Consumentenbond.nl

Welke batterijen gaan nu echt lang mee

Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Helemaal waar @Wortelstamper . Dat is nu eenmaal de handel. Sommigen liggen al een jaar in de winkel, anderen hebben ze waarschijnlijk net binnen  en kunnen dan nog een tijdje mee. Soms ligt bij de fabrikant nog een grote partij van oudere datum die deze dan als partij aan meestal grotere winkelketens verkoopt. En die stunten dan met de prijs . Maar er zijn zoveel mogelijkheden waardoor oudere batterijen als partijen worden aangeboden. Mijn ‘ amateur’ batterijtestje is mede daardoor mislukt. Groet Leo.     

Zat ff te denken maar is de mah niet gewoon wat de duur van de bat uitmaakt dus wil je een "4" dan kan je beter daarna kijken alles zonder lijkt me niet sterker aan gezien ze het verstoppen gr

Reputatie 7
Badge +4

mAh geeft de capaciteit van de batterij weer en niet de levensduur, volgens mij zit daar ook geen verband tussen.

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor de reacties, de topic is al wat ouder en inmiddels zijn er weer testen van batterijen gekomen. Zelf doen kan je dat nauwelijks. En Emil dank voor de uitleg mAh. Groet Leo.

Zat ff te denken maar is de mah niet gewoon wat de duur van de bat uitmaakt dus wil je een "4" dan kan je beter daarna kijken alles zonder lijkt me niet sterker aan gezien ze het verstoppen gr

De capaciteit van de batterij bepaald wel degelijk de levensduur, wat ook speelt is de inwendige weerstand van de batterij. Als je een lage inwendige weerstand hebt zal de batterij langzamer leeg lopen dan een batterij met een hoge weerstand door veroudering.  Het best kijk je naar wat je ermee wilt doen, voor een klok wil je juist een batterij die heel langzaam leegloopt en voor een apparaat wat veel stroom verbruikt heeft dat minder nut omdat deze de batterij zwaarder belast en daar door wordt ontladen. Ik gebruik voor klokken weerstations enz juist lithium aa batterijen omdat deze en een hoge capaciteit en een lage interne weerstand hebben. Hierdoor hoef ik niet elk jaar die batterijen te vervangen. De prijs is wel iets hoger maar ik hoef niet elke keer het dak op voor een batterij te vervangen. Heb nu de Phillips lithium aa batterijen al meer dan twee jaar erin zitten en werkt nog perfect, batterij monitor geeft aan dat het systeem nog 70% heeft voor vervanging.

Reputatie 7
Badge +7

Eveneens dank aan @Rene1963  voor de aanvullingen op dit topic. Het is inderdaad niet simpel een “de beste” batterij aan te wijzen. Je moet ten eerste weten waarvoor je hem gaat gebruiken en dan is er de keuze uit typen en merken.

Reputatie 7
Badge +6

Een nieuwe test zou licht in de duisternis kunnen brengen. Daarbij ook aandacht geven aan welke batterij het beste aansluit aan de gebruiksomstandigheden . Een verplichte productiedatum kan voorkomen dat we een batterij kopen die al voor de helft leeg is. Als dat zo is moet de prijs daarmee overeenstemmen . Anders kopen we in feite een product dat niet kan voldoen aan wat verwacht mag worden. Elke batterij heeft last van zelfontlading . Aan de hand van type en kwaliteit zullen de onderlinge verschillen hoe snel dat gaat , groot zijn vermoed ik.

Reputatie 7
Badge +7

Deze topic begon ik o.a.met de vraag om nieuwe testen van batterijen en in elk geval meer informatie over het gebruik, de vorm, de soort enz. Er zijn namelijk vele soorten batterijen. De vorm is belangrijk voor het apparaat wat je gaat verbruiken een staaf, zoals penlite en potlood (AA of AAA batterijen) of een blokje, passen uiteraard niet in een apparaat geschikt voor knoopcelbatterijen. En dan heb je ook nog verschillende namen voor dezelfde batterijen. Ik noemde al penlite en AA, maar die worden ook mignon batterijen genoemd, of in Alkaline de internationale naam LR6. Een schema van alle verschillende batterijen zou ook al welkom zijn. Maar ook andere gegevens zoals de productiedatum, daarmee de houdbaarheid, is van belang.

Reputatie 2
Badge +2

@L.J.F. de Ruiter Een tijdje geleden zag ik een TV programma over namaak batterijen. Ze lieten een machine zien waarbij de buitenzijde van batterijen voorzien werd van de wikkels van bekende fabrikanten. 

Het is heel goed mogelijk dat deze in grote getale voor een ‘bijna niks’ prijs in winkels liggen.

Reputatie 7
Badge +7

Nep artikelen worden overal verkocht, en vooral op vrijmarkten. Het kan zijn dat het TV programma Kassa begin het jaar een reportage over nepbatterijen heeft gemaakt vanaf een vlooienmarkt. De politie heeft rond diezelfde tijd in Beverwijk voor miljoenen namaak batterijen en opladers aangetroffen. En Bol.com schijnt nepwaren van Apple te hebben verkocht. Het fenomeen  duikt overal op.

Recentelijk voor de 2e keer een apparaat in de prak geholpen door uitgelopen Duracell batterijen, gekocht in de aanbieding bij het Kruitvat.
Duracell heeft in beide gevallen alle schade vergoed.
Of de batterijen nep waren of niet, is niet ter sprake gekomen.
De uitslag van het onderzoek krijgt de klant niet te zien.

Reageer