nieuws

Wereldconsumentendag: plastic vervuiling

• 15 maart 2021
  • 24 reacties
  • 222 Bekeken
Wereldconsumentendag: plastic vervuiling
Badge +8
  • Moderator
  • 1969 reacties

Vandaag is het Wereldconsumentendag. Dit jaar staat in het teken van de aanpak van plastic vervuiling. Consumentenorganisaties roepen wereldwijd bedrijven, consumenten en overheden op om plastic vervuiling tegen te gaan. Ook wij doen hieraan mee.

Een onzichtbaar probleem op het gebied van deze vervuiling zijn de biljoenen microplastics. Wij vinden wij dat de Nederlandse overheid vooruit moet lopen op de geplande uitfasering van deze microplastics. En fabrikanten kunnen nu ook al, uit voorzorg, stoppen met het toevoegen van microplastics aan consumentenproducten. Lees meer in ons nieuwbericht en op deze pagina.

Wat doe jij om plastic vervuiling tegen te gaan? Praat mee!

24 reacties

Ik probeer mensen ervan te overtuigen dat het weinig zin heeft om almaar de mensen aan te spreken die hun afval netjes inleveren. Het zijn denk ik niet de mensen op dit forum die de plastic rommel, waaronder veel grofvuil, bouw- en autosloopafval en landbouwplastic met karrevrachten dumpen in rivierbeddingen zodat je die rommel bij hoogwater langs ziet komen. Die mensen bereik je niet via voorlichtingscampagnes. Ik denk zelfs dat als je ze wel bereikt ze nog bozer worden op alles en iedereen en nog meer gaan dumpen.

Reputatie 7
Badge +6

Gelukkig zijn er al initiatieven op diverse bestuursniveau's . Wereldwijd deze en vele andere problemen aanpakken zou het mooiste zijn . Het boodschappentasjesprobleem is niet opgelost . We krijgen in veel winkels weer gevraagd of ongevraagd het gekochte in een plastic zak aangereikt. Dat terwijl de losse artikelen vaak ook al in plastic zijn verpakt . Soms kan dat moeilijk anders , maar waar een wil is , is meestal wel een weg . Zeker kunnen we zelf ook veel doen . De een doet dat wel en de ander niet .

Het moet echt bij de bron aangepakt worden.
Sommige verpakkingen hebben echt idioot veel plastic.
Er moeten echt afspraken gemaakt worden op een hoog niveau, hoe je iets verpakt.
Weg met de plastic schroefdop op zuivel pakken.
Bij de groente lagen papieren zakken en plastic tassen.
Omdat bijna niemand papier gebruikt, nu alleen nog plastic tassen.
Vraag je er om, zeggen ze dat plastic handiger is en doorzichtig.
Liggen er papieren zakken, maken ze er een plastic venster in.

Sinds kort halen ze het plastic op in een kliko.
Bij het leegmaken wappert er altijd wat op straat.
Of op een winderige dag waaien de kliko's om en waait de inhoud door de wijk.
Die hebben eigenlijk een bodem verzwaring nodig.

Reputatie 2
Badge +1

Als consument sta je aan het eind van de keten van plastic-gebruik. Als ik in de supermarkt kom is haast alles in plastic. Tot mijn verbazing ook biologische groenten. Mijn PDM-zak, thuis is snel gevuld.

Ik koop het liefst onverpakte groentes, maar daarvan is de oorsprong niet bekend en dus ook niet het gebruik van chemicaliën.

De tussenhandel zou eens moeten ophouden met alles in plastic te verpakken.

+1
Ook een 'verdieping hoger’ is er nog een boel winst te halen bij verpakkingen die nu zo dom zijn gemaakt dat de recycling wel móét misgaan:
# Broodsmeersels in glazen pot met aluminium folie. Die folie hoeft niet van alu te zijn.
# Toetjes met plastic pot met karton er omheen met alu- of opgedampte folie. Dat kan ook uit één materiaal.
# Chipszakken in opgedampt folie. Volgens mij zijn er ook zonder opdamplaag. Het kan best.
# Kaas- en vleeswarenverpakkingen die zo vervelend in elkaar zitten dat je ze thuis niet kunt gebruiken als envelop maar meteen opensplijten. Dan grijp je zelf weer naag nóg een zakje of je gaat weer dozen moeten afwassen.
# Rolletjes geitenkaas in de nét te krappe folie met plakkend papier aan de binnenkant. Waarom?
# Ik heb een hekel aan het geworstel om de folie van een komkommer af te krijgen.
# Echte boter in opgedampt folie.
# Wie heeft het verzonnen om bio-afbreekbaar 'plastic’ te gebruiken die NIET in de GFT mag en ook de PDM verstoort. Nog veel erger: wie heeft het toegestaan? Nog erger: waarom wordt niet ingegrepen?
# A.u.b. z.s.m. fastfood- en andere afhaalpunten helemaal niks meer in niet-afbrekend spul laten meegeven.

Reputatie 2
Badge +1

@Harrie LPP  Je had het niet beter kunnen zeggen. Zoveel meer voorbeelden te noemen.

Het invoeren van keurmerken (in z 'n algemeenheid) lijkt ook weinig zin te hebben. Zelf verantwoordelijkheid nemen is één ding, maar de producent en alle lagen er na, zullen ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Overigens wat je zegt over Aluminium: dat is een van de weinige metalen die niet van nature voorkomt in mensen. Dus per definitie giftig.

Ik zag ook dat HAK “De koning van het glazen potje”, nu over gaat op plastic zakken.
BAH.

Inderdaad. Je hebt van die soepzakken zonder en mét alufolie aan de binnenkant. Die mét komen dus vaak bij de PMD en dat is alleen uit te leggen aan mensen die het toch al begrepen. Ja, je kunt het gerust uitleggen aan de anderen, maar dat is slecht bezigheidstherapie.

Reputatie 7
Badge +6

Als het Nederlandse volk 90% van hun plastic gescheiden in PDM-zakken aanbiedt voor recycling, is producten verpakken in plastic door de winkels volgens mij het probleem niet zo, want dat komt dan niet in het milieu terecht. Het probleem is volgens mij het overige plastic dat wel in de natuur, de rivieren en de zee terecht komt. Er zijn systemen in ontwikkeling op op grote schaal dat plastic uit het water te vissen. 90% van het afval in zee komt van de tien grootste rivieren op aarde. Er is een kaartje van, daar komen de rivieren in Europa niet in voor.  

Er is een landelijke vereniging van vrijwilligers die telkens op pad gaan om zwerfafval te verzamelen. Een item wat ze het meest vonden was het plastic velletje om een snoepje. Ze zijn toen met de fabrikant gaan praten of dat niet anders kon. Die verpakt het snoepje sindsdien in papier. 

Ik neem altijd een netje mee naar de winkel en doe daar mijn losse groente en fruit in zodat ik nooit een plastic zakje van de winkel hoef te pakken. Ik neem altijd een eigen tas mee naar de afhaalchinees, maar ik zie daar allemaal mensen die erg tegen plastic afval zijn toch altijd een plastictasje nemen van de chinees. Het is wellicht de aard van de Nederlander, voor de bühne altijd zeggen dat je voor een goed milieu en klimaat bent, maar in werkelijkheid doen ze compleet anders. Ga maar bestuderen elke keer dat je bij de afhaalchinees komt. 

Wat volgens mij dringend anders moet is het plastic stickertje op losse appels en peren waarop staat welke appel of peer het is, jonagold, elstar, Chiquita banaan en zo. Het gaat dan om miljoenen van die stickertjes. Die stickertjes blijven bij de schil zitten en gaan in de gft-bak. Al die stickertjes worden heel vervelend bij het composteren. 

Dat lijkt me ook een weldaad, dat de industrie eens grondig gaat kijken welke verpakking nou eens niet van plastic gemaakt kan worden maar gewoon van papier en kijken hoever het gaat. Ik heb een oproep gehad voor AstraZeneca vaccinatie. Dat waren in totaal iets zes A4-tjes, een kaartje en een envelop via de papieren post over de afspraak en de toelichting. Op alle Nederlanders is dat een stapel A4-tjes van bijna 6,3 kilometer hoog. Kan dat niet anders, een pdf was voor mij ook goed geweest. 

@Harrie LPP 
De zak met een metaallaagje.
Eerst mocht die wel bij het plastic.
Toen weer niet.
Op dit moment mag het weer bij het plastic.
Emmertjes mochten eerst niet.
Maar wel plastic planten potten.
Nu mogen de emmers tot 5 liter wel weer.
Folie mag ook niet. Wat ze daar ook mee bedoelen.

Om de paar maand is het anders.

Reputatie 2
Badge +1

@Wortelstamper    Wij worden geacht net zo flexibel te zijn als plastic folie…..

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb hier zo'n kleine plastic sticker op een banaan van de supermarkt. In de supermarkt waar ik ze koop zitten ze op bijna elke banaan in de losse verkoop. Het zijn er heel veel. Net als die op de appels en peren in de losse verkoop. 

Reputatie 7
Badge +6

Op het nieuws dat supermarkten de plastic verpakking gaan verminderen. Gehakt in een zakje zonder plastic schaaltje. We kunnen als consument de supermarkt aanmoedigen door dan juist die producten te kopen waar minder plastic verpakking aan zit.

Hier nog twee stickers op los fruit. Elke losse appel of peer heeft er een. Bij elkaar zijn het er een heleboel. Het is voor de kassa, dat ze weten welk fruit het is en welke prijs ze moeten aanslaan. Daarna heeft het geen functie meer, maar het gft-afval zit er vol mee. Waarom proberen ze geen papieren sticker? Want eenmaal voorbij de kassa maakt het niet uit of het verpieterd.

Het ergste vind ik de hondenpoepzakjes in de wijk. Baasjes moeten tegenwoordig de drollen opruimen en die gaan in bruine plastic zakjes. Die zouden ze mee naar huis moeten nemen maar een aantal baasjes doet dat niet. De zakjes liggen overal en het zijn er waarschijnlijk alleen al in onze wijk duizenden. Straks gaat het groen groeien en dan zie je ze niet meer.

Er zijn afbreekbare versies maar veel daarvan zijn niet afbreekbaar. Als ik zoek op bolpuntcom dan zie ik er veel die beweren afbreekbaar te zijn terwijl er ook staat dat ze van polythyleen zijn. Dat kan niet tegelijk waar zijn!

Ik realiseer me dat de betreffende baasjes geen mogelijkheden zullen hebben om hun handelen consequent bij te stellen. Wat wel kan is de zakjes verplicht van gecertificeerd afbreekbaar plastic te maken en een verkoopverbod voor de andere in te stellen. Die afbreekbare zakjes breken heel traag af maar ze zijn na een paar jaar wel weg.

En zet niet op de verpakking of de zakjes dat ze afbreekbaar zijn want dan gooit iedereen ze straks overal neer of er gaat een hoax rond dat die nieuwe zakjes niet goed zijn en men koopt expres plastic versies in het buitenland.

Reputatie 3
Badge +3

Er is veel plastic verpakkingsmateriaal en daarmee heeft de verpakkingsindustrie een belangrijke rol. Maar dan het afval: vooraf scheiden. Ik doe het wel, omdat het systeem nu eenmaal zo is ingericht en de Gemeente het zo heeft geregeld, maar zelf ben ik achteraf gezien helemaal geen voorstander meer van afval vooraf scheiden, omdat vele mensen niet de discipline of verantwoordelijkheidsgevoel hebben om dat goed te doen. En als dat niet goed gebeurd kan het alleen nog maar worden verbrand, wat meer CO2 uitstoot veroorzaakt en we ons doel missen. Beter is afval achteraf scheiden, omdat dit door geautomatiseerde processen / machines gebeurd. Dat kost wellicht wat meer, maar gebeurd dan wel beter en daar gaat het tenslotte om. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat vooraf afval scheiden een papieren tijger is.

Zomaar een voorbeeld:

In veel Gemeenten staan er van die mooie containers naast elkaar opgesteld. Één voor restafval en daarnaast bijv. een voor plastic. Restafval in de container voor restafval gooien is gratis, maar voor een zak plastic in de plastic container moet worden betaald. U raadt natuurlijk al in welke container het plastic dan terechtkomt..

Alternatieve verpakkingen zijn niet altijd duurzamer, omdat voeding dan vaak minder lang houdbaar is. Hierdoor moet meer worden geproduceerd wat weer andere problemen met zich meebrengt, zoals meer CO2 uitstoot.

Voor papieren verpakkingen zullen meer bomen moeten worden gekapt en ga zo maar door.

Zelf denk ik dat als we plastic vermijden waar dat kan, een gesloten keten realiseren en achteraf afval scheiden, we verder komen.

Maar ons gedrag is ook heel belangrijk, want wij mensen zijn de enige levende wezens die afval produceren, omdat alles maakbaar moet zijn, omdat er dan aan kan worden verdiend. 

En er zijn altijd mensen die van alles en nog wat zomaar op straat gooien en zeggen “ik betaal er toch belasting voor om dat op te laten ruimen”.. Echt heel jammer. Wij mensen zijn met veel teveel en staan in de keten van levende wezens boven alles. Als al die mensen zich dan ook nog eens onverantwoordelijk gedragen zal het nooit wat worden.

In veel Gemeenten staan er van die mooie containers naast elkaar opgesteld. Één voor restafval en daarnaast bijv. een voor plastic. Restafval in de container voor restafval gooien is gratis, maar voor een zak plastic in de plastic container moet worden betaald.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemeente? Het is natuurlijk absurd als het is zoals je het omschrijft.

Reputatie 7
Badge +6

Zoals ik dit topic en de publicatie van de Consumentenbond begrijp is het probleem dat plastic afval in het milieu terecht komt, en daar afbreekt en als microplastics terugkomt in de voedselketen voor dier en mens. 

Dus alle ingezamelde plastic is niet het probleem. De burgers dragen daaraan ook heel goed bij door ruim 90% van het plastic gescheiden in te zamelen. Dus maar 10% van het plastic maakt kans om terecht te komen in het milieu als zwerfafval. En Europa doet mee, de Rijn, Maas, Seine, Rhone, Oder, Donau en zo behoren niet tot de rivieren die het meest vervuild zijn met plastic afval.

Dus het probleem concentreert zich volgens mij op het reduceren van het plastic afval uit die tien meest vervuilende rivieren buiten Europa, het opruimen van de bestaande plastic vervuiling, en voortaan mondiaal alle plastic afval gescheiden in te zamelen.

In plaats van plastic afval te verbranden moet het mogelijk zijn het meeste verpakkings plastic te maken van bio-plastic uit zetmeel van aardappelen en maïs en suiker van suikerriet, en het afval daarvan in fabrieken chemisch afbreken tot bijvoorbeeld weer zetmeel als veevoeder.

Het is nooit verkeerd om plastic verpakking te vervangen door papier of iets anders dat wel normaal afbreekt. Of wat Jumbo vanaf 1 april gaat doen, gehakt in een plastic zakje zonder plastic schaaltje. De plastic doppen op de pakken zuivel (melk, yoghurt, vla) vervangen door een andere manier van sluiten zou miljarden plastic doppen schelen.

En dan zijn er de plastic dingen die wel als zwerfafval in het milieu terechtkomen. Plastic flessen (daar komt nu statiegeld voor), wikkels van snoepgoed, wattenstaafjes, stickertjes op fruit en zo.

Als consument kan je ook veel zelf doen, zoals kiezen voor producten met minder plastic. Zo'n netje kopen om in de supermarkt de losse groente en fruit in te doen zodat je nooit een plastic tasje hoeft te pakken. Je eigen huis plastic-tasjes-loos maken. Helaas vergeten al die mensen die voor groen zijn en op groen stemmen en alleen groene energie gebruiken, elke keer om een eigen tas mee te nemen bij de afhaalchinees. Ga maar kijken.

Reputatie 3
Badge +3

In veel Gemeenten staan er van die mooie containers naast elkaar opgesteld. Één voor restafval en daarnaast bijv. een voor plastic. Restafval in de container voor restafval gooien is gratis, maar voor een zak plastic in de plastic container moet worden betaald.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemeente? Het is natuurlijk absurd als het is zoals je het omschrijft.

De Gemeente Arnhem. Het programma de Hofbar heeft dit zelfs in een aflevering laten zien. Kijktip: https://www.npostart.nl/de-hofbar/10-11-2020/POW_04779831

Overigens heb ik het wel verkeerd genoemd. Voor restafval moet worden betaald en plastic afval kan gratis in de container worden geplaatst. Maar het blijft natuurlijk absurd.

De vergissing is je vergeven. :-)

Dat je voor restafval moet betalen en je PMD gratis kunt inleveren is zover ik weet bijna overal zo en zelfs dat is voor veel mensen nog niet genoeg motivatie om het niet overal neer te kieperen.

Misschien helpt het om op alle plastic dingen die verkocht worden per definitie iets van 25 euro per kilo statiegeld te heffen, wat je dan weer terugkrijgt als het het inlevert. Moet je eens zien wat er dan keurig wordt ingeleverd! Er wordt dan ook vanzelf minder geproduceert omdat mensen lievr een papieren zakje hebben dat weinig kost.
Een dagje rotzooi prikken langs de rivier en je koop zo een mooie iPhone. Het gonst van de wandelaars.

Reputatie 3
Badge +3

In onze gemeente betalen we niet voor afval zoals in de aflevering wordt getoond. Dat gaat op één hoop via de Gemeentelijke belastingen. Minder inzichtelijk, maar verkeerd afval dumpen in een container die daarvoor niet is bedoeld wordt daardoor enigszins ontmoedigd. Statiegeld op plastic komt eraan heb ik begrepen.

Ik  heb niet alle  reacties gelezen, maar wat mij als consument/burger opvalt en grote zorgen baart is hoe  weinig de overheid de urgentie schijnt in te zien van de alomaanwezigheid van microplastics en dus daarop niet handelt . Ik zou het toejuichen als de Consumentenbond hierover harder zou roepen, in plaats van een artikel en rijtje producten (tandpasta’s ) er aan te wijden in een voorbije gids. Dit moet stoppen en wel meteen.  Aanzet gaf onze  onvolprezen Teun van de Keuken, die de App Beat the Microbeads introduceerde. Ik durf mijn shampoo al niet meer te gebruien en ben nu aangewezen op  hele dure (niet erg) maar wel micoplasticloze.  Kan de Consumentengids hierop niet actie voeren en de App onder de aandacht brengen van het grote Publiek? 

Reputatie 7
Badge +6

@R. Ludolph Je kunt gerust nog shampoo in een plastic fles gebruiken hoor want alleen het zwerfafval dat in het milieu terecht komt kan schadelijke microplastics veroorzaken. 92% van alle plastic wordt periodiek ingezameld, dus over dat plastic hoef je je niet druk te maken. Dat is wat de overheid inmiddels heeft bereikt. De plastic wikkels van snoepjes is iets wat veel als zwerfafval in het milieu terecht komt. Vrijwilligers hebben voor elkaar gekregen dat fabrikanten het wikkel dat ze het meest tegenkwamen nu van papier maakt. Plastic flesjes kwamen ook veel in het milieu terecht. De overheid heeft nu voor elkaar gekregen dat daar statiegeld op komt. 

Ik moet het nog zien, dat statiegeld op flesjes gaat helpen.
Er is een behoorlijke grote groep, die een flesje gewoon los laat op straat zodra het leeg is.
Ik zie ze regelmatig voor de supermarkt. Op nog geen 2m van een vuilnisbak.
En het propje van de chips-zak gaat er zo achteraan.

Badge +8

Aanzet gaf onze  onvolprezen Teun van de Keuken, die de App Beat the Microbeads introduceerde. Ik durf mijn shampoo al niet meer te gebruien en ben nu aangewezen op  hele dure (niet erg) maar wel micoplasticloze.  Kan de Consumentengids hierop niet actie voeren en de App onder de aandacht brengen van het grote Publiek? 

Hi @R. Ludolph, dank voor de suggestie. Ik zie dat we al naar de website van Beat the microbead verwijzen in ons online artikel over microplastics.

Reageer