Webwinkel: ik zie steeds een andere webwinkel die niet deugt

• 8 September 2017
  • 13 reacties
  • 3656 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Ik zocht via Google naar blauwe Durea schoenen, en kwam op een website 'koop favoriete schoenen'. Ze hadden van elke soort schoenen wel heel erg veel maten, aan het eind van het seizoen. De domeinnaam kwam ook niet overeen, het was iets van media-net.nl of zoiets. In de voorwaarden, welke in zeer slecht Nederlands waren, werd ineens de website 'omg-nails' benoemd. Verder geen adres of iets. Deze site gemeld bij fraudehelpdesk, en de volgende dag was hij offline, om een paar dagen later terug te zijn met de domeinnaam http://www.zweverinkglasenadvies.nl. Weer gemeld. Ik kreeg het advies om iets te melden bij SIDN, maar op die website raak ik in de war en weet ik niet hoe het aan te pakken. Ik kan wel zien dat de naamhouder in de VS zit. Geen contactgegevens van de registrar, en geen abuse-mailadres.

Vandaag vond ik opnieuw een website, die opnieuw wel heel erg veel merkschoenen in alle maten op voorraad heeft, en opnieuw vage voorwaarden in krom Nederlands, geen adres, etcetera. Deze keer heet hij http://www.synergyhub.nl. Via de SIDN website heb ik wel ontdekt dat deze site in de UAE gevestigd is. Opnieuw geen contactgegevens.

Ik trap er niet in, maar vind het allemaal wel erg vervelend, want het vervuilt mijn zoekactie steeds weer. Daarbij zijn er legio mensen die dit niet door hebben, en de prijzen die ze op die website vragen, zijn te mooi om waar te zijn.

Weet iemand hoe het komt dat ik steeds een dergelijke fake site voorgeschoteld krijg, en hoe ik ervan af kom? Want ik ga echt mijn informatie niet delen met die lui, en zeker niets betalen, maar ik wil ze gewoon niet meer krijgen.

En hebben anderen hier ook last van, of is er iets wat ik niet goed doe?

13 reacties

Het blijft op uw topic aan reacties en ervaringen ontbreken ...

Prioriteit anders gaan stellen ...

Met fake-aanbiedingen is klaarblijkelijk nog steeds genoeg geld te verdienen. Veel 'schoenenkopers' hebben inmiddels echter hun les al geleerd en herkennen, zoals u, onserieuze aanbieders meteen. Ook de Consumentenbond heeft i.v.m. websites meerdere items en waarschuwingen aangegeven waarop men zou moeten letten.

Ik ben inmiddels ertoe overgegaan om serieuze nederlandse aanbieders (o.a. met stenen winkels) via hun website te vragen of ze mij een bepaald merk, model, maat en kleur kunnen bezorgen en zet NIET de prijs als nummer één op het verlanglijstje.

Daarmee lijkt het door u geschilderde probleem in ieder geval (bijna) opgelost te zijn.
Ik zou ook zeggen dat: "Als je dit soort ellende nou niet opzoekt kom je het ook niet tegen"
@Jos 613

Staan 'uw blauwe schoenen'' er hier niet bij, of staan die fake-aanbieders juist bovenaan?

https://www.google.nl/search?q=blauwe+durea+schoenen&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3wtSZmZ3WAhUIY1AKHePEB9YQ_AUICigB&biw=1280&bih=613
@Jos613

Op de chinese websites kosten deze tamelijk Durea-uitziende schoenen inderdaad maar de helft. Misschien worden ze in China echter per schoen aangeboden?

Maar alle gekheid op een stokje, op Markplaats kan de intensieve zoeker soms ook geluk hebben:

https://www.marktplaats.nl/z/kleding-dames/schoenen/durea.html?query=durea&categoryId=625
Reputatie 1
Badge +2
@hänschen klein

Ik heb even vlug gekeken op de door jou gestuurde link: de 3e, 8e, 12e,14e,16e,18e,21e,23e,26e....

oftwel: latinogrooves.nl, dagjedaf.nl, massagepraktijktiel.nl, talentenhuisnieuwwest.nl, notarissenverhaegen-eekhaut.be.

Op de PC heb je ze zo eruit gepikt, op de url. Maar op de smartphone is dat lastiger te zien.

Het is een typisch patroon van een url die niets met schoenen te maken heeft, alle maten, en meestal onwaarschijnlijk lage prijzen.

En vorige week waren het dus gewoon url's van andere websites die ze gekaapt hadden.

Het was overigens in het geheel niet mijn doel om extra voordelig uit te zijn, maar om nieuwe blauwe bandschoenen te vinden nu de mijne het recent onverwacht opgaven, terwijl ze bijna overal niet meer voorhanden zijn aan het begin van de herfst. Op topshoe ben ik inmiddels geslaagd, voor de volle prijs, overigens ander merk, Think. Net geprobeerd, zelfde ellende. Ditmaal ook media-nt.nl weer, die ik met durea niet meer kon vinden na melding. Daarnaast bij Think de websites: roparunteam141.nl, catterydoublevision.nl, kinderpraktijkkleurrijk.nl, abc-gemeenten.nl, dwdatelier.nl.

En het verandert ook nog per uur. Ik was even afgeleid, en probeerde het nogmaals met 'blauwe think schoenen: nu zijn het devlondertuinen.nl, festivalfm.nl die bovenaan staan, en opnieuw het voorgaande lijstje vanaf media-nt.nl, en dan verder schoorlinoudeansichten.nl, heilo0opdekaart.nl, stylight.nl, inkttaxi.nl, mcbilthoven.nl, easy-sigaret.nl, zw-artprojects.nl, en nog vele meer.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een vrij recent fenomeen is, heb nooit eerder zoiets gezien en echt wel eens eerder gezocht op specifieke producten.

Alle websites laten 1 of 2 cookies achter zonder toestemming: recently_viewed_products soms en zenid, meestal.

Zou het met de zenid cookies te maken hebben?
Bedankt voor uw ervaringsbericht en misschien was ik ietsie vooringenomen door de vele klachten van schoenen-consumenten die het internet momenteel vervuilen ... sorry!

Aanbieders vinden altijd weer manieren om (soms tijdelijk) een verdienmodel op te zetten. Bij dit CB-forum moet men hopen op een bericht van een insider of misschien op ondersteunig van de Bond. Er zijn mogelijkheden: 1 - direct vragen als lid of 2 - de site in te vullen "wat wil jij dat we gaan testen" of 3 - wanneer u hier ècht als nerd in wilt duiken via de nieuwe denktank (topic), die op zoek zijn naar innovaties en misschien is een check-site een oplossing. Mogelijk zijn er nerds op andere fora waarmee u kunt chatten?

https://community.consumentenbond.nl/denk-mee-16/innovatie-denktank-15671

https://onderzoek.consumentenbond.nl/csb277/Project/Start

Ik heb verder géén idee want ik koop mijn schoenen nog steeds alleen maar in de stenen (+online-) winkel na een niet-verbintelijke voorbestelling via de website van diezelfde winkel en kan dan in aller rust de schoenen (smalle uitvoering met steunzolen ... ) aanproberen.

Wie de schoen gaat passen, hoeft niet eerst chinees te leren ... 😉
Ze kapen die websites niet, ze kopen bestaande URLs die bedrijven losgelaten hebben, en daar zetten er dan een schoenenwinkel op. Het is een raar fenomeen.
Van het weekend was ik op zoek naar espadrilles met sleehak op "Google afbeeldingen". Ik klikte op leuke espadrilles en tot mijn grote schrik zat ik op nep-webshops. Dit gebeurde ook toen ik een merk ervoor zette. Zo ondekte ik 53 nep-webshops!!!! (fraudeurs), 4 webshops, waar het merk echt wordt verkocht en een paar blogs. Volgens mij hacken ze ook bestaande websites: Organisatie "Heb hart voor longen Zaandam", www.hebhartvoorlongenzaandam.nl (nu link naar nep-webshop: Fashion) en staat op de website van www.nlvoorelkaar.nl (organisatie voor passend vrijwilligers werk) Zo ook www.wiezorgterdanvoormij.nl hoort naar een website te gaan voor verdere uitleg van een boek met deze titel (nu link naar nep-webshop Schoenen outlet online). Deze link staat ook bij de uitgeverij van dit boek. Beide organisaties heb ik op de hoogte gebracht, maar ik vind het een schande dat deze fraudeurs niet worden aangepakt! Of wel, maar is het dweilen met de kraan open :-(( Ze maken misbruik van de webwinkelbranch, de consument, domeinnaamregistratie, merkartikelen , goede doelen organisaties en vervuilen het web!!!
Reputatie 7
Badge +6
Zolang dit probleem met nepwinkels niet beter aangepakt wordt, blijf ik zoveel mogelijk naar stenen winkels gaan. Zeker voor kleding en schoenen omdat ik weinig kan vinden wat bevalt en goed past en ik niet aan de gang wil blijven met terugsturen .
Reputatie 5
Badge +7
Van het weekend was ik op zoek naar espadrilles met sleehak op "Google afbeeldingen". Ik klikte op leuke espadrilles en tot mijn grote schrik zat ik op nep-webshops. Dit gebeurde ook toen ik een merk ervoor zette. Zo ondekte ik 53 nep-webshops!!!! (fraudeurs), 4 webshops, waar het merk echt wordt verkocht en een paar blogs. Volgens mij hacken ze ook bestaande websites: Organisatie "Heb hart voor longen Zaandam", www.hebhartvoorlongenzaandam.nl (nu link naar nep-webshop: Fashion) en staat op de website van www.nlvoorelkaar.nl (organisatie voor passend vrijwilligers werk) Zo ook www.wiezorgterdanvoormij.nl hoort naar een website te gaan voor verdere uitleg van een boek met deze titel (nu link naar nep-webshop Schoenen outlet online). Deze link staat ook bij de uitgeverij van dit boek. Beide organisaties heb ik op de hoogte gebracht, maar ik vind het een schande dat deze fraudeurs niet worden aangepakt! Of wel, maar is het dweilen met de kraan open :-(( Ze maken misbruik van de webwinkelbranch, de consument, domeinnaamregistratie, merkartikelen , goede doelen organisaties en vervuilen het web!!!

Hallo @vanOrden2, 53 nep-webshops gevonden? Interessant! Een paar dagen na jouw post, opende mijn collega dit topic over nep webwinkels: Nepwebshops: lees het artikel en deel jouw nepsite met ons. Met een artikel uit de Digitaalgids en een zwarte lijst van onbetrouwbare webwinkels. Ik ben heel benieuwd of de door jouw gevonden webshops al op die lijst staan? Zou je hoe dan ook in dat topic deze nepwinkels bij name willen vermelden? Zo kunnen we de zwarte lijst verder uitbreiden. Dank je wel voor je moeite alvast!
Reputatie 7
Er bestaat toch een lijst met namen van valse webshops? Ik ben hem een keer tegengekomen. De zeldzame keer dat ik iets via het Internet koop is dat bij Bol, het gaat dan bijna altijd om boeken of CD's. Bol vertrouw ik wel. Oude bekenden als Wehkamp, waar ik nooit iets zou kopen, of Ikea idem maar bij een onbekende naam zou ik, als ik iets zou willen bestellen, toch mijn twijfels hebben.
Reputatie 6
Badge +6
@Mevrouw Jones : Dat klopt inderdaad (voor wat betreft het lijstje). Mijn collega Vincent heeft een lijst opgesteld met 2.000 foute webwinkels . Er komen dagelijks nieuwe foute webwinkels bij en ze verdwijnen weer net zo snel. Belangrijk dus om de tips te gebruiken uit het artikel ⬆️

Reageer