Wat komt er zoal kijken bij de verkoop van een natuurterrein?

• 19 August 2020
  • 2 reacties
  • 222 Bekeken

Samen met mijn broer en zussen ben ik erfgenaam van een natuurterrein. Ik probeer duidelijk te krijgen wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van dit perceel.

Een koop-contract, een akte bij de notaris, maar wat nog meer? En welke kosten zijn voor de koper dan wel de verkoper?

Extra complicatie: een eerste navraag bij een notaris leert dat wij alleen als erven gezamenlijk kunnen beslissen over verkoop/verhuur. Moet dan ook iedereen bij de overdracht aanwezig zijn?

Input is zéér welkom!

2 reacties

In dit geval ben je met z'n allen eigenaar en moet je met z'n allen akkoord zijn. Als één niet wil gaat de verkoop niet door, het is hier niet meerderheid van stemmen, maar algemene stemmen.

Bij Vereniging Eigen Huis kun je een standaard voorlopige koopovereenkomst kopen. Als iedereen die getekend heeft ga je naar de notaris die dan de overdracht verzorgt. 

Je kan elkaar machtigen, dan hoeft niet iedereen aanwezig te zijn. Het hoeft niet persé maar je kan je handtekening op het gemeentehuis lagen legaliseren.

Reputatie 5
Badge +3

@D. Mertens De Notaris kan en moet deze en andere vragen allemaal beantwoorden. Neem er ook voldoende tijd voor en accepteer de erfenis niet direct maar laat je goed voorlichten. mogelijk zijn er claims of andere aansprakelijkheden(ook dat moet de Notaris checken, en ja die uren moeten worden betaald). Als de grond in eigendom is tijdens de jaarovergang dan komen er ook rekeningen voor OZB en waterschap die moeten worden betaald. De waarde van natuurterrein is over het algemeen laag . 

Reageer