?

30 reacties

Ik koop nog steeds heel regelmatig artikelen bij V&D.

Het heeft leuke aanbiedingen en een prima geprijsd segment

En bij de fysieke winkel en online.

Ik vind het een heel prettig warenhuis met prima service en aangenaam personeel.

Ik zou het heel jammer en een verarming vinden als deze warenhuisketen zou moeten sluiten.
Reputatie 5
Badge +5
Bij V&D vind ik 30 identieke jassen in een rek, bij Wehkamp 30 verschillende jassen. (even als abstract voorbeeld)

Met tientallen peperdure panden en 10.000 medewerkers niet kunt concurreren met een web shop zonder dure panden en maar 700 medewerkers.

Bovendien is de keus erg beperkt, die is in een webwinkel veel groter.

V&D zou 30 verschillende jassen in een rek moeten hangen (wel in verschillende maten) alleen als "inkijk exemplaar" zoals bij een boekenwinkel.

Passen en goed bevonden wordt een nieuw exemplaar thuis bezorgd, kans op retour zenden nihil.
Reputatie 2
Badge +2
V&D is de laatste vijf jaar niet meer "mijn" winkel .Vroeger was het veel gezelliger Ligt voornamelijk aan het assortiment en de artikelen zijn zo wie zo veel duurder dan elders. Ik vind bovendien dat in mijn woonplaats (Zoetermeer) dat de inrichting niet bij de tijd is en de paden zijn veel te nauw, en dat vind ik niet prettig winkelen. Ik ga er hooguit nog heen als ik toevallig een cadeaukaart krijg op verjaardag, en zo. Wat internet betreft heb ik bij V&D nooit iets online gekocht. Voor de werknemers bij V&D is dit allemaal niet leuk. Hoop maar dat ze straks bij andere bedrijven terecht kunnen want ik zie er toch van komen dat het V&D niet goed gaat komen .
Badge
Ik koop ook nog af en toe bij V&D Er zijn een aantal problemen. 1. Zorg dat je goedkoop of gratis kan parkeren. Soms kost een uurtje parkeren 4 euro. Ook zijn er weinig winkelbeleving bij V&D. Kijk naar de Ikea het is een uitje geworden om naar de ikea te gaan. Goedkoop eten. oppas voor de kids,gratis parkeren. Leuke voorbeelden die je kan bekijken. Ook goede prijs-kwaliteit verhouding. Bij V&D is dat zoek. Misschien moet V&D eens luisteren naar zijn klanten. Wat willen ze en hoe zorg je dat ze bij V&D weer komen. La Place loopt goed omdat het zich onderscheid. Verse producten. Makkelijk en toegangelijk restaurant.

Misschien moet V&D een ander assortiment. Misschien meer naar de groene kant. Zoals sustainable kleren,make-up sieraden en dan zul je je assortiment dus moeten verkleinen. Meer op kwaliteit richten ipv kwantiteit.
Er is in Middelburg geen V en D meer...
Ik vind v&d niet meer de winkel van vroeger.toen v&d net in Nederland kwam was het een nieuwe ervaringen van winkelen..ik vind dat v&d totaal niet met de tijd meegaat qua reclame maken, hun aanbiedingen onder de aandacht brengen, en ze hadden bijvoorbeeld ook eens kunnen investeren in een heel bekend persoon bv doutzen kroes ofzo..Nee h&m blijft voor mij toch het beste die gaan tenminste met hun tijd mee en heel belangrijk die investeren in hun werk
Badge +1
Vergeleken met 25 jaar geleden ben ik ook een van de consumenten die steeds minder is gaan kopen bij de V&D. Terwijl in die tussenliggende periode er zelfs een V&D dichter bij huis werd geopend.

Alleen in de loop der jaren veranderde het aanbod. Als ik dan naar V&D ging en ik zocht naar een bep. product dan bleek dat het niet meer in het assortiment zat. Sommige afdelingen krompen in en werden dan zo klein dat het aanbod vrijwel nul was. bijv. de cd afdeling. Er kwamen wel andere producten voor terug maar het werd van alles een beetje maar net niet datgene wat je nodig had.

Ik denk dat ze het assortiment beter kunnen verkleinen. Minder afdelingen. Er ontstaat meer ruimte voor de andere afdelingen en wordt het "rustiger" in de winkel.
Reputatie 2
Badge +2
Ik vind het voorbeeld van H&M nou niet ÉÉn van de gelukkigste. Daar is nog wel wat over te doen wat betreft de investeringn in landen zoals India. Wat dat betreft mogen de werkomstandigheden voor de fabrieksarbeidsters "wel wat beter" op z'n zachts uitgedrukt. Maar dat is eigenlijk weer een heel ander discussie. Wat betreft V&D vind ik ook , en dat gebeurt meer, dat de vakbonden en ook de ondernemingsraad (!!) ook niet heemaal onschuldig zijn. Die reageren m.i veel te laat op dergelijke gebeurtenissen of ze hebben daar te weinig onvloed.
Ik koop er niet omdat ik zelf in Franeker woon en niet meer werk in Leeuwarden. toen ik daar nog werkte kocht ik af en toe wel bij V&D maar sinds 2010 werk ik niet meer in Leeuwarden. Vandaar. en online kopen dan moet je vooruit betalen en daar heb ik een hekel aan.
Bij Kaufhof in Duitsland krijg je de parkeerkosten vergoed als je bij de kassa afrekent.. Event. gratis een kop koffie na besteding van minimaal € 10,- .
Ik vind er ook meestal net niet waar ik naar op zoek naar ben, geen idee waar dat precies aan ligt. Bij andere fysieke winkels (dus niet online) heb ik dat minder.

Wat houdt 'met zijn tijd meegaan' in voor een warenhuis, wat voor soort beleving moet het creËren? Voor mij hoeft het niet direct een uitje te zijn zoals Sahrah aangeeft, maar ik heb wel altijd het gevoel dat ze de gangpaden en rekken zo vol mogelijk willen proppen.

@elly1955: kan jij je vinden in de reacties van andere communityleden die minder positief spreken over V&D?

Ik vind het een heel prettig warenhuis met prima service en aangenaam personeel.

Ik zou het heel jammer en een verarming vinden als deze warenhuisketen zou moeten sluiten.

Badge +1
ik denk dat het belegen en ouderwets is, wat misschien niet waar is.
H. G doctor de werkomstandigheden zijn inderdaad vreselijk voor die mensen.ik wilde ook eigenlijk een vergelijking maken dat h&m wel gebruik maakt van bekende mensen om hun kleding onder de aandacht te brengen..dat heeft h&m wel goed bedacht artiesten zoals Beyoncé die in een bikini loopt ,ja daar komen de tienermeisjes wel op af rennen.v&dvind ik persoonlijk ook niet klantentrekkend met hun prijzen.
Stephan Wat houdt 'met zijn tijd meegaan' Ik vind dat ze meer reclames op de tv moeten laten zien , vooral voor de jongere generatie 14/18 ,die kleding betaalbaar maken ,en vooral een hele bekende zangeres of actrice de kleding showen in de reclamespot.h&m doet dit al jaren.
Ach, door hebberigheid en korte termijn denken heeft de top van VenD er in 2005 voor gekozen hun panden allemaal te verkopen. Ze maken nog steeds winst op de verkopen maar moeten nu hun panden zelf huren. De panden liggen op A locaties. De huren zijn enorm hoog. Het is nu in Amerikaans handen, Sun European Partner, en is helemaal niet Nederlands. Zoals het Kruitvat van Chinezen is. We kopen niet meer bij VenD maar bij aandeelhouders. Dat hoort bij ons systeem. Dat heeft nu eenmaal nadelen.
In Emmen is de V&D een klantontvriendelijke winkel, je kan niet binnenkomen I.V.M klapdeuren. Maak je gebruik van een hulpmiddel " scootmobiel, sta voor een gesloten deur. Hopende dat iemand zo vriendelijk is om de deur voor jou te openen.

Ook de liftdeuren zijn klapdeuren, dus geen enkele mogelijkheid om zelfstandig met de lift te gaan!!! En ook niemand van het personeel zal jou ongevraagd hulp aanbieden.

En wil je iemand van het personeel iets vragen is er niemand te vinden in de zaak.

Ik kan niet zelfstandig de V&D bezoeken en men zal geen enkele moeite doen om dit te veranderen. Dit is al jaren een groot probleem voor vele klanten. ,!!!
In de loop der jaren ben ik geen V&D fan meer gweorden.

Amsterdam Rokin.

* Vieze broodgeur bij de ingang. Wat voor gist is dat in hemelsnaam? Of soort geur??

* In de loop der jaren ook merkwinkels binnen de V&D, bijv Hunkemuller. Dan kan je niet afrekenen bij hun met andere Bh's

Ik hou niet van onduidelijk waar ze beginnen winkels in warenhuizen te verstoppen.

* Overbelichtte displays.

Veel en veels te schel licht in de totale ruimtes.

Ruime entree. Om vervolgens kronkelend de roltrap te bereiken.

Sommige populaire gedeeltes bots je teveel tegen anderen op- kleding.

Andere gedeeltes zijn weer veels te ruim en krijg je pleinvrees. ICT.

* Te vaak verandering van wat waar staat.

* Klachtenafdeling en ruilafdeling verstopt. Zet die bij de ingang! We hebben niet zoveel tijd meer.

Reclames in het verdelen met festival waren dom en nodigde niet uit. Niewe reclames leuker.

Was al een aantal jaren het oude V&D gevoel kwijt.

Sterkte en succes.
Mijn TIPS om V&D weer uit het slop te halen:

1. Weg met al die kleren, het is toch net niet wat de consument zoekt en neemt veel te veel ruimte in beslag, idem dito voor al die lelijke goedkope oostblok-handtassen;

2. Zorg dat er weer kwaliteitsproducten op bijvoorbeeld huishoudelijk gebied (servies, bestek, glaswerk, kookgerei, en noem maar op) te koop zijn. Beter gezegd: Alle goedkope meuk eruit en gewoon weer kwalitatief goede producten verkopen, maak er weer een echt warenhuis van;

3. Zorg dat online ook alle producten te bestellen zijn die je in de fysieke winkel aanbiedt;

4. Maak het personeel klantvriendelijk, servicegericht, want dat zijn de medewerkers bij V&D maar zelden;

5. Stop met al die elkaar continue opvolgende kortingsacties!
Net als bij Hema (ook in bezit van een investeringsmaatschappij) steeds minder personeel Drijft de werkstress op. Dit drijft ook de derving op! Geen personeel, meer diefstal!

Alleen La Place doet het goed naar mijn idee, daar kom ik nog steeds graag!
Badge +1
Ach, ik koop niet meer bij V&D maar ook niet minder. Vroeger hadden ze nog een eigen computer afdeling.... nu heet dat Dixons. Vroeger hadden ze een eigen restaurant, nu heet dat LaPlace... en zo zijn er vast nog meer voorbeelden. Of zijn dat afdelingen die ze hebben gesloten en nu voor een shop-in-store hebben vervangen? Volgens mij draaien de andere good-old vendex bedrijven nog net zo goed.

Daarnaast heeft V&D voor mij in de loop der tijd soms een paar jaar een oubollig imago gehad, dat dan weer een paar jaar vooruitstreven was. Mogelijk zitten ze nu weer even in hun oubollige-7-year-itch en moeten ze er weer uit kunnen komen.

Maar ze moeten zich wel een beetje bij hun leest houden. Niet alles is on-line goed te verkopen, sommige zaken moet je echt off-line doen. Ze zijn nooit een postorder bedrijf geweest. Als dat niet lukt, wordt dan ook geen webwinkel, zie dat als extra filiaal en combineer het afleveren met een bezoek aan de winkel: Daar gratis af te halen, thuis afleveren tegen afleverkosten. Ook ruilen en zo bij het filiaal naar keuze.

Uiteindelijk hoop ik dat de V&D ook nu weer zijn/haar draai vind.

Enneh, voor het staatje bij het verhaaltje: Doe ook de cijfers van de Bijenkorf en de Hema er eens naast? Dat zijn in mijn ogen winkels die beter met de offline winkels te vergelijken zijn.
Badge
Anderhalve week bij V&D geweest, na vele jaren. Maar ja, ik had nog een cadeaubon... en met al die berichten... Dus ik koop een treinkaartje en reis naar De Grote Stad

Het werd een haast hilarische opeenstapeling van starheid waar je als consument niet op zit te wachten. Ik had het moeten filmen...

Ik wilde voor mijn cadeaubon een koekenpan kopen, dus naar de vijfde etage, vijf roltrappen op. Veel koekenpannen, het leek wel een spreadsheet van merken, 'lijnen' binnen de merken en diameters. Van 1 merk, 1 lijn, 1 diameter, was er een korting op de algehele korting die voor alle koekenpannen gold. Geen idee waarom die extra korting alleen voor dat merk, lijn, diameter was, maar ach, dat was een detail. Ik maakte mijn keuze, rekende af met de cadeaubon, en had nog iets van E. 5,27 over. Wat daarmee te doen? Een cd? Een cd!

Dus naar beneden, naar de parterre, verdieping -1, 6 roltrappen af naar beneden. Cd gevonden, afrekenen met cadeaukaart, nog iets van E. 0,27 over. Terwijl ik mijn cd opberg, hoor ik de verkoper aan de klant na mij vragen: spaart u air-miles? Dat had hij mij niet gevraagd, en ik vroeg of die alsnog konden worden bijgeschreven, ook voor mijn eerdere aankoop. Nee, dat ging niet, de transactie was voltooid, maar klantenservice kon het wel. Mijn oog viel op een bord dat je bij besteding van E. 25,-- een tegoedbon van E. 5,-- kon krijgen, en daarnaar gevraagd, was dat ook bij klantenservice na te vragen.

Dus naar boven, naar de 5e verdiepeing, 6 roltrappen op. In een hoekje, diep verstopt, zit klantenservice. Twee dames werken de rij klanten af. Twee vragen voorgelegd, over de air-miles en over de besteding van E. 25,-- en de tegoedbon. De dame van klantenservice wist het niet, haar collega misschien wel. Haar collega probeerde voor een andere klant een probleem op te lossen waarvoor ze het hoofdkantoor moest bellen, maar die namen al 10 minuten de telefoon niet op. De klant werd gevraagd later nog eens terug te komen, of te proberen zelf het hoofdkantoor te bellen. Mijn air-miles waren zo gefikst, en de tegoedbon kreeg ik ook, hoewel die eigenlijk alleen was voor een transactie van E. 25,-- in ÉÉn keer. Ik vroeg: dus als ik mijn koekenpan van de vijfde etage mee naar beneden genomen had, en zes verdiepingen lager tegelijk met mijn cd had afgerekend, was het geen probleem geweest? Antwoord: inderdaad, dat is ÉÉn transactie. Vraag: maar vinden de heren van de pannenafdeling het niet vreemd wanneer ik met een pan die nog niet is afgerekend, de afdeling afloop en de roltrap naar beneden neem? Antwoord: u had het in ÉÉn transactie kunnen afrekenen.

Goed, nu had ik nog iets van E. 0,27 te besteden, en een tegoedbon van 5,--. Nog een cd dan maar? Ja, nog een cd.

Dus naar beneden, naar de parterre, verdieping -1, zes roltrappen. Snel een cd gevonden, en afgerekend met de cadeaukaart en de tegoedbon. O, nee, NIET met de tegoedbon! Lees de kleine lettertjes op het bord waarop de aanbieding het uitschreeuwt: niet te besteden aan: en dan volgt een lijst van hier tot Tokio... niet aan boeken en leesvoer, niet aan informatiedragers zoals cd's en dvd's, niet aan herenkleding van 'tig' merken, niet aan dameskleding van 'tig' merken, niet aan kinderklediing van 'tig' merken.

Dus de cd die ik toch wel wilde hebben, met gewoon geld betaald. Nog te besteden 1 tegoedbon. Misschien een pyjama?

Naar de derde verdieping, vier roltrappen op. Naar de rekken met 'vanaf 5,--' Het goedkoopste artikel op het eerste rek is E. 15,--. Nog een rek proberen, vergelijkbaar resultaat, er is niets te vinden dat de vanafprijs kost. Dan maar naar de schrijfwaren.

Naar de parterre, verdieping -1, vier roltrappen af. Ik wandel langs een kleurdoos van meer dan E. 100,-- (kleurtjes voor meer dan 100 Euro, echt waar? Ja, echt waar!), een kartonnen stofmap voor papieren van E. 5,-- (ÉÉn stofmap, van karton, voor vijf Euro? Ja, echt waar!) Na nog meer verbazing over de prijzen van etuis, ringbandvullingen (200 vel lijntjespapier is anderhalf keer zo duur als 300 vel ruitjespapier??) en pennen, Doe eens praktisch, vijf schrijfblokken van 1 Euro! Helemaal top! Ik wacht op mijn beurt. Voor mij is een mevrouw die twee kaarten heeft uitgezocht, en ze wil er ook postzegels bij. De dame achter de kassa weet niet of ze ook postzegels verkopen. Er wordt een collega bijgehaald. Die weet dat ze inderdaad postzegels verkopen. Ze liggen in de la. De collega gaat op 3 m. afstand rustig staan kijken. De rij groeit. De andere kassa blijft ongebruikt. De la gaat open, er wordt gegrabbeld, ja hoor, postzegels! Maar die gaan alleen per tien. Mevrouw heeft er maar twee nodig. Verkoopster: Dat kan niet, ze gaan alleen per tien. Klant: Maar ik heb maar twee kaarten gekocht. Verkoopster: Ik kan u geen twee postzegels verkopen. Mevrouw zucht eens heel diep en rekent de kaarten af. Dan ben ik aan de beurt met mijn vijf schrijfblokken. Ik geef de tegoedbon. Maar het werkt niet... De tegoedbon kan alleen ingewisseld worden bij een besteding van ... E. 25,--. Dus als je E. 25,-- in ÉÉn transactie besteedt, krijg je een tegoedbon van E. 5,--, die je kan inwisselen voor een beperkt assortiment van opnieuw een transactie van E. 25,--? Inderdaad. Een klant achter mij doorziet heel snel de situatie en wil mij wel helpen met zijn aankoop, een boek van 19,99. Maar E. 24,99 is geen E. 25,-- dus de tegoedbon is niet inwisselbaar. Wat is het goedkoopste artikel onder handbereik - de rij groeit immers... in eer rek liggen rode niemand-ook-niet-van-het-personeel-weet-wat-het-zijn-dingen en voor 0,79 doen we niet moeilijk. Doe er daar maar een van bij. De kassa registreert E. 25,78 maar weigert de tegoedbon. Als u hebt opgelet weet u natuurlijk nog dat een boek tot de uitgezonderde artikelen behoorde dus deze vlieger gaat niet op. Hoewel het allemaal razendsnel gaat, staan er inmiddels zeker zeven mensen te wachten, maar er gaat geen tweede kassa open. De collega kijkt nog immer werkloos toe vanaf zijn vaste plek op 3 m. afstand.

De schrijfblokken leg ik terug, jammer maar helaas. Dit gaat vandaag niet lukken. Ik probeer de tegoedbon weg te geven aan andere klanten, maar ze kijken allemaal heel wantrouwig naar het bonnetje. Zeker vaste klanten bij V&D, klanten met ervaring.

U begrijpt, ik ben er niet rouwig om als V&D het loodje legt. Als wat ik die dag heb meegemaakt, representatief is, het visitekaartje van het concern, dan is V&D echt uit de tijd.

Het personeel ervaarde ik op die dag als star, weinig behulpzaam en slecht geÏnformeerd, al gun ik nadrukkelijk niemand werkloosheid.

Ik hou er in elk geval een hilarisch verhaal aan over, dat nog vele verjaardagen mee kan!
Wat een verhaal M.A. Pierhagen! Goed voor de verjaardagen ja, maar het klinkt allemaal wel erg omslachtig...

Anderhalve week bij V&D geweest, na vele jaren. Maar ja, ik had nog een cadeaubon... en met al die berichten... Dus ik koop een treinkaartje en reis naar De Grote Stad

Het werd een haast hilarische opeenstapeling van starheid waar je als consument niet op zit te wachten. Ik had het moeten filmen...

De enige reden dat ik niet meer bij V&D kom is dat het iedere keer weer heel lang duurt voor ik iets kan afrekenen. Meestal zit er 1 persoon achter de kassa en is er verder niemand in de buurt die even een kwartiertje meedraait om de lange rij wachtenden weg te helpen. Dit is me in Enschede al zo vaak overkomen, dat kan geen toeval meer zijn. Dus mij zien ze daar niet meer. Heel jammer, want ik vond het jaren geleden altijd een prettig warenhuis waar ik veel kwam en veel kocht.
@Annette-W: gezien jouw ervaring met structurele wachtrijen in het filiaal Enschede: is de webshop dan een uitkomst?

De enige reden dat ik niet meer bij V&D kom is dat het iedere keer weer heel lang duurt voor ik iets kan afrekenen. Meestal zit er 1 persoon achter de kassa en is er verder niemand in de buurt die even een kwartiertje meedraait om de lange rij wachtenden weg te helpen. Dit is me in Enschede al zo vaak overkomen, dat kan geen toeval meer zijn. Dus mij zien ze daar niet meer. Heel jammer, want ik vond het jaren geleden altijd een prettig warenhuis waar ik veel kwam en veel kocht.

Regelmatig loop ik door de winkel maar koop er weinig. Er is niet een specifieke reden om naar VenD te gaan. Ik ben het met Caroline eens; weg met al die (meer van hetzelfde) kleding. Beter is een warenhuis voor alles in de huishouding met kwaliteitsproducten. Dat nodigt meer uit en koop je niet zo snel op internet.

Reageer