Consumentenbond.nl

Annulering overtocht DFDS

• 13 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 761 Bekeken

Reputatie 1

Afgelopen 19 maart een mail gestuurd aan DFDS seaways met de navolgende vraag :

“Betreft Boekingsnummer ……….

Ivm met de uitbraak van het Coronavirus is het momenteel zeer onzeker of er überhaupt in de toekomst gereisd kan worden naar het Verenigd Koninkrijk.

Krijg ik het door mij reeds betaalde bedrag gerestitueerd als ik bovenstaande boeking annuleer?

Ik hoor graag van u en m.v.g.”

Antwoord van DFDS hieronder:

Beste meneer ……….

Hartelijk dank voor uw e-mail.Bij deze bevestigen wij dat uw boeking is geannuleerd en dat de betaalde reissom is omgezet in een corona voucher, waarop een tegoed staat voor een volgende boeking. Dit tegoed bedraagt 905,10 Euro.

Houdt u er rekening mee dat het bedrag van de oorspronkelijke boeking te gebruiken is t/m 31 december 2020 en reizen mogelijk is t/m maart 2021.

Ik heb dus alleen de vraag gesteld en niet definitief geannuleerd echter de volgende dag heb ik al een voucher ontvangen.

Aangezien ik niet voornemens ben om dit jaar nog een reis te boeken wil ik graag mijn geld terug. Heb ik hier recht op en kan ik hiervan een voorbeeldbrief vinden op de site van de consumentenbond?

Ik hoor graag van u mvg

Jaap

13 reacties

Badge +8

Hi @Jeep60, als je lid bent van de Consumentenbond kun je ook altijd even telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 18 uur via 070 445 45 45.

Op deze pagina vind je overigens meer informatie over je rechten en vouchers. Ook vind je hier een link naar voorbeeldbrieven. Helaas zijn deze wel toegespitst op vouchers voor vliegtickets, maar wellicht geeft het wel de nodige handvatten. Succes!

Reputatie 1

Ok dank je wel Imke.

Reputatie 3
Badge +3

...Ik heb dus alleen de vraag gesteld en niet definitief geannuleerd echter de volgende dag heb ik al een voucher ontvangen.

Aangezien ik niet voornemens ben om dit jaar nog een reis te boeken wil ik graag mijn geld terug. Heb ik hier recht op en kan ik hiervan een voorbeeldbrief vinden op de site van de consumentenbond?

Ik hoor graag van u mvg

Jaap

Nee, in principe heeft u hier geen recht op. Wat zouden de argumenten zijn om dat recht wel te claimen? Erom vragen kan natuurlijk wel.

Het is wat merkwaardig dat op een door u gestelde vraag door DFDS in plaats van met sec een antwoord gereageerd wordt met de actie zoals u die hier beschrijft, maar is die uitkomst voor u niet de best mogelijke?

Die vermelding dat DFDS vreemd op uw vraag reageerde. is alleen van belang als u het met die reactie oneens was. Maar dan had het voor de hand gelegen dat u dat direct gemeld had: ‘ik stelde slechts een vraag, en vroeg niet om het doorvoeren van een annulering met verstrekking van voucher’. Waarom heeft u dat niet aangegeven?

Afhankelijk van reisdatum en -advies, biedt (bood) de juiste annuleringsverzekering wellicht uitkomst.

Reputatie 7
Badge +7

@Jeep60, heb je toevallig al contact gehad met een van onze collega's, of heb je iets gehad aan de informatie die Imke stuurde? Ik ben benieuwd!

Reputatie 1

Hallo Monique, ja ik heb contact gehad met je collega's. Ik heb een mail gestuurd naar DFDS en wacht nu op antwoord.

Reputatie 7
Badge +7

Spannend! Laat je het ons weten wanneer er meer bekend is? Ik hoor graag hoe het afloopt.

Reputatie 1

Zal ik zeker doen.

Reputatie 7
Badge +7

De communicatie gaat hier wel heel snel. Als je alleen op een vraag al een voucher krijgt, gezien de voorwaarden houdt dit ook in dat je na afloop van de voucher je geld terug krijgt. Dat is wel snel geregeld, er zijn mensen die maanden aan het procederen zijn.. Helpt het wellicht door in het “rood” te converseren.

Reputatie 3
Badge +3

De communicatie gaat hier wel heel snel. Als je alleen op een vraag al een voucher krijgt, gezien de voorwaarden houdt dit ook in dat je na afloop van de voucher je geld terug krijgt.

Dat hangt van de voorwaarden van het voucher af. En die zijn hier niet bekend. Ik vrees dat geld terug niet evident is: als dat zo duidelijk was, had TS niet de vraag hoeven stellen of hij recht had op geld terug.

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad is de voucher niet exact bekend, maar gezien de afspraak van  nagenoeg alle reisorganisaties zal het naar alle waarschijnlijkheid over de desbetreffende (afspraak) voucher gaan. En die voucher heeft een oordeel van de Europese commissie gekregen, die in feite zoals overal al zo vaak uitgelegd  een verplichting is het geld terug te geven, als de cliënt/consument dat wil. De vraag kan wel weer zijn: Houdt Engeland, dus ook alle Britse organisaties zich nog aan de Europese besluiten.? Overigens is het probleem door het virus ontstaan al groot genoeg en kan voor ieder anders aflopen.

Reputatie 1

Update: dossier kan gesloten worden. Ik heb de voucher gebruikt voor een reis voorjaar 2021. Mocht het huidige reisadvies Verenigd Koninkrijk dan nog gelden dan kan ik de reis weer laten omzetten in een voucher die dan weer een jaar geldig zal zijn. Dat is wat mij betreft een prima oplossing.

Badge +8

Dank voor de update, @Jeep60 en fijn dat je tevreden bent met de oplossing!

Reputatie 7
Badge +7

Als dat een goede oplossing is voor U, en dat blijkt, en U er ook,nog tevreden over bent, dan is het niet altijd kommer en kwel met de vouchers. Het valt me ook op dat je kennelijk steeds de vouchers kan inwisselen zoals u zegt. Dan zijn ze dus toch een langere tijd geldig, en dat is ook winst. Groet Leo.

Reageer