gratis artikel

Wachten op de klantenservice: doe jij het vaak?

• 23 November 2022
  • 10 reacties
  • 198 Bekeken
Wachten op de klantenservice: doe jij het vaak?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Ons panel heeft het liefst telefonisch contact met een klantenservice. Maar dan moet het telefoonnummer van het bedrijf wel te vinden zijn. Vervolgens leiden lange wachtrijen en onbeantwoorde vragen tot veel ontevredenheid.

Onze eigen klantenservice heeft het ook vaak erg druk. Doordat we veel vragen krijgen over onder andere de drukte op Schiphol en energieleveranciers, moeten bellers bij ons soms ook langer wachten dan we zouden willen. In dit gratis artikel uit de Consumentengids van december 2022 vertellen we je er meer over en lees je meer over ons onderzoek.

Moet jij vaak lang wachten bij een klantenservice? Praat mee!

10 reacties

Sinds vele jaren maak ik principieel nooit meer gebruik van betaalde telefonische klantendiensten.

Ik weiger mij te gaan ergeren tegen betaling. De ergernis is dan gewoon te groot voor mij.

Gratis ergeren doe ik nog wel, bijvoorbeeld Belastingtelefoon Toeslagen: gratis 67 minuten wachten.

Ik probeer ook zo weinig mogelijk betaald te bellen met een klantenservice. Ik zoek eerst op de website. Dingen als afhaaladres of achteraf betalen staat meestal wel ergens. Met de chatbot lukt het steeds vrij aardig om binnen 5 minuten iemand te krijgen die het antwoord kan geven. 

Waar we wel moeten betalen bij bellen is de huisarts. Daar staan we altijd wel een kwartier tot soms een half uur te wachten. Het werd onderhand een tientje per maand. Dus toen maar voor het eerst een abonnement met belminuten en databundel van €8 per maand genomen op één telefoon. Daarvoor nooit nodig gehad met prepaid en wifi van Ziggo hotspot.

Betaalde nummers vermeid ik. Vaak is er een 2e nummer dat een lokaal kengetal heeft.
Ik ben ook van mening dat 0900 nummers verboden moeten zijn voor een helpdesk of arts.
Mijn huisarts heeft de voorkeur voor digitaal, portaal of email.

Reputatie 5

Bij de klantenservice van Bol Com werd tot 2 x toe in mijn geval ( telefonisch) snel gereageerd en ook de vraag betrekkelijk snel beantwoord / of opgelost.

Bij vragen voor Post Nl. en bv. Eneco is mijn ervaring dat ze betrekkelijk snel reageren als je dat via Twitter doet.  Doen ook wel moeite om het op te lossen.

Bij veel verzekeringsmaatschappijen is het altijd lastig  Ze willen het liefst dat je of het contact--formulier in vult en alles verder via de website regelt.

Als ik wel bel is ‘de wachttijd altijd langer dan u van ons gewend bent’.

Ik zet het toestel dan op de speaker en ga ondertussen verder met waar ik mee bezig was tot ik aan de beurt ben.  Het punt van ergernis ben ik dan al voorbij.

Als je je nummer inspreekt bellen ze je terug, althans dat is de bedoeling , dat heb ik een keer gedaan en vervolgens hoorde ik niets.

Onze huisarts heeft ook  het liefst contact via je eigen patiënten portaal voor vragen, mails,  geen spoed afspraak enz.

Hij rekent daar wel per vraag/ antwoordmail € 5.42 voor .Daar kwam ik  pas achter toen ik per toeval even bij de Ohra keek naar de  stand van zaken m.b.t. mijn ziektekosten en ik enkele malen dat bedrag zag staan van € 5.42.  

Een mailtje  sturen valt dan kennelijk onder:  Declaratie omschrijving :  Consult regulier korter dan 5 minuten .

Reputatie 6
Badge +6

@W. van Wijngaarden Een mailtje  sturen valt dan kennelijk onder:  Declaratie omschrijving :  Consult regulier korter dan 5 minuten"

Dit vond ik bij een algemene zoekactie op internet.

Een huisarts kan consulten op afstand declareren als reguliere consulten. Als een consult op afstand zowel inhoudelijk als qua tijdsbesteding vergelijkbaar is met een consult in de spreekkamer, mag men een vorm van consult declareren. Bij bijvoorbeeld uitgebreider e-mailcontact kan men dus een declaratietitel kort consult, consult of lang consult declareren bij de zorgverzekeraar. Het gebruikte communicatiemiddel tussen huisarts en patiënt (face-to-face, telefoon, e-mail, persoonlijke gezondheidsomgeving etc.) doet er niet meer toe. Sinds 2019 zijn de consulten van de huisartsen afgestemd op digitale zorg. 

Kortom, het maakt niet uit of een consult digitaal, telefonisch of fysiek plaatsvindt omdat de zorgprestaties algemeen omschreven zijn. Alleen de duur van het consult maakt uit: kort, normaal of lang. Dit geldt voor een consult bij de huisarts. 

Bij de Huisartsenpost kan je met de assistent ook een eind komen.

Maar dan moet je er wel even naar toe.

Gratis ergeren doe ik nog wel, bijvoorbeeld Belastingtelefoon Toeslagen: gratis 67 minuten wachten.

Bij inloggen (Digid) belastingdienst/toeslagen kan je bijna alles zelf vinden en wijzigen indien nodig.

(De proefberekening toeslagen rekent alles uit voor de toeslagen waar je recht op hebt)

Denkt u nu, Gebruiker1644, dat ik de Belastingtelefoon Toeslagen ga bellen en 67 minuten ga wachten als het niet nodig is?

Reputatie 6
Badge +6

De vraag niet kennende, is het voor u met de lange wachttijd, wel opgelost kunnen worden?

Of heeft u zelf toch nog verdere acties moeten ondernemen.

Reputatie 5

even off topic

Gebruiker1644596728

Dat klopt idd. Op mijn telefonische vraag om opheldering over die bedragen ( ook weer € 5.24 ;-) ) hoorde ik dat het niet uitmaakt of je fysiek, dan wel digitaal of telefonisch je verhaal kwijt wil. Alles wordt berekend.

Ik vind het ook heel  normaal dat er gedeclareerd wordt als ik online  aan de huisarts een specifiek medische vraag stel.

Hier was dat niet het geval maar wees ik hem  ( in meerdere online heen en weer mailtjes ) op een systeemfout in zijn eigen te gebruiken online patiënten-portaal.

Dat ik  vervolgens voor zijn fout in totaal rond de 34 euro moet aftikken voor een paar mailtjes vind ik dan nogal opmerkelijk.

De vraag niet kennende, is het voor u met de lange wachttijd, wel opgelost kunnen worden?

Of heeft u zelf toch nog verdere acties moeten ondernemen.

Ze verwezen mij door.

Dat ik  vervolgens voor zijn fout in totaal rond de 34 euro moet aftikken voor een paar mailtjes vind ik dan nogal opmerkelijk.

Dit is niet opmerkelijk, dit is hedendaagse absurditeit.

Reageer