Consumentenbond.nl

Zie jij een a la carte televisie zenderpakket wel of niet zitten?

• 3 augustus 2016
  • 17 reacties
  • 251 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
Er is een conflict tussen KPN en Fox Sports over het wel of niet opnemen van Fox Sports 1 in het basispakket. Als dat gebeurt, zou het basispakket voor iedereen duurder worden, ook voor consumenten die geen Fox Sports kijken (lees het nieuwsbericht). De Consumentenbond vindt dat consumenten niet gedwongen mogen worden om Fox Sports 1 af te nemen wanneer dit tot een prijsstijging leidt. Tv-kijkers moeten zelf kunnen beslissen of ze tegen betaling Fox Sports of een andere zender willen toevoegen.

Dit leidt tot de vraag of een a la carte zenderpakket niet veel aantrekkelijker is voor consumenten. Uit de Mediamonitor van CvdM.nl blijkt dat consumenten een tv-pakket naar eigen keuze best zien zitten, onder de voorwaarde dat het niet duurder uitpakt.

Wat maakt voor jou het plan van een a la carte zenderpakket aantrekkelijk?

17 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Het zelf samenstellen van een zenderpakket zie ik helemaal zitten. De aanbieders zouden dan per zender moeten aangeven wat die kost, zodat je zelf een "winkelmandje" kunt vullen. Maar zelfs een aanzet tot het openbaar maken van de kosten per zender heb ik nog nooit gezien, zodat het inzicht of dit voor de aanbieder (en daarmee ook de afnemer) duurder zou uitpakken ontbreekt.

En of de overheid hier een voorstander van is? Juist bij de publieke omroepen zitten presentatoren, beleids- en opiniemakers voortdurend bij elkaar op schoot en ontbreekt het - enkele gunstige uitzonderingen daargelaten - vaak aan goede, uitgebreide en gevariëerde informatie over belangrijke onderwerpen. Voor dit laatste zou één zender voldoende zijn, maar voorlopig zitten er drie verplicht in het basispakket. En wat die kosten? Geen idee, maar vermoedelijk veel gezien de exhorbitante salarissen die er uit een kennelijk goed gevulde geldpot worden uitbetaald.
Stel, ik zou bij de Consumentenbond kunnen kiezen en aanvinken wat mij wèl en juist niet interesseert. Ik betaal dan per goed gerecherceerd bericht of per test. Ik zou dat overigens helemaal prima vinden! Precies zo is het bij de zenders, de inhoud, daar gaat het uiteindelijk om. Ook niet betalen per zender, maar per bekeken programma, maar juist de Overheid wil ons met een uitgewogen keuze pamperen.

Marktwerking met mogelijkheden voor allerlei nischen en eindelijk ....... géén stomme tv-reclames meer. De Overheid spreekt zichzelf behoorlijk tegen. Participatie is zèlf kunnen beslissen........géén gepamper, géén reclame, dus helemaal géén paketten maar betalen per programma.

En ja....een maatpak zit natuurlijk beter en kost meer.
Ja waarom niet er zijn programma's waar ik niet in geintresseert ben Zoals nu npo 1 meer praten dan uitzenden.

Je kan er maar een zien zo npo 1,23 weg
Op al die zenders zijn er die zich willen profileren, zit daarom heel veel pulp bij, niet om aan te zien, persoonlijk kijk ik derhalve naar onze eigen publieke omroepen, ben van mening na alle andere zenders 'n kans te hebben gegeven, dat onze eigen nationale zenders de beste TV bieden die te krijgen is, ben daarom beslist voorstander om mijn eigen pakket samen te kunnen stellen. - Zelfs de BBC kan daar niet aan tippen.

groeten, cees tol uit Volendam.
ja maakt het goedkoper??
Reputatie 1
Badge
het zelf samen stellen van je eigen zender pakket is heel mooi

maar men vergeet dat het een dure optie is.

als je goed nadenkt kan je dat zelf al nagaan.

ik snap dan ook niet waar we over praten.
Als vele andere mensen hun keuzepakket doorgeven, dan kan daar uiteindelijk 'n definitief pakket uit worden samengesteld.

Als bv 10 mensen kiezen voor NPO 1 en 2 mensen voor RTL 5 dan lijkt het me duidelijk waar de voorkeur naar uitgaat, het gaat dus niet om een mans acties maar om 'n collectief pakket op basis van de meeste stemmen.
Reputatie 1
Badge
het colectief samen stellen is ook geen goed idee. om dat dat op het zelfde neer komt.

het lijkt wel beter maar als men goed na denkt moet men toch tot de conclusie komen dat daar ook een pittig prijs kaartje aan hangt.

de goed koopste manier is om het zo te laten.

💡
Reputatie 1
Badge
collectief samen stellen is ook geen optie.

💡
Dan zou het kiezen van 'n nieuwe regering ook geen zin hebben, er zullen altijd mensen overblijven die het er totaal niet mee eens zijn.
Betalen per bekeken programma hoeft helemaal niet duurder te zijn, tenzij je de hele dag op de tv-bank hangt. Betalen per gelezen (advertentievrij) artikel is allang normaal in de media-wereld, daarvoor is geen betaald abonnement meer nodig. Betalen per gerden kilometer is hiermee te vergelijken. Ook herhaal ik graag nog eens, dat ik bij de aanschaf van een wasmachine misschien éénmalig een test nodig heb en vervolgens circa niet 10 jaar lang met informaties over wasmachines geconfronteerd hoef te worden. Dit éénmalige testgebruik bij een nieuwaanschaffen mag echter dan ook bèst wat kosten om een foute keuze te beperken.

Dúúr is dus geen werkelijk argument, wèl de kwaliteit van de informatie of het kunnen fijntunen met de persoonlijke wensen. Het samenstellen van programma-favorieten is momenteel via de sateliet nog het beste mogelijk, maar ook een nog véél te tijdrovend en moeizaam traject. Wèl meer keuzemogelijkheden.

Misschien is het antwoord weer eens off-topic, maar dan is de vraag fout of te beperkt gesteld. Waar blijven dus de dienstaanbieders, die de tv-programma's dagelijks met mijn lijstje afspeuren (tegen extra betaling) en pay-tv-puur salonfähig kunnen maken?

Dàt zie ik dan wel weer helemaal zitten.
Reputatie 1
Badge
je mag dit niet verglijken met het kiezen van een nieuwe regering. maar ja ik stop met deze discussie om dat ik me met andere dingen gaat bezig houden

😎
Is 'n goed idee, mensen worden het vandaag de dag nooit meer met elkaar eens, zijn niet ontvankelijk voor enige overeenkomst, iedereen wil gelijk hebben, ik zelf heb er geen behoefte aan om m'n wel of niet gelijk te krijgen, heb me er al lang bij neergelegd dat ik deze wereld en maatschappij niet kan en wil redden, uitzichtloze zaak.

Is 'n goed idee, mensen worden het vandaag de dag nooit meer met elkaar eens, zijn niet ontvankelijk voor enige overeenkomst, iedereen wil gelijk hebben, ik zelf heb er geen behoefte aan om m'n wel of niet gelijk te krijgen, heb me er al lang bij neergelegd dat ik deze wereld en maatschappij niet kan en wil redden, uitzichtloze zaak.

Geplaatst door C.Tol op Aug 14, 2016.

@C.Tol. Juist een onafhankelijk medium als de Consumentenbond kan wensen oppikken die nu eens niet uit de marketingkoffers van de grote spelers komen maar van de basis. Strategisch-taktisch en politiek een belangrijke stem voor de eindverbruikers en helaas de enige stem die maatschappelijk (nog veel te zelden) richtingsturend kan zijn/worden. Het testen van spullen kan de CB ook bij TNO in opdracht geven, maar de stem van de consumenten vergroten en rondtoeteren kan alleen deze Bond.

M.a.w. u heeft in het klein HIER al invloed en kan deze wereld 'redden'!
De consumentenbond vraagt toch juist om onze mening, anders is deze vraag overbodig.
@C.Tol. Maar ú had het al eerder toch over een uitzichtloze zaak.......en daar moest ik toch iets kwijt. Sàmen meningen uitwisselen is voor consumenten èn de Bond bijna al een beginsel om deze wereld tòch nog te kunnen veranderen.
Ja , zelf zender pakket samenstellen.npo 2,3 kunnen zo al weg FOX nooit. Npo 1 wat zie je van sport in RIO . Alleen praten praten en nog eens praten . Waarom zend BBC en Duitsland wel uit ?? Nederland herhaalt herhaalt en herhaalt

Reageer