Wordt jouw PostNL pakket uit het buitenland netjes bezorgd?

  • 15 November 2017
  • 83 reacties
  • 43369 Bekeken

Reputatie 1
Als je wacht op de postbezorger met je bestelling uit China, zit je misschien voor niets te wachten.

Sinds 4 oktober bezorgt PostNL de pakketjes waarvoor douanekosten gelden, niet meer aan huis. Je moet nu naar het postkantoor om je pakket in te klaren. Helaas zorgt die nieuwe werkwijze voor verwarring: veel consumenten kregen geen bericht van PostNL dat hun pakket klaarlag. Toen ze eenmaal daarachter kwamen, was het pakket alweer teruggestuurd. Lees het nieuwsbericht.

Tijdens de feestdagenperiode wordt de pakkettenstroom uit het buitenland alleen maar groter. We zijn dus benieuwd of en hoe PostNL dit probleem oplost. Heb jij iets besteld of ga je binnenkort bestellen?

Vertel in dit topic hoe de bezorging verloopt en of PostNL je netjes informeert over de bezorgstatus. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!

83 reacties

Ik heb voortdurend problemen met de zeer slechte service van Post NL bij het ontvangen van pakjes uit het buitenland ( China / AliExpress) Pakjes die niet door de brievenbus kunnen, worden tegenwoordig in Amsterdam centrum niet meer aangeboden, maar gaan rechtstreeks naar een afhaalpunt. Dit is bevestigd door een medewerker van het postkantoor aan de Singel.

DAT GELDT VOOR ALLE PAKJES UIT CHINA DUS OOK ZONDER INKLARINGSKOSTEN!!!

Vaak wordt er niet eens een afhaalbericht over verstuurd, maar moet jezelf maar achterhalen wat er met het pakje gebeurd is. Inmiddels heb ik al pakjes bij 6 verschillende afhaalpunten moeten afhalen, soms op 5 km afstand. En dat in Amsterdam centrum. Veel afhaalpunten stoppen ermee omdat Post NL nauwelijks wat wil betalen voor deze service.

Ik heb hier al een aantal maal over geklaagd, maar wordt door Post NL niet serieus genomen. Overigens wil ik wel aantekenen dat de postbezorgers en de medewerkers bij de afhaalpunten er niets aan kunnen doen. Dat komt door het bizarre beleid van Post NL.

Postadres NL steekt de loftrompet af over de samenwerking met AliExpress, maar weigert ondertussen om de pakjes thuis te bezorgen en daar over te communiceren. Wat een bedrijf. Echt een abominabele slechte service, maar wel de posttarieven steeds duurder maken en de medewerkers uitbuiten.
Badge
Nou , bij het Post NL inklaring kennen ze schijnbaar geen verschil tussen Japans en Chinees , een pakje van mij uit Japan via EMS werd zonder opgaaf van redenen direct naar een Post NL afhaalpunt gestuurd. Mijn Track en Trace was helemaal de weg kwijt. Bij de klantenservice constant een ander verhaal , dus als je iets uit Japan verwacht kan je ook in de problemen komen.
Reputatie 1
Goed nieuws, PostNl erkent de fouten en belooft beterschap na aangesproken te zijn door de Consumentenbond. Zie de update d.d. 21 november in dit nieuwsbericht.
Blijf ervaringen delen in dit topic, zodat we in de gaten kunnen houden of PostNL de belofte tot verbetering waarmaakt.
Reputatie 5
Badge +6
Ik had zoiets, en was nogal verrast dat ze zelfs niet 1 maal proberen het thuis af te leveren. Ik had er contact over met hun webcareteam: https://twitter.com/raoulteeuwen/status/830428837007781888
Bij mij is iedere zending uit China tot dusver goed aankomen. De verwerkingstijd kan nogal schelen bij alle stappen in het logistieke proces. Tussen aankomst in Nederland en aflevering kan vaak nog wel een goede week zitten..

Het afleverproces bij Postnl is nogal wisselvallig:
1. meestal ligt het pakketje/enveloppe zonder nadere aankondiging in de brievenbus;
2. soms belt de bezorgster aan als het niet in de brievenbus past;
3. soms komt een pakketje wat niet in de brievenbus past met de pakketdienst van Postnl. Soms zie 4. je in de app dat die levering eraan komt. Soms ook helemaal geen bericht via app. Soms zelfs op dezelfde dag als de 'normale' bezorgster ook al heeft aangebeld met een zending;
5. soms een mini envelopje met de pakketdienst waarbij de chauffeur zelf al lacht hoe onzinnig het is dat dat met de auto gaat..
6. en één keer tot dusver ontving ik een (tijdig) afhaalbericht voor een zending die op het postagentschap lag te wachten.

Dit gaat allemaal om zendingen waar geen inklaringskosten en dergelijke voor gerekend hoefde te worden. Mij lijkt het dat Postnl een soort van 'rad van bezorging' heeft staan waar ze voor iedere zending een slinger aan geven om de afhandelwijze te bepalen.

Al met al moet je maar rustig afwachten en een beetje geluk hebben.
Groet
Hans
Niet alleen problemen met pakketten met inklaringskosten.
Zelfs pakketje van binnen de EU krijgen ze niet voor elkaar.
Ik heb nu voor de tweede keer ellende met een pakket waarvan Post.NL niet kan aangeven waar het pakket zich bevindt.
Zolang het pakket niet in NL is kan ik het volgen, zodra Post.NL het incheckt krijg ik bericht in mijn app en vervolgens verdwijnt het pakketje van de radar.
Klachten via chat en telefoon worden afgewimpeld, chats worden in dezelfde sessie door 6 verschillende mensen beantwoord en steeds maar aangeven dat ze niets kunnen doen.
Maar niemand gaat gewoon in zo`n magazijn je pakketje zoeken....

Voor mij was dit de laatste internationale zending met Post.NL ik verzoek mijn contacten voortaan een andere pakket dienst te kiezen.
Klachten kun je bij Post.NL helemaal niet kwijt, het afwimpel systeem is goed ingericht.
Zojuist een berichtje dat ze bij mijn eerste klacht niet gezien hebben dat mijn pakket uit het buitenland komt.....
Wat hebben ze dan onderzocht na mijn klacht? Naar mijn idee niets dus....
Vanwege de douane activiteiten ben ik gestopt met het bestellen van spullen uit China e. o. Vaak is de kwaliteit niet heel goed en zijn de bijkomende kosten door de douane dusdanig dat het helemaal niet meer interessant is om daar spullen te bestellen. Tenzij ze dus weten te leveren vanuit een Europees pakhuis/magazijn. Dat PostNL deze dienst anders behandelt kan ik me wel voorstellen. Je betaalt al geen verzendkosten en toch werden ze keurig met de pakjesservice van PostNL afgeleverd. Ik denk dat dat voor PostNL een dienst is waar ze flink op moeten toeleggen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ze er dan maar een zooitje van moeten maken. Maar dat is tegenwoordig vaker het geval met PostNL, ook met andere diensten die ze leveren.
Ik bestel 2 a 3 keer per maand en ik heb nooit problemen met de bezorging. Ik krijg zelfs netjes een melding vanuit China dat mijn pakketje in Nederland is gearriveerd. Daar wordt het pakketje bij de douane, naar mijn idee te lang vastgehouden.
Verder niets dan lof !
Badge
Lange tijd moest ik wachten op een pakketje uit China. Eindelijk kwam er een brief in de bus waarin stond dat ik moest aangeven, wat de waarde van het pakket was. Dat heb ik z.s.m. online gedaan. Vervolgens gewacht, en er kwam geen bericht meer na het eerste automatische antwoord.

Na twee weken bleek het pakketje teruggestuurd te zijn naar China, omdat het te lang op het postkantoor had gelegen. Geen kaartje in de bus, geen herinnering, niets. Domweg teruggestuurd. De site waar het besteld is gevraagd of ze het opnieuw kunnen sturen, maar we hebben nog geen bericht gekregen na het eerste automatische antwoord.

Het lijkt op een vorm van diefstal.

Pakketjes waar geen extra kosten over worden berekend komen tot nu toe gewoon goed door. Feitelijk loopt de douane neem ik aan ook inkomsten mis doordat die andere pakketjes domweg teruggestuurd worden.
Ja hoor.... daar is ie weer..... Het ging al 5 jaar goed met CD's uit USA (Linden, VA) en nu (14-11-'17) ligt er al 2 weken zonder een briefje van PostNL te hebben ontvangen mijn pakketpost t.w.v. EUR300.- op een plankje ergens in Amsterdam Nieuw-West wat ik niet weet. Dankzij USPS vanuit Washington D.C die mij keurig te woord stonden aan de telefoon hebben mij laten weten dat het pakketje al 2 weken staat bij mij 3 kilometer verder om de hoek >:-< . Bedankt voor de koffie PostNL (MNH!) en EUR56.- inklaringskosten erbij! Geërgerd ben ik over de slechte dienstverlening van PostNL en slechte communicatie. Dankzij de Consumentenbond heb ik het nieuwe beleid van #PostNL kunnen weten, maar had beter geweest als PostNL haar eigen klanten had aangesproken zodat consumenten weten dat pakketten tegenwoordig naar een afhaalpunt worden bezorgd i.p.v. aan huis. Een PostNL meisje aan de telefoon gaf aan dat het ging om een storing dat nu wel verholpen was? Lariekoek gezien deze berichten! Klantonvriendelijk! Stichting eigenbelang en onverantwoordelijk! De directeur moet gewoon een beetje minder verdienen en in een andere auto gaan rijden en 3000 man bij! Probleem zo opgelost. #PostNL
Reputatie 7
@A. Deen daar heb ik over moeten nadenken, de hoorn op de haak smijten kan niet meer, met je telefoon smijten kan wel maar daar kunnen de meeste telefoons niet tegen.
Badge
PostNL weigert gewoon om buitenlandse pakketjes af te leveren, ik laat bewust om die reden altijd 'alleen huisadres' aan de buitenkant op het pakje zetten. En dan krijg ik 'gewoon' en kaart in de bus met een fotokopie van mijn adres waar dat op staat en dat ik het op het postkantoor op kan halen.
In het verleden kon ik per mail een klacht insturen maar dat kan ook niet meer en op schriftelijk klachten reageren ze niet, want niet ontvangen. Ik heb ze verteld dat ik de leveranciewr betaal on,m het aan huis te leveren en dat PostNL in gebreke blijft en dan meteen de leverancier inlichten. Sindsdien gaat het 'iets' beter maar. Feitelijk is het oplichting en fraude, want je betaald om aan huis te leveren maar dat doen ze regelmatig niet.
Reputatie 1
@Goosen5 Dat klinkt beroerd. Hoe kwam je er achter dat de pakjes ergens voor je klaar lagen?
Badge
Als je wacht op de postbezorger met je bestelling uit China, zit je misschien voor niets te wachten.
Sinds 4 oktober bezorgt PostNL de pakketjes waarvoor douanekosten gelden, niet meer aan huis. Je moet nu naar het postkantoor om je pakket in te klaren. Helaas zorgt die nieuwe werkwijze voor verwarring: veel consumenten kregen geen bericht van PostNL dat hun pakket klaarlag. Toen ze eenmaal daarachter kwamen, was het pakket alweer teruggestuurd. Lees het nieuwsbericht.
Tijdens de feestdagenperiode wordt de pakkettenstroom uit het buitenland alleen maar groter. We zijn dus benieuwd of en hoe PostNL dit probleem oplost. Heb jij iets besteld of ga je binnenkort bestellen?
Vertel in dit topic hoe de bezorging verloopt en of PostNL je netjes informeert over de bezorgstatus. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!


Er werden bij ons net 2 pakketten bezorgd en er zou nog een derde bij moeten zijn. Die derde was er niet bij. Krijg ik 10 minuten later een berichtje op de App van PostNL dat de bezorger ons heeft gemist en dat we het op het postkantoor moeten ophalen. We waren gewoon thuis en de andere pakketten heeft hij toch ook net afgegeven. Dit is nu de tweede keer in 3 weken dat dit gebeurt. Het wordt steeds gekker bij PostNL. Hier op het postkantoor zeiden ze al dat het klachten regende. Het betreft hier een pakketje van 6,70 euro met nog 2 euro verzendkosten waar PostNL ook nog eens 18,08 euro bovenop zet als inklaringskosten. Dit mag alleen maar boven de 22 euro. In het verleden ging dit meestal wel goed, alleen als er iets zoekraakte was het altijd bij PostNL. Die duizenden km vanaf China ging het altijd goed. Het lijkt op dit moment nog vrij moeilijk om deze onterechte inklaringskosten terug te vragen. Ik heb het via Twitter en Facebook geprobeerd dus even afwachten of ik zo een telefoonnummer kan krijgen voor deze klacht. Anders zelf maar eens her en der bij PostNL gaan bellen. Met een pakketje van 6,70 euro kun je me toch druk wezen.
Reputatie 4
Badge +2
ik verwacht een brievenbuspakje uit de US. Kreeg een track en trace maar die stopte in Amsterdam. Er stond; AMSTERDAM INTERNATIONAL MAIL CENT, NETHERLANDS. Addressee not available - Addressee advised to pick up the item


Toen maar eens gaan speuren, via de internationale tracking; het ligt bij een ophaalpunt staat daar. sinds een dag of 4.

Echter ik heb geen bericht gehad. Ik meen hierboven te lezen dat dit in het verleden door een storing bij Post.nl mis ging, maar blijkbaar gebeurt dit nog steeds.


Maar goed dat ik zelf zocht, anders zou het dus over ruim een week retour gaan. Je zou maar op vakantie zijn :-(

Nu nog kijken of het er inderdaad (nog) ligt
@Sofke67 En wat zegt Ali? Als het retour gaat krijgt u neem ik aan uw geld terug dus zou u behoudens de verloren tijd, vervelend genoeg natuurlijk, verder geen financiële schade moeten hebben. Ik heb de afgelopen weken niets besteld maar ik zou wel graag willen weten hoe Ali hier in staat. Het blijft hun keuze om van PostNL of van een van de andere carriers te kiezen en hoe meer discussie hoe sneller PostNL uit beeld verdwijnt.
@S.M. Houweling Ik laat ook best veel uit China komen maar tot op heden hebben ze alles netjes bij mij thuis gebracht. Zou de afhandeling in Nederland wellicht iets te maken kunnen hebben met de vervoerder die de leverancier in China gekozen heeft?
Ooit een telefoon in China besteld. Zonder extra kosten thuis ontvangen vanuit Rotterdam. De tweede keer duurde het langer en kregen we bericht van PostNL dat er nog inklaringskosten betaald moesten worden. Dat kon bij het afhaalpunt Primera en dat ging om ca € 28.
Badge +1
Iets aanverwants: Post.nl biedt aangetekende post ook liever niet meer aan. De ene dag was ik niet thuis, dus een briefje in de bus: we komen morgen terug. Morgen de hele dag thuis. Niet aangebeld, weer briefje in de bus: kom het maar halen.
Badge
Zeer regelmatig koop ik via ebay. De levering gaat vanuit China. In de afgelopen 2 jaar slechts 1x meegemaakt, dat een pakketje teruggestuurd was zonder dat ik een bericht omtrent het ophalen in de brievenbus gekregen had. Verder denk ik, dat de locatie en de bezorger een rol spelen. Hier in Almere komt alles netjes bij mij aan en (bij niet thuis) krijg ik netjes een kaartje in de bus. Dus ik denk dat over een totaal van meer dan 100 pakketjes het 1x in 2016 mis is gegaan.
Ik heb de 17e dec een kleinigheidje besteld via Aliexpress, geen invoerrechten verschuldigd. De 24e lag dat al in Nederland. Dat is natuurlijk lastig zo rond de kerstdagen maar nadat de aflevering een paar keer naar achteren werd geschoven was ineens er een postbode (geen pakketdienst, paste niet door brievenbus) met het bestelde uit China op de 30e december. Terwijl Track and Trace aangaf dat ik deze pas 3 januari kon verwachten. Het ging goed, ook redelijk snel maar de informatievoorziening van PostNL was niet in orde.
een pakket voor mij uit china is vrijdag bij de primera een dorp verder op gedumpt.
dit ondanks dat er nog 2 post depots zijn bij mij in het dorp (bruna en de gamma)
dit terwijl de bezorger ook op mijn huis adres pakketten heeft afgeleverd.
het is omdat ik de app van post.nl heb waar in werd vermeld dat ik post zou krijgen (met de afbeelding van mij adres ) dat er een pakket uit het buitenland klaar lag
tot op heden kaart niet gehad via de post.
dit alles lijkt mij meer geld te kosten dan het pakket bij mij thuis te bezorgen.
kosten op deze manier:
foto van pakket maken
brief printen en versturen
bezorger het pakket laten bezorgen bij depot
depot voor handelingen om het pakket aan mij te overhandigen(zijn ook zelfstandigen winkel eigenaren)
te dom voor woorden eigenlijk
Reputatie 3
Badge +2
Helaas Post.nl is een privé onderneming geworden die veel onder druk staat.
Brieven verzenden we weinig en pakketten uit China levert heel weinig op dus is dit een van de redenen dat je ze zelf mag ophalen.
Dat je pakketten waar inklaring kosten voor betaald moet worden zelf op moet halen is enigszins wel te begrijpen.
De bezorger heeft in de meeste gevallen geen wisselgeld of een pin apparaat maar het ergste vind ik wel dat je €13 voor de inklaring kosten moet betalen zo is het mij al overkomen dat ik voor een pakket van €22.78, €4 .78 btw en €13 inklaring kosten moest betalen dat staat echt niet in verhouding tot elkaar.
Maar het kan erger, een vriend van mij had een pakket van €22.01 en kreeg daar ook een rekening van €13 er bij die mocht €38.43 betalen maar die vond dat een stuk minder erg daar de waarde meer dan €200 er in zat.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben sowieso niet tevreden over PostNL. Zij komen vaak op heel andere tijden dan zij op het account vermeld hebben. Ik heb ook al twee keer meegemaakt dat ik tot 's avonds zat te wachten en dat tot vlak voor 20 uur nog steeds stond vermeld dat ze de afgelopen middags zouden komen en even later was het gewijzigd in de volgende dag. Dan zit je dus de hele middag en een deel van de avond voor niets te wachten. De bezorgers kunnen er niets aan doen, die worden enorm onder druk gezet om zo snel mogelijk zo veel mogelijk pakketten af te leveren, maar de communicatie naar de klanten toe van PostNL en ook de mogelijkheid om informatie in te winnen of een klacht in te dien is ronduit slecht.
Het meeste wat wij bestellen wordt door DHL bezorgd en daar hebben wij veel betere ervaringen mee.
Ik kan niet anders dan constateren dat PostNL liegt! Volstrekt willekeurig worden pakjes uit China dan wel en dan niet bij de geadresseerde bezorgd. De ene keer moet je voor een pakje met een waarde van €4,99 naar een ophaalpunt en wordt een ander pakketje met exact dezelfde inhoud en waarde wel bezorgd. Ook het formaat schijnt nauwelijks een rol te spelen. Of het nu wel of niet door een standaard brievenbus past; het maakt helemaal niets uit.
De topvrouw van PostNL laat zich graag allerlei onterechte loftuitingen aanleunen, maar die komen waarschijnlijk vooral uit de hoek van de aandeelhouders. Van klanten heb ik al jaren geen positieve ervaringen meer gehoord. Zelfs rouwbrieven worden het met het grootste gemak dagen te laat bezorgd. Mw Topvrouw en haar clan moeten zich schamen, diep schamen. Steeds minder service voor steeds meer geld en dan ook nog liegen dat het gedrukt staat. Lang leve de privatisering.

Reageer