Zouden Google en Facebook niet moeten betalen voor het gebruik van onze gegevens?

• 21 March 2017
  • 1 reactie
  • 110 Bekeken

Google en Facebook verzamelen heel veel gegevens van ons, de gebruikers. En daarmee verdienen ze vervolgens héél veel geld.

Tot nu toe vallen deze gebruiksgegevens onder het privacy-recht. Google en Facebook mogen die alleen gebruiken als ze uitdrukkelijke toestemming hebben van mij en van jou. Als ze die toestemming eenmaal hebben, kunnen ze ze verder helemaal gratis gebruiken.

Maar waarom zouden Google en Facebook niet gewoon ieder van ons gaan betalen voor het gebruik van onze gegevens? Hoe meer gegevens ze van ons hebben, hoe hoger de vergoeding; hoe vaker gebruikt, hoe hoger de vergoeding? Hoe meer sporen je achterlaat bij Google en Facebook, hoe hoger hun vergoeding aan jou? Klinkt toch niet onredelijk, of wel?

De gegevens die Google en Facebook registreren zijn ónze gegevens. Het zijn onze persoonsgegevens, ónze gebruiksgegevens. Samen vormen ze een soort Dynamisch Digitaal Gebruikers-Portret. En net zoals niemand zomaar een foto van jou mag maken en er daarna geld mee mag gaan verdienen (portret-recht), zou dat dan ook niet moeten gelden voor het Digitale Gebruikers-Portret? Is het niet absoluut redelijk dat als Google en Facebook geld verdienen met onze gegevens (heel veel geld, zelfs) dat zij daarvoor aan elk van ons dan ook een bijbehorende en passende vergoeding betalen?

Ik ben benieuwd naar reacties.

1 reactie

Dat zal er wellicht op termijn ook wel komen. Google betaalt nu al al je je mening over bepaalde onderwerpen in enquêtes wilt geven. Ik verwacht dan alleen wel dat men gaat betalen naar toegevoegde waarde en dat zou betekenen dat marketingtechnisch interessante doelgroepen in beeld komen terwijl oninteressante doelgroepen "niet interessant" zijn. En wie interessant zijn bepalen de adverteerders.

Reageer