Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wie is dan aansprakelijk voor de kavels die niet voldoen aan de beschrijving bij catawiki ?

• 14 januari 2020
  • 12 reacties
  • 329 Bekeken

Als ik de website van catwiki mag geloven dan garandeert catawiki de kavels op zijn website, dan kom je weer bij de algemene voorwaarden van catawiki waarin het wordt uitgesloten

Waar mag ik ik als consument van uitgaan, ?

Op de website staat :

Ons team van experts selecteert en verifieert zorgvuldig de speciale items die worden geveild op Catawiki. Dit is om hun echtheid te garanderen en om ervoor te zorgen dat u biedt op items die u niet zomaar in een winkel kunt kopen.

Catawiki garandeert ?? hoe dan ? 

De algemene voorwaarden catawiki

• Verkopers zijn verantwoordelijk voor de Kavels die ze verkopen. We hebben geen controle over of verantwoordelijkheid voor de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid of juistheid van de Kavels. Catawiki speelt alleen een faciliterende en ondersteunende rol door een Online Verkoopplatform en aanvullende diensten aan te bieden.

Wie is dan aansprakelijk voor de kavels die niet voldoen aan de beschrijving ?

icon

Beste antwoord door A. Deen 14 januari 2020, 20:45

Volgens mij zijn ze gegarandeerd niet verantwoordelijk.

Bekijk origineel

12 reacties

Je schrijft het verkeerd, ze zijn gegarandeerd niet thuis bedoel je.

Als je appels verkoopt en geeft een zak peren mee, ga je terug naar de verkoper.

Als de verkoper zegt, tja dat staat in de algemene voorwaarden dat het peren zijn, dan kan je de algemene voorwaarden laten vernietigen.

Er staat "om hun echtheid te garanderen" en verder "we zijn niet verantwoordelijk". Misschien had ik er "We zijn gegarandeerd echt niet verantwoordelijk" van moeten maken. Alles bij elkaar zou ik er geen gebruik van maken tenzij je problemen incalculeert en daar mentaal en financieel tegen kan.

Er staat "om hun echtheid te garanderen" en verder "we zijn niet verantwoordelijk". Misschien had ik er "We zijn gegarandeerd echt niet verantwoordelijk" van moeten maken. Alles bij elkaar zou ik er geen gebruik van maken tenzij je problemen incalculeert en daar mentaal en financieel tegen kan.

Ik heb geen idee wat jij leest ,,,maar

Ons team van experts selecteert en verifieert zorgvuldig de speciale items die worden geveild op Catawiki. Dit is om hun echtheid te garanderen en om ervoor te zorgen dat u biedt op items die u niet zomaar in een winkel kunt kopen.

Wanneer je het over ,,hun echtheid,, wordt daar niets anders mee bedoeld dan het ingebrachte kavel..

De andere tekst staat ergens in een pdf bestand op de website, de algemene voorwaarden

Zeker, alleen lijken die uitspraken strijdig met elkaar, en als je ze combineert krijg je "Wij zijn gegarneerd niet verantwoordelijk" wat mij een juiste weergave lijkt. Ze zullen de verantwoordelijkheid naar de verkoper schuiven en daar mag je het bij conflicten mee uitzoeken. 

De zwarte lijst

Voorwaarden die op de zogeheten zwarte lijst staan, zijn per definitie vernietigbaar. Dus ook wanneer de gebruiker en de wederpartij afspreken dat zij beiden die voorwaarden geheel redelijk vinden (art. 6:236 BW).

Hieronder volgen de voorwaarden die op de zwarte lijst staan. De letters bij de kopjes verwijzen naar de plaats in het wetboek. Het beding met de letter 'C' is dus artikel 6:236 sub c BW.

Op de website van catawiki wordt een prestatie toegezegd

Namelijk :Ons team van experts selecteert en verifieert zorgvuldig de speciale items die worden geveild op Catawiki. Dit is om hun echtheid te garanderen en om ervoor te zorgen dat ubiedt op items die u niet zomaar in een winkel kunt kopen.

In de  algemene voorwaarde kan catawiki niet de toegezegde prestatie het recht ontnemen om de prestatie op te eisen. 

Onredelijk bezwarend is een beding dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen.

U heeft wat mij betreft helemaal gelijk. Even aangenomen dat alle quotes correct zijn en van toepassing op uw transactie en het Nederlands recht van toepassing is zie ik de tegenstrijdigheid en lijkt mij ook dat u die voorwaarde dus kunt vernietigen. Heeft u al een idee hoe u dat gaat doen?

Omdat de voorwaarde vernietigbaar is, kunnen gedupeerde gebruikers die rommel hebben aangekocht aanspraak maken op een schade vergoeding.

Het is nu zaak deze gedupeerde gebruikers te bundelen.

Daarnaast is er de taxatie van catawiki, 

Ook deze taxatie is een wassen neus, zo blijkt heden.

Zo laat catawiki weten geen prijs te kunnen bepalen voor ingebrachte kavels omdat zijn de kavels nooit in handen hebben gehad.

De voorgestelde prijzen door experts  van catawiki zijn dan ook nergens op gebaseerd zo blijkt .en mogelijk in veel gevallen te laag geweest.

En ook hier zitten weer gedupeerde bij.

Wij zijn inmiddels bezig met het voorbereiden van een rechtszaak, die het verbod op de taxaties moet gaan opleveren

Daarnaast is de overweging er  om een belangenvereniging op te zetten, om zo gezamenlijk de schade te verhalen

Dat lijkt me logisch. Er is hier al eens eerder discussie over Catawiki geweest, waar ik persoonlijk de conclusie uit getrokken had daar met een grote boog omheen te lopen,  dus wellicht melden zich nog anderen. Via de zoekoptie zou u de topics eenvoudig terug moeten kunnen vinden.

Wat was je persoonlijke conclusie als ik vragen mag ?

Waarom zou je er met een grote boog omheen lopen ?

Badge +2

Er staan nog wel meer dubieuze regels in de Catawiki voorwaarden. Overigens zullen veel algemene voorwaarden van bedrijven tegen de wet indruisen en vernietigbaar zijn ( of nietig) .  Daar is Catawiki heus geen uitzondering in.  

Een hoofdregel is dat Catawiki  stelt dat de verkoper en de winnende bieder een overeenkomst hebben gesloten, waar Catawiki geen partij in is.  Een overeenkomst komt hetzij mondeling hetzij schriftelijk tot stand. Mondeling is nier niet van toepassing dus zou je verwachten dat er een schriftelijke overeenkomst zichtbaar is voor koper en verkoper, waar bijvoorbeeld de wederzijdse NAW gegevens zichtbaar zijn. Die overeenkomst is er echt niet . Ik heb al eerder een opmerking gemaakt dat het curieus is dat de verkoper wel beschikt over NAW gegevens ( logisch als er iets moet worden verzonden ) echter die van de verkoper wordt geheim gehouden( tenzij de verkoper ook opteert voor afhalen) , volgens Catawiki vanwege privacy regels ?  Over eerlijk zakendoen gesproken.  Het grappige is dat Catawiki dus stelt geen partij te zijn in de verkoopovereenkomst, echter wel beslissingsbevoegd zegt te zijn over de onder hen gehouden verkoopsom. Ergo als er een dispuut is wat niet tussen koper en verkoper onderling wordt opgelost dan houdt men die koopsom als het ware onder zich, terwijl hun tussenrekening niet eens een notariele derdenrekening is. Ook kan het blijkbaar voorkomen dat Catawiki het recht neemt een beslissing te nemen tot teruggave van de koopsom aan de koper hetzij ondanks een blijvend dispuut uit te keren aan de verkoper.  Catawiki is dus bijvoorbeeld bevoegd een overeenkomst te annuleren, terwijl  men zelf geen partij is in die overeenkomst. 

Het probleem is dat er wettelijk blijkbaar ( nog ) geen regelgeving bestaat in Nederland ( Wereldwijd)  ten aanzien van internet veilingbedrijven die koopsommen onder zich houden. 

Reageer