Consumentenbond.nl

Air Arabia Maroc: ongunstige voucherregeling

• 5 juli 2020
  • 3 reacties
  • 478 Bekeken

Badge

Air Arabia is een budgetluchtvaartmaatschappij met thuisbasis in de Verenigde Arabische Emiraten. Het vliegt op bestemmingen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, het Indiase subcontinent, Centraal Azië en Europa. Samen met Regional Air Lines uit Marokko is in 2008 Air Arabia Maroc opgericht voor bestemmingen in Afrika en Europa vanuit Marokko. Vanuit Schiphol vliegt het op Tangier, Fez en Nador in Noord-Marokko. De website van Air Arabia Maroc toont hun standpunt ten aanzien van annulering en op vragen reageert zij met standaardantwoorden. Uit deze informatie blijkt een ongunstige voucherregeling voor passagiers.

Voor de coronacrisis betaalde Air Arabia Maroc bij vluchtannulering het betaalde bedrag niet terug, maar behield het bedrag als tegoed c.q. voucher voor één toekomstige vlucht binnen één jaar door dezelfde persoon. Door de coronacrisis heeft Air Arabia Maroc deze regeling verruimd: ook directe familieleden mogen van de voucher gebruik maken en het tegoed kan aan meerdere vluchten worden besteed. In tegenstelling tot Europese luchtvaartmaatschappijen betaalt Air Arabia Maroc het tegoed na één jaar niet terug.

Indien Marokko verplicht dat arriverende reizigers na aankomst in quarantaine moeten en deze passagiers daardoor afzien van hun vlucht naar Marokko, dan ontvangen deze passagiers geen voucher maar verliezen de waarde van hun vliegtickets.

Wie vouchers van Air Arabia Maroc heeft, is dus verplicht deze binnen één jaar te gebruiken en moet goed op Marokkaanse quarantaine voorwaarden letten.

3 reacties

Badge

Krijg je geld terug van Air Arabia Maroc.

Zit je thuis met vouchers van door corona geannuleerde vluchten van Air Arabia Maroc? Krijg je geen terugbetaling/refund en moet je deze binnen 1 jaar deze vouchers gebruiken? Dit overkwam mij en zo heb ik mijn geld teruggekregen!

Air Arabia Maroc houdt zich niet aan de Europese richtlijn 261/2004 op het gebied van passagiersrechten. Ook haar moeder, Royal Air Maroc, doet dat niet. Wanneer jij na annulering je geld terug wilt krijgen, moeten ze dat teruggeven. Ook Marokkaanse luchtvaartmaatschappijen wanneer ze vliegen vanaf een EU-luchthaven, zoals Schiphol.

Ik heb van alles geprobeerd om mijn geld terug te krijgen: brieven gestuurd, gebeld, gemaild. Niets werkte. Als klant bestond ik gewoon niet. Reden: Air Arabia Maroc had zijn geld binnen. Het is een low-cost airline: inkomsten verhogen en kosten verlagen en van de inkomsten zeker niets teruggeven. Wat wel werkte was mijn melding bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Heb wel even geduld. Ik heb in juli 2020 op de website www.ilent.nl het meldformulier voor klachten over naleving passagiersrechten luchtvaart ingevuld.

Onverwachts kreeg ik in november 2020 een e-mail van Air Arabia Maroc met als titel: “ILT potential FINE”. Vanwege de overtreding van de EU-richtlijn 261/2004 overwoog de ILT een boete aan Air Arabia Maroc opleggen. Van mij was Air Arabia Maroc niet onder de indruk, van de ILT dus wel. Ik mocht kiezen om mijn geld terug te krijgen en deed dat direct. De volgende dag was het geld terugbetaald.

Je begrijpt dat ik niet meer vlieg met Air Arabia Maroc.

Badge

Air Arabia Maroc houdt zich niet aan de Europese richtlijn 261/2004 op het gebied van passagiersrechten. Ook haar moeder, Royal Air Maroc, doet dat niet. 

Als eerste wat ffijn dat u uw geld terug heeft.

Maar u boekt, zoals u zelf al aangeeft, bij een niet Europese maatschappij. Deze houden dus niet de door Europa opgelegde regels aan.  Nu heeft u uiteindelijk gelukt maar het was uw bewuste keuze om voor deze airline te kiezen, dat had heel.anders af kunnen lopen.

Badge

JMA, dank voor je reactie. 

Onjuist dat EU-regels niet voor niet-EU-airlines gelden. Zodra ze vliegen vanaf een EU-luchthaven geldt de EU-richtlijn 261/2004, ook al is dit een niet-EU-airline. Dankzij deze EU-regels heb ik mijn geld teruggekregen. 
Overtreders, zoals Royal Air Maroc, Air Arabia Maroc, El Al, Transat (allemaal niet-EU-airlines), kunnen tot terugbetaling worden gedwongen. Doe melding bij de ILT  

Je hebt wel gelijk dat ik met Air Arabia Maroc een risico gelopen heb. Toen ik de vele (diep) negatieve recensies hierover op internet las, dacht ik wel: foute club, nooit meer bij Air Arabia Maroc boeken. 

Reageer