Welke batterijen gaan nu echt lang mee

Reputatie 7
Badge +7
De laatste tijd word je overspoeld met aanbiedingen batterijen (niet oplaadbaar!). De winkels of webshops noemen doet er niet toe en wordt toch terecht geblokkeerd, maar het gaat mij op de batterij merken, maakt niet uit welke maar 72 stuks duracell voor 14,95, kodac 48 voor 9,95, philips, vartra enz. om maar wat te noemen. En allemaal zijn ze de beste en voor long life, extra long life, extra strong. Ik heb voor mezelf een proef gedaan, ik denk wel meer dan 10 merken en ook nog verschillende typen per merk. Een laatste discussie over (niet oplaadbare) batterijen was ruim 2 jaar geleden en die verviel snel in oplaadbare batterijen. Heeft de consumentbond/gids nog actuele testen, want mijn proef wijst uit dat waar je het meest van verwacht, het snelst op zijn, zelfs het beroemde duracell, het type industrial, goedkoop maar snel op. wie heeft goede ervaringen, goede adviezen.

61 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Helemaal mee eens @ConsuHil . Ik heb al genoemd amateurwerk, men mag ook beweren prutswerk. En dat is het ook. Ik ben natuurlijk geen onderzoeker, al helemaal geen laborant, en beschik niet over terdege meetapparatuur, die ook nog zoals je zegt geijkt moet zijn. Het is natte vinger werk, het is ook niet om alles af te breken of dat ik niet tegen kritiek kan, nee het zijn gewoon de feiten. Maar mijn vraag is ook aan de Bond, of via haar aan de zusterbonden, of andere professionele onderzoekers, om orde in de mijn inziens chaos te scheppen. Dat moet ik niet doen of jij niet, mits je er heel veel verstand van hebt, dat kan ik niet weten, maar kenners, professional;s moeten toch weten welke batterijtypen of merken zijn dezelfde, welke komen uit dezelfde fabriek (kunnen ze best verschillend zijn), maar ik ken de diverse merken, wat het verschil is weet ik niet. En waarom zijn er zoveel aanbiedingen, 40 tot 60 batterijen voor 9 euro, en ineens allerlei andere namen. Ik heb het gevoel er klopt iets niet, neem Duracell voorheen een kwaliteit batterij, ook getest van lange duur, ook natuurlijk dure cel, maar nu ineens enorm voordelig, tot aan 72 stuks, wel de naam Industrial, waarom, is het echt een kwaliteit batterij? Of een goedkope ordinaire trekker. Mijn ervaring, wel een amateurmeting, is ze gaan helemaal niet lang mee, scheelt een jas met vroeger. Uit een ervaren objectieve meting moet toch een betere kwaliteit/prijs batterij komen. Je noemt mAh, de capaciteit van een batterij, milliampere-uur. Daar zijn rekensommen voor, opmeten zal ook wel kunnen, maar het lijkt me voor een leek ingewikkeld, dus toch graag een professionele kijk op wat is een betere c.q. beste batterij. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo, goede morgen alle forumleden een meelezende leden. Het is ruim een week geleden en het enige wat ik weet is dat ik geen honderden batterijen in een bepaalde, liefst heel snelle tijd kan testen. Ik ben er dus nog niet uit. Maar eigenlijk maakt dat ook niet uit, want ik ben maar een amateur en ik hoopte eigenlijk op professionele, onafhankelijke testen. Maar, ik verontschuldig me meteen als ik met mijn 'neus' gekeken heb, maar ik heb nergens iets van testen gezien noch gevonden. Ik heb best wel gezocht en vond o.a. dit:
Het gebruik van batterijen in Nederland neemt alsmaar toe, maar snel wat batterijen kopen is verleden tijd. Het assortiment in de winkels is zo uitgebreid dat de 'op maat gesneden' batterij moeilijk te vinden is. U heeft eerst de keus uit standaard batterijen en oplaadbare batterijen. Soms is een goedkope batterij het antwoord, en in de vorm van een oplaadbare batterij heeft u altijd iets in huis. Maar toch vragen moderne energievretende apparaten al gauw om duurdere 'extreme power' batterijen.

Toename batterijen

Jaarlijks gebruiken we in Nederland meer dan 390 miljoen batterijen (cijfers: 2011) en het gebruik is groeiend. Dit komt door de voortdurende toename van het aantal apparaten per huishouden en per persoon. Tot het eind van de jaren zeventig waren zinkkoolbatterijen de bekendste. Maar bij gebruik werd de zinkmantel van de batterij door de chemische reacties aangetast en kwam het geregeld voor dat een batterij ging lekken. Was er u niet op tijd bij, dan was de binnenkant van uw radio weggevreten of hield uw zaklantaarn er voorgoed mee op. In de tachtiger jaren kwam er een verbeterde versie in de handel met een ander elektrolyt (=stof die elektrische stroom geleidt en hierdoor wordt ontleed). Dit zorgde ervoor dat de stoffen in de batterij niet meer konden uitvloeien.

Wat ik hiermee zeggen wil is;
Ondanks toch oude cijfers nemen gebruik van batterijen toe. Nergens vind ik (sorry) nieuwe cijfers dus 2018 of 2019. Maar die aantallen moeten veel en veel groter zijn.
De ledlampen en met name op batterijen zijn toegenomen. De ledlampen geven veel licht en verbruiken weinig. Batterijen zijn daarom zeer geschikt en makkelijk, geen elektriciteit nodig, geen stroomdraden enz.
Waarom dan zo weinig over batterijen. Ik wijs niet naar de consumentenbond, maar de moderatoren hadden wel beloofd er naar uit te kijken, testen bij de bond zelf of zusterorganisaties of andere professionele, betrouwbare en onafhankelijk testen, maar ?????? Jammer.
Ik zie nu zelf wel wat voor tijd het kost, maar ik kan me nog wel permitteren batterijen te komen maar niet alle overige testmaterialen, niet ook honderden ledlampen o.i.d., laat staat professionele meetapparatuur. Toch graag opnieuw de vraag, is er nou nergens iets te vinden, niet voor mij maar voor al die andere gebruikers en de bijval van de forumleden die ik kreeg. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +3

De ledlampen en met name op batterijen zijn toegenomen. De ledlampen geven veel licht en verbruiken weinig. Batterijen zijn daarom zeer geschikt en makkelijk, geen elektriciteit nodig, geen stroomdraden enz.
Groeten Leo.

Dat ze zeer geschikt zijn waag ik te betwijfelen. Als incidentele verlichting misschien wel maar langer dan pakweg 10 - 15 uur zullen ze op AAA batterijen niet branden. De capaciteit van AAA batterijen is orde 1 Wh. Dat kost je met de goedkoopste batterijen ongeveer 20 cent. Dat is een factor 1000 duurder dan elektriciteit uit het net.
Reputatie 3
Badge +3
@L.J.F. de Ruiter

Ik volg je niet helemaal meer:):) Doe je dit onderzoek nu, omdat je de aanbiedingen niet vertrouwd, of wil een kwaliteitsverschil aantoonbaar maken?

Met alle respect, dit onderzoek is zo niet representatief en niet als amateur goed weer te geven.
@ consumentenbond, @Celine , een toelichting zou op z'n plaats zijn alvorens consumenten een mening gaan vormen op niet geijkte metingen.

Simpel voorbeeld, koop een set action batterijen AA in bijvoorbeeld meppel en koop zo'n zelfde set in maastricht. Wanneer de bewaarcondities op de locaties anders zijn geweest en/of de productiedatum anders is kunnen er al verschillende prestaties worden bereikt.

Bij voorbaat sorry dat ik zo kort door de bocht ben, maar van dit soort testen wordt niemand wijzer en wordt er een hoop onzin de wereld in geholpen.

#blijfkritisch.nl

Wanneer de test bedoeld is om prijsverschil kenbaar te maken, selecteer dan 1 type, zelfde capaciteit en merk. Hierna een aantal aankopen en geef daarna het prijsverschil weer.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad , @ConsuHil . Elke batterij heeft een zekere mate van zelfontlading . Eigenlijk zou de productiedatum altijd op de verpakking en de batterij moeten staan . Dan zouden we ook nog moeten weten hoe oud nog toelaatbaar is . Ook zouden we aan een tht-datum kunnen denken zoals bij bederfelijke levensmiddelen. Erg oude batterijen zouden met korting verkocht of weg gesmeten moeten worden omdat het geen volwaardig product meer is. Mogelijk is dat ook de reden als winkels batterijen in de aanbieding gooien. Heb een keer horloge gekocht incl batterij . Die stond al na een maand stil doordat de batterij leeg was........
Reputatie 5
Badge +5
Heb het al eens voorgesteld, zie: Suggestie: test batterijen (AA, AAA, CR2032, etc), maar kennelijk wil CB er niet aan.

Waarom niet? Geen idee.

Ik kan hooguit vermoeden dat het te kostbaar is (speciale apparatuur voor nodig) en te lang duurt om op grote schaal batterijen te testen.

Maar misschien kan men gebruik maken van simpele dingen, zoals speelgoedhondjes :-)
Zie: Batterijtest: A-merken vs. goedkope merken

Helaas moeten we dus elders kijken voor reviews.
Bijvoorbeeld op Hardware.Info (test AA), maar die test is ook al twee jaar oud.

We gebruiken ze dagelijks, van afstandsbedieningen tot die voor gehoorapparaten.
Het testen van die batterijen voor gehoorapparaten zal nog lastiger zijn, vermoed ik.
Reputatie 5
Badge +5
toevoeging:
https://www.battery.reviews/disposable/AA/50
https://www.testgoed.nl/batterijen-aa

Omdat mijn kleinkinderen dikwijls halo komen zeggen als ze een batterij nodig hebben en ik zelf ook zeer veel batterijen gebruik, heb ik een doos met ruim 150 batterijen. Ik koop overal batterijen, gebruik er twee en gooi de rest in de doos. Telkens iemand batterijen nodig heeft, neem ik al de batterijen en meet (of ze meten zelf) digitaal de beste eruit. Ik geef dan de beste batterijen mee. Wat me opvalt na ruim zestig jaar, is dat steeds Duracell de slechtste batterij is. Het is ook de enige batterij die het presteert om uit te lopen. Op TV worden we misleid omdat ze hun alkaline-batterij vergelijken met een zink-batterij (van 50 jaar geleden). De beste batterijen zijn steeds: Kruidvat, lidle, Aldi, Panasonic. Let op, ook de dure lithium-batterijen van energizer zijn niet wat ze beloven. 

Mijn ervaringen met batterijen is, dat heel veel hetzelfde zijn.
Duracell Procell blijft lang op spanning en is plotseling leeg.(gevaarlijk bij medische toepassingen)
De Philips heeft aanmerkelijk minder energie in de tank.
De gewone Duracell is me wel eens gaan lekken, maar dat is 100% vergoed door Duracell.
Lithium batterijen scoren goed in apparaten zoals rookmelders. Gaan daarin jaren mee.
Mijn voorkeur merken zijn Varta en GP
Ik krijg ook wel eens een pakje Energizer cadeau in de supermarkt. Die doen het ook goed.

Batterij testers heb ik er ook een aantal van versleten er er maar 1 die het een beetje betrouwbaar meet.

Batterij Tester

Reputatie 5
Badge +5

Deze thread is al wat ouder.
Een tijdje geleden heeft HardwareInfo een uitgebreide test uitgevoerd op AA en AAA batterijen.
Op het punt van prijs/prestatie bestaan grote verschillen.

Zie onderstaande link.

Conclusie (voor wat betreft Alkaline)

Ikea’s Alkalisk AAA-batterijen kosten namelijk 1,79 euro per tien stuks. Onze test laat bovendien zien dat ze qua capaciteit tot de betere behoren, en dus is Ikea qua prijs-prestatieverhouding onovertroffen. Ook de goedkope Aerocell batterijen van de Lidl presteren erg goed. 

Bij de Lidl waren de Aerocell 1,89 per 10 ..

Kijk even op:

25 AAA-batterijen getest: klein maar krachtig!?

@cbw62  Bedankt voor de link van de test.

Wat ik nog wil toevoegen aan de test.
Alkaline heeft een houdbaarheid van ongeveer 5 jaar en lithium 10 jaar.
Let in de winkel op de datum. Soms hebben ze een aanbieding met een korte datum.
Een niet verse batterij presteert ook slechter.
Het konijnen merk beweert een alkaline batterij te maken dat langer in de verpakking vers blijft.

Ik heb wel eens een pakje gekocht uit zo'n aanbieding bak.
Mijn zaklamp deed het er exact 30 seconden op. LEEG
Die hebben ze onder protest terug genomen.

Reputatie 7
Badge +7

Dank aan @cbw62  en @Wortelstamper  voor de nieuwe adviezen, inzichten en de nieuwe test. Omdat wij veel batterijen gebruiken, meest voor verlichting, binnen en buiten, waar elektriciteit ontbreekt, was ik zelf een testje begonnen, en daarvoor veel verschillende merken gekocht, en merken die geadviseerd werden, en die ik niet had of kende, nog bijgekocht. Ik zit nog steeds aardig in de batterijen, en nog allemaal ruim voor de vervaldatum. Maar van mijn testen is niet veel terecht gekomen, het is ingewikkelder dan ik dacht. Je moet goede apparatuur hebben en gelijke omstandigheden. Nou dat lukt mij niet, maar al is het dan gebrekkig, de goed gekwalificeerde merken in de test komen bij mij ook goed tevoorschijn. En het gerenommeerde Duracell wel de zgn. industrial, valt tegen. Genoemde test lijkt me een goed uitgangspunt. Groeten Leo.

Wat bij mij een redelijke indicatie is, zijn mijn computer muizen.
Die lusten geen oplaadbare en het verbruik is redelijk constant.
Heel veel merken komen uit dezelfde fabriek en zouden gelijk moeten scoren.

Voor zaklampen spreken ze ook over oplaadbare die minder presteren in verband met de spanning.
Dat is niet altijd zo. Veel lampen hebben een houder met 3 x AAA en die is vaak te vervangen door een huls met een 18650 Li-ion accu. Die presteert weer beter.

@L.J.F. de Ruiter 
Voor verlichting buiten kun je ook zonne lampen overwegen.
Neem dan wel een type dat met somber weer voldoende oplaad.
Ik heb zo’n lamp op mijn noordgevel en die doet het rond kerst om de dag een paar uur.
In de betere types kun je ook de accu vervangen. Maar die gaan jaren mee.
De lampen zijn er ook met een losse zonnecel unit. Kun b.v. de lamp in de schuur plaatsen en de zonnecel buiten.

Reputatie 7
Badge +7

Dank nogmaals @Wortelstamper  voor het advies.

Je laatste alinea ontgaat me een beetje. Ik  heb buiten in de tuin achter het huis enkele lampen op batterij, maar ook zonnelampen. Ik weet zo gauw de merken niet, maar er is een simpele bij en een en een toch wel ‘aardige’, ook wat duurder. Deze gaat 's avonds aan en als je erbij in de buurt komt gaat ie feller branden. Vind ik wel aardig. Maar zonder zon laadt hij niet zo erg op. Du lampen die bij somber weer voldoende opladen hebben wel mijn interesse. Maar welke zijn dat? Bij googlen Kun BV krijg ik onbegrijpelijke mededelingen van drimble e.d., wat moet ik daarmee. Dus graag waar vind ik op internet die goed oplaadbare zonnelampen. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Er is in 2018 door Hardware.Info ook en test gedaan v.w.b. oplaadbare AA en AAA batterijen.

Zie:

https://nl.hardware.info/artikel/8581/zestien-oplaadbare-aa-batterijen-getest

Kijk je naar de Conrad Energy Endurance, die goed uit de test komen, dan zijn die niet eens zo erg duur.

zie: 

https://www.conrad.nl/p/conrad-energy-endurance-hr06-oplaadbare-aa-batterij-penlite-nimh-2600-mah-12-v-4-stuks-1377655

Maar de opladers voor dat soort modellen zijn fiks aan de prijs… Daar kan je een hoop alkaline batterijtjes voor kopen ...:slight_smile:

Hallo allemaal!

Een goede test kun je ook vinden op https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAIndividualTest%20UK.html

Badge +8

Goed nieuws voor de abonnees van de Consumentengids! Vandaag staat er een test van batterijen in. Je kunt 'm als je inlogt hier online bekijken.

Goed nieuws voor de abonnees van de Consumentengids! Vandaag staat er een test van batterijen in. Je kunt 'm als je inlogt hier online bekijken.

De link werkt niet

Badge +8

De link werkt niet

@N. Broekhof Als je een abonnement hebt op de Consumentengids kun je klikken op de knop Mijn Archief. Vanaf hier kun je inloggen en de gids inzien.

De link werkt niet

Als je een abonnement hebt op de Consumentengids kun je klikken op de knop Mijn Archief. Vanaf hier kun je inloggen en de gids inzien.

Ah ja nu zie ik het. 

Laatste editie is van November? 

Badge +8

Ah ja nu zie ik het. Laatste editie is van November? 

@N. Broekhof Ah, excuus! Ik ben een beetje te vroeg denk ik, waarschijnlijk staat de gids er vanmiddag gewoon tussen.

Ah ja nu zie ik het. Laatste editie is van November? 

@N. Broekhof Ah, excuus! Ik ben een beetje te vroeg denk ik, waarschijnlijk staat de gids er vanmiddag gewoon tussen.

Geen punt we wachten even af 😉

Ik koop al jaren deze op EBay en ben er dik tevreden mee.

100 x Varta Batterie Industrial Pro 4006 AA lose bulk LR06 Mignon 1,5V

Prijs varieer tussen 22 tot 30 euro, laatste keer 26,25 betaald.

Reputatie 7
Badge +7

Dank @Rene1963  voor de tip. Wat ik precies geschreven heb komt er niet helemaal uit, maar dat geeft niet, ik heb al zoveel geschreven.  De Varta Industrial Pro batterijen ken ik en heb ik ook. Het zijn goede batterijen. Ze zijn vergelijkbaar met Panasonic Pro, beide merken schijnen ook uit dezelfde fabriek te komen. De topic is al wat ouder, dus of alle prijzen nog gelden dat zal wel niet. Er zijn inmiddels diverse testen van batterijen, daar kan je dus ook veel uithalen. Alleen iedere “gekochte” batterij is niet hetzelfde, o.a. hoe lang ligt hij al in de winkel. Groet Leo.

Verschil wat ik zie.
Van de ene winkel zijn ze 4 jaar houdbaar en dezelfde van een andere winkel 9 jaar.
Die van 4 jaar, lagen goedkoop bij een prijsvechter.

Reageer