Wordt jouw PostNL pakket uit het buitenland netjes bezorgd?

• 15 November 2017
  • 83 reacties
  • 43371 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

Mijn pakketje van Aliexpress besteld 30/10 is zojuist 24/11 in de brievenbus gegooid. Handler was PostNL, dus zo kan het blijkbaar ook .
Deze week (20 - 24 nov 2017) op drie verschillende dagen een pakket uit China ontvangen dat aangetekend werd verstuurd.
Na aflevering kreeg ik ook een bevestiging van de afzender dat voor de pakketten was getekend.
Ze zijn gelukkig wel afgeleverd, zelf in ontvangst genomen, maar ik heb voor geen van de pakketten hoeven tekenen.
PostNL tekent tegenwoordig kennelijk zelf.
Hoewel ik (tot nu toe) geen pakket gemist heb, vind ik toch een zeer twijfelachtige handelwijze dat buiten mijn toestemming en medeweten voor pakketten getekend wordt. Op deze wijze heeft een aangetekende zending geen enkele toegevoegd waarde en is dus geen bewijs meer dat iets is afgeleverd.
@A.W. Weissman
Ik denk ook zeker te weten dat je voor aangetekende verzendingen moet tekenen, ergo vraag ik me af hoe je hier vanuit Nederland zo zeker kan weten dat ze het ook daadwerkelijk aangetekend hebben verstuurd en niet voor een alternatieve verzendwijze hebben gekozen?
@A.W. Weissman
Ik denk ook zeker te weten dat je voor aangetekende verzendingen moet tekenen, ergo vraag ik me af hoe je hier vanuit Nederland zo zeker kan weten dat ze het ook daadwerkelijk aangetekend hebben verstuurd en niet voor een alternatieve verzendwijze hebben gekozen?

Omdat de afzender bevestigt dat het aangetekend verzonden is en ook omdat aan de hand van de track-en-trace-code wordt aangegeven dat er voor ontvangst is getekend.
Sorry dat ik even doorzaag maar vermoedelijk heeft men in China het woord "aangetekend" niet gebruikt dus nogmaals, hoe weet u dat zo zeker?
Bij mij staat er in de track en trace dat het afgeleverd is. Er staat niet dat er getekend is voor ontvangst.

[quote=Scorefreak]@Goosen5 Dat klinkt beroerd. Hoe kwam je er achter dat de pakjes ergens voor je klaar lagen?.

Ik kwam erachter via de website van Postnl waar je buitenlandse pakketten kunt traceren. Op de website van AliExpress stond namelijk dat het pakje al lang in Nederland was aangekomen.
Ik kan niet anders dan constateren dat PostNL liegt! Volstrekt willekeurig worden pakjes uit China dan wel en dan niet bij de geadresseerde bezorgd. De ene keer moet je voor een pakje met een waarde van €4,99 naar een ophaalpunt en wordt een ander pakketje met exact dezelfde inhoud en waarde wel bezorgd. Ook het formaat schijnt nauwelijks een rol te spelen. Of het nu wel of niet door een standaard brievenbus past; het maakt helemaal niets uit.
De topvrouw van PostNL laat zich graag allerlei onterechte loftuitingen aanleunen, maar die komen waarschijnlijk vooral uit de hoek van de aandeelhouders. Van klanten heb ik al jaren geen positieve ervaringen meer gehoord. Zelfs rouwbrieven worden het met het grootste gemak dagen te laat bezorgd. Mw Topvrouw en haar clan moeten zich schamen, diep schamen. Steeds minder service voor steeds meer geld en dan ook nog liegen dat het gedrukt staat. Lang leve de privatisering.
Begin oktober 2017 pakketje uit China. Per mail van KPN vraag om factuur voor de inklaring. Opgestuurd en daarna nooit meer bericht. Uiteindelijk begin november gebeld. Bleek terug gestuurd te zijn, omdat het pakket te lang bij het afhaalpunt lag. Nooit bericht over gehad.
Leverancier heeft toen via DHL opgestuurd. was binnen een week afgeleverd.
Badge
Ik bestel erg veel in China. Meestal gaat het goed. Helaas het duurste pakket is zoekgeraakt bij een sorteerpunt in Gelderland. PostNL vond het niet nodig om dit verder uit te zoeken terwijl ik toch schriftelijk kon aantonen dat het pakketje daar was. Dit is me al vaker overkomen maar dan met pakketjes binnen Nedarland. Meestal komt het met de pakketdienst van PostNL en wordt het netjes bezorgd, een enkele keer krijg je een kaartje dat je het moet ophalen op het postkantoor. Het ging om pakketjes onder de 21 euro. Ook belde de postbode gisteren nog aan omdat een pakketje net niet door de brievenbus paste. Sommige pakketjes liggen erg lang op het overdrachtspunt tussen vrachtvervoerder en PostNL. Of PostNL hier schuld aan heeft kan ik niet beoordelen. Pakketjes die door de brievenbus passen is tot nu toe 10 tallen keren goed gegaan.
Badge
Zeer regelmatig koop ik via ebay. De levering gaat vanuit China. In de afgelopen 2 jaar slechts 1x meegemaakt, dat een pakketje teruggestuurd was zonder dat ik een bericht omtrent het ophalen in de brievenbus gekregen had. Verder denk ik, dat de locatie en de bezorger een rol spelen. Hier in Almere komt alles netjes bij mij aan en (bij niet thuis) krijg ik netjes een kaartje in de bus. Dus ik denk dat over een totaal van meer dan 100 pakketjes het 1x in 2016 mis is gegaan.
Bij mij is iedere zending uit China tot dusver goed aankomen. De verwerkingstijd kan nogal schelen bij alle stappen in het logistieke proces. Tussen aankomst in Nederland en aflevering kan vaak nog wel een goede week zitten..

Het afleverproces bij Postnl is nogal wisselvallig:
1. meestal ligt het pakketje/enveloppe zonder nadere aankondiging in de brievenbus;
2. soms belt de bezorgster aan als het niet in de brievenbus past;
3. soms komt een pakketje wat niet in de brievenbus past met de pakketdienst van Postnl. Soms zie 4. je in de app dat die levering eraan komt. Soms ook helemaal geen bericht via app. Soms zelfs op dezelfde dag als de 'normale' bezorgster ook al heeft aangebeld met een zending;
5. soms een mini envelopje met de pakketdienst waarbij de chauffeur zelf al lacht hoe onzinnig het is dat dat met de auto gaat..
6. en één keer tot dusver ontving ik een (tijdig) afhaalbericht voor een zending die op het postagentschap lag te wachten.

Dit gaat allemaal om zendingen waar geen inklaringskosten en dergelijke voor gerekend hoefde te worden. Mij lijkt het dat Postnl een soort van 'rad van bezorging' heeft staan waar ze voor iedere zending een slinger aan geven om de afhandelwijze te bepalen.

Al met al moet je maar rustig afwachten en een beetje geluk hebben.
Groet
Hans
Ik wacht nog steeds, 3 jaar, op een pakje uit slowakije. Pakje zoek, reactie post.nl, bekijk het maar.
Ik krijg regelmatig post uit Belgie, Frankrijk, Italie of Spanje.
Zolang de post in het buitenland is kan ik hem volgen via de track&trace in het betreffende land tot aan de grens. Daarna niet meer: ik kan met geen mogelijkheid ontdekken hoe ik het in Nederland kan volgen. De post wordt daarna wel netjes bezorgd.
Badge +1
Iets aanverwants: Post.nl biedt aangetekende post ook liever niet meer aan. De ene dag was ik niet thuis, dus een briefje in de bus: we komen morgen terug. Morgen de hele dag thuis. Niet aangebeld, weer briefje in de bus: kom het maar halen.
Pakket besteld in de Verenigde Staten. Bericht van de USPS gaf aan : delivered in the Netherlands. Dit was begin november. Geen verdere informatie. Na een tijdje maar Post Nl gebeld, of zij het misschien hebben en waar het dan is. Bleek het inderdaad teruggestuurd te zijn. Twee weken op een afhaalpunt gelegen, zonder dat ik dat wist. Mevrouw aan de telefoon maakte excuses, maar kon het pakket niet terughalen. De verkoper reageert niet, dus ik ben het nu kwijt. Gelukkig met creditcard betaald, misschien kan ik via die weg m'n geld nog terugkrijgen.
Badge
Ik bestel erg veel in China. Meestal gaat het goed. Helaas het duurste pakket is zoekgeraakt bij een sorteerpunt in Gelderland. PostNL vond het niet nodig om dit verder uit te zoeken terwijl ik toch schriftelijk kon aantonen dat het pakketje daar was. Dit is me al vaker overkomen maar dan met pakketjes binnen Nedarland. Meestal komt het met de pakketdienst van PostNL en wordt het netjes bezorgd, een enkele keer krijg je een kaartje dat je het moet ophalen op het postkantoor. Het ging om pakketjes onder de 21 euro. Ook belde de postbode gisteren nog aan omdat een pakketje net niet door de brievenbus paste. Sommige pakketjes liggen erg lang op het overdrachtspunt tussen vrachtvervoerder en PostNL. Of PostNL hier schuld aan heeft kan ik niet beoordelen. Pakketjes die door de brievenbus passen is tot nu toe 10 tallen keren goed gegaan.
Nog even een aanvulling want nu is het slechter gegaan dan tot nu toe. Het betrof een pakket onder de €22,-. Het pakket was op 06-11-2017 besteld en al snel verzonden. Het was bij PostNL aangekomen op 22-11-2017. Na 1,5 week kreeg ik een brief thuis dat ik moest bewijzen dat het pakket onder de €22,- waard was, het lag er toen al 1,5 week dus. Dit kon online dus direct zo gedaan. Factuur enz... opsturen. Toch kwam het pakketje maar niet en in Track&Trace gebeurde er ook niets. Toen gisteren maar eens getwitterd, geen reactie, vandaag maar eens via Messenger gedaan. Dat hielp, de status van mijn pakket werd gelijk veranderd zonder overigens dat ik terugkoppeling kreeg. Nu wordt het pakket op zaterdagavond tussen 21.45 hr en 00.45 hr bezorgd. Kan dus in de nacht zijn. Moet niet gekker worden bij PostNL. Natuurlijk is het nu drukker door sinterklaas maar het pakketje was al ruim eerder bij PostNL.
Badge
Het wordt steeds gekker met PostNL. Eerst ligt je pakketje weken bij PostNL, dan na mijn klacht krijg je bericht dat het onderweg is en zaterdagavond tussen 21.45 hr en 00.45 hr zal worden bezorgd, kan dus nachtwerk worden. Dat duurt nog een paar dagen maar 2 dagen later krijg ik bericht dat hij 2 dagen eerder komt en dat ik €18,- inklaringskosten moet betalen voor iets wat €21,- kost, onterecht dus. Vandaag krijg ik bericht dat het nu weer na 15.00 hr moet worden opgehaald op het postkantoor en daar moet worden betaald. Nu moet ik nog een procedure starten om de onterechte inklaringskosten terug te krijgen. 1 keer moest ik de facturen opsturen, hier moesten zij dus een brief voor naar mij versturen. Vervolgens heb ik een klacht ingediend die niet werd beantwoord via twitter, vervolgens weer via messenger en toen kreeg ik wel bericht via twitter en ineens werd de status dus veranderd. En dan hebben ze nu al 3 keer een wijzigingsbericht gestuurd. Om gek van te worden, en dat voor een pakketje van €21,-. Dat ze inklaringskosten rekenen kan ook komen door een stekker voor europa van €1.50 die mee was verpakt. Hierdoor komt het totale pakket boven de €22,-, belachelijk natuurlijk want die was apart besteld. Als je ziet hoe ik nu al weken bezig ben dan is PostNL toch wel een beetje doorgeslagen en drijft zelf zo de kosten enorm op.
Badge
Bij mij is iedere zending uit China tot dusver goed aankomen. De verwerkingstijd kan nogal schelen bij alle stappen in het logistieke proces. Tussen aankomst in Nederland en aflevering kan vaak nog wel een goede week zitten..

Het afleverproces bij Postnl is nogal wisselvallig:
1. meestal ligt het pakketje/enveloppe zonder nadere aankondiging in de brievenbus;
2. soms belt de bezorgster aan als het niet in de brievenbus past;
3. soms komt een pakketje wat niet in de brievenbus past met de pakketdienst van Postnl. Soms zie 4. je in de app dat die levering eraan komt. Soms ook helemaal geen bericht via app. Soms zelfs op dezelfde dag als de 'normale' bezorgster ook al heeft aangebeld met een zending;
5. soms een mini envelopje met de pakketdienst waarbij de chauffeur zelf al lacht hoe onzinnig het is dat dat met de auto gaat..
6. en één keer tot dusver ontving ik een (tijdig) afhaalbericht voor een zending die op het postagentschap lag te wachten.

Dit gaat allemaal om zendingen waar geen inklaringskosten en dergelijke voor gerekend hoefde te worden. Mij lijkt het dat Postnl een soort van 'rad van bezorging' heeft staan waar ze voor iedere zending een slinger aan geven om de afhandelwijze te bepalen.

Al met al moet je maar rustig afwachten en een beetje geluk hebben.
Groet
Hans

Ik heb helaas inmiddels ook deze ervaring, het is best lang goed gegaan maar sinds kort is het een bende bij PostNL.
Badge
Normaal gesproken heb ik nooit klachten gehad over pakketjes vanuit China. Alles kwam altijd netjes aan, al heb ik wel tweemaal meegemaakt dat de douane volledig naar willekeur extra kosten berekende, waarbij zelfs enige euros BTW berekend werd over GRATIS verzending, maar dat is iets anders, daar kan PostNL niets aan doen.
Sinds enkele maanden is het bij PostNL een puinhoop:
Ik heb half november 5 pakjes besteld, waarvan 4 voor Sinterklaas.
Eén pakketje werd al na 10 dagen aangemerkt als onbezorgbaar terwijl we allemaal thuis waren op het genoemde moment, maar zodra ik dat op klacht.nl gezet had werd het ineens de volgende dag alsnog bezorgd.
De andere pakketjes kwamen op één na allemaal aan ruim voor Sinterklaas. Ze werden bezorgd op de dag NADAT op track en trace gestaan had dat het in de auto van de bezorger zat, maar dat is bekend, onze bezorger maakt er vaak een potje van, zo doet hij per definitie alleen maar een briefje in de bus dat een pakketje bij "de buren" bezorgd is, ook als hij het 4 of 5 huizen verderop afgegeven heeft. Een huisnummer vermelden is teveel gevraagd. En als je een briefje in de bus vindt dat je het pakketje vanaf 17.00 uur kunt afhalen is het bijna nooit al om 17.00 uur aanwezig, en vaak zelfs nog niet voor die winkel sluit.
Maar ook dat is weer iets anders, het laatste pakje is nooit aan ons aangeboden. We kregen op 12 december tussen de gewone post een briefje van PostNL dat we een pakketje konden afhalen vanaf 8 december (bijna een week eerder). Gelukkig was het geen Sinterklaas-cadeau, het is wel opvallend dat juist dit pakketje zo lang onderweg geweest is. Ik twijfel of dat toeval was.

Er is nu nog een ander pakketje onderweg, dat ik bij een ander bedrijf besteld heb op dezelfde dag als deze vijf, maar dat is volgens postNL niet traceerbaar. Dit pakketje is dus al bijna een maand aan het reizen. De laatst bekende info is dat het op 29 november is overgedraen door Azerbeijan Azer Express Post aan postNL. (wordt vervolgd)
Badge

Nog een aanvulling want de puinhoop wordt steeds groter. Ik had bericht gehad dat het pakketje op het postkantoor lag. Inderdaad dus geen probleem. Maar nu krijg ik uit China een melding dat mijn pakket niet bezorgd kan worden, maar ik heb het dus al. 2 dagen nadat het pakket is opgehaald op het postkantoor krijg ik bericht van PostNL dat ze me gemist hebben, zending gaat naar PostNL-locatie. Nou die postbode is nooit aan de deur geweest want er was alle dagen iemand thuis. Vervolgens krijg ik een melding Onderweg, en Bezorgmoment nog niet bekend. En ook de afhaallocatie krijg ik nog een keer door. Dat allemaal via de PostNL App en terwijl het pakket al dagen in huis is.!!! Ik begin nu toch echt te geloven dat ze bij PostNL de controle volledig kwijt zijn.
Ik zal eerlijk zijn: PostNl heeft een pakketje van AliExpress keurig netjes bezorgd. Helaas de twee daarop volgende pakketjes niet. Dat er een keer iets fout gaat bij de bezorging kan ik me nog voorstellen. Maar bij beide pakketjes meldt PostNL doodleuk dat ze bij mij bezorgd zijn. Hiervan is de tweede het toppunt. Ik heb een kaartje in de bus met een niet thuis code. Dan lijkt het me redelijk om te veronderstellen dat er daadwerkelijk een postbode voor de deur heeft gestaan. Wat schetst mijn verbazing: 's avond voer ik de niet thuiscode in op de website van PostNL en zou het pakketje een uur daarvoor alsnog zijn bezorgd. Terwijl ik op het vermelde tijdstip thuis was. En als ik dan contact opneem via telefoon en Twitter dan weet PostNL absoluut niet meer wat er aan de hand is en verwijst me naar de afzender. Ik kan niet anders dan concluderen dat hier sprake is van volledige onmacht of opzettelijk kwaadwillig handelen. Dat PostNL juridisch gezien gelijk heeft, weet ik. Maar dat ze zo zielig zijn om hun verantwoordelijkheid niet te nemen, vind ik heel erg triest. Gezien deze ervaring zal ik - waar mogelijk - nooit PostNL gebruiken om iets te verzenden.
Update: aangezien ik het 2e pakketje erg graag wilde hebben, heb ik zelf maar onderzoek gedaan. Vandaag de PostNL pakketbezorger gevraagd en die vertelde me dat hij het naar het postkantoor had gebracht. En jawel, daar lag het inderdaad.

https://twitter.com/ElmerVDM/status/943854930200231936
Badge
Dus mijn pakketje van >100 Euro heb ik nog altijd niet ontvangen, de verzender heeft niets laten weten van ontvangst van de onzinnige retourzending van PostNL zonder mijn medeweten, wat nu?
Badge
Hallo, graag wil ik ff reageren om mn gal te spuwen.
Ik verwachte een pakketje van alie op ongeveer 4december 2017
Ben vrijwel altijd thuis, dus neem meestal de pakketjes gelijk in ontvangst.
Ook heb ik wel eens mogen lopen naar een afhaalpunt, en als je in oost groningen woont, loop je snel 5-6km, maar dat vind ik niet heel erg.
Wat ik wel erg vind, is dat het pakketje dat ik verwachte , nooit is bezorgd, maar wel de status van bezorgd heeft gekregen!!!
Hier kwam ik achter doordat ik een mailtje kreeg van Alie,waarop gevraagd werd om de status van bestelling te veranderen in bezorgd???
hoezo...ik heb nooit iets gekregen,dus ik bellen op 5december 2017 met post nl hoe dat kan.
Ze hadden feitelijk geen verklaring ervoor, dus maar een klacht ingediend. Op de website van postnl staat dat een klacht binnen 10werkdagen word gereageerd.maar u raad het al, de enige die reageerde ben ik, heb zeker al 6-7 tlfjes gepleegd, de ene smoes na de andere, en uiteindelijk gevolg is....ze doen er niks aan, ik kan naar mn geld fluiten (onder het mom van had je maar verzekerd moeten versturen!!), terwijl hun de fout maken, ik heb hier zowel de pakket, als de post bezorger gesproken, die normaal gesproken altijd goed en keurig bezorgen,maar die weten ook van niks.
Maar doordat die status veranderd is, kan ik niks bij Alie terug eisen,want die houden post nl als referentie aan!
Kortom, pakket weg, geld weg.
En post nl doet alsof het de normaalste zaak is!
Ik heb nu een antwoordnummer geeist (en gekregen) zodat ik weer en alsnog een schriftelijke klacht in kan gaan dienen, en alsik daar ook niks over hoor, dan ga ik desnoods naar justitie om aangifte te doen van diefstal/oplichting, zo kwaad ben ik hierom!
Maar als iemand een simpeler oplossing heeft, hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet, en aan allen de beste wensen....
een boze burger
Ali mag daar niet mee akkoord gaan. Jij hebt niet getekend dus er is geen bewijs dat je het ontvangen hebt. Ik zou me eerdere eigen ervaringen met Postnl wel eens willen zien hoe dat vinkje bij bezorgt tot stand komt want ik heb nog geen barcode op de deur die ze kunnen scannen.

Reageer