Consumentenbond.nl
Vraag

Wat mag een online bedrijf vragen?

• 25 februari 2020
  • 7 reacties
  • 403 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Ik kocht twee vouchers bij Social Deal. Vervolgens kwam een schermpje met de vraag hoe ik wilde betalen. Ik klikte op iDeal en het schermpje verdween direct. Er kwam een volgend scherm met de mededeling dat nog enkele gegevens nodig waren, dat was mijn naam, maar die was al ingevuld en mijn geboortedatum. Nu begrijp ik niet waarom ik mijn geboortedatum moet geven als ik ergens wil gaan eten, ik heb dat dus niet gedaan. Wel gebeld naar de Social Deal “klantenservice”. Het antwoord was dat dat nodig was, waarom het nodig is bleef duister. En als ik het niet wilde invullen kon ik niet kopen, terwijl ik al een mail had waarin stond dat ik de 2 vouchers gekocht had. 

Nu vraag ik me af hoeveel een bedrijf eigenlijk van je mag vragen. Ik heb ooit gehoord dat niet meer gevraagd mag worden dan nodig is voor de transactie. Klopt dat? En als je alleen relevante info wilt geven, kunnen ze dan de koop terug draaien? 

7 reacties

Reputatie 6
Badge +4

de avg wetgeving zegt dat je datgene mag vragen voor het doel wat bereikt moet worden, doelbinding dus. 

bij een etentje zou een minimum leeftijdsgrens kunnen gelden en dan is je geboortedatum nodig. maar dat lijkt me erg ver gezocht

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb even gezocht op de site van het restaurant, op de menukaart staat een kinderijsje, daarmee is een minimum leeftijdsgrens inderdaad niet waarschijnlijk.

Het lijkt mij een methode om vast te stellen dat de besteller meerderjarig is, of op zijn minst om aan te tonen dat daar om gevraagd is. Het restaurant zal dat mogelijk eisen maar er zijn wellicht andere redenen waarom Social Deal dat wil registreren. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik vul bij winkels die dit vragen een willekeurige datum in.
Bij 1 winkel, krijg ik ieder jaar een leuk cadeautje.

Badge +8

Hi @Dieudonnee*, goeie vraag! Je zou deze ook eens kunnen stellen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen?

Reputatie 2
Badge +3

Autoriteit Persoonsgegevens? Tja, daar heb ik ooit wat gevraagd. Een gebed zonder end. Ze antwoorden niet, dan vraag je weer, krijg je een niet-relevante reactie, probeer je het nog een keer, lukt weer niet, enz. tot je het opgeeft. Daarom heb ik mijn vraag hier gesteld.

Autoriteit Persoonsgegevens? Tja, daar heb ik ooit wat gevraagd. Een gebed zonder end. Ze antwoorden niet, dan vraag je weer, krijg je een niet-relevante reactie, probeer je het nog een keer, lukt weer niet, enz. tot je het opgeeft. Daarom heb ik mijn vraag hier gesteld.

Dit is niet mijn ervaring met AP. Mijn laatste melding werd opgepakt en ik ben zelfs 2 keer persoonlijk gebeld door de senior inspecteur van het crossborder team.

Ik zou zeggen, leg het alsnog bij hun neer! Daarnaast hebben hun ook voorbeeldbrieven:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/voorbeeldbrieven-privacyrechten

Misschien is de brief “Recht op beperking van de verwerking” wel handig om naar socialdeal te versturen.

Reageer