Wordt jouw PostNL pakket uit het buitenland netjes bezorgd?

  • 15 November 2017
  • 83 reacties
  • 43333 Bekeken

Reputatie 1
Als je wacht op de postbezorger met je bestelling uit China, zit je misschien voor niets te wachten.

Sinds 4 oktober bezorgt PostNL de pakketjes waarvoor douanekosten gelden, niet meer aan huis. Je moet nu naar het postkantoor om je pakket in te klaren. Helaas zorgt die nieuwe werkwijze voor verwarring: veel consumenten kregen geen bericht van PostNL dat hun pakket klaarlag. Toen ze eenmaal daarachter kwamen, was het pakket alweer teruggestuurd. Lees het nieuwsbericht.

Tijdens de feestdagenperiode wordt de pakkettenstroom uit het buitenland alleen maar groter. We zijn dus benieuwd of en hoe PostNL dit probleem oplost. Heb jij iets besteld of ga je binnenkort bestellen?

Vertel in dit topic hoe de bezorging verloopt en of PostNL je netjes informeert over de bezorgstatus. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!

83 reacties

PostNL weigert gewoon om buitenlandse pakketjes af te leveren, ik laat bewust om die reden altijd 'alleen huisadres' aan de buitenkant op het pakje zetten. En dan krijg ik 'gewoon' en kaart in de bus met een fotokopie van mijn adres waar dat op staat en dat ik het op het postkantoor op kan halen.
In het verleden kon ik per mail een klacht insturen maar dat kan ook niet meer en op schriftelijk klachten reageren ze niet, want niet ontvangen. Ik heb ze verteld dat ik de leverancier betaal on het aan huis te leveren en dat PostNL in gebreke blijft en dan meteen de leverancier inlichten. Sindsdien gaat het 'iets' beter maar. Feitelijk is het oplichting en fraude, want je betaald om aan huis te leveren maar dat doen ze regelmatig niet.


Dit is ook mijn ervaring, afgelopen week wederom een pakje wat eenvoudig door de bus kon. Ik mocht een dorp verder (PostNL had het afhaalpunt in ons dorp waarschijnlijk gemist...) om het pakje op te halenh, geen handtekening, geen kosten alleen controle of ik het wel was (gelukkig deed de lokale winkelier dat dan wel).
Reputatie 4
Badge +2
ik verwacht een brievenbuspakje uit de US. Kreeg een track en trace maar die stopte in Amsterdam. Er stond; AMSTERDAM INTERNATIONAL MAIL CENT, NETHERLANDS. Addressee not available - Addressee advised to pick up the item


Toen maar eens gaan speuren, via de internationale tracking; het ligt bij een ophaalpunt staat daar. sinds een dag of 4.

Echter ik heb geen bericht gehad. Ik meen hierboven te lezen dat dit in het verleden door een storing bij Post.nl mis ging, maar blijkbaar gebeurt dit nog steeds.


Maar goed dat ik zelf zocht, anders zou het dus over ruim een week retour gaan. Je zou maar op vakantie zijn :-(

Nu nog kijken of het er inderdaad (nog) ligt
Reputatie 7
Badge +8
Ik moet zeggen dat ik het bijzonder waardeer dat er een onderwerp ter sprake is gekomen dat zovele, vooral verschillende, reacties, te weeg brengt. Zo leer je ook andere forumleden eens kennen. En ondanks dat ik aanvankelijk althans, vond dat een onderwerp als Post NL en Bezorging in totaliteit niet zo spectaculair zijn, immers veel is al aan de orde geweest en vaak uit de treuren behandelt, maar dan toch weer zovele reacties, we zijn al aan de 4e pagina bezig.

Van computer en/of software onderwerpen is het bekend dat er vele vragen, vele problemen en aldus vele discussies over zijn. Vaak ook in kleine groepen , dus veel dezelfde forumleden, in discussie. En aldus waren er ook commentaren........ kan het niet wat minder met de IT problemen. En terecht consumentenzaken zijn niet alleen IT zaken. Maar omdat je dan toch als een IT-er, dus voor of achter de computer bezig bent, denk ik dat die onderwerpen ook sneller gerapporteerd worden.

Maar er zijn toch nog zat andere vragen en problemen, zoals nu Post NL en van mij mag het best groter gezien worden, de bezorging van bestelde artikelen, wat en waar ook vandaan. Ik bestel relatief veel omdat er bij 'ons' op het platteland, relatief weinig gewone, stenen, winkels zijn. Voorheen gingen we dan naar de grote stad, maar het rijden is geen pretje meer, praktisch merendeel is de file, en niet rijden, het parkeren, is al helemaal niet leuk, als je de tarieven van de steden zo'n beetje kent.

En bestellen is vaak makkelijker geworden. Goede duidelijke websites (niet altijd natuurlijk), een heel groot assortiment (bij Bol mogen ze van mij net als bij Correct zeggen als Bol het niet heeft vergeet het dan maar, je kan het zo gek niet noemen of ze hebben het in vele merken en typen) en vaak heel voordelig, of je kan snel met elders vergelijken en de voordeligste prijs krijgen....... en vaak geen bezorgkosten, en de volgende dag al in huis. Maar daarover zullen we het, met uitzonderingen en met terechte klachten, wel over eens zijn.

Dan is de bezorging vaak nog een zorgenkindje en door de enorme drukte, althans er wordt steeds meer op internet gekocht, zijn ook officiële cijfers over, ligt de bezorging onder zware druk. Dat kan een kind begrijpen, maar wat de oorzaak is en of er wat aan te doen is, zal een stevige discussie worden, of zo te zien, al een stevige discussie zijn. Het is een geld kwestie wordt dan geroepen, ik spreek dat niet tegen, het zal een grote kern van waarheid bevatten. Maar zie dat niet alleen bij Post NL, ook bij DHL, GLS, DPD enz. Overigens komt bij mij vooralsnog alles nog aan, al is het niet meer zo netjes als vroeger, vaak is zoals de bezorgers dat zelf noemen overgepakt zonder in te zien. Met andere woorden....... uw pakket is zwaar beschadigd (geworden).

Bestellen doe ik bij gerenommeerde firma's, ik kijk naar keurmerken, betrouwbare namen, naar reviews wat anderen ervan vinden enz. En er zijn ook gerenommeerde bedrijven die de spullen uit het buitenland halen, uit Azië, China, Amerika enz. Gerenommeerd is wellicht moeilijk uitlegbaar, maar ik ben wat huiverig voor totaal onbekende of aggenebbis bedrijven. Ik heb wel ervaring met "China" bedrijven die netjes afleveren, echter zoals elders ook genoemd ieder pakje apart, apart verpakt en als het kan via de brievenbus. Ik heb dus niet van die zware klachten, maar zeg daarbij ook niet dat ze niet zouden bestaan. Ik denk dat je het beste gezamenlijk kan optreden en dan ook via een vertrouwd en gewaardeerd orgaan, zoals dus de Consumentenbond, maar er zijn meerdere consumentenorganisaties. Verzamel de klachten, dien ze in bij het Klachtenkompas, eendracht maakt macht. Ieder veel succes toegewenst, groeten Leo.
Reputatie 3
Badge +2

ik zou graag melding willen maken van de brutaliteit omtrent het behandelen van poststukken door PostNL, ik denk namelijk dat deze eens kritisch bekeken moet gaan worden.

Ik zal de situatie toelichten.

Halverwege december bestel ik via online ebay een pakketje, dat verstuurd wordt vanuit India.
Ik geef bij het bestellen mijn eigen thuis adres op als bezorgadres, en het bedrijf zet dit adres ook op het pakketje.
Vervolgens ontvang ik een aantal weken later, in de brievenbus een kaartje van PostNL, met hierop de mededeling dat het betreffende pakketje klaar ligt bij het PostNL servicecentrum en daar onder vertoon van legitimatie kan worden afgehaald.

Hierbij geldt dat de pakketbezorger van PostNL NIET geprobeerd heeft het pakketje aan mijn huisadres af te leveren, ik was gedurende de bezorgtijd thuis en heb de bel niet horen overgaan. 

Ik heb vervolgens de afzender gevraagd of zij het adres hadden gewijzigd naar een ander / niet bestaand adres maar het adres blijkt 100% correct te zijn. 

Dat klopt ook want op het pakketje zelf is het juiste adres correct weergegeven (zie de scan rechts op de bijgevoegde afbeelding).

Bij navraag blijkt dat PostNL dus zelf, eigenhandig, zonder noodzaak en zonder toestemming van zowel afzender noch ontvanger, het aflever adres heeft gewijzigd, zonder ook maar 1 afleverpoging op het adres te hebben uitgevoerd.

Het lijkt mij dat PostNL hier over de schreef gaat! Het ongevraagd eigenhandig besluiten tot het wijzigen van het bezorgadres blijkt tot de procedures te behoren is mij verteld door de PostNL klantenservice.

Nogmaals, het afleveradres is correct opgegeven, PostNL besluit (waarschijnlijk vanwege kostenoverweging?) dat het 'voor hun beter uitkomt' het pakketje af te geven bij PostNL in plaats van het opgeven adres, zonder ook maar langs te komen het pakketje te bezorgen op het juiste aflever adres.

Vanuit kostenoogpunt kan ik dit dan nog wel begrijpen maar dit dient dan vooraf bij bestelling te worden aangegeven! Een alternatief zou kunnen zijn 2 met 2 verschillende tarieven aan te bieden: optie A; voor x euro, met aflevering bij Servicepunt, optie B; voor y euro aflevering tot aan huisadres. Dat gebeurt dus niet (waarschijnlijk omdat zendingen vanuit het buitenland door meerdere post bedrijven worden afgehandeld, en PostNL besluit om aflevering op het afleveradres niet te doen geen bekend onderdeel is van de gehele keten).

Let op: dit is dus een standaard procedure van PostNL en hiermee zijn dus ook andere consumenten benadeeld. 

Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit mogelijk in overtreding is met de plichten mbt de postbezorging en zou daarom Consumentenbond willen vragen dit eens te onderzoeken / uit te lichten.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Moeten er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-locatie. Je ontvangt in dat geval een kaartje in de brievenbus met het adres van de PostNL-locatie. Of kijk op Track & Trace om te zien waar en wanneer je je pakket kunt ophalen.

bron
 

Reputatie 3
Badge +2

@Wortelstamper  Nee, het gaat niet om inklaringskosten die er moeten betaald. Ik kon het pakketje zonder te betalen ophalen.

Reputatie 6
Badge +4

@Wortelstamper  Nee, het gaat niet om inklaringskosten die er moeten betaald. Ik kon het pakketje zonder te betalen ophalen.

Ook als onduidelijk is of er inklaringskosten moeten worden betaald, wordt het pakket afgeleverd bij een Postnl punt. 

Ha ik lees dat dit dus al veel langer speelt.  Ik heb  nu een pakket dat al 2x terug gestuurd is naar de USA.

Het pakket is verstuurd naar mijn woonadres. Maar Postnl stuurt het dus naar een afhaallocatie. Waar ik niet van op de hoogte wordt gesteld.

Ik heb 17 track gevolgd, maar dat werkt tot aankomst in NL. Ik ben daarna  wekelijks gaan bellen met de klantenservice waar het pakket bleef. Niets in de app en niets op de website.

De dames en heren  achter de chat/telefoon kunnen alleen zien wat er in het systeem staat en buitenlandse pakketten komen daar dus niet in. Pas nadat het pakket weer is terug gestuurd kan je het weer op de weg terug volgen via 17 track naar de verzender.

Postnl reageert niet op formele brieven, telefonisch wordt aansprakelijkheid ontkent en wordt gedaan alsof het iets heel nieuws is en laat mij zitten met de extra kosten nu de verzending met een andere vervoerder moet gaat.

 

 

 

 

Reageer