Webwinkelen buiten de EU vanaf 1 juli

• 21 June 2021
  • 22 reacties
  • 1076 Bekeken
Webwinkelen buiten de EU vanaf 1 juli
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Let op! Vanaf 1 juli moet je voor alle aankopen buiten de EU btw betalen. Voorheen moest dat alleen bij bedragen boven de €22. Hoeveel btw je moet betalen, verschilt per product. Maar in Nederland is het meestal 21% (soms 9%). Goed om rekening mee te houden als je graag in webshops buiten de EU aankopen doet.

Bekijk meer regels, tips en rekenvoorbeelden op deze pagina van onze website.

Ga je nu minder bij webshops buiten de EU winkelen of neem je de btw voor lief? Praat mee!

22 reacties

Badge

Geldt die btw vanaf 1 juli voor producten die buiten de eu vanaf die datum gekocht zijn of ook voor alle aankopen die al gedaan zijn vóór 1 juli en ná 1 juli in ons land aankomen?

Alles dat na 1 juli de douane passeert, het koopmoment speelt geen rol

Sites zoals Wish geven aan dat ze afspraken hebben dat zij de btw afdragen, Klopt dat en zijn er dan geen kosten aan verbonden?

Sites zoals Wish geven aan dat ze afspraken hebben dat zij de btw afdragen, Klopt dat en zijn er dan geen kosten aan verbonden?

Ik heb dat ook gezien en ik denk dat het klopt, als de site inderdaad de btw al in rekening brengt en afdraagt zouden er verder geen kosten moeten zijn. Ik kijk het nog eventjes aan, mogen anderen even uitproberen.

Als ik bij een Nederlandse site iets koopt bv. Amazon.nl en het blijkt uit China te komen wat dan? Ik koop tenslote bij een Nederlandes site.

Als ik bij een Nederlandse site iets koopt bv. Amazon.nl en het blijkt uit China te komen wat dan? Ik koop tenslote bij een Nederlandes site.

Geen idee, ik bestel niet bij dropshippers, maar het feit dat de site .NL is maakt niet dat de spullen uit Nederland komen.

Begrijp ik. Ik koop bij een Nederlandse site en waar de producten vandaan komen zal me een worst zijn. Een Nederlandse winkel dus mag er in principe geen BTW worden gerekend.

Begrijp ik. Ik koop bij een Nederlandse site en waar de producten vandaan komen zal me een worst zijn. Een Nederlandse winkel dus mag er in principe geen BTW worden gerekend.

Dat lijkt mij niet correct, je kunt geen enkele conclusie verbinden aan het feit dat de site Nederlands is, ook niet dat de goederen van binnen de EU komen. En komen ze van daarbuiten en heeft de leverancier geen BTW afgedragen dan moet u dat doen.

Ik heb dat ook gezien en ik denk dat het klopt, als de site inderdaad de btw al in rekening brengt en afdraagt zouden er verder geen kosten moeten zijn. Ik kijk het nog eventjes aan, mogen anderen even uitproberen.

Dat ga ik dus ook doen, rustig ff de kat uit de boom kijken.

het blijkt uit China te komen wat dan? Ik koop tenslote bij een Nederlandes site.

Dan zal het voor een probleem zorgen.

Geen IOSS dan komt er een betaalverzoek.
De grote bedrijven zoals Ali gaat dat wel doen.
Daar doet zich het probleem ook niet voor.

Maar als het toch gebeurt, is het oplichting omdat de Nederlandse winkel niet zonder btw mag verkopen aan particulieren.

Postnl hanteert wel 2 tarieven, online is €3 goedkoper als betalen bij bezorgen.

Als ik de BTW betaal, waarom moet Post.nl nog leveringskosten aanrekenen ?

Als ik de BTW betaal, waarom moet Post.nl nog leveringskosten aanrekenen ?

Als u die vooraf betaalt rekenen ze die ook niet, maar anders doet PostNL de aangifte en innen de BTW en daar rekenen ze een bedrag voor.

Reputatie 7
Badge +8

De belastingdienst en douane stellen:  Bestelt u online? Kijk hoe het zit - check ook of u invoerrechten moet betalen. ... Online bestellen - laat je niet verrassen door extra kosten ... Bekijk de invoerrechten en btw voor de meest gekochte producten …

Kan ik ook na de Brexit online aankopen doen bij webwinkels in het Verenigd Koninkrijk (VK)?

Ja, dat kan. Wel moet u btw betalen bij (online) producten die meer kosten dan € 22. Ook betaalt u invoerrechten als de aankoopwaarde hoger is dan € 150.

Enz. enz. zie de website van de rijksoverheid.nl, en/of belastingdienst.

Bestelde wekelijks wel dingen uit Azië. Toen het bericht ergens in april kwam abrupt gestopt, want artikelen konden dan zomaar toch na 1 juli pas aankomen en dus flink duurder zijn.
Het gaat me niet om de BTW, die betaal ik graag. Maar de handeling kosten waren wel erg hoog. Iets van 13-15eu. Nu heeft Postnl idd een goedkopere optie geïntroduceerd om de ‘pijn’ te verzachten. 7eu als je online/digitaal betaald.
Nu dus toch maar weer eens een bestelling geplaatst, wetende dat het artikel van 14eu met 3,5eu bezorgkosten straks dus (14+3,5+7)X1,21=29,65eu gaat kosten. Wel iets meer dan alleen met de BTW(=21,18eu) dus!

@Florisz die handeling fee gaat dacht ik zelfs naar €4 als je online betaalt.

@A. Deen , terechte opmerking. Ik had even 2 categorieën door elkaar gehaald. Tot 0 tot 150eu is inderdaad 4eu(ik vermoed wel ex BTW) als je online betaald of 7eu als bij Postnl kantoor betaald. Boven de 150eu is dat 10 en 13eu.

Dat scheelt dan wel weer iets. In plaats van 29,65eu, zou dat dan; (14+3,5+4)X1,21=26,02eu

Onderstaand de link van de Postnl site met deze tarieven. Ik kan hier echter niet uit opmaken of deze tarieven in de BTW berekening wel/niet meegenomen moeten worden. Oftewel zijn deze tarieven ex/Inc BTW.? 

Link Postnl site met deze info:

https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

@A. Deen 

zijn deze tarieven ex/Inc BTW.? 

In Nederland voor particulieren zijn alle prijzen in principe incl BTW. Dus daar ga ik maar vanuit.

In de bekende Chinese winkel zie ik nu dat op het laatste moment de VAT(BTW) er bij komt.
Dus hiervoor geen afhandelingskosten voor kleine zendingen. (<€150)

In de bekende Chinese winkel zie ik nu dat op het laatste moment de VAT(BTW) er bij komt.
Dus hiervoor geen afhandelingskosten voor kleine zendingen. (<€150)

Mooi, dat was wel aangekondigd maar bij Ali had ik dat de laatste keer nog niet.

Ow, day is dan wel goed nieuws. Maar waar zie je dat dan?

Heb even terug gekeken naar m'n bestelling, maar zie nergens iets van vat(BTW) staan. Ook als ik iets willekeurigs toevoegen aan m'n mandje en naar de details kijk staat er niets over BTW.. zie afbeelding.

@Florisz 
Je ziet het niet als je in je mandje kijkt.
Zodra je gaat betalen, komt er ineens VAT bij.
Je moet dus op de rode knop(KOOP) drukken.

Het was even zoeken, want in de email bevestiging zie je het niet en onder account en orders in de Mobile site ook niet. De desktop site biedt soelaas..

Tax over het kale product en over het totaal met bezorgkosten. Scheelt weer! 😜😎

Reageer