Consumentenbond.nl
Vraag

Annulering vlucht met buitenlandse maatschappij

Wij hebben eind mei/begin juni een retourvlucht van Amsterdam naar Portugal geboekt. Uitvoerende maatschappij is TAP, de Portugese vliegmaatschappij. Op de TAP site staat dat we bij annulering een voucher krijgen; er staat niets over de mogelijkheid na een jaar die voucher (of restant van de voucher)  terugbetaald te krijgen. Mijn vraag is dus: gelden de regels betreffende voucher en terugbetaling na een jaar ook voor tickets in NL gekocht bij een buitenlandse maatschappij?

Paul 

12 reacties

Dat die vouchers na een periode uitbetaald zullen worden is bedongen voor de ANVR voychers. Ik heb nog niet gezien dat dit ook afgesproken is voor de vouchers van luchtvaartmaatschappijen, binnenland of buitenland.

Transavia heeft dit op website staan:

“Aanvraag terugbetaling na 1 jaar
Als je de voucher na 1 jaar niet of niet helemaal hebt gebruikt, kun je een aanvraag doen voor restitutie. Dit kan voor het hele bedrag van de voucher zijn of voor het restbedrag”

en KLM:

If your flight has been cancelled by the airline, your travel voucher is refundable after 1 year from the date of issue.”

Ik lees dit: https://www.flytap.com/en-us/conditions-for-the-acceptance-and-use-of-voucher

Maar ook dit: https://www.flytap.com/en-us/special-conditions

Als de autoriteiten in Portugal daarmee akkoord zijn, is dat toch anders dan KLM.

Reputatie 7
Badge +7

Wederom geen eensgezindheid in regels. Maar dit lijkt me een uitstekende oplossing, en voor zo'n arm land als Portugal.

de reis naar Portugal  is geboekt via Vliegtickets.nl, die aangesloten is bij ANVR en SGR.  Moet Vliegtickets zich dan niet houden aan de regels over vouchers en teruggaaf van eventueel ongebruikt tegoed na een jaar?

Overigens heb ik geen enkel bezwaar tegen de vouchers op zich. Zolang een eventueel tegoed na een redelijke periode (zoals een jaar) maar alsnog gestort wordt. 

Die regels van de ANVR/SGR gaan over pakketreizen en expliciet niet over losse tickets. Een eventuele voucher komt dan ook van de luchtvaartmaatschappij en niet van vliegtickets. Nogmaals ik heb geen weet van Europese richtlijnen ook al omdat de Europese commissie vindt dat mensen helemaal geen voucher maar hun geld moeten krijgen.

Persoonlijk denk ik dat je niet verbaasd moet zijn als er een aantal luchtvaartmaatschappijen toch gedwongen zullen worden te betalen en faillissement zullen moeten aanvragen als de betreffende overheid niet bijspringt.

Reputatie 7
Badge +7

Er zitten flinke verschillen in de situaties. Alleen al het verschil pakketreizen en losse tickets. Maar ook de afspraken met de ANVR en SGR lijkt mij typisch Nederlands, dus kan afwijken van wat andere landen en buitenlandse maatschappijen verordenen. Dat er faillissementen kunnen ontstaan is haast onvermijdelijk. Eensgezinde, bovenlandelijke en boven maatschappijen heersende naar  alle partijen toerekende oplossingen hadden mogelijk betere en rechtvaardige oplossingen gebracht…. geen garanties, maar het nooit eens kunnen worden hebben we ook niets aan.

Persoonlijk denk ik dat je niet verbaasd moet zijn als er een aantal luchtvaartmaatschappijen toch gedwongen zullen worden te betalen en faillissement zullen moeten aanvragen als de betreffende overheid niet bijspringt.

Het zit er blijkbaar aan te komen: https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10410370/brussel-steekt-stokje-voor-vouchers-vliegreizen

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad komt er kennelijk een wending aan. Brussel beslist anders over het terugbetalen van het reisgeld. Wel is ze ook voorstander van vouchers, maar de klant mag zelf kiezen.

Het is overigens de Europese commissie die zo beslist. De ministers blijven tegen, zij zien liever de  vouchers, en hebben dat eensgezind nog eens de commissie laten weten.

Voor de consument is dit waarschijnlijk wel een prettige mededeling, voor de branche waarschijnlijk niet. Maar je moet echt wel erg deskundig zijn alles te doorgronden. Ik kan me voorstellen dan al deze ‘reisconsumenten' het onrechtvaardig vinden/vonden dat zij ‘tenminste’ een jaar op het geld moeten wachten en voor KLM zo maar enkele miljarden beschikbaar is. En onze overheid heeft ook nog compensatie beloofd aan gedupeerde ondernemers. Toch zullen er faillissementen vallen. Zijn er geen rechtvaardige oplossingen zodat de consument niet (alleen) het gelag betaalt.

Voor de consument is dit waarschijnlijk wel een prettige mededeling,

Alleen voor de mensen die vooraan staan met hun claim, na het faillissement krijgen de overgebleven consumenten vermoedelijk helemaal niets.

Reputatie 7
Badge +6

Nederland dient zicht te houden aan de EU regelgeving . Geld moet dus zondermeer terug te vragen zijn . Omdat dan faillissementen dreigen , wil de Consumentenbond dat de overheid garant staat . Dat gaan ze niet doen schat ik in. Indien ze dat wel doen , draaien de belastingbetalers er voor op . Wij allemaal dus. Wat er ook bedacht wordt , het gaat ons allen veel geld kosten , die Corona.

Reageer