Weg met de onbetrouwbare MijnOverheid

• 11 October 2016
  • 1 reactie
  • 266 Bekeken

Ik heb zeer vaak het gevoel, dat de overheid(sinstellingen) er niet voor ons is, maar wij voor de overheid! Onderstaand een voorbeeld dat mijn stelling ondersteunt.

Ik ben erg voor gemak en efficiƫntie. Daarom heb ik mij direct geregistreerd, toen de overheid de digitale mailbox "MijnOverheid" introduceerde. Alle documenten digitaal en direct beschikbaar. De eerste maanden kreeg ik keurig een mailtje, wanneer een document klaar stond. Alleen het inloggen via DigiD was wat omslachtig.

Verbaasd was ik, toen ik in juli een papieren aanmaning (incl. aanmaningskosten) kreeg van BghU m.b.t. een aanslag, dat verstuurd zou zijn in februari. Het kan best zijn, dat ik de mail daaromtrent heb gemist, maar verbaasd was ik wel, dat de herinnering in juni van de aanslag ook digitaal was verstuurd. Hiervan weet ik zeker, dat ik geen herinneringsmail heb ontvangen. Ik heb mijn emailbox volledig nagekeken en kon sinds april geen enkele mail van "MijnOverheid" terugvinden, terwijl er wel een aantal berichten in de inbox van "MijnOverheid" stonden. Op een of andere manier kreeg ik geen emails meer bij berichten in de inbox, terwijl volgens de instelling van de mailbox ik deze wel had moeten krijgen. Alleen de herinnering van ongelezen mails staat uit.

Ik heb uiteraard de aanslag prompt betaald en een bezwaar ingediend tegen de aanmaningskosten. In oktober kreeg ik een afwijzing. De invorderingsambtenaar motiveerde de afwijzing als volgt:

Ze hadden in juni vanwege de nieuwheid van het systeem naast de digitale herinnering ook een papieren herinnering gestuurd (deze heb ik echter nooit ontvangen) en aangezien BghU niet verantwoordelijk is voor het systeem "MijnOverheid" moest ik de technische problemen maar bij "MijnOverheid" melden.

Voor mij klinkt dit als een webleverancier die het niet leveren van een artikel afschuift op de transporteur, terwijl de leverancier verantwoordelijk blijft voor de levering. Ik zie ook geen intentie bij BghU om eventuele problemen op te lossen, maar alleen het binnenhalen van zoveel mogelijk geld is de belangrijkste missie van deze overheidsinstelling.

Ik heb inmiddels alle digitale berichten via "mijn overheid" weer uitgezet en wacht op een wat stabieler systeem, dat correct werkt.

1 reactie

Het zal waarschijnlijk niet lonen om ervoor te gaan rechten maar zoiets zou de kantonrechter toch van tafel moeten vegen.

Reageer