Consumentenbond.nl
straatvraag

Wat is je grootste miskoop?

• 14 augustus 2020
  • 12 reacties
  • 1907 Bekeken
Wat is je grootste miskoop?
Badge +8
  • Moderator
  • 1588 reacties

Door je goed in te lezen over een product hoop je natuurlijk een miskoop te voorkomen, toch kan het helaas wel eens zo zijn dat je verre van tevreden bent over een gekocht product. 

We zijn benieuwd: wat is je grootste miskoop geweest? Praat mee!

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, bekijk de reacties hier.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het zijn er meer van hetzelfde . Namelijk auto's . Zowel nieuw als 2e hands met ernstige en meermalen zeer kostbare gebreken . Vooral bij nieuwe auto's was de garantie-afhandeling vaak zeer teleurstellend. Men kreeg het probleem niet opgelost of men vond het een ‘ producteigenschap ‘ en daarom aanvaardbaar . Soms kreeg ik het opgelost na eerst flink nijdig te worden of de importeur in te schakelen of door naar een andere garage te gaan . Velgen die binnen een jaar gaan roesten aanvaardbaar ? Een benzinemeter die een afwijking heeft van 15 liter aanvaardbaar ?  Tssss !!  Een paar voorbeelden van de vele die ik kan  noemen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb een paar jaar terug de camera Panasonic Lumix TZ100 gekocht. Hij stond toen als Beste Koop in de test van de Consumentenbond. 

De camera is heus prima hoor, hij is echt niet de grootste miskoop! Maar hij is wel een koop waar ik na 30 jaar de Consumentengids lezen de meeste teleurstelling over heb. Immers na zoveel gidsen lezen heb je altijd de slimste koop toch?

Bovenop de prijs kwam nog de case-tas van €35. Dat was een hardcover ding. Maar daardoor paste de camera niet meer in je bloeszak en had je dus toch een knoepert van een ding voor je buik als je hem om je hals hangt. Iets waar deze camera in de test juist voor werd aangeprezen dat je dat niet had zoals bij al die spiegelreflexcamera's. Na 30 jaar zo'n camera om m'n nek wou ik dat juist niet meer.

Bovenop de prijs kwam ook nog de Panasonic geheugenkaart van iets van €69. Dat was een speciale kaart want hij moest voor filmen in HD een hele hoge schrijfsnelheid halen. Sandisk had die ook met die snelheid voor €12. In de praktijk blijkt Sandisk toch niet snel genoeg te zijn, er zit bibber in de films en sprongen.

Op al mijn apparaten zitten lithium ion batterijen die je moet opladen. Nooit heb ik een apparaat met een dode batterij omdat ie te lang leeg was of zo. Allemaal kan je ze dan weer opladen. Maar deze camara had na 1,5 jaar wel een dode batterij. Nieuwe Panasonic was €34, de merkloze €12. 

Het ergste vond ik aan die camera de hele erge graad van ingewikkeldheid van de software. Het is een compleet boekwerk wat je uit je hoofd moet kennen wil je alle functies weten te gebruiken. Ja leuk, speciale stand voor dit, speciale stand voor dat, maar je zit "uren" te zoeken naar die stand. De zon is dan allang ondergegaan en het publiek is na een half uur cheese roepen alvast maar naar huis. Je zou zeggen dat een camera altijd flitst als je de flitser aan zet. Nou deze camera bepaalt zelf of hij dan wel of niet flitst, en sta je "uren" te zoeken naar "gedwongen" flitsen. Gevolg is dat je alleen de automatische stand gebruikt en een heleboel andere functies maar laat liggen. Verbinding met internet gaat via netwerk modus maar is zo traag dat je alles maar via het kabeltje doet. Ook al heb je de camera altijd in het tasje, na een jaar verbleekt de tekst al op het plaatje op de body met de technische specificaties.

De lens kan 10x inzoomen maar je houdt alleen goede scherpte met een statief. Uit de hand genomen valt de scherpte bij zoomen tegen. Automatisch scherpstellen op een vliegtuig met een banner die langs het strand vliegt heeft de camera hopeloos moeite mee. Hij maakt de foto dan niet. Iedereen heeft dan wel een foto waar de banner op te lezen is, en jij hebt niks. Ja je kan vogeltjes fotograferen in bomen, maar je scoort er geen likes mee onder de andere hobbyisten vanwege mindere scherpte.

Er kunnen nogal wat foto's op de geheugenkaart, voorbij de 10000 in hoge resolutie. Als er een boel op staan, en je wil één foto wissen, daar doet hij dan wel een minuut over. Hij gaat dan de hele kaart eerst lezen, een uitvegen, en dan weer de kaart herlezen.

Ik mis die spiegelreflex van vroeger.

@Jan 
Ik bezit een voorganger van die camera.(TZ70)
Het is de 3e uit die serie, die ik gekocht heb.
Snelle SD kaarten zijn er van alle merken.
Pas op met merkloze accu, na een software update kan de accu zomaar niet meer werken.

Die scherpte bij zoomen.
Zet de digitale en slimme zoom helemaal uit. Dat is ellende.
En als je op statief stabilisatie uit doet, is het nog scherper.

Wat het vliegtuig betreft, kun je ook de scherpstelling op volgen zetten.

Ik gebruik een case logic tas, omdat de originele onhandig is.
Die hangt aan mijn riem.

Over de TZ100 twijfel ik nog.
Ik wil steeds meer, met mijn toestel.
Het blijft een compact camera.

Iets waar ik me de laatste tijd geërgerd heb is deze rare dop op de deodorant spuitbus.
Ik had er een paar gekocht en er kwam meer in mijn neus dan onder mijn oksels.
Gebruik nu iets anders, geen spuitbus.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper

Dat vind ik wel verrassend, dat bij jou de Panasonic Lumix TZ70 de grootste miskoop is geweest die jij had. Dat had ik niet verwacht 😳.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper

@Jan 
Ik bezit een voorganger van die camera.(TZ70)
Het is de 3e uit die serie, die ik gekocht heb.
Snelle SD kaarten zijn er van alle merken.
Pas op met merkloze accu, na een software update kan de accu zomaar niet meer werken.

Die scherpte bij zoomen.
Zet de digitale en slimme zoom helemaal uit. Dat is ellende.
En als je op statief stabilisatie uit doet, is het nog scherper.

Wat het vliegtuig betreft, kun je ook de scherpstelling op volgen zetten.

Ik gebruik een case logic tas, omdat de originele onhandig is.
Die hangt aan mijn riem.

Over de TZ100 twijfel ik nog.
Ik wil steeds meer, met mijn toestel.
Het blijft een compact camera.

Het thema is: beschrijf je teleurstelling van een aankoop. Niet hoe je een camera beter had kunnen bedienen. Dat is toch niet de issue? Mensen weten toch heus wel hoe ze een camera moeten bedienen die ze al 2,5 jaar hebben? Dus je moet slechts je eigen teleurstelling schrijven hier. Mensen durven anders hier niet meer openhartig hun dingen te schrijven als je die dan gaat zitten analyseren wat ze fout zien.

Er waren maar twee merken met een SD kaart met het gewenste aantal Gigabytes en de maximaal haalbare snelheid ten tijde van de koop. Zie de testrapporten van nl.hardware.info van herfst 2018. In zo'n bijzondere camera ga ik geen 32Gb kaartje meer in steken! 

Een merkloze accu bestaat niet. De enige accu die bij mij dood ging in mijn leven was de accu van het cameramerk. De goedkope accu's van alternatieve merken gingen bij mij niet dood. Ik heb die dus geen tweede keer hoeven te kopen.

Ik gebruik een andere tas waarbij de camera nog enigszins in mijn jaszak past. Dus niet dat hardcover ding. Dat hij in je bloeszak past stemt niet overeen met de realiteit.

De TZ100 heeft een nieuwe zoom die 10x gaat en is anders ingericht dan de TZ70. Wat je noemt zit daar niet op of is anders.

Op Flickr was een hobbyist met voorbeeldfoto’s van de TZ100. Mijn camera haalt die scherpte niet als ik uit de hand fotografeer. Hij moet dus een statief hebben gebruikt zonder dat te zeggen bij de foto. De stabilisator uitzetten was niet aan de orde want ik heb nog geen statief gebruikt.

Wat het vliegtuig betreft vraag ik mij af welke foto’s jij zou produceren. De camera is dus de vorige dag uitgeleend aan iemand anders. Alle instellingen staan anders. Je zit op het strand en je ziet een vliegtuig met een banner aankomen. Je hebt maar tienden van seconden de tijd om je camera in te stellen. De zon schijnt fel, je ziet helemaal niets op je schermpje! Weet je wat de TZ100 dan doet? Die vertikt het om een foto te maken want de instellingen staan niet goed. Je drukt en je drukt en je drukt als het vliegtuig voorbij vliegt. Het resultaat staat hieronder. 

Ik ben dus teleurgesteld. Met een andere camera had ik veel mooiere foto's gemaakt van dit historisch moment. Met deze foto's kan je toch niet voor de dag komen man! De tekst is gelukkig nog leesbaar, zo scherp stelt ie gelukkig nog wel. Ben benieuwd of jouw camera dit kan. Dit is wat ik tot uitdrukking wou brengen van de teleurstelling. Met m'n vroegere spiegelreflexcamera had ik veel mooiere foto's gemaakt precies zoals ik wou. 

Dit iss de batterij van het merk van de camera. De enige Lithium Ion batterij die in mijn leven dood ging dus. Zoals je ziet: Made in China. Niets mis mee hoor, op één ding na. Die fabriek maakt ook al die andere batterijen van andere merken voor een veel lagere prijs met dezelfde kwaliteit! Dacht je nou echt dat iemand in Roemenie stiekem in z'n schuurtje tussen de schapen en de kippen deze batterijen zat na te maken? Dus goedkoop merk is helemaal niet verkeerd, je moet het alleen maar ontdekken. De een heeft het wel ontdekt, de ander niet. Wie het niet heeft ontdekt loopt steeds te zeggen dat je geen merkloos ding moet kopen en wil niet aanvaarden dat het inmiddels anders is. De TZ100 krijgt bij mij pas een update als ik het zelf doe. Ik had het nog niet gedaan. Dus daar lag het niet aan. 

Reputatie 7
Badge +7

Off-topic reacties verwijderd.

Reputatie 4
Badge +4

De TZ100 heeft een nieuwe zoom die 10x gaat.

Maar @Jan, je hebt dan eigenlijk de verkeerde camera gekocht. Op zich staat die TZ100 prima bekend, maar 10 optisch zoom is eigenlijk erg weinig.

Om een vliegtuig te kunnen fotograferen heb je echt meer nodig dan die 250mm maximale zoom van de TZ100. Heb even wat testfoto’s gemaakt met mijn Nikon P610 (60 optische zoom) en dan zie je dat je minimaal 500mm nodig hebt, bv de Panasonic LUMIX DC-FZ82 (max. 1200mm).

uitzicht op kerktoren
250mm zoom TZ100
500 mm zoom
1000 mm zoom

Reputatie 7
Badge +6

Beste @pckrulllenbol dank je wel voor je reactie. Ik heb m'n hele leven al met dergelijke camera's en lenzen rondgelopen naargelang ik er centjes voor had. Ik werd dat beu en met het digitale tijdperk vond ik een klein cameraatje in je bloeszak ook wel heerlijk. En toen ik toch iets beters wou zag ik die Panasonic TZ100 goed uit de bus komen in de test, het beste net onder de spiegelreflex. Heerlijk, toch topfoto's maken zonder zo'n knoepert van een camera voor je buik en een tas met lenzen aan je schouder.

Hij is en blijft een uitstekende camera. Maar er werd gevraagd wat is je grootste miskoop? Die had ik niet. Ik lees altijd de Consumentengids, in huize Jan worden geen miskopen meer gedaan. Maar ik had wel iets waar ik “het meest teleurgesteld” over was tussen de spullen als koelkast, magnetron, laptop, smartphone, autobanden, televisie, printer en zo de afgelopen vijf jaar gekocht. 

Ik schreef slechts die teleurstelling. Dat is hier nu het topic dacht ik. Als ik op je reactie inga ben ik off-topic. Op 232 meter afstand krijg ik vanaf het bovenste appartement boven De Sting aan het Pieter Vreedeplein de St. Joseph kerk van Tilburg ook prima ingezooomd op de foto met de TZ100! Daar heb ik geen telelens voor nodig. Maar die extreme situatie, je camera is niet ingesteld, onverwachts komt er een vliegtuig met een banner over, ik kon de banner niet lezen, de zon schijnt zo fel dat je het schermpje niet kan lezen, je hebt maar tienden van seconden om je camera in te stellen, hoe zijn jouw foto's dan? Al m'n vorige camera's konden dan mooiere foto's maken. 

Als ieders bijdrage hier zo geanalyseerd gaat worden, zijn er dan nog mensen die hun grootste miskoop hier durven te plaatsen? Ik zie nog geen volgende verschijnen.

Als je het over telelenzen wil hebben, misschien open je een nieuwe draad daarover? Dan kan ik ook losgaan. Ik heb al over de 35000 foto's op internet staan! Maar op een dag is het genoeg en ga je naar eenvoudiger. 10x zoom is dan meer dan prima!

Reputatie 5
Badge +4

Dan kan ik ook losgaan. 

Ik vond je in dit topic, nou ja eigenlijk alle topics, al los gaan….

Als ieders bijdrage hier zo geanalyseerd gaat worden, zijn er dan nog mensen die hun grootste miskoop hier durven te plaatsen? Ik zie nog geen volgende verschijnen.

Ik heb nog nooit een miskoop gedaan, en dat nog wel zonder de Consumentenbond/-gids.:wink:

Ooit kocht ik peren die na een week nog steeds keihard waren, idem dito wilde perziken.

Ik heb hiervan al eerder gewag gemaakt op dit forum.

In beide gevallen leverde het een tegoedbon op, dus zo mis was de koop nu ook weer niet, hoewel het aanvankelijk wel degelijk zo uitzag.

Badge +8

:point_right: Ook op straat vroegen we mensen naar hun grootste miskoop, bekijk de reacties hier.

Reageer