Consumentenbond.nl

Welke batterijen gaan nu echt lang mee

Reputatie 7
Badge +7
De laatste tijd word je overspoeld met aanbiedingen batterijen (niet oplaadbaar!). De winkels of webshops noemen doet er niet toe en wordt toch terecht geblokkeerd, maar het gaat mij op de batterij merken, maakt niet uit welke maar 72 stuks duracell voor 14,95, kodac 48 voor 9,95, philips, vartra enz. om maar wat te noemen. En allemaal zijn ze de beste en voor long life, extra long life, extra strong. Ik heb voor mezelf een proef gedaan, ik denk wel meer dan 10 merken en ook nog verschillende typen per merk. Een laatste discussie over (niet oplaadbare) batterijen was ruim 2 jaar geleden en die verviel snel in oplaadbare batterijen. Heeft de consumentbond/gids nog actuele testen, want mijn proef wijst uit dat waar je het meest van verwacht, het snelst op zijn, zelfs het beroemde duracell, het type industrial, goedkoop maar snel op. wie heeft goede ervaringen, goede adviezen.

51 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Van alles geprobeerd, nu al maanden Panasonic bij de Action 4 voor een euro, top spul.
Reputatie 7
Badge +7
Dank @Bert , het merk is me bekend, maar had ik nog niet geprobeerd. Het gaat ook wel een beetje in de centen lopen, zo'n amateuristisch proefje, ik heb uiteraard alle batterijen gewoon gekocht en een minimumaantal is meestal 4. En de meeste merken hebben verschillende typen (van één soort dus) Zo kent Duracell Simply, Industrial, Plus Power en Ultra Power, en ''oude troep"wordt ook nog gewoon verkocht Duracell Original. Ik zou een goed onafhankelijk onderzoek willen, want volgens mij zetten de merken allerlei fake namen op dezelfde batterij. Zo heb je merken als Camelion, Power Master, HQ, BaseTech, Conrad Energy en iedere grote keten heeft zijn eigen merk, de Kruidvats, Actions, Blokkers enz. enz. Consumentenbond is er een test en anders graag orde scheppen in de chaos. Het is ook weer een hype batterijen want je wordt 'doodgegooid met ledlampen op batterij, in huis, in 'tuin, donkere kasten enz. Beveiligingslampen ook helemaal in, en in de tuin is meestal geen elektriciteit. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +3
Uit eerdere testen is gebleken dat kwaliteits- verschillen over het algemeen klein zijn en dat er geen relatie met de prijs bestaat. Je kunt het beste goedkopere alkaline batterijen gebruiken. Voor mij hoeft de CB daarom het test budget niet aan batterijen te besteden.
Reputatie 7
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter wij hebben de batterijen zoals @Jan H. hier bedoelt. Mijn vrouw koopt dan een pakje met 4 of 10 uit de bakken van de Aldi/Lidl of de Action. We letten niet op het merk, gewoon de voordelige. Ze gaan in de kast, zodra een afstandsbediening niet meer werkt pakken we uit de kast. Niet bijgehouden welke wel/niet goed waren. Ze deden het behoorlijk lang. Geen klachten dus.
Reputatie 7
Badge +7
Dank Jan en Jan, ik begrijp het. Jullie advies is de goedkoopste kopen, het maakt toch niet veel uit. Klopt allemaal wel enigszins want van de heel dure (o.a. ook lithium) heb ik geen langere gebruikstijd. Maar ik had ook een beetje in mijn vraag dat de grote merken diverse typen hebben en dat ik maar (amateuristisch) geen verschil merk. Daarom mijn vraag orde in die chaos te scheppen, maar wat niet gaat, gaat niet, niet kan kan niet, geen probleem. Wel is mijn gevoel dat er ineens enorm gestunt wordt met batterijen, en ook met allerlei lampen, ledlampen die allemaal op batterij gaan. Dus handel voor de batterij markt. Maar oké, volgens jullie maakt niet uit, en dus: neem qua prijs de goedkoopste. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Er is inderdaad wel een test geweest een tijd terug. Die kan ik niet meer vinden , ook niet via het zoekvenster. Duracell was ooit getest als de beste en in een latere test wat minder als ik me goed herinner. Maar de naam zegt het al .....Duur he? Merken die erg veel reclame maken of gemaakt hebben , zijn naar mijn stellige indruk altijd duurder dan de concurrentie. Die kosten worden in de prijs verstopt. Bij goedkopere batterijen die er lang in zitten heb ik wel eens last van lekkage gehad . Merk weet ik niet meer . Daardoor wordt de hele omgeving aangevreten en kunnen we meestal het apparaat wegsmijten. Dan wordt goedkoop wel heel erg duurkoop . Let ook op de productiedatum ( als dat op de verpakking staat ). Batterijen raken ook deels leeg als ze lang in de winkel liggen of elders lang gelegen hebben .
Reputatie 7
Badge +5
Batterijen is een moeilijke business wat merk betreft, ieder merk heeft wel een stuk of 4 soorten.
Dan wordt het zoeken naar prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb hier een pepermolen op batterijen.
Zelfde soort gebruikt, de middelste kwaliteit.
Duracell net zo lang als Panasonic, alleen is Duracell 2-3 maal zo duur voor dezelfde soort.
Ik heb ook Panasonic Pro geprobeerd en die gaan nog langer mee en is iets duurder.
Helaas waren de Lidl en het Kruitvat batterijen snel leeg, ook in de afstandsbediening met voice-control voor de mediabox en de "stationsklok".
Varta schijnt ook heel goed te zijn, Panasonic en Varta komen uit dezelfde fabriek, ooit gezien bij De Rekenkamer: Wat kost een batterij.
Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden, dank jullie allen. Je leert er toch altijd wat van. Sommige zaken wist ik ook en sommige zaken ben ik met mijn proefjes achter gekomen. Wat ik toch ook direct leer is dat ik niet de enige ben die er mee bezig is, het leeft toch wel. Bert is ongeveer net zo bezig geweest als ik. Maar zoals al gezegd van mezelf vind ik het amateuristisch. Ik kan wel conclusies trekken maar zijn die ook goed. De vragen van mij komen ook voort uit o.a. Duracell Industrial wordt mee gestunt, maar ik vind ze snel op. Kodak is het zoals ze voorstellen een wereldmerk of is in reclame immers alles geoorloofd. Maar bij mij hielden de Kodaks het nauwelijks enige tijd uit, in mijn beleving dus heel snel op. En ga zo maar door, dan denk ik kunnen deskundigen, zoals de bond dat niet beter doen, of, men kijkt het na wordt gezegd, is het bij zusterbonden elders al gebeurd? Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5
Fijn dat je hiermee verder kunt, Leo!
Wijs jij een 'beste antwoord' aan?
Dan komt deze bovenaan te staan en kunnen andere communityleden snel het antwoord vinden waar jij het meest aan hebt gehad 😄

Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Celine, dat zal ik zeker doen, maar wil nog even wachten. Ik heb zelf echt tientallen batterijen inclusief diverse types van een merk geprobeerd, want ik was het zat dat sommige batterijen er snel mee ophielden. Ik heb alle donkere plaatsen voorzien van ledverlichting, is zo goedkoop en gebruikt zo weinig batterijen. Nou ook dat klopt niet helemaal. De lampen bijv. op de trap, in de gangkasten, maar alle veilige/beveiligingslampen op LED en Batterijen buiten, gaan soms maar erg kort mee, dus geven kort licht. Er zijn erbij died moet ik veelvuldig met batterijen vullen en sommige merken vallen bij mij al uit de boot. Maar ik zou graag een deskundig onderzoek, of althans betrouwbare resultaten van deskundige willen. Ik ben maar een amateurtje. Moderatoren zouden kijken of er van onze bond iets was of van bonden in buitenland of bonden van andere disciplines. Ik wacht daar nog even op en bekijk dan aan wel antwoord ik me het best kan binden. Groeten Leo.
Reputatie 2
Badge +3
Allemaal een hoop meningen en verwijzingen hier:):)

Los van de kwaliteit bepaald het aantal MaH de capaciteit. Dus al men merk A met Merk B vergelijkt, vergelijk dan wel het aantal Mah. De ene duracell is de andere niet kwa MaH en dat geldt ook voor Panasonic en Varta etc etc.
Ik weet niet waar bij de fabricage van batterijen op bezuinigd kan worden, maar bij een voorkeur van de consument voor goedkoop, goedkoper, goedkoopst ligt het wel voor de hand, dat dat gebeurt. Fabrikanten lossen dat op door van een vroeger eenvoudig artikel nu een hele serie in de handel te brengen met allemaal verschillende specificaties. Dat maakt de keus voor de consument lastiger, want bij het goedkoopste artikel uit zo'n serie kun je gerust aannemen, dat de kwaliteit een stuk minder is , maar bij de duurdere weet je niet of die nu beter is geworden. Voor batterijen zou je dan een batterij van vroeger moeten vergelijken met een van nu en dat is onmogelijk.

Het zorgt allemaal wel voor steeds meer afval en hopelijk brengt de groeiende weerzin van arme landen tegen de dumping van dat afval hier een beweging op gang om duurzamer te produceren.
Reputatie 7
Badge +7
Lisa komt hier toch weer met een waar woord. Zelf ben ik er ook van overtuigd dat de vroeger best geteste batterijen en die dus lang meegaan (trommelaartje van Duracell), totaal veranderd zijn om te concurreren. Het trommelaartje geeft tegenwoordig al de geest nog voor ie met de fanfare moet vertrekken en zo'n goedkope merkloze prul gaat als het ware met de muziek mee, maar zie je ook niet meer terug, sneuvelt kennelijk onderweg en wordt gauw in de bezemwagen gegooid zodat we het merk niet meer te zien krijgen.En het ergste vind ik dus nog dat die voorheen goede merken hun typen veranderd hebben, de basis bij Duracell heet nu Industrial. Dat klinkt goed, de industrie gebruiken ze zelfs, nou die moeten wel goed zijn. Uit mijn simpele test gaat die dingen helemaal niet lang meer mee.. Maar kijk eens naar de prijs:

-72%
van:
35,00
korting:
72%
voor:
9,95

OF

-72%
van:
100,00
korting:
72%
voor:
27,95

Het is slechts een voorbeeld en geen reclame om u aan te sporen te kopen. Integendeel, ik zou graag willen dat de Bond dit weer eens uitzoekt, want volgen mij word je flink belazerd. Er moet toch nog ergens een eerlijke fabrikant zijn die eerlijke kwaliteits batterijen vervaardigd die echt lang meegaan. Ik heb ze nog niet gevonden en ben al aardig wat geld kwijt. Dank aan aan de adviserende forumleden, ga zeker hun adviezen proberen, Panasonic enz. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Nog even terug op de batterijen. Ik heb het serieus bedoeld. Hier een bestelling die ik gedaan heb:
Bestelnummer 2324609080

Kodak Xtralife Alkaline - AAA batterijen LR6 - 60 stuks
Bezorgd

60 Stuks (5 blisters a 12st) - AAA R3 Philips LongLife Zinc Alkaline
Bezorgd

36 x GP AA alkaline batterijen en 24 x GP AAA alkaline batterijen

Duracell Ultra Power AAA batterijen - 24 stuks
Bezorgd

24 x Duracell AAA Plus Power - Voordeelverpakking - 24 x AAA batterijen
Bezorgd

AAA super alkaline batterij LR3, 40 pk.
Bezorgd

Philips Longlife Batterijen / Penlite (32x AAA & 16x AA)

HQ AAA Alkaline Batterijen - 48 stuks
Bezorgd

EN ELDERS NOG

*
AA batterij (penlite) Basetech Alkaline 1.5 V 72 stuks
Artikelnummer: 1620606
€ 14,84
incl. btw
1

€ 14,84
incl. btw

*
AAA batterij (potlood) Varta Longlife Max Tech LR03 Alkaline 1.5 V 4 stuks
Artikelnummer: 650903
€ 3,22
incl. btw
4

€ 12,88
incl. btw

*
AAA batterij (potlood) Varta Longlife LR03 Alkaline 1.5 V 24 stuks
Artikelnummer: 1172029
€ 11,69
incl. btw
1

€ 11,69
incl. btw

*
DurableID-kaarthoesje, beschermhoes 2143 Folie 189 x 129 mm (bxh) Transparant 214319 1 stuks
Artikelnummer: 1711297
€ 0,53
incl. btw
2

€ 1,06
incl. btw
[img]https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1620605_GB_00_FB/image.jpg?x=60&y=60[/img]
AAA batterij (potlood) Basetech Alkaline 1.5 V 72 stuks
Artikelnummer: 1620605
€ 13,94
incl. btw
1

€ 13,94
incl. btw

*
AAA batterij (potlood) Camelion Plus LR03 Alkaline 1.5 V 40 stuks
Artikelnummer: 1599462
€ 15,74
incl. btw
1

€ 15,74

Wellicht onzin voor een ieder, maar al gezegd ik heb veel veiligheidslampen op batterijen, op donkere plekken binnen, idem buiten e.d., het bevalt me goed......... maar zou ook graag goede, lang meegaande, duurzame enz. batterijen willen ?????? Groeten Leo.

[*links verwijderd door beheerder]
Reputatie 7
Badge +6
Dus een nieuwe test zullen velen ongetwijfeld toejuichen .
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Ik zou deze zeker ook eens een keer proberen.
In mij pepermolen gaan die het langst mee en verder ook.
Panasonic Pro power alkaline batterijen 24 stuks -AA of AAA € 9,99
Let wel even op de aanbiedingsprijs, meestal kosten ze tussen € 17,99 - € 29,99 en per 4 € 4,95.

Gezien de verscheidenheid die alle merken hebben even goed op de tekst en de kleur letten bij aankoop.

Reputatie 7
Badge +7
Dank @Bert voor je antwoord. We moesten even weg, vandaar dat het ook even duurde, maar binnen een minuut antwoorden is meestal toch niet mogelijk. De Panasonic ga ik zeker ook proberen. Zal ergens anders moeten zijn dan bij Bol en Conrad, want daar ben ik ze niet tegen gekomen, Action zei je, Blokker, Marskramer, Hema e.d. noem ik er even bij om geen reclame te maken, maar ik vind ze wel. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ze worden in Duitsland in de Varta fabriek gemaakt en zijn waarschijnlijk wel op Duitse websites te koop.
Bij het Duitse Conrad niet, maar je zou eens kunnen kijken bij Westfalia.eu @L.J.F. de Ruiter
Reputatie 7
De aanbieding bij Action
Reputatie 7
Badge +7
Het is juist @MrsJones , ze zijn te koop bij de Action. Dat had @Bert ook al gemeld: Van alles geprobeerd, nu al maanden Panasonic bij de Action 4 voor een euro, top spul. Er is een action in de Hoeksewaard, dus ga daar wel kijken.
Internet kent ook aanbiedingen bijv. [img]https://cdn.webshopapp.com/shops/39315/files/214395368/228x228x2/voordeelpak-panasonic-batterijen-24xaa-en-16xaaa.jpg[/img]
Sale

Voordeelpak Panasonic batterijen 24xAA en 16xAAA

€32,95 €19,95
Voordeelpak Panasonic batterijen 24xAA en 16xAAA

OF:

[img]https://m.media-amazon.com/images/I/81xj56yJHLL._AC_UL436_.jpg[/img]
Panasonic Pro Power alkaline batterij
4.6 van 5 sterren
50
€ 8,50
€8,50
Meer besparen met Abonneren & Besparen

Als je een beetje doorzoekt hoef je niet echt teveel te betalen. De Bond kan dit ook prima doen 😉Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
De Action heeft de Panasonic heeft de Alkaline Power en Westfalia.eu heeft de Pro Power.
Die van de Action zijn al heel erg goed, maar de Pro Power gaat hier nog een stuk langer mee.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo allemaal, met name @Bert , @E.T. Wiersum en @MrsJones .
Ik ben er nog niet uit wat nu als beste uit de geïmproviseerde test komt. Zoveel batterijen gebruik ik ook weer niet per week. Maar wil Bert meegeven dat ik ook Panasonic ga proberen, de AA en AAA. Ik ben uiteindelijk bij Westfalia geslaagd:
Pro Power alkaline batterijen Micro (AAA) - 24 stuks 1.00 € 9.99 € 9.99
Pro Power alkaline batterijen Mignon (AA) - 24 stuks 1.00 € 9.99 € 9.99
Het gaat mij niet enkel om de prijs, wel belangrijk, maar bij Action hebben ze dus geen Pro Power maar Normaal en 4 voor 1,- euro. Maar daar moet ik wel heen en terug ruim 40 km voor rijden. Nu dus thuisgebracht zonder kosten 24 voor 9,99 euro, typen niet te vergelijken.
Dank ook Wiersum en MrsJones voor hun advies. Ik begrijp dat van @Jan H. een test niet hoeft, als je helemaal geen batterijen gebruikt kan ik me dat dubbel voorstellen. Maar voor mij hoeft een dure test ook niet zo nodig, wel een goede vergelijking, en of de diverse typen van een merk verschillen en welke batterijen eigenlijk allemaal dezelfde zijn, dezelfde fabriek enz. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Ik ben benieuwd welke jij als beste ervaart, zou bouwen we hier aan onze eigen batterijtest op uit praktijkervaringen.☺
Reputatie 7
AA gebruik ik voor een lichtslingertje op het balkon en een kleine zaklamp, grote platte voor het alarm en de camera op de hal, ze gaan lang mee, ook die van Action.
Reputatie 2
Badge +3
@L.J.F. de Ruiter een mooi onderzoek!:)
Let wel, sorteer de batterijen wel op het juiste Mah! Dus niet alleen op maatvoeringen en samenstelling. Anders zegt de test weinig tot helemaal niets.

Overigens zijn dit soort testen alleen representatief met een geijkte meting.

Reageer