Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Weet jij wat een uitvaart kost?

• 26 april 2018
  • 9 reacties
  • 1116 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Een kwart van onze panelleden die afgelopen periode een uitvaart heeft geregeld, was vooraf niet op de hoogte van de totale kosten. Terwijl een uitvaart al gauw duizenden euro's kost. Ook is de branche niet transparant in hun kosten. Wij vinden dat uitvaartondernemers transparanter moeten zijn over hun tarieven, tijdens het gesprek voor de uitvaart en bijvoorbeeld ook online, zodat je vooraf weet waar je aan toe bent. Lees ook ons nieuwsbericht hierover.

Heeft de uitvaartondernemer met jou over de kosten gesproken? Of kreeg je na een afscheid nog een factuur met onbesproken kosten? Laat het ons weten.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Minimaal € 5000,- maar in de praktijk meestal veel meer en dat vind ik schandalig duur. Hoog tijd dat er voor nabestaanden met een smalle beurs betaalbare alternatieven komen. Ja , we kunnen ons verzekeren , maar dat is ook duur. Bij Monuta kun je een bedrag storten naast de maandelijks te betalen premie per gezinslid. Dat gestorte bedrag is geblokkeerd en wordt geen rente over vergoed en kan alleen gebruikt worden voor de uitvaart. Het rare is , dat hoe hoger het gestorte bedrag , des te meer premie we betalen. Dat heeft mij doen besluiten om niet te indexeren ( wat ze graag willen ) en de gestorte bedragen ook zelf niet te verhogen. Zelf geld reserveren indien mogelijk is veel goedkoper en wordt nog aantrekkelijker als de rente weer gaat stijgen. Bij de eindafrekening na een uitvaart wordt het gestorte bedrag uiteraard afgetrokken van het totaal bedrag. Nog zoiets : Een vriendin die overleed had door geldgebrek een paar maanden niet betaald. Gevolg : De verzekeraar betaalde geen cent en de familie was de klos .........De jarenlange betalingen hebben ze dan geen boodschap aan. Schijnt bij alle verzekeringen zo te zijn ......
Badge
Wat ik mis in het artikel over uitvaartkosten is het zogenaamde jaarlijks indexeren van de premie.
Wij zijn ruim 20 jaar bij Aegon verzekerd geweest met indexering en kregen toen een bericht dat we onderverzekerd waren. De verzekering opgezegd en verder gegaan bij Monuta. Ook nu weer dreigt na een aantal jaren onderverzekering ondanks de indexering. Toen wij afsloten was € 6000,-- genoeg. Nu adverteren ze met m/m € 7000,-- Een indexering is toch juist om dat op te vangen? Riekt dit naar oplichterij of zit ik er naast?
Reputatie 7
Badge +6
De kosten hangen van heel veel factoren af. Bij weinig bezoekers en geen dure wensen hoeft het geen € 7000,- te kosten. Waarom zo'n hoog bedrag vastzetten ? Beter zelf iets sparen voor als er bij betaald moet worden vind ik . Wat je vastzet is geblokkeerd tot de uitvaart en strijkt Monuta de rente van op . Is nu niet veel maar dat kan veranderen.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Dolfus , dank je wel voor je opmerking over het Consumentengids artikel, ik geef het door aan mijn collega. Voor de overzichtelijkheid heb ik jouw post en de post van @E.T. Wiersum naar het eerder geopende topic over dit onderwerp verplaatst.

Waarom zo'n hoog bedrag vastzetten ? Beter zelf iets sparen voor als er bij betaald moet worden vind ik .
Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan? Liever voor een hoog bedrag verzekeren of zelf geld opzij zetten?
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Dolfus, bedankt voor je reactie en interessant signaal. Het klopt dat we in dit artikel over de kosten van een uitvaart geen (uitgebreide) aandacht hebben besteed aan uitvaartverzekeringen. Dat is een onderwerp op zich! Ik geef je signaal door aan mijn collega, die zich met dit onderwerp bezig houdt.
Reputatie 7
Wat je in ieder geval niet moet doen is, de uitvaartondernemer vertellen voor welk bedrag je bent verzekerd. Als dat E 10.000 is brengt hij dat ook in rekening als de uitvaart de helft kost.
Reputatie 7
Badge +6
Die kans is heel groot lijkt me , maar ik neem aan dat de meesten de uitvaart laten doen door degene waar ze verzekerd zijn en dan weten ze het al. Extra reden om niet te veel te storten als daar geen dringende reden voor te noemen is . Moet eerlijk zeggen dat Monuta bij ons in de familie in het verleden geen druk uitoefende en ons volledig liet beslissen hoe we het wilden . Zal ook wel van de persoon afhangen die de wensen met ons komt bespreken. Maar ook dan merk ik dat we vaak aan de dure kant uitkomen als we niet het risico willen lopen dat bezoekers bij de uitvaart fluisteren : Wat een goedkope bedoening . Tja..... Sommige ondernemers zullen ook bij een laag verzekerd bedrag trachten meer op te dringen dan we eigenlijk willen. Ping, kassa, nietwaar ? Zelf heb ik mijn wensen op de website vastgelegd toen ik zag dat dat mogelijk was. Dan hoeven de nabestaanden niet te raden wat ik wil.
Reputatie 7
Je bent niet verplicht een uitvaart via je verzekering te doen.
Dat achteraf misschien wordt gefluisterd dat het een goedkope bedoening was zal menigeen niet interesseren, het is geen feestje, ook al komen er altijd familieleden die de overledene liever had gezien vóör zijn of haar uitvaart. Het lijkt dikwijls meer een reunie dan een begrafenis of crematie en als iedereen weer weg is val je in een groot gat.
Reputatie 7
Badge +6
Uiteraard geen verplichting . Ook niet om een verzekering af te sluiten , maar toen ik mij vrouw leerde kennen was de hele familie verzekerd voor de uitvaart inclusief gestorte bedragen met indexatie. Men vond dat ik dat ook moest doen , maar ik had toen al mijn bedenkingen . Heb toen een laag bedrag gestort en dat laat ik zo . Afkoop van een verzekering is ook altijd zeer onvoordelig heb ik al eens gemerkt . Kortom , bezint eer u begint raad ik iedereen aan. Ik laat het nu maar zoals het is , alles overwegende. Bij een gestort bedrag is het extra onvoordelig om een andere ondernemer in te schakelen , las ik ergens . Maar het kan tegen elkaar opwegen , of toch voordeliger blijken te zijn.

Reageer