Wordt jouw PostNL pakket uit het buitenland netjes bezorgd?

  • 15 november 2017
  • 83 reacties
  • 42795 Bekeken

Reputatie 1
Als je wacht op de postbezorger met je bestelling uit China, zit je misschien voor niets te wachten.

Sinds 4 oktober bezorgt PostNL de pakketjes waarvoor douanekosten gelden, niet meer aan huis. Je moet nu naar het postkantoor om je pakket in te klaren. Helaas zorgt die nieuwe werkwijze voor verwarring: veel consumenten kregen geen bericht van PostNL dat hun pakket klaarlag. Toen ze eenmaal daarachter kwamen, was het pakket alweer teruggestuurd. Lees het nieuwsbericht.

Tijdens de feestdagenperiode wordt de pakkettenstroom uit het buitenland alleen maar groter. We zijn dus benieuwd of en hoe PostNL dit probleem oplost. Heb jij iets besteld of ga je binnenkort bestellen?

Vertel in dit topic hoe de bezorging verloopt en of PostNL je netjes informeert over de bezorgstatus. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!

83 reacties

Ik heb voortdurend problemen met de zeer slechte service van Post NL bij het ontvangen van pakjes uit het buitenland ( China / AliExpress) Pakjes die niet door de brievenbus kunnen, worden tegenwoordig in Amsterdam centrum niet meer aangeboden, maar gaan rechtstreeks naar een afhaalpunt. Dit is bevestigd door een medewerker van het postkantoor aan de Singel.

DAT GELDT VOOR ALLE PAKJES UIT CHINA DUS OOK ZONDER INKLARINGSKOSTEN!!!

Vaak wordt er niet eens een afhaalbericht over verstuurd, maar moet jezelf maar achterhalen wat er met het pakje gebeurd is. Inmiddels heb ik al pakjes bij 6 verschillende afhaalpunten moeten afhalen, soms op 5 km afstand. En dat in Amsterdam centrum. Veel afhaalpunten stoppen ermee omdat Post NL nauwelijks wat wil betalen voor deze service.

Ik heb hier al een aantal maal over geklaagd, maar wordt door Post NL niet serieus genomen. Overigens wil ik wel aantekenen dat de postbezorgers en de medewerkers bij de afhaalpunten er niets aan kunnen doen. Dat komt door het bizarre beleid van Post NL.

Postadres NL steekt de loftrompet af over de samenwerking met AliExpress, maar weigert ondertussen om de pakjes thuis te bezorgen en daar over te communiceren. Wat een bedrijf. Echt een abominabele slechte service, maar wel de posttarieven steeds duurder maken en de medewerkers uitbuiten.
Badge
Nou , bij het Post NL inklaring kennen ze schijnbaar geen verschil tussen Japans en Chinees , een pakje van mij uit Japan via EMS werd zonder opgaaf van redenen direct naar een Post NL afhaalpunt gestuurd. Mijn Track en Trace was helemaal de weg kwijt. Bij de klantenservice constant een ander verhaal , dus als je iets uit Japan verwacht kan je ook in de problemen komen.
Ik bestel 2 a 3 keer per maand en ik heb nooit problemen met de bezorging. Ik krijg zelfs netjes een melding vanuit China dat mijn pakketje in Nederland is gearriveerd. Daar wordt het pakketje bij de douane, naar mijn idee te lang vastgehouden.
Verder niets dan lof !
Badge
Lange tijd moest ik wachten op een pakketje uit China. Eindelijk kwam er een brief in de bus waarin stond dat ik moest aangeven, wat de waarde van het pakket was. Dat heb ik z.s.m. online gedaan. Vervolgens gewacht, en er kwam geen bericht meer na het eerste automatische antwoord.

Na twee weken bleek het pakketje teruggestuurd te zijn naar China, omdat het te lang op het postkantoor had gelegen. Geen kaartje in de bus, geen herinnering, niets. Domweg teruggestuurd. De site waar het besteld is gevraagd of ze het opnieuw kunnen sturen, maar we hebben nog geen bericht gekregen na het eerste automatische antwoord.

Het lijkt op een vorm van diefstal.

Pakketjes waar geen extra kosten over worden berekend komen tot nu toe gewoon goed door. Feitelijk loopt de douane neem ik aan ook inkomsten mis doordat die andere pakketjes domweg teruggestuurd worden.
Reputatie 5
Badge +6
Ik had zoiets, en was nogal verrast dat ze zelfs niet 1 maal proberen het thuis af te leveren. Ik had er contact over met hun webcareteam: https://twitter.com/raoulteeuwen/status/830428837007781888
Ja...bijzonder.. ik woon op het platteland 10km van het postNL punt. Ze brengen nu eerst een kaartje in de bus met keurig een foto van mijn bestelling die vaak bestaat uit een kleine envelop.. die moet ik dus daar weer op gaan halen. wat een verspilling... Verstuur nu zelf via Gls.. stukken goedkoper.
Reputatie 2
Badge +2
Helaas Post.nl is een privé onderneming geworden die veel onder druk staat.
Brieven verzenden we weinig en pakketten uit China levert heel weinig op dus is dit een van de redenen dat je ze zelf mag ophalen.
Dat je pakketten waar inklaring kosten voor betaald moet worden zelf op moet halen is enigszins wel te begrijpen.
De bezorger heeft in de meeste gevallen geen wisselgeld of een pin apparaat maar het ergste vind ik wel dat je €13 voor de inklaring kosten moet betalen zo is het mij al overkomen dat ik voor een pakket van €22.78, €4 .78 btw en €13 inklaring kosten moest betalen dat staat echt niet in verhouding tot elkaar.
Maar het kan erger, een vriend van mij had een pakket van €22.01 en kreeg daar ook een rekening van €13 er bij die mocht €38.43 betalen maar die vond dat een stuk minder erg daar de waarde meer dan €200 er in zat.
Badge
Helaas Post.nl is een privé onderneming geworden die veel onder druk staat.
Brieven verzenden we weinig en pakketten uit China levert heel weinig op dus is dit een van de redenen dat je ze zelf mag ophalen.


Wat vind je ervan, dat zo'n pakketje naar China wordt teruggestuurd zonder dat de beoogde ontvanger op de hoogte is gesteld? De PostNL medewerker met wie ik sprak vond dat daar een klacht voor moest worden ingediend en dat voor het feit dat er ook niet een herinnering werd gestuurd voor het terugzenden naar China een weer andere klacht moest worden geopend.

Dat was dus iemand van PostNL zelf die aan het woord was.
Vanwege de douane activiteiten ben ik gestopt met het bestellen van spullen uit China e. o. Vaak is de kwaliteit niet heel goed en zijn de bijkomende kosten door de douane dusdanig dat het helemaal niet meer interessant is om daar spullen te bestellen. Tenzij ze dus weten te leveren vanuit een Europees pakhuis/magazijn. Dat PostNL deze dienst anders behandelt kan ik me wel voorstellen. Je betaalt al geen verzendkosten en toch werden ze keurig met de pakjesservice van PostNL afgeleverd. Ik denk dat dat voor PostNL een dienst is waar ze flink op moeten toeleggen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ze er dan maar een zooitje van moeten maken. Maar dat is tegenwoordig vaker het geval met PostNL, ook met andere diensten die ze leveren.
ik heb geen problemen met bezorging uit china ...maar als het artikel niet werkt is het onmogelijk om dit terug te sturen...lukt niet bijv een groeilamp besteld bij light in the box goed aangekomen maar helaas werkt niet
Ooit een telefoon in China besteld. Zonder extra kosten thuis ontvangen vanuit Rotterdam. De tweede keer duurde het langer en kregen we bericht van PostNL dat er nog inklaringskosten betaald moesten worden. Dat kon bij het afhaalpunt Primera en dat ging om ca € 28.
Reputatie 1
Badge +1
De levering van een pakje uit Londen via Post.nl wilde niet lukken. Ze kregen het pakje terug.
Daarna werd het verstuurd via DHL en stuurde het DHL afhaalpunt in Voorschoten, weer terug. Zijnde wij kennen dat niet dus nemen we het ook niet aan.
Uiteindelijk zijn wij het zelf gaan halen. Maar pakjes vanuit het buitenland bezorgd te krijgen via Post.nl is mij nog niet gelukt.
Badge
meest kleine pakjes. het duurt wel een aantal dagen maar alles prima de luxe.
Reputatie 6
Badge +6
Zelf bestel ik regelmatig spullen bij AliExpress & Light in the box. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik het pakketje direct moest ophalen bij het postkantoor, maar wellicht 'mazzel' gehad met het niet af hoeven tikken van de inklaringskosten/invoerkosten. Van de beloofde versnelde verzending (samenwerking PostNL / AliExpress) merk ik persoonlijk nog weinig...

Wel heb ik een aantal keer meegemaakt dat een pakket weer gezellig retour China ging, omdat ik iets te laat was met ophalen of met vakantie was. Een reminder of notificatie systeem (zoals @ConsumentenBlondje aangeeft in een reactie) lijkt me dan wel een uitkomst / gepast.
Ik had 11-10 een paar oortjes besteld bij AliExpres, standaard shipping, en die kwamen met de Sinoair-Postnl samenwerking en werden 21-10 aan huis bezorgd. Zo vlot ik nog nooit meegemaakt dus toen de verkoper een beter paar in de aanbieding gooide heb ik 30-10 nog een setje besteld maar die liggen volgens de track en trace nu nóg in China en het zal alles bij elkaar wel de gebruikelijke zeven weken duren. Persoonlijk heb ik eigenlijk liever dat spullen rechtstreeks naar een afhaalpunt gaan dan pik ik ze daar wel op. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een pakketje voor me klaar lag maar dat ze daar geen briefje van in de bus deden.
Ja hoor.... daar is ie weer..... Het ging al 5 jaar goed met CD's uit USA (Linden, VA) en nu (14-11-'17) ligt er al 2 weken zonder een briefje van PostNL te hebben ontvangen mijn pakketpost t.w.v. EUR300.- op een plankje ergens in Amsterdam Nieuw-West wat ik niet weet. Dankzij USPS vanuit Washington D.C die mij keurig te woord stonden aan de telefoon hebben mij laten weten dat het pakketje al 2 weken staat bij mij 3 kilometer verder om de hoek >:-< . Bedankt voor de koffie PostNL (MNH!) en EUR56.- inklaringskosten erbij! Geërgerd ben ik over de slechte dienstverlening van PostNL en slechte communicatie. Dankzij de Consumentenbond heb ik het nieuwe beleid van #PostNL kunnen weten, maar had beter geweest als PostNL haar eigen klanten had aangesproken zodat consumenten weten dat pakketten tegenwoordig naar een afhaalpunt worden bezorgd i.p.v. aan huis. Een PostNL meisje aan de telefoon gaf aan dat het ging om een storing dat nu wel verholpen was? Lariekoek gezien deze berichten! Klantonvriendelijk! Stichting eigenbelang en onverantwoordelijk! De directeur moet gewoon een beetje minder verdienen en in een andere auto gaan rijden en 3000 man bij! Probleem zo opgelost. #PostNL
Reputatie 1
@Goosen5 Dat klinkt beroerd. Hoe kwam je er achter dat de pakjes ergens voor je klaar lagen?
@Goosen5 Dat klinkt beroerd. Hoe kwam je er achter dat de pakjes ergens voor je klaar lagen?. Door USPS met hun track en trace code en via en belletje. En met bevestiging van een PostNL dame aan de telefoon en zou gaan om een tijdelijke storing?, aldus PostNL Klantenservice en als ik get niet ophaalde dat mijn pakket vernietigd of retour werd gezonden dezelfde week. Ik was witheet kan ik u melden!
Reputatie 1
@Scorefreak Dat kan ik me goed voorstellen! Hopelijk gaat PostNL hier binnenkort duidelijker over communiceren naar klanten.
Ik heb hetzelfde probleem met een pakket uit Australië. Niks gehoord van PostNL (wel andere nationale pakketjes bezorgd in tussen tijd). Klantenservice van PostNL zegt dat het pakketje weer terug gaat naar Australië (na dus tijdje op een depot te hebben gelegen waar ik niks van wist), terwijl de Australische verzender 'delivered' ziet staan op de track&trace.
Ik heb helemaal geen update of brief gehad van PostNL hierover, en de medewerker gaf excuses maar kon niks doen (gaat om flinke verzendkosten, dus vind eigenlijk dat PostNL hierin tegemoet moet komen).
Ik vind het ook erg raar dat PostNL doet alsof het aan de klant ligt, dat die niet thuis was. Na contact met Australische post-bedrijf blijkt namelijk dat PostNL dit als reden opgeeft.

Heel jammer dit van PostNL... Nog jammerlijker dat je PostNL ook niet kan vermijden hierin, blijkbaar neemt PostNL de meeste internationale pakketten aan.

Wel vaker gedoe met PostNL afgelopen jaar meegemaakt:
- afleveren bij buren zonder melding (heel regelmatig)
- pakket dat zonder track&trace was verstuurd verdwijnt, waarschijnlijk ergens in zak gestoken. Verkoper heeft gelukkig netjes product nogmaals nieuw product gestuurd (met track&trace).

Als het aan mij lag doe ik 100% geen zaken meer met PostNL.
Reputatie 1
Goed nieuws, PostNl erkent de fouten en belooft beterschap na aangesproken te zijn door de Consumentenbond. Zie de update d.d. 21 november in dit nieuwsbericht.
Blijf ervaringen delen in dit topic, zodat we in de gaten kunnen houden of PostNL de belofte tot verbetering waarmaakt.
Reputatie 1
Badge +1
Ca. een half jaar geleden heb ik enkele malen artikelen besteld uit China. Deze artikelen heb ik zonder enig probleem gewoon thuis in de bus gekregen of door de postbode aangereikt gekregen. Misschien was het beleid bij Post.NL toen nog niet veranderd.
Gisteren ontving ik via de postbode een artikel uit de USA dat via de Deutsche Post naar Nederland was verstuurd en mij door de postbode gewoon werd aangereikt, ook zonder problemen. Van berichten dat ik invoerrechten zou moeten betalen heb ik nog niets gemerkt.
Nieuwsbericht van PostNL is leuk, maar vandaag is precies hetzelfde nogmaals opgetreden.
Pakketje uit Canada dat al een tijdje onderweg is, volgens de internationale track&trace vanochtend bezorgd (zonder handtekening).
Niks geen pakketje aangekomen (was de hele dag iemand thuis aanwezig) en geen briefje in de bus.
Ik ga nu zelf maar langs bij het PostNL ophaalpunt want PostNL is blijkbaar niet te vertrouwen.

Hou je internationale zendingen dus zelf goed in de gaten! Voordat alles weer retour gaat dankzij PostNL (waar ze waarschijnlijk nog geld van de internationale verzender van ontvangen ook!)
Reputatie 7
Badge +7
Zelfs mijn pakketjes uit China die gewoon door de brievenbus kunnen én waarvoor geen douanekosten betaald dient te worden, worden bij mij niet meer door de bus gegooid maar gaan linea recta naar het postkantoor.
Omdat ze door de brievenbus kunnen, hebben ze meestal geen track & trace.
Daardoor ben ik nu al meerdere malen een pakket kwijt geraakt, simpelweg omdat ik niet wist dat het op het postkantoor lag, en ze ook niet kon traceren.

Ik hoop dan ook van harte dat PostNL hun belofte spoedig nakomt! 📦
Reputatie 1
Badge +1
Het pakket dat ik eergisteren uit de USA ontving (Banggood, schoenen twv € 32,00) was betaald via Paypal. Ik ontving bericht van verzending (shipping) en en ontving een bericht van betaling door/van Paypal. Ik zou volgens Banggood ook een bericht ontvangen van 'track and trace' maar dat heb ik nooit ontvangen. Ik begon al te twijfelen aan de levering toen gisteren door Post.NL (bij nader inzien en dus anders dan ik eerder meldde) samen met enkele andere pakketten van bestellingen binnen Nederland ook mijn pakket uit de USA , wel na handtekening, werd aangereikt. Bij bestudering van het pakket bleek dat het was verzonden via Deutsche Post. Of dat wat uitmaakt weet ik niet. In ieder geval is er geen sprake geweest van inklaring of betaling van invoerrechten.
Enkele maanden geleden heb ik bestellingen gedaan bij Wish (komen rechtstreeks uit China) en die zijn destijds gewoon door de postbode zonder problemen in de bus gedaan. Nog een paar weken geleden heeft mijn echtgenote een bestelling uit China op gelijke wijze ook in de bus ontvangen.

Reageer