Zeer hoge uitvaartkosten

• 14 maart 2021
  • 8 reacties
  • 374 Bekeken

Badge

Hallo

Heel benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Mijn schoonmoeder is recent overleden, in eigen regie (euthanasie); haar man is al in 2004 overleden.
Ze had heel duidelijke wensen (vanwegde de, in haar woorden, ‘uitvaartmaffia’ - vermoedelijk vanwege de gebeurtenisssen rondom en bij het overlijden van haar man, in 2004):
- ik wil thuis opgebaard worden
- verder geen bezoek of poppenkast - alleen mijn (2) kinderen + aanhang
- geen (crematie) ceremonie - ik wil gewoon thuis opgehaald worden met een ‘normale’ auto (geen ‘lijkwagen’ of limo zoals je die vaker ziet) van de uitvaartorganisatie - en dan mogen jullie aan de borrel - nog steeds bij schoonmoeder thuis

En zo is het gebeurd. Ik heb na het overlijden e.e.a. geregeld - zodoende kwam ik bij een lokale uitvaartonderneming terecht en ik werd daar verder geholpen door een dame die ‘het hele proces’ zou begeleiden; vanwege corona zijn er initieel geen thuisbezoeken geweest.

- als ik die dame totaal 15 minuten aan de telefoon heb gehad dan is het veel

- we hebben ook wat berichten via Whatsapp gestuurd - als dat 20 minuten van ieders tijd heeft gekost dan is dat veel

- vlak na het overlijden is die dame bij ons, in het huis van mijn schoonmoeder, geweest (om de opdracht ondertekend te krijgen ...) - dat zat niet langer als 1,5 uur hebben geduurd, met het opbaren van mijn schoonmoeder erbij, door haar 2 collega’s - en ze heeft wat lokale reistijd gehad uiteraard

- een dag later, vlak voordat schoonmoeder thuis werd opgehaald was deze dame weer aanwezig - om de ‘ophaalceremonie’ te begeleiden - zeg ook 1,5 uur - met weer wat lokale reistijd

Vooropgesteld: e.e.a. is prima verlopen - volgens de wens van mijn schoonmoeder, we hebben daar allemaal vrede mee.

Maar vervolgens krijg je de factuur - elk detail/onderdeel (van ‘koelplaat’, tot opbaren door haar 2 collega’s, tot de ‘ophaalauto’ en leges en crematie ergens in de toen komende week - elk detail is genoemd.

1 post valt op: haar tijd. 1900 euro … ik dnek ex. BTW - op de vraag waarvoor ‘voor haar diensten’. Nu weet ik niet wat deze dame nog meer moet regelen - bij haar op kantoor of elders. Je bent verdrietig en je vraagt op dat moment niet verder door … maar nu, vandaag … leek het me goed dit eens hier te plaatsen? ZIjn dit ‘normale’ tarieven?
Het voelt alsof dit bedrag lekker is opgeschroeft - omdat het een ‘karige’ opdracht is geweest?!

Had schoonmoeder een punt: uitvaart maffia?

8 reacties

Klopt.
Ik heb ruzie gehad toen mijn polis premie vrij was.
Maar dan gaan ze iets nieuws bedenken dat ik alsnog tot mijn 90ᵉ door mag betalen.

Mijn vader had als wens onverzorgd zoals hij overleden was, in een gesloten kist te liggen.
Niemand mocht hem zien, na zijn dood.
Dat is ook geweigerd. Opmaken en oppoetsen verplicht.

En…. ex btw prijzen mag niet voor een particulier.

Reputatie 2
Badge +3

Als het correct was geweest had de  uitvaarvaartverzorgster die bij u is langs kwam op het moment dat uw moeder opgebaard ( gekoeld) werd u een schriftelijke offerte ( kostenberekening) moeten overhandigen waar u kennis van had kunnen nemen . U had dan ook kunnen zien op voorhand  welke bedragen waarvoor werden berekend.

Echter ik vermoed niet dat dit gebeurd is?  Dat hoort wel te gebeuren.

Ik snap van u dat die € 1900 euro uitsluitend het werk betreft van de uitvaartverzorgster? en niet de totale nota betrof ? 

In zo’n geval is 1900 euro dan het regeltarief zoals dat heet . Het ‘salaris’ voor de werkzaamheden van de uitvaartverzorger voor het verzorgen en uitvoeren van de totale uitvaart . Dat regeltarief staat in de regel op zichzelf en daar komen dan nog allerhande kosten bij, b.v crematiekosten, kist, kaarten, koeling, , vervoer naar crematorium etc.etc.

Op zichzelf is dit geen ongebruikelijk tarief maar je moet het wel afzetten tegen de werkzaamheden die je voor dat tarief uitvoert.

Reputatie 3
Badge +3

Gecondoleerd nog.

Er is helaas vaak wat aan de hand in die wereld…

Mijn broer heeft het voor mijn ouders geregeld en moet nog wel eea rechtzetten in de rekening via een van de grote organisaties.

Wij hebben het voor mijn schoonmoeder geregeld en voor die tijd samen met haar voor haar man (ook bij een van die “groten”). Bij zijn crematie mankeerde er ook nog wat aan, echt van alles en nog wat.

Bij mijn schoonmoeder hebben we een lokale kleine (2pp) onderneming genomen en die vonden wij super transparant. Ook dat er eigenlijk nog wel eens koppelverkoop plaatsvindt (wat je “af moet nemen” bij een crematie zonder koffietafel daar; we hadden een fijn ander adres in de buurt), maar dat zij er niks aan kon veranderen, take all…. of wegwezen…. 

Zij heeft voor ons er erg veel tijd in moeten steken vanwege veel complexe polissen, die niet altijd zo makkelijk terug te vinden waren als voorgesteld werd.  

En ze was op de juiste manier zeer betrokken, zonder enige vorm van overdrijving. Alles was tot in de puntjes geregeld, ook allerlei overleg (met mij) nog hoe mijn oudste zoon nog uit het buitenland kon komen (arriveerde ca 1u voor de crematie) en moest direct erna weer terugvliegen/combi snelle trein. (Zuid-Frankrijk en het moest relatief low budget, maar bepaald geen tijd om de goedkopere vluchten af te wachten….hij kreeg geen vervanger voor zijn werk geregeld die dit last minute kon overnemen)

Dit heeft de Consumentenbond op een rij gezet.

https://www.consumentenbond.nl/uitvaart/wat-kost-een-uitvaart

Haar kosten waren vrijwel gelijk aan wat de CB hier over schrijft. 

Reputatie 2
Badge +3

Excuses uw schoonmoeder lees ik net.

Badge

Als het correct was geweest had de  uitvaarvaartverzorgster die bij u is langs kwam op het moment dat uw moeder opgebaard ( gekoeld) werd u een schriftelijke offerte ( kostenberekening) moeten overhandigen waar u kennis van had kunnen nemen . U had dan ook kunnen zien op voorhand  welke bedragen waarvoor werden berekend.

Echter ik vermoed niet dat dit gebeurd is?  Dat hoort wel te gebeuren.

Ik snap van u dat die € 1900 euro uitsluitend het werk betreft van de uitvaartverzorgster? en niet de totale nota betrof ? 

In zo’n geval is 1900 euro dan het regeltarief zoals dat heet . Het ‘salaris’ voor de werkzaamheden van de uitvaartverzorger voor het verzorgen en uitvoeren van de totale uitvaart . Dat regeltarief staat in de regel op zichzelf en daar komen dan nog allerhande kosten bij, b.v crematiekosten, kist, kaarten, koeling, , vervoer naar crematorium etc.etc.

Op zichzelf is dit geen ongebruikelijk tarief maar je moet het wel afzetten tegen de werkzaamheden die je voor dat tarief uitvoert.

Uiteraard was (particulier) de hele factuur incl. BTW. - ik kan me niet meer herinneren of deze post/regel op de factuur excl. BTW was - en dus onderaan bij het totaal de BTW erbij kwam, of dat dit incl. BTW was. Ik vermoed zomaar het eerste … (factuur ligt mij mijn zwager - de zoon van ...).

De factuur had vele posten/regels, van kist, ‘normale’ auto, koeling, vervoer, opbaren, crematie,  allemaal los benoemd. Dus die 1900, 1 van die losse posten/regels, was enkel-en- alleen voor deze dame. Gezien haar werkzaamheden (waarbij ik het resterende (kantoor) werk uiteraard niet weet en dus niet kan inschatten) - vond ik dat fors - zacht uitgedrukt.

Reputatie 2
Badge +3

Als die € 1900 uitsluitend het regeltarief voor deze dame was is dat serieus geld.

Het  bedrag moet ongeveer het volgende bevatten :  werkzaamheden die zij heeft verricht om de uitvaart met u te bepreken en op te nemen , tussentijds bezoek ( bij thuisopbaring in de regel dagelijks even), kantoorwerkzaamheden waaronder : crematorium tijd  boeken, aangifte bij de gemeente verzorgen, rouwvervoer regelen, uitvaartpolissen verzenden indien gewenst en wellicht nog wat andere zaken.

Bij de ene plechtigheid zullen er meer uren worden gemaakt dan bij de andere. 

In dat bedrag is soms ook een deel overheadkosten ingecalculeerd om de zaak ( onderneming)  op zich draaiend te houden zoals advertenties, aanschaf apparatuur, onderhoud kantoor, afschrijving apparatuur , rouw - kaartenvoorraad, kistenopslag , bepaalde ondernemingen hebben een 24 uur antwoorddienst. enz. enz.  Kosten die gedeeltelijk in het tarief  van die ( € 1900 ) mogelijk zijn verwerkt.

Er zijn ook ondernemingen die puur die €1900 kaal berekenen aan salaris en bedenken er dan wat posten bij.

Ik kan me heel goed voorstellen dat u het veel geld vind voor de werkzaamheden die u van de onderneming gekregen heeft. 

Het is niet mogelijk voor mij om exact inzage te hebben in de werkzaamheden die voor u verricht zijn maar ik ben met u eens dat het een fors bedrag is .

Overigens een uitvaartnota mag geen post  BTW bevatten.

( De diensten en aanvullende werkzaamheden van een uitvaartondernemer mogen als 1 totaalnota gefactureerd worden en zijn dan vrijgesteld van BTW. Deze nota kan naar de nabestaanden gezonden worden)

1. Een verhaal met een luchtje van 'pakken wat je pakken kan
  2. Welke firma was dat.

Sterkte en dank voor het delen

Mvrgt.

Duyf46

Badge

Begint met een M en eindigt op onuta …

En daar dan een aangesloten uitvaartondernemer van ...

Reageer