In mei een aantal sieraden besteld van onder de 10 euro. Vandaag kwam mijn bestelling binnen en moest ik 17.83 euro bijbetalen, terwijl ik inclusief verzendkosten mijn bestelling had gedaan. Het ging om invoerkosten van de douane van Hongkong. (klacht op Klachtenkompas)
Het zal je maar gebeuren: je bestelt kleding of een tabletcomputer. ‘Geen verzendkosten’ staat erbij. Enige tijd later staat de postbode aan je deur: of je toch nog een paar tientjes met hem wilt afrekenen voor de douanekosten en de BTW. Waaattt?! Zonder dat je het in de gaten hebt, heb je zaken gedaan met een webwinkel van buiten de EU. Hoe herken je zo’n exotische webwinkel en hoe voorkom je hoge invoerkosten?
Misschien wist je het nog niet, maar bij elke bestelling van €22 of meer bij een bedrijf buiten de EU moet je allerlei invoerkosten betalen (tenminste, als de douane jouw zending onderschept):
- Je moet BTW betalen (21% bij elektronica) Je moet ‘inklaringskosten’ (enkele euro’s tot tientjes) betalen aan het postbedrijf die de bestelling bezorgt (meestal PostNL) Bij bestellingen van €150 of meer betaal je de belastingdienst ook nog eens invoerrechten (het tarief is afhankelijk van het soort product).
Dat je ook als oplettende consument verrast kan worden door de exotische aard van een webshop (en dus allerlei douanekosten) is helemaal niet zo gek: webwinkels als Lightintebox.com (o.a. kleding, elektronica,) en het zusje Miniinthebox.com (computeraccessoires) zijn vertaald in het Nederlands. In de ‘Over ons’ pagina van beide webwinkels staat dat de onderneming ‘wereldwijd opereert’, niet dat het bedrijf buiten de EU is gevestigd en je moet rekenen op douanekosten. Alleen in de veelgestelde vragen van de webwinkels is er een opmerking over te vinden.
Hoe douanekosten te voorkomen?
Wie buiten de EU wil webwinkelen kan zijn bestellingen beperken tot €22 (per bestelling). Bestellingen van meer dan €22 zonder douanekosten doe je bij Nederlandse webwinkels (of winkels in de EU). Bij Nederlandse webwinkels profiteer je bovendien van de goede Nederlandse garantieregels. In China doen ze niet of nauwelijks aan garantie.
Hoe herken je een goede Nederlandse webwinkel?
- Staan vestigingsadres, bezoekadres, e-mailadres, Nederlands (!) telefoonnummer en overige bedrijfsgegevens op de website vermeld? Google eens naar de webwinkelnaam in combinatie met het woord ‘douanekosten’. Dus ‘webwinkelnaam+douanekosten’. Is de webwinkel van buiten de EU al enige tijd actief dan vind je zo waarschijnlijk klachten over onverwachte inklaringskosten. Webwinkels die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk voeren, houden zich aan Nederlandse regelgeving (onder andere de wet Kopen op afstand). En de webwinkels melden niet alleen hun vestigingsgegevens maar ook bij ieder product de kosten inclusief BTW.