Bedrogen door Vakantiediscounter?


Badge

Vorig jaar oktober hebben wij een reis geboekt naar Corfu bij Vakantiediscounter. Ruim voor de Corona dus. Na alle maatregelen hebben wij rustig alles afgewacht, met het plan gewoon te gaan, indien dit mogelijk zou zijn. Herinnering gehad voor het voldoen van de 2e termijn van de reissom, en die ook netjes betaald. In spanning de aangekondigde versoepeling van Griekenland van 1 juli afgewacht, en blij dat alles door zou gaan. Op 6 juli van de Vakantiediscounter ook alle reisbeschrijving ontvangen. Vervolgens dus ook alvast ingecheckt en de door Griekenland vereiste PLF (Person Location Form) ingevuld en bevestiging ontvangen. 
Tot onze verbazing ontvangen wij op 10 juli een mail dat onze accommodatie vanwege de Corona maatregelen niet geopend is. En dat terwijl we de 14e zouden vertrekken. 
Vakantiediscounter bied ons een alternatief en verzoekt ons met spoed te reageren. Dat doen wij ook, maar gaan niet akkoord met het alternatief. Ziet er gedateerd uit, geen zwembad en geen airco, in tegenstelling tot wat wij geboekt hadden. De prijs voor deze reis (indien je deze nu zou boeken) ligt ook ruim €600,- lager. Geen gelijkwaardig alternatief dus.

Vervolgens zoeken wij zelf een alternatief uit, en sturen die gelijk terug om als alternatief aan te bieden. Helaas blijft het sindsdien helemaal stil vanaf de kant van Vakantiediscounter. Ze reageren niet op telefoon, mail, chat, helemaal niks. Complete radiostilte.

Wij hebben ontzettend het gevoel bedrogen te zijn. Er is gewacht tot wij de hele som hebben betaald voordat werd verteld dat het appartement niet open is. Die is niet “ineens” dicht, dit hebben ze geweten.
Wij willen graag weten waar we aan toe zijn.

Zijn er mensen met tips, of ervaring die iets voor ons kunnen doen??
 

Groet Remco

 


22 reacties

Als uw accommodatie gesloten blijft en u het alternatief niet acceptabel vindt krijgt u neem ik aan uw geld toch terug?

Reputatie 7
Badge +7

Dé VakantieDiscounter (onderdeel van Otravo) is in 2000 begonnen in Arnhem en is groot geworden door zich volledig toe te leggen op goedkope vakanties. Het is echter een gewoon reisbureau dat reizen van anderen verkoopt. Qua garantie en service ligt dit altijd moeilijk.

Echter de Discounter zegt zelf op haar site: Al sinds 2000 vallen alle aangeboden reizen onder de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR:2626). Bovendien is dé VakantieDiscounter lid van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR: 3072). Dé VakantieDiscounter.nl is volledig onafhankelijk en daarom in staat een zo objectief mogelijke selectie aan te bieden. En verder schijnt ze ook lid te zijn van Trustpilot een review en beoordelingsorganisatie.

Kortom u kan bij diverse instanties terecht als de Discounter niets meer van zich laat horen. En dient anders een klacht in op Klachtenkompas. En als u lid bent van de Consumentenbond vraagt de adviseurs om raad.

In reviews staat de  VakantieDiscounter niet best bekend, het merendeel van deze klanten adviseert hem niet. Groet Leo.

 

Badge

Update : We hebben vandaag bericht gekregen dat er een alternatieve locatie voor ons is gevonden, die wel gelijkwaardig kan worden genoemd. Alles op het laatste moment, maar het is wel gelukt. Blij verast, we hadden er al geen rekening meer mee gehouden. Nu nog even ter plaatse afwachten natuurlijk, maar voorlopig gaat het weer de goede kant op.

Reputatie 7
Badge +7

Natuurlijk worden in welke rubriek ook, meestal de probleemgevallen benoemd. Ook bij de consumentenbond gebeurt dat en ook vaak op dit forum. Maar het is niet altijd kommer en kwel. Als de geboden locatie uiteindelijk voldoet, loopt dit waarschijnlijk goed af. Gelukkig dan maar. Groet Leo.

Heb zelf ook een probleem met Vakantiediscounter. Zo willen zo nog steeds de volledige reissom hebben terwijl het hotel dit jaar dicht blijft. Ik heb ze dat ook al een paar keer duidelijk gemaakt door middel van het aanleveren van bewijs van de sluiting, waaronder zelfs een email van het betreffende hotel alsmede de verwijzing naar de website van hotel. Uit beide blijkt de sluiting van het hotel. Ze nemen niet eens de moeite om e.e.a. te verifieren maar sturen toch gewoonweg een betalingsverzoek. Volgens de Autoriteit Consument en Markt heb ik de mogelijkheid om de betaling op te schorten tot dat zeker is dat de reis wel kan worden uitgevoerd en heb daar dan ook gebruik van gemaakt.

 

Gerard Burhenne

 

 

Ik heb een vakantie pakket gekocht naar Malta Hotel en Tickets, alles was ok toen ik boekte en betaalde voor deze vakantie naar Malta . Nu zijn de Corona vaccinatie regels in Malta verandert, namelijk dat een persoon die corona heeft gehad en hersteld is krijgt via de GGD 1 Pfizer vaccinatie, en dat is verder dan OK. Nu zijn de regels in Malta aangescherpt en eist ondanks alles dat iemand in dit geval TOCH 2 vaccinaties moet hebben. Dit lukt echt niet meer en wij kunnen niet op vakantie 31 juli alles is wel betaald 4200 euro, Ik heb wel 100 keer gebeld er word gewoon niet opgenomen. ik heb gemaild en er is geen geld terug of een andere bestemming kiezen. Totaal geen respons geen advies of medewerking. De Jong Intra Tours zoals ik begrijp eigenaar is niet te bereiken over De Vakantie Discounter.  Ik zoek echt hulp  ik ben niet zo juridisch enzo  maar wie of hoe kan iemand mij helpen. 2 jaar gespaard en geld kwijt is crimineel.

Ik neem aan dat u een pakketreis heeft geboekt en nu mag u daar geen vakantie houden. Zoals ik de regels lees moet u kosteloos mogen annuleren of omboeken maar nogmaals alleen als u een pakketreis heeft.

Ja het is een pakket reis. Maar ik krijg geen cent terug. En ik ben onder druk gezet. Ik moet voor morgen 27 juli accepteren dat ik een voucher krijg of niets

Ja het is een pakket reis. Maar ik krijg geen cent terug. En ik ben onder druk gezet. Ik moet voor morgen 27 juli accepteren dat ik een voucher krijg of niets

Die voucher meldt u eerder niet. Wat is het voorstel dan, en betreft dit een gedekte SGR voucher?

Beste A Deen.   

Nee ze willen gewoon de reisdata verplaatsen naar volgend jaar wat ik voorstel is zet gewoon de reis om naar Spanje of Griekenland Maar ook dat kan niet 

 

De reisdata verplaatsen is een druk middel naar volgend jaar mijn vrouw wil het doen omdat ze bang is dat wij anders al het geld verliezen. 

 

Ik heb er helaas geen verstand van Wat is wijsheid. Ik ben niet enige maar het is ongelooflijk zuur geen vakantie en geen geld terug.  Ik zit met mijn handen in het haar

 

 

 

 

 

 

 

 

@Gerrard Burhenne dat zijn best veel details om uit te kiezen met mogelijk nog wat scherpe punten onder water. Als u lid bent zou ik subiet de bond bellen voor juridisch advies. Mijn leken gedachte is dat ze u niet kunnen verplichten een voucher te accepteren en dat u nu moet beslissen en anders uw geld kwijt zou zijn lijkt mij lachwekkend. Nogmaals er hangt een hoop geld aan dus zoek professionele hulp.

Bedankt ik ga naar jurisch loket en ik probeer ofdat het tv programma Kassa hier oor naar heeft

Reputatie 4
Badge +3

Ja het is een pakket reis. Maar ik krijg geen cent terug. En ik ben onder druk gezet. Ik moet voor morgen 27 juli accepteren dat ik een voucher krijg of niets


Daar mag u dan toch blij mee zijn denk ik. Tenminste als het een voucher is voor 100% van de reissom, voor alle deelnemers van de reis dus. Ik zeg: met beide handen aanpakken.

Reputatie 4
Badge +3

@Gerrard Burhenne dat zijn best veel details om uit te kiezen met mogelijk nog wat scherpe punten onder water. Als u lid bent zou ik subiet de bond bellen voor juridisch advies. Mijn leken gedachte is dat ze u niet kunnen verplichten een voucher te accepteren en dat u nu moet beslissen en anders uw geld kwijt zou zijn lijkt mij lachwekkend. Nogmaals er hangt een hoop geld aan dus zoek professionele hulp.


Lastige situatie @A. Deen maar uw interpretatie dat er kosteloos geannuleerd zou mogen worden, kan in niet volgen. Wat schrijft het bedrijf precies daarover? Het is niet zo dat de reis niet doorgaat. Het probleem ligt in beginsel wel degelijk in de risicosfeer van de consument. Het is eigenlijk hetzelfde als een visum dat op het laatste moment geweigerd wordt. Dat kun je ook niet in de schoenen van de reisorganisatie schuiven. Volgens mij is dit een kwestie van overleggen en onderhandelen en misschien ook wel van op het juiste moment eieren voor je geld kiezen. 

Tenzij het interessanter is zelf te annuleren (met alle kosten van dien dat wel)

@Gerrard Burhenne heeft u een annuleringsverzekering afgesloten? Zo ja, check de voorwaarden nauwgezet. Dat is een serieuze tip, ook al is de gedachte misschien dat in het coronatijdperk dit soort verzekeringen geen soelaas zouden bieden. Toch nakijken dus. Zo nee, tsja...

@Gerrard Burhenne

 Het probleem ligt in beginsel wel degelijk in de risicosfeer van de consument. Het is eigenlijk hetzelfde als een visum dat op het laatste moment geweigerd wordt. Dat kun je ook niet in de schoenen van de reisorganisatie schuiven. 

Dat is raar want bij bijvoorbeeld een visum staat dat in de voorwaarden, de reiziger is zelf verantwoordelijk voor een geldig visum. Op basis waarvan is de reiziger nu verantwoordelijk dat hij toegang heeft tot de accomodatie? Ik denk niet dat het een kwestie van in de schoenen schuiven is, de organisator is gewoon verantwoordelijk.

Reputatie 4
Badge +3

@Gerrard Burhenne

 Het probleem ligt in beginsel wel degelijk in de risicosfeer van de consument. Het is eigenlijk hetzelfde als een visum dat op het laatste moment geweigerd wordt. Dat kun je ook niet in de schoenen van de reisorganisatie schuiven. 

Dat is raar want bij bijvoorbeeld een visum staat dat in de voorwaarden, de reiziger is zelf verantwoordelijk voor een geldig visum. Op basis waarvan is de reiziger nu verantwoordelijk dat hij toegang heeft tot de accomodatie? Ik denk niet dat het een kwestie van in de schoenen schuiven is, de organisator is gewoon verantwoordelijk.

De formulering of de reiziger ‘verantwoordelijk is, dat hij toegang heeft tot de accommodatie’, is niet relevant. Wat wel relevant is: de reiziger is  verantwoordelijk voor het verkrijgen van een geldig visum. En diezelfde verantwoordelijkheid geldt ook voor het verkrijgen van de vereiste vaccinaties. Geen verschil dus. Het gaat erom wie de gevolgen draagt als het visum wordt geweigerd of de vaccinatie niet tijdig kan worden genomen.

Uitgangspunt is natuurlijk dat de reiziger zelf de gevolgen draagt voor zaken die in zijn risicosfeer liggen (plotselinge ziekte, ingetrokken visum, onmogelijkheid om tijdig een vereiste vaccinatie te krijgen), Precies de zaken waarvoor je doorgaans een annuleringsverzekering afsluit. U draait het, ik denk ten onrechte, om. U zult de vraag moeten beantwoorden waarom de reisorganisatie de gevolgen hiervoor draagt. Staat er iets in de voorwaarden of afspraken met de klant dat daarop duidt? Zou kunnen, maar ik heb het niet gezien. Dus op grond waarvan draagt volgens u de reisorganisator de gevolgen?

Begrijp ik het goed dat u in feite redeneert: als er niets ‘in de voorwaarden’ staat over een visum en ik kan niet mee op reis omdat mijn visumaanvraag is afgewezen, dat ik dan ik gevrijwaard moet worden van de (financiële) gevolgen en dat de reisorganisator de rekening krijgt (want ik krijg geen toegang ‘tot de accommodatie’?)

Nog een aandachtspunt: als de reisorganisator hier verantwoordelijkheid heeft en de gevolgen moet dragen, waarom zouden die gevolgen zich uitstrekken tot alle leden van het reisgezelschap? Waarom is dat niet beperkt tot alleen die personen die niet aan de veranderde vaccinatie-eisen voldoen?

Annuleringsverzekering is belangrijk. En goed overleg en onderhandeling. En op tijd eieren voor je geld kiezen in plaats van een ongewisse juridische strijd aan te gaan.

@A.A als ik uw redenering volg is de reiziger zelf verantwoordelijk voor zijn vaccinatie ook al wist hij op het moment van boeken nog niet dat vaccinatie verplicht zou worden. Dan is het heel simpel voor @R.J. van Oeffelen , hij is z'n geld kwijt. Geen annuleringsverzekering geeft dekking voor dit soorr gevallen. 

Badge +5

@Gerrard Burhenne Welkom op de Community. Wat lastig. Ik zie dat er flink is gereageerd door een aantal community leden en er al tips zijn gegeven. Ik weet niet of je lid bent, maar mocht je een Volledig en Vertrouwd of Geld en Recht lidmaatschap hebben kan je deze vraag ook voorleggen aan de collega's van het juridisch adviesteam. Ze denken graag met je mee. 

Hallo Isolda. 

Nee ik ben geen lid maar ga het nu doen. Er zit aan de situatie een staartje namelijk ik moet vandaag voor 13.00 laten weten of ik de vakantie omzet naar een latere datum. Zelf wil ik dat wel doen in Juli volgend jaar Ik moet dit telefonisch laten weten maar natuurlijk neemt niemand bij de vakantie discounter de telefoon op. ik ben nu al vanaf 09.00 aan het bellen Het is op zijn minst klant onvriendelijk. En bewust daar ligt het grote probleem het is onmogelijk om contact te krijgen

 

Heeft iemand nog een suggestie HELP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badge +5

 @Gerrard Burhenne Heb je inmiddels wel contact kunnen leggen en dit kunnen bespreken? En heb je nog iets gehad aan de tips van andere forumleden? 

@Isolda Helaas niets ontvangen of gehoord Geen respons op mijn mail berichten en telefonisch is de vakantie discounter onbereikbaar. 
 

Het hoofdkantoor is in Halfweg Amsterdam ik denk dat ik er vrijdag ochtend naar toe ga.

Het verlies en de ergernis is te groot om zo maar te laten varen.

Nog met de Ambassade in Malta gebeld Deze zien geen verandering de komende dagen in het Corona vaccinatie beleid.Het blijft in Malta nog steeds zo dat mocht je hersteld zijn van Corona en heb je daarna 1 vaccinatie gehad ( de norm in Nederland) dan moet je in Malta toch 14 dagen in curantaine 

 

 

Badge +5

@Gerrard Burhenne  Als ik je goed begrijp ben je wel lid geworden. Je kan altijd even bellen met de juridische collega's via 070 445 45 45, zodat zij direct met je mee kunnen denken. Je kunt ze tussen 08.30 en 18.00 op maandag tot en met vrijdag bereiken. In ieder geval succes!

Reageer