Wordt jouw PostNL pakket uit het buitenland netjes bezorgd?

• 15 November 2017
  • 83 reacties
  • 43369 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

Ik heb de 17e dec een kleinigheidje besteld via Aliexpress, geen invoerrechten verschuldigd. De 24e lag dat al in Nederland. Dat is natuurlijk lastig zo rond de kerstdagen maar nadat de aflevering een paar keer naar achteren werd geschoven was ineens er een postbode (geen pakketdienst, paste niet door brievenbus) met het bestelde uit China op de 30e december. Terwijl Track and Trace aangaf dat ik deze pas 3 januari kon verwachten. Het ging goed, ook redelijk snel maar de informatievoorziening van PostNL was niet in orde.
Badge
Als je wacht op de postbezorger met je bestelling uit China, zit je misschien voor niets te wachten.
Sinds 4 oktober bezorgt PostNL de pakketjes waarvoor douanekosten gelden, niet meer aan huis. Je moet nu naar het postkantoor om je pakket in te klaren. Helaas zorgt die nieuwe werkwijze voor verwarring: veel consumenten kregen geen bericht van PostNL dat hun pakket klaarlag. Toen ze eenmaal daarachter kwamen, was het pakket alweer teruggestuurd. Lees het nieuwsbericht.
Tijdens de feestdagenperiode wordt de pakkettenstroom uit het buitenland alleen maar groter. We zijn dus benieuwd of en hoe PostNL dit probleem oplost. Heb jij iets besteld of ga je binnenkort bestellen?
Vertel in dit topic hoe de bezorging verloopt en of PostNL je netjes informeert over de bezorgstatus. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!

Er werden bij ons net 2 pakketten bezorgd en er zou nog een derde bij moeten zijn. Die derde was er niet bij. Krijg ik 10 minuten later een berichtje op de App van PostNL dat de bezorger ons heeft gemist en dat we het op het postkantoor moeten ophalen. We waren gewoon thuis en de andere pakketten heeft hij toch ook net afgegeven. Dit is nu de tweede keer in 3 weken dat dit gebeurt. Het wordt steeds gekker bij PostNL. Hier op het postkantoor zeiden ze al dat het klachten regende. Het betreft hier een pakketje van 6,70 euro met nog 2 euro verzendkosten waar PostNL ook nog eens 18,08 euro bovenop zet als inklaringskosten. Dit mag alleen maar boven de 22 euro. In het verleden ging dit meestal wel goed, alleen als er iets zoekraakte was het altijd bij PostNL. Die duizenden km vanaf China ging het altijd goed. Het lijkt op dit moment nog vrij moeilijk om deze onterechte inklaringskosten terug te vragen. Ik heb het via Twitter en Facebook geprobeerd dus even afwachten of ik zo een telefoonnummer kan krijgen voor deze klacht. Anders zelf maar eens her en der bij PostNL gaan bellen. Met een pakketje van 6,70 euro kun je me toch druk wezen.
Ik ben toch wel ontzettend benieuwd wat er nu gebeurt als Postnl aangeeft het pakketje bezorgd te hebben en je niets ontvangen hebt. Hebben mensen die discussie al met Ali gevoerd? Weet iemand hoe PayPal of een creditcard maatschappij daar op gaan reageren want die geven eventueel separaat eigen garanties los van Ali? Ik bedoel dan kies ik wel voor de betaalmethode die wel garantie geeft.
Helaas geen enkele verbetering in mijn geval. Pakketje via Ali besteld, via Track&Trace op 3-12-2017 in Nederland aangekomen, echter daarna bleef het stil. Geen melding of bericht van PostNL. Toen wij uiteindelijk gingen informeren bleek het pakketje teruggestuurd te zijn, ook zonder enige melding. Klantenservice gaf eerst aan dat het adres incompleet was, na navraag bij de verzender bewijs gekregen dat adres compleet was, toen wederom contact met klantenservice gehad, waar toen toegegeven werd dat pakketje rechtstreeks naar afhaalpunt was gestuurd. Erkenning van fout inzake melding dat pakket op afhaalpunt was, werd niet gegeven. Tevens vind ik het terugsturen zonder enige informatie naar mij als ontvanger ook beneden peil. Zou bijna PostNL aansprakelijk willen stellen voor de verzendkosten die ik nu weer opnieuw kan gaan betalen...

Kortom, in mijn ervaring, geen enkele verbetering.
@Sofke67 En wat zegt Ali? Als het retour gaat krijgt u neem ik aan uw geld terug dus zou u behoudens de verloren tijd, vervelend genoeg natuurlijk, verder geen financiële schade moeten hebben. Ik heb de afgelopen weken niets besteld maar ik zou wel graag willen weten hoe Ali hier in staat. Het blijft hun keuze om van PostNL of van een van de andere carriers te kiezen en hoe meer discussie hoe sneller PostNL uit beeld verdwijnt.
Ook bij ons gaat het weer mis met PostNL.. Pakketje uit china, zonder invoerrechten, waarschijnlijk brievenbuspost is niet afgeleverd.. Na veel vissen en zoeken omdat we zelf wel zagen dat er iets niet klopte blijkt het pakket gewoon na 6 dagen teruggestuurd naar china. PostNl heeft inmiddels alle mogelijkheden om hier klachten over in te dienen en enige vorm van verantwoordelijkheid verwijderd. Bij de klantenservice weigeren ze klachten op te nemen en verwijzen ze bij de telefoon naar de chat en bij de chat weigeren ze de klacht op te nemen en hangen ze gewoon op. Zo kunnen ze vast zeggen dat ze minder klachten hebben gehad dit jaar en dat hun non-service volgend jaar weer duurder kan worden....
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben sowieso niet tevreden over PostNL. Zij komen vaak op heel andere tijden dan zij op het account vermeld hebben. Ik heb ook al twee keer meegemaakt dat ik tot 's avonds zat te wachten en dat tot vlak voor 20 uur nog steeds stond vermeld dat ze de afgelopen middags zouden komen en even later was het gewijzigd in de volgende dag. Dan zit je dus de hele middag en een deel van de avond voor niets te wachten. De bezorgers kunnen er niets aan doen, die worden enorm onder druk gezet om zo snel mogelijk zo veel mogelijk pakketten af te leveren, maar de communicatie naar de klanten toe van PostNL en ook de mogelijkheid om informatie in te winnen of een klacht in te dien is ronduit slecht.
Het meeste wat wij bestellen wordt door DHL bezorgd en daar hebben wij veel betere ervaringen mee.
Niet alleen problemen met pakketten met inklaringskosten.
Zelfs pakketje van binnen de EU krijgen ze niet voor elkaar.
Ik heb nu voor de tweede keer ellende met een pakket waarvan Post.NL niet kan aangeven waar het pakket zich bevindt.
Zolang het pakket niet in NL is kan ik het volgen, zodra Post.NL het incheckt krijg ik bericht in mijn app en vervolgens verdwijnt het pakketje van de radar.
Klachten via chat en telefoon worden afgewimpeld, chats worden in dezelfde sessie door 6 verschillende mensen beantwoord en steeds maar aangeven dat ze niets kunnen doen.
Maar niemand gaat gewoon in zo`n magazijn je pakketje zoeken....

Voor mij was dit de laatste internationale zending met Post.NL ik verzoek mijn contacten voortaan een andere pakket dienst te kiezen.
Klachten kun je bij Post.NL helemaal niet kwijt, het afwimpel systeem is goed ingericht.
Zojuist een berichtje dat ze bij mijn eerste klacht niet gezien hebben dat mijn pakket uit het buitenland komt.....
Wat hebben ze dan onderzocht na mijn klacht? Naar mijn idee niets dus....
Een aantal weken geleden heb ik een pakket besteld uit China via Ebay. Het aankoop bedrag was ongeveer 38,- euro. Na een hoop oponthoud en het inklaren van mijn pakket kreeg ik geen bericht meer van PostNL. Toen ik belde met de klantenservice werd mij verteld dat het pakket volgende week word bezorgt. Echter mag ik dan nog 20,- euro aan inklaringskosten betalen wanneer ik het pakket ga afhalen. Na opnieuw contact met de klantenservice werd mij duidelijk gemaakt dat 13,50 euro kosten zijn die gemaakt zijn tijdens een steekproef bij mijn pakket. Nu vraag ik mij af: waarom betaal ik voor het uitvoeren van de steekproef? En hoe waarom gebeurd dit bij een pakket van maar 38,- euro?
Badge
Ik koop ook regelmatig wat (kleine) dingetjes in China. Meestal voor weinig. Gaat altijd keurig. Onlangs besloten een telefoon te bestellen omdat die een sterkere accu heeft dan wat hier in de winkels ligt. En voor een leuke prijs. Begin april was het pakketje volgens de track and trace op schiphol aangekomen. Gezien de prijs verwachtte ik wat oponthoud bij de Douane.
Van PostNL geen bericht. Dus ging ik ervanuit dat PostNl het pakketje nog niet heeft.
Vandaag 25-4 vind ik in mijn brievenbus gestoken een kaartje van PostNL met datum 7-4.
Er zit een sticker op met een 'herstel' code en mijn postcode, die overigens overal juist was ingevuld,.Onduidelijk wat is hersteld.
Ik ben naar het afhaalpunt gegaan, maar daar was het pakje niet meer. Het mag immers maar 14 dagen bewaard worden.
Navraag bij PostNl levert op dat mijn pakket al naar de postbus van de leverancier is gestuurd en dat dit niet meer te onderscheppen is. De dame aan de telefoon kon mij verder niet helpen.
Daarop heb ik een chat gestart om een klacht in te dienen. Het enige wat ze kunnen doen is de leidinggevende inlichten zodat deze de bezorger kan aanspreken. Mijn voorstel om deze klacht te gebruiken om ergens in de organisatie te beleggen en het proces te verbeteren wordt teleurstellend beantwoord. Daarvoor moet ik een ouderwetse brief sturen! Ik ga me afvragen of die wel gaat aankomen...
Ook het voorstel om na een week niet ophalen een herinnering te sturen (bij zaken waar de douane btw heft) wordt niet aangenomen om de organisatie in te schieten.
Duidelijk een voorbeeld van goede outsourcing (aan de telefoon voelbaar geen binding en voorgeprogrammeerde antwoorden).
PostNl doet het goed, want er komen natuurlijk maar heel weinig klachten binnen op deze manier.

Zelf heb ik diensverlenend werk in de ICT gedaan. Elke opmerking of klacht werd door ons snel bekeken om naar de mogelijkheid van verberering in de processen te kijken. Vaak makkelijke oplossingen. Quick wins waren dat.
De 24ste pakketje van het buitenland aangekomen bij post NL in Nederland na 3 dagen reizen. Tracking werkt niet en het enige dat ze me kunnen vertellen is(steeds verschillend ook) dat het ergens als steekproef op de inklarings afdeling of bij de douane ligt. Dit zou 30 dagen morgen duren volgens hun. Ze hebben alle informatie over het pakketje (ingevuld op site) en nog moet dit 30 dagen gaan duren? Terwijl ik extra heb betaald voor snelle verzending en straks ook nog inklarings kosten?
Laatst ook deze problemen gehad met post NL (oud bericht):
Ik bestel dus laatst een pakketje, verzonden met PostNL. Kreeg er zo'n mooie track and trace code bij. Op een gegeven moment staat er dat het pakketje geleverd is inclusief handtekening. Dus ik naar huis maar tref daar geen pakketje aan, ook heeft niemand een handtekening gezet (handtekening ook duidelijk vervalst).Dus ik bekijk de camerabeelden van onze voordeur en wat blijkt... Er is helemaal niemand aan de deur geweest. Dus ik start een klacht bij PostNL. Nu halve maand later beweert Postnl Pakketten dat de pakketbezorger het pakketje aan mijn zoon heeft gegeven (wat ik erg knap vind 🤣). Verder zeggen ze dat ik het maar met de afzender moet regelen en dat ze er verder niks aan gaan doen. Ik zou graag aan de pakketbezorger vragen waar hij het pakketje heeft gelaten/bezorgd, ook hier werken ze niet aan mee.
Zo te lezen, ben ik niet de enige. Ik moest een voor mij belangrijk pakketje in Duitsland laten afleveren. Heb expres de moeite genomen, naar het postkantoor te rijden en de dikke envelop als pakketje te versturen.
In Duitsland, blijkt nu, wordt de dienst door Hermes overgenomen!! Wat een ELLENDE! Het laboratorium waar mijn pakket moest zijn, heeft het nooit ontvangen. Terwijl onder het tracking nr. werd gemeld, dat het was afgegeven. Na veel bellen, bleek men niet eens de moeite te hebben genomen, om uit de auto te stappen en aan te bellen bij de geadresseerde.
Het was voor mij DE LAATSTE keer dat ik met post.nl heb gewerkt. Nu werk ik succesvol met DPD!
Badge
Zelfs mijn pakketjes uit China die gewoon door de brievenbus kunnen én waarvoor geen douanekosten betaald dient te worden, worden bij mij niet meer door de bus gegooid maar gaan linea recta naar het postkantoor.
Omdat ze door de brievenbus kunnen, hebben ze meestal geen track & trace.
Daardoor ben ik nu al meerdere malen een pakket kwijt geraakt, simpelweg omdat ik niet wist dat het op het postkantoor lag, en ze ook niet kon traceren.

Ik hoop dan ook van harte dat PostNL hun belofte spoedig nakomt! 📦

Beste Monique,

Deze zaak vind ik bijzonder. Meestal moeten postbezorgers de brievenbuspakjes in de brievenbus doen als het past. Heel vaak passen die aziatische pakjes helaas niet in de brievenbus (vaak net niet). Uiteraard kun je een pakje niet erin proppen tot het stuk gaat. Als het niet past is het de bedoeling dat postbezorger aanbelt en als er open wordt gedaan dan wordt het afgeleverd. Als er niemand thuis is dan zijn er 2 opties: bij de buren of bij de retailer/postNL punt. Bij beide opties wordt er normaal gesproken een briefje geschreven met een sticker erop zodat u weet dat het bij de retailer of bij de buren ligt en welke buren. Buren zijn er ook niet altijd en kan soms lastig zijn. Misschien verschilt het per wijk of per stad.

Chinese pakjes hebben vaker geen track en trace en kan soms lang duren voordat ze komen. Bij mij duurde het weleens 2 maanden, maar dat u niet is vermeld dat het pakket op de postkantoor lag is erg vreemd.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Gebruiker1534855681,

Bedankt voor je berichtje. Het lijkt erop dat de kwestie inmiddels opgelost is, pakketjes worden nu weer netjes door de brievenbus gegooid, of naar het postkantoor gebracht wanneer dit niet past. De buren zijn soms ook nog weleens een optie. Een briefje wordt nu bijna elke keer weer achter gelaten in de laatste twee gevallen, en als dat niet zo is, ga ik er vanuit dat onze postbode deze vergeten is. 😉
Badge
Beste @Gebruiker1534855681,

Bedankt voor je berichtje. Het lijkt erop dat de kwestie inmiddels opgelost is, pakketjes worden nu weer netjes door de brievenbus gegooid, of naar het postkantoor gebracht wanneer dit niet past. De buren zijn soms ook nog weleens een optie. Een briefje wordt nu bijna elke keer weer achter gelaten in de laatste twee gevallen, en als dat niet zo is, ga ik er vanuit dat onze postbode deze vergeten is. 😉

Gelukkig dat is mooi 🙂.
Badge
Ik koop ook regelmatig wat (kleine) dingetjes in China. Meestal voor weinig. Gaat altijd keurig. Onlangs besloten een telefoon te bestellen omdat die een sterkere accu heeft dan wat hier in de winkels ligt. En voor een leuke prijs. Begin april was het pakketje volgens de track and trace op schiphol aangekomen. Gezien de prijs verwachtte ik wat oponthoud bij de Douane.
Van PostNL geen bericht. Dus ging ik ervanuit dat PostNl het pakketje nog niet heeft.
Vandaag 25-4 vind ik in mijn brievenbus gestoken een kaartje van PostNL met datum 7-4.
Er zit een sticker op met een 'herstel' code en mijn postcode, die overigens overal juist was ingevuld,.Onduidelijk wat is hersteld.
Ik ben naar het afhaalpunt gegaan, maar daar was het pakje niet meer. Het mag immers maar 14 dagen bewaard worden.
Navraag bij PostNl levert op dat mijn pakket al naar de postbus van de leverancier is gestuurd en dat dit niet meer te onderscheppen is. De dame aan de telefoon kon mij verder niet helpen.
Daarop heb ik een chat gestart om een klacht in te dienen. Het enige wat ze kunnen doen is de leidinggevende inlichten zodat deze de bezorger kan aanspreken. Mijn voorstel om deze klacht te gebruiken om ergens in de organisatie te beleggen en het proces te verbeteren wordt teleurstellend beantwoord. Daarvoor moet ik een ouderwetse brief sturen! Ik ga me afvragen of die wel gaat aankomen...
Ook het voorstel om na een week niet ophalen een herinnering te sturen (bij zaken waar de douane btw heft) wordt niet aangenomen om de organisatie in te schieten.
Duidelijk een voorbeeld van goede outsourcing (aan de telefoon voelbaar geen binding en voorgeprogrammeerde antwoorden).
PostNl doet het goed, want er komen natuurlijk maar heel weinig klachten binnen op deze manier.

Zelf heb ik diensverlenend werk in de ICT gedaan. Elke opmerking of klacht werd door ons snel bekeken om naar de mogelijkheid van verberering in de processen te kijken. Vaak makkelijke oplossingen. Quick wins waren dat.

Gezien u een kaartje van PostNL heb ontvangen met een herstelcode erop betekent dat het kaartje in eerste instantie waarschijnlijk bij verkeerde wijk is gesorteerd. Dan stuurt de postbode het terug naar postNL en dan word het opnieyw gesorteerd en dan zou het binnen 2 a 3 dagen normaal gesproken weer bij de juiste wijk moeten zijn.

Over de proces van klacht weet ik helaas niks. Ik vind het wel bizar dat het briefje zolaat kwam. Ik zou zeggen dat daar de fout is gemaakt. Heeft u dat uberhaupt kunnen aankaarten waarom dat kaartje van 7-4 pas op 25-4 kreeg??
Reputatie 7
De bezorgers van Post NL gooien tegenwoordig geen briefjes meer in de bus lijkt het. Bij mij werd laatst een pakje bezorgd voor buren, dat stond hier na een dag of drie nog. Ik heb een mailtje gestuurd naar de betreffende buurman (ik ga niets brengen), hij had geen briefje gevonden, hij was al in conclaaf met de afzender en met Post NL. Voor mij stond er een keer een pakje in de lift, dat was een cadeautje, ook met Post NL opgestuurd. Toevallig vond mijn man het, anders was het misschien nooit terecht gekomen.
@Mevrouw Jones Als ik dat zo hoor zou ik toch echt een formele klacht indienen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt en ik hoop ook niet dat dat ooit gaat gebeuren.
Reputatie 7
@A. Deen ik heb toen een klacht ingediend, natuurlijk wast Post NL de handjes in onschuld. Ik heb er nog wat telefoontjes over gepleegd maar bij het laatste gesprek heb ik alleen nog maar gezegd "tegen zoveel domheid ben ik niet opgewassen", toen heb ik afgedrukt, ik had er zo ontzettend genoeg van, later kwam er nog een excuusmailtje.
toen heb ik afgedrukt

LOL.
Reputatie 7
@A. Deen daar heb ik over moeten nadenken, de hoorn op de haak smijten kan niet meer, met je telefoon smijten kan wel maar daar kunnen de meeste telefoons niet tegen.
een pakket voor mij uit china is vrijdag bij de primera een dorp verder op gedumpt.
dit ondanks dat er nog 2 post depots zijn bij mij in het dorp (bruna en de gamma)
dit terwijl de bezorger ook op mijn huis adres pakketten heeft afgeleverd.
het is omdat ik de app van post.nl heb waar in werd vermeld dat ik post zou krijgen (met de afbeelding van mij adres ) dat er een pakket uit het buitenland klaar lag
tot op heden kaart niet gehad via de post.
dit alles lijkt mij meer geld te kosten dan het pakket bij mij thuis te bezorgen.
kosten op deze manier:
foto van pakket maken
brief printen en versturen
bezorger het pakket laten bezorgen bij depot
depot voor handelingen om het pakket aan mij te overhandigen(zijn ook zelfstandigen winkel eigenaren)
te dom voor woorden eigenlijk
@S.M. Houweling Ik laat ook best veel uit China komen maar tot op heden hebben ze alles netjes bij mij thuis gebracht. Zou de afhandeling in Nederland wellicht iets te maken kunnen hebben met de vervoerder die de leverancier in China gekozen heeft?
Reputatie 7
Of de drukte i.v.m. de komende feestdagen.
Badge
PostNL weigert gewoon om buitenlandse pakketjes af te leveren, ik laat bewust om die reden altijd 'alleen huisadres' aan de buitenkant op het pakje zetten. En dan krijg ik 'gewoon' en kaart in de bus met een fotokopie van mijn adres waar dat op staat en dat ik het op het postkantoor op kan halen.
In het verleden kon ik per mail een klacht insturen maar dat kan ook niet meer en op schriftelijk klachten reageren ze niet, want niet ontvangen. Ik heb ze verteld dat ik de leveranciewr betaal on,m het aan huis te leveren en dat PostNL in gebreke blijft en dan meteen de leverancier inlichten. Sindsdien gaat het 'iets' beter maar. Feitelijk is het oplichting en fraude, want je betaald om aan huis te leveren maar dat doen ze regelmatig niet.

Reageer