Consumentenbond.nl

Alleen blijven vanwege coronavirus

• 28 maart 2020
  • 42 reacties
  • 1171 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Het coronavirus is natuurlijk middenin de actualiteit. En terecht het is een ernstige en ook besmettelijke ziekte, zelfs een pandemie die gekeerd moet worden. Daar zullen dan vergaande maatregelen voor moeten worden genomen. En die zijn er gekomen en worden zo mogelijk dagelijks verscherpt. Maar hoever gaat het. Een groep of buslading die gaan wandelen in bos, duin of strand, ja, dat deed de deur dicht. Het maximum aantal mensen (die samen mogen komen) is op drie gesteld.

Oké, maar we, mijn vrouw en ik, zijn enkele winkels en supermarkten tegen gekomen, waar je niet eens meer met 2 in mag. Voorbeeld onze eigen AH, u mag aléén met één...…. we winkelen altijd met tweeën, we zijn gehandicapt en steunen en helpen elkaar, en we zijn man en vrouw. Nou als we allebei een winkelwagentje namen mochten we erin ( (kennelijk ziet het er dan uit dat je alleen bent).  Er zijn nog meer voorbeelden te noemen, een echtgenoot in een tehuis, broer/zus in een tehuis, zie je dus weken niet meer.  Als tehuis volledig begrijpelijk, maar zijn er geen aparte ingangen en ontsmette ruimten te vinden, ontsmet erin en eruit o.i.d. Hoe ver ga je in dit soort  “specifieke"  gevallen.?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Tja , ik vond het ook vervelend . Wij zijn ook gewend om het samen te doen waarbij we allebei onze eigen dingen doen . Nu moest ze mijn taken ook doen.Heb ook begrepen dat alleen winkelen de bedoeling was al is er verschil per winkel . Niet winkelen is nog beter , daarom bestellen we nu meer online . Het is even niet anders . Alles wat bijdraagt om onszelf of een ander niet te besmetten is meegenomen . 

daarom bestellen we nu meer online . 

Hier heeft de Appie al de hele week twee weken vooruit geen enkele mogelijkheid en krijg je er geen order in, voor mij geen probleem maar voor mijn moeder een ramp, en onze lieve heer mag weten hoe lang dat nog duurt.

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Winkelwagentje is voor iedereen verplicht om zo goed mogelijk afstand te houden van anderen. Er mag in de supermarkten maar 1 persoon zijn op 10 m2, als ieder echtpaar met zijn tweeën gaat winkelen, wordt de winkel dus 2x zo snel vol en moeten anderen buiten blijven staan.

Eén van de twee kan toch gewoon buiten wachten? Iedereen moet zich nu aanpassen en oude gewoontes maar even in de ijskast zetten.

Reputatie 5
Badge +4

Hier heeft de Appie al de hele week twee weken vooruit geen enkele mogelijkheid en krijg je er geen order in, voor mij geen probleem maar voor mijn moeder een ramp, en onze lieve heer mag weten hoe lang dat nog duurt.

Klopt, ben ook al een hele week bezig om een leeg plekje te vinden, meerdere malen per dag zelfs en ook midden in de nacht. Vol-vol-vol. Gelukkig is vandaag wel Appie geweest (2 weken geleden besteld), dus kan weer een dag of 10 vooruit.

Heeft je moeder dan ook geen buren die boodschappen kunnen halen? En overal zijn nu toch allerlei organisaties actief waar mensen een beroep op kunnen doen?

Reputatie 7
Badge +6

Zeker is dat online bestellen ook een probleem geworden zoals ik al eerder op een ander topic schreef . Wel zitten er grote verschillen per winkelketen hebben we gemerkt en het is  lastig plannen doordat de afleverdatum steeds verder verwijderd zit van de besteldatum. Vaak bleken ook nog bepaalde artikelen niet leverbaar . Al met al redenen om niet alles online te kopen en alles een beetje trachten te plannen . Het is niet anders en zal  vermoedelijk nog lastiger worden totdat alles weer normaal wordt. 

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor jullie reacties. Ik hou mij al aan alle regels, maar vind sommige dingen erg ver gaan. Maar goed als het het virus uitbant, dan moet het maar. En natuurlijk heeft Mazzel gelijk dat een winkel gauw vol is als ieder met tweeën of meer komt, maar in de AH van mijn dorp kan je bij wijze van ….. een kogel afschieten…. krijg je nog meer ongelukken dus niet doen. We passen ons wel aan. Groet Leo.

Klopt, ben ook al een hele week bezig om een leeg plekje te vinden, meerdere malen per dag zelfs en ook midden in de nacht. Vol-vol-vol. Gelukkig is vandaag wel Appie geweest (2 weken geleden besteld), dus kan weer een dag of 10 vooruit.

Heeft je moeder dan ook geen buren die boodschappen kunnen halen? En overal zijn nu toch allerlei organisaties actief waar mensen een beroep op kunnen doen?

Het komt goed, ik ga morgen, maar ze regelt de dingen liever zelfstandig.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Gelukkig. Ik dacht misschien woon je aan de andere kant van het land.

Reputatie 5
Badge +4

Dank voor jullie reacties. Ik hou mij al aan alle regels, maar vind sommige dingen erg ver gaan. Maar goed als het het virus uitbant, dan moet het maar. En natuurlijk heeft Mazzel gelijk dat een winkel gauw vol is als ieder met tweeën of meer komt, maar in de AH van mijn dorp kan je bij wijze van ….. een kogel afschieten…. krijg je nog meer ongelukken dus niet doen. We passen ons wel aan. Groet Leo.

Leo, ondernemers gaan failliet, mensen raken hun baan kwijt, 90% van Nederland zit verplicht binnen, allemaal om de ouderen te beschermen. Dat ouderen zich dan een beetje aan moeten passen, is peanuts vergeleken bij alles waar niet AOW’ers (hoeven ook niet te vrezen voor hun inkomsten) mee geconfronteerd worden. 

Reputatie 7
Badge +7

Dank nogmaals @Mazzel , zoals al gezegd we passen ons wel aan en ik denk dat heel veel ouderen dat doen en dat ook zouden doen als kinderen hier de slachtoffers waren. Ik zou niet zo zwaar onderscheid maken tussen bevolkingsgroepen, AOW-ers zijn zeker niet allemaal veel verdieners, als je geen pensioentje hebt al niet maar zonder helemaal niet. En de vraag of sommige regels niet erg ver gaan,  ging voor mij niet alleen over ouderen, maar zeker ook over wat je zelf al opnoemde. En het was maar een vraag waarop ook gesteld kan worden wellicht moeten de regels nog strenger. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Oké, maar we, mijn vrouw en ik, zijn enkele winkels en supermarkten tegen gekomen, waar je niet eens meer met 2 in mag. 

Dat doen ze, omdat sommige klanten zich niet aan de regels houden.
Er waren taferelen van ouders met ADHD kinderen waar de snot uit de neus liep, de hele winkel aan het betasten waren. Als je er wat van zegt worden de ouders ook nog eens boos.
En als je dan 70+ samen de winkel in laat gaan, gaan ze klagen waarom mag die ouwe er wel met z'n tweeën in. 

Reputatie 7
Badge +7

OOk @Wortelstamper  bedankt voor de reactie. Deze heeft even geduurd want ik heb op radio en TV weer alle actualiteit over het Virus gevolgd. En ik ben voorstander van alle regels tot nu toe, dat heb ik al verteld en meen ik (en mijn vrouw) ook. Maar je staat even gek te kijken dat je ineens je (vertrouwde) winkels niet meer in mag met tweeën. Maar na de diverse uitleg is het me duidelijk, vooral opmerkingen zoals je noemt van ‘anderen'’ . En natuurlijk als die ‘ouwen’  er wel in mogen waarom zij dan niet. Alleen de omstandigheden weten ze niet, en als het hulpbehoevende kinderen zijn kan ik me dat weer voorstellen. Maar regels zijn regels en dus houden we ons er ook aan.  Dank en groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Bij onze supermarkt staat er nu ook een medewerker voor de deur. Zonder winkelwagentje of handkar kom je er niet in. En ze staan nu zelf de handgrepen van winkelwagens in te smeren met zeep, iets wat ik op eigen kracht al was gaan doen. Gisteravond op tv dat er al eerder mensen in Nederland besmet waren met corona dan die patient zero, die man in Loon op Zand. In Oost-Brabant is het nu erg. Dat het virus zich dus ook heeft verspreid zonder dat de mensen symptomen vertoonden. Ik ga er voor mezelf van uit dat het virus ook overdraagbaar is via uitgeademde lucht van andere mensen als je die inademt. Op die plekken, waar veel mensen langskomen zoals de schappen van de supermarkt, draag ik danmaar een mondkapje. Niet om wat ik uitadem, immers bij de geringste koorts of verkoudheid moet ik thuis blijven, maar om wat ik inadem. 

Reputatie 7
Badge +7

Volkomen gelijk. Wij houden ons ook aan de regels, al vonden we dat we ineens met tweeën de winkels niet meer in mochten wel even vreemd. Maar we begrijpen het nou wel. En ook bij ons moeten we de winkelwagentjes zelf met hygiëne doekjes afdoen. Wat ook nog altijd opvalt zijn de vele lege vakken, dat is nog echt niet allemaal aangevuld en kan wel eens langer gaan duren. En  ook  bestellen en bezorgen geeft problemen. Ja, de tijd is flink veranderd en dat kan wel eens blijvend zijn Je kan op veel dingen voorbereid zijn en op bepaalde dingen rekenen of vooruit denken, maar de natuur, daar kan je dit toch ook wel onder laten vallen, hebben we geen vat op. En ik vrees dat het nog veel erger wordt. En crisis van meer dan 10% is al voorspeld.. We moeten ons er maar doorheen worstelen, we houden ons al aan alle bekende regels, helaas hebben we wel handschoenen beschermde kleding, zeep en hygiëne middelen, maar geen mondkapjes. Ze zijn niet meer te krijgen, of ze deugen niet of zijn misdadig duur. Maar we verzinnen wel iets en hopelijk komen er ook snel geneesmiddelen of preventieve inentingen voor het Virus. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 
Ik ben er van overtuigd, dat we erg weinig weten over het virus.
Ik ben rond carnaval ook een tijdje raar ziek geweest.
Dan bel je de dokter en dan verteld de assistente dat ze de symptomen niet kent.
Dat bezoek aan de arts zinloos is.
Nu pas komt er interesse om de mensen die er niet ernstig ziek van worden te onderzoeken om er van te leren.
Een test op antistoffen bij mensen die het overwonnen hebben, zou in mijn visie zinvol zijn.
Die kunnen namelijk ons land weer opstarten.
Ook de uitzending Buitenhof was interessant vandaag.
Er word te weinig outside the box gedacht, is mijn conclusie na het zien van de uitzending.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper dan heb je misschien ook even corona gehad :grin: ?. Het is wel erg in Oost-Brabant. Ik kijk veel naar wat Maggie De Block zegt in België, die is veel strenger dan Nederland. Ik ben direct gaan doen wat zij zei. Ik moet Buitenhof nog kijken. Dat was gisteravond op tv, dat de huisarts nu al het gesprek aangaat met de patiënt hoe die erin staat (als het om hemelen gaat), zodat je dat gesprek niet hoeft te doen op de IC met een glazen stolp over je hoofd met mensen in “maanpakken”. Ik blijf maar binnen want ik wil het niet krijgen. In mijn woonplaats is het in een week van 13 naar 37 gegaan, Breda en Tilburg stijgen nog elke dag. 

@Leo misschien kan je zelf uit stof een mondkapje maken? Of anders een goede zakdoek met een knoop erin? Op onze leeftijd zijn we kwetsbaar. Hier mogen we ook niet met z'n tweeën in de winkel, of je moet doen alsof je elkaar niet kent en allebei een wagentje nemen. Maar eentje blijft dan bij de auto wachten. Verbaast wel een beetje dat er schappen leeg zijn bij jullie, hier was dat ook maar de volgende keer waren die aangevuld. Daar ben ik ook bang voor dat het nog verder gaat uitbreiden. Op Daily Mail lees ik dat het in Amerika nogal erg wordt en snel stijgt. 

Reputatie 6
Badge +5

Bij onze supermarkt staat er nu ook een medewerker voor de deur. Zonder winkelwagentje of handkar kom je er niet in. En ze staan nu zelf de handgrepen van winkelwagens in te smeren met zeep, iets wat ik op eigen kracht al was gaan doen.

Was vandaag in de Lidl, ze hingen er met de benen uit.
Kar soppen mag je nu zelf doen.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper ik heb vandaag geshopt bij de Lidl, ze stonden mooi netjes de hansgrepen van de winkelwagens in te soppen met desinfectant. Dus ik hoef geen natte tissue met zeep meer mee te nemen.

Er stonden dit keer geen schappen meer leeg. Maar de chocolade paaseitjes waren al voor de halve prijs. Pakken met bordensoep waren uitverkocht. Die van de Lidl zijn 2x6 borden soep uit een pak, die van de Aldi 2x3 borden, dat is een instinker. Verse sperciebonen 750gram al boven de €2. Geen spruiten of andijvie meer, wel zat bloemkool €2,25. Sommige groente nogal oud, alsof de aanvoer stagneert.

Bij de kassa was er file, mensen gaan dan voorbij lopen voor de andere rijen en overschrijden dan die 1,5 meter afstand. De gangen zijn te smal en er staan van die losse rekken in waardoor die 1,5 meter afstand bij passeren echt niet lukt. 

Reputatie 6
Badge +5

Moest ook nog even bij de drogist zijn.
Daar was de winkel nog steeds volgepropt en de gangpaden zijn minder dan een meter breed.
En dan zit er ook nog iemand in het gangpad vakken te vullen.

Reputatie 7
Badge +6

Al die flessenhalzen die we in veel winkels tegenkomen in gangpaden door de daar uitgestalde waren  zijn me altijd een doorn in het oog geweest . Vakkenvullers veroorzaken ook dat probleem , maar dat kan moeilijk anders . Zij moeten ook hun werk kunnen doen . Anders zou de winkel alleen aangevuld kunnen worden tijdens eventueel extra sluitingstijden . AH is daar mee bezig of denkt daar over dacht ik. In winkelcentra is het zeer gebruikelijk dat buiten op de stoep waren uitgestald worden zonder altijd rekening te houden met  de ruimte voor de voetgangers. Ik vind dat overal waar de anderhalve meter afstand onmogelijk is door onnodige hindernissen , de verantwoordelijken dat zelf ook kunnen bedenken. 

Reputatie 7
Badge +7

Hier kom je nu ook belangrijke  non topic zaken tegen, dus eigenlijk off-topic, maar wel heel veel ermee te maken hebbend. Want inderdaad een groot deel van de winkels hebben zeer nauwe paden, of ruime paden die ze vol zetten met andere neringdoende artikelen of nog  erger nauwe paden  hebben en ze toch nog vol zetten met koopwaar of vakkenvul waar. 

Het is een heel nare tijd en financieel gaat het velen niet best, dus om juist nu te komen met zaken die weer meer geld kosten, is niet echt prettig. Maar elders stellen leden toch , we moeten allemaal solidair zijn en ongemakken voor goed nemen…..en vooral ook de kosten (reizen die niet terug betaald worden, hotel, campings e.d. die voor als nog geen geld teruggeven, idem vakanties, maar ook gewoon gekochte spullen die voorlopig niet leverbaar zijn), kortom als aldus ook  ieder de afstand van tenminste 1.50 meter moet houden, moeten daaromtrent verantwoordelijken ook hun plicht en dus kosten nemen. Zo is off-topic , immers  de topic ging over met nog maar één de winkel in (om afstand te waarborgen) ook belangrijk zaken aan te kaarten waar het afstand houden gedwongen misgaat.. Er is nog heel veel te doen. Groet Leo. 

Reputatie 7
Badge +4

waarom moeten nou direct weer hele winkels verbouwd worden? je kunt toch ook gewoon even omlopen!

Reputatie 7
Badge +6

Valt voor velen inderdaad niet mee , dat on-topic blijven , Leo . Inclusief wijzelf . Toch doe ik het als ik het belangrijk vind om te noemen . Als het beter in een ander topic past is Imke of een andere moderator altijd bereid om het te verplaatsen.

Reputatie 7
Badge +6

Beetje goede wil en inzicht van zowel winkeliers als klanten kan al enorm schelen , @E.B.F. Stroeve 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.T. Wiersum , je hebt volkomen gelijk, de zaken die je aankaart horen er ook bij en als er een andere topic voor moet komen, horen we dat wel. Maar voor mij hoeft dat niet en het is ook geen enkele verwijt.

Beste @E.B.F. Stroeve , voor mij hoeven er geen hele winkels verbouwd te worden. Het ligt wellicht anders voor nieuwbouw, als men er daar vast rekening mee houdt. Maar dat gebeurt ook wel.. Er werd echter door @E.T. Wiersum  geopperd dat voor sommige winkels het wel erg moeilijk is de afstand van 1.50 m. aan te houden.  Zo'n opmerking snijdt hout, denk ik. Maar om een misverstand weg te nemen ik heb niet bedoeld dat winkels meteen verbouwd moeten worden, met er is nog veel te doen bedoelde ik o.a. er zijn nog veel oplossingen te zoeken. Dat kan zijn even omlopen (als daartoe de mogelijkheid is), men kan ook minder goederen en rommel in paden zetten.  Omtrent het vakken vullen werd al een oplossing gegeven dat in de avond te doen (mogelijk zijn er nog andere stille tijden) enz. Dus sorry als  je meteen aan ‘kostbare’verbouwingen dacht. Groet Leo.

Reageer