Consumentenbond.nl
Vraag

ANVR voorwaarden ivm corona onredelijk?

• 29 april 2020
  • 2 reacties
  • 226 Bekeken

Badge

Ik heb in juli via Vacanceselect een verblijf in een leuke Agriturismo in Italië geboekt. Ik laat deze vakantie graag doorgaan, indien het mogelijk blijkt tegen die tijd. Ik heb zelf geen angst voor het virus, maar ben bang dat de kans groot is dat (één van) de grenzen niet open is of buitenlanders überhaupt niet welkom zijn in Italië. 

Vacanceselect hanteert de anvr voorwaarden en verwijst daar naar. Zes weken voor begin verblijf moet ik de tweede helft van de huursom betalen. Als ik voor die datum annuleer ben ik de aanbetaling kwijt, er is dan geen voucher oid maar gewoon geld kwijt.

Wanneer blijkt dat de agriturismo wel open is maar ik er niet kan komen door gesloten grenzen, Italiaans verbod, etc  dan zeggen de anvr voorwaarden dat dit aan de reiziger te wijten is en er geen recht op terugbetaling bestaat. Ik plak het citaat van de anvr onderaan deze post  

Gevolg is dat ik moet kiezen tussen nu annuleren, = helft geld kwijt of wachten met als risico dat ik de hele reissom kwijt ben. Ik wil het liefst gewoon op vakantie maar denk dat het moeilijk is dit risico begin juni goed in te schatten.

In deze uitzonderlijke situatie zou het toch redelijk zijn als kosteloos annuleren tot datum vertrek mogelijk is wanneer blijkt dat de reis niet mogelijk is door overheidsverboden.

Ik denk dat de reisorganisatie op deze manier slapend rijk wordt van alle aanbetalingen die ze mogen houden zonder tegenprestatie. Is er in ieder geval één branche die geen overheidssteun nodig heeft. 

anvr 

Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.'

2 reacties

Ik weet niet precies wat uw vraag is maar dat is inderdaad het klassieke overmacht scenario waarbij alles waar de organisatie voor verantwoordelijk is uitgevoerd kan worden, maar u daar door andere factoren toch geen gebruik van kunt maken. Als de Agritourismo zelf niet open is wordt het een ander verhaal. Ik ga er trouwens vanuit dat men in het eerste scenario de Agritourismo ook moet betalen dus slapende rijk zullen ze er niet van worden.

Reputatie 7
Badge +7

Agriturismo is een Italiaanse term voor wat wij een vakantie op de boerderij of agrotoerisme zouden noemen, maar het is een concept dat is helemaal niet zo bekend is bij veel vakantiegangers Vakantie op de boerderij? Wat is dat? Klinkt als u op bij vroeg in de ochtend de koeien melken en eieren te verzamelen . En dat is niet echt vakantie.

De agriturismo vind je in principe door heel Italië maar vooral de regio's Toscane en Umbrie staan er bekend om.

De site: https://www.azienda-italia.nl/wat-is-agriturismo-in-italie geeft u informatie. Kunt u bij hen niet vragen hoe het precies zit en wat u moet doen. Of bij: https://www.agriturismo.it/nl/ Wellicht verkopen zij ook reizen, maar hoe informeren zij dan hun klanten, groet Leo.

Reageer