Consumentenbond.nl
Beantwoord

Betaalverplichting: verstandig om restant te betalen?


Badge

Betaalverplichting

 

We hebben via de het reisbureau Travelhome van de ANWB een reis geboekt, al een jaar geleden, naar de VS om daar vanaf 3 juli zes weken lang rond te reizen. Het reisbureau heeft de vluchten, camper, en twee hotelovernachtingen geboekt. We hebben 25% aanbetaald en moesten zes weken voor vertrek het restant betalen. Een paar weken geleden hebben we van het reisbureau gehoord dat we pas twee weken van tevoren het restant moeten gaan betalen. Dat valt mee 👍

 

Vandaag hebben we het bericht ontvangen dat we drie mogelijkheden hebben om de reis wel of niet te gaan maken. We kunnen annuleren, afwachten, of omboeken. Het omboeken is voor ons niet handig. Aan annuleren zitten natuurlijk grote kosten. Als we afwachten dan verwacht ik dat we niet zullen kunnen vertrekken want het is al op 3 juli. Het reisbureau schreef vandaag dat ze in dat geval een voucher aan alle reizigers zullen gaan uitgeven. "Op dit moment krijgen alle reizigers hiervoor een coronavoucher met SGR dekking." Omdat we niet zeker zijn of we met dit specialistische reisbureau weer kunnen boeken is dat voor ons onacceptabel. Maar eigenlijk is er nog een grotere vraag.

 

Is het nu wel verstandig om het restant te gaan betalen? 

  • Als we wel betalen, dan verwacht ik dat we een voucher krijgen waar ik niet op zit te wachten. 
  • Als we niet betalen dan verwacht ik dat we aan onze betalingsverplichting gehouden zullen worden en dat ze wel hun best kunnen doen maar dat het uiteindelijk niet zal lukken en dat we weer met die voucher zitten. Op dat moment is er waarschijnlijk nog steeds code oranje en dus adviseert onze overheid nog niet uit te reizen, zeker niet naar de VS.
  • Of moeten we gaan onderhandelen? Procederen? 😭

Vriendelijke groet!

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 23 mei 2020, 23:01

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.

Bekijk origineel

15 reacties

Bent u er van op de hoogte dat een SGR voucher gedekt is en na, ik dacht zes maanden, weer te verzilveren is?

Badge

Wat bedoelt u daarmee te zeggen? Sorry, maar ik wil geen voucher met welke voorwaarden dan ook. De SGR heeft genoeg vermogen om dit te kunnen dekken? Volgens onderstaand bericht hadden ze 90 M€ in kas maar zou dat genoeg zijn? 

https://www.dvhn.nl/binnenland/Garantiefonds-SGR-kan-omvallen-Thomas-Cook-aan-24852099.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Heeft iemand een andere tip?
 

Mvg, Jurgen

Reputatie 3
Badge +3

Ik denk eerder dat uw reisbureau gaat procederen. U komt namelijk uw betaalverplichting niet na. Zij mogen u houden aan de afspraak om.voor vertrek de volledige reissom te betalen.

Ik denk eerder dat uw reisbureau gaat procederen. U komt namelijk uw betaalverplichting niet na. Zij mogen u houden aan de afspraak om.voor vertrek de volledige reissom te betalen.

Dat of je bent je aanbetaling kwijt. In het beste scenario annuleert het reisbureau nu al en krijg je een voucher voor wat je aanbetaald hebt. Je kunt de voucher bijna niet vermijden anders dan door direct te gaan procederen.

Reputatie 7
Badge +7

Er wordt enorm geschermd met de voucher bij ANWB-Travelhome. In geval dat het na 3 juli een heel andere situatie is, zullen er ook andere oplossingen zijn. Maar vanaf nu (officieel 19 mei) is het de Coronavoucher wat als oplossing geboden wordt. Om daar onderuit te komen zal een proces wel haast nodig zijn…. en dan nog.

Wel geeft de eerste voucher voorwaarde aan dat alleen het betaalde bedrag gehonoreerd wordt, wellicht is daar iets mee te doen zodat u dat bedrag niet kwijt bent. Als u uiteraard niet verder betaalt. Maar dat is aan u. Vraag verder de Bond om hulp c.q. advies. Veel succes. 

Enkele Voorwaarden, voor iedere forumlezer: 

  • Je ontvangt een voucher met een geldswaarde gelijk aan de aan Travelhome reeds betaalde reissom (incl. kortingen), waarmee een nieuwe reis op een later tijdstip geboekt kan worden. Indien je bijvoorbeeld alleen een aanbetaling hebt gedaan, dan zal het bedrag van de voucher gelijk zijn aan het bedrag van deze aanbetaling.
  • De nieuw te boeken reis met de voucher dient een vertrekdatum van uiterlijk 31 december 2021 te hebben. De voucher is 1 jaar geldig na uitgiftedatum. We kunnen helaas niet garanderen dat exact dezelfde reis geboekt kan worden op het latere tijdstip.
  • Als laatste nog :De voucher valt onder de garantieregeling van SGR (Corona-voucher) conform bestuursbesluit van 16 maart 2020 als gevolg van Corona.
Badge

Ik lees nu op deze blog (16 mei 2020) van de consumentebond:

“””
Als de reis is geannuleerd vanwege corona, hoeven de restantbetalingen niet meer te worden gedaan. De voucher heeft dan de waarde van de aanbetaalde reissommen en ook eventuele extra kosten, zoals reserverings-en administratiekosten.
“””

Dit zou gelden voor ANVR aangesloten reisbureau’s zoals de mijne. Ik neem aan dat ze die richtlijnen volgen en me dus niet gaan verplichten de restantbetalingen, op grond van betaalverplichting, te laten maken als het 2 weken voor vertrek duidelijk is dat de reis niet door kan gaan. 

Nu ben ik redelijk gerustgesteld ;-)

mvg, J.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.

Dit zou gelden voor ANVR aangesloten reisbureau’s zoals de mijne. Ik neem aan dat ze die richtlijnen volgen en me dus niet gaan verplichten de restantbetalingen, op grond van betaalverplichting, te laten maken als het 2 weken voor vertrek duidelijk is dat de reis niet door kan gaan. 

Nu ben ik redelijk gerustgesteld ;-)

Dat mag ook wel want ik heb weinig voorbeelden gezien van reisbureaus die de betaling tot twee weken voor vertrek opschorten. Maar al gaat het in uw geval dan alleen om de aanbetaling u kunt een voucher bijna niet vermijden.

Reputatie 7
Badge +7

Zo heb ik het ook gezien André. Ik lees er ook uit dat ze toch overgaan tot een voucher, alleen staat erbij dat het ook alleen voor het aanbetaalde bedrag geldt. Ik weet verder uiteraard niets van die reis, maar denk even aan 6 weken Amerika, en stel met 2 personen, dan heb je het toch over vele duizenden euro's. Als je alles betaalt krijg je een voucher voor het hele bedrag, weliswaar tot 31-12-2021 geldig, maar een fors bedrag. Nu kan dat, volgens hun voorwaarden, de aanbetaling van een kwart zijn, een aanzienlijk lager bedrag, waar je mogelijk wel (voor een andere reis) gebruik van kan maken…. of alsnog aan het eind je geld kan terugkrijgen. Maar een jaar wachten op een groot of klein bedrag scheelt natuurlijk wel. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +2

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.


Die voorwaarden zijn de regels die Travelhome hanteert voor reizen waarvan men zelf al heeft besloten dat ze niet uitgevoerd kunnen worden: Travelhome annuleert dus zelf. Dan is het logisch dat er inderdaad niet alsnog het deel van de reissom betaald hoeft te worden dat nog niet betaald was en het voucher dat in het vooruitzicht wordt gesteld heeft dan natuurlijk de waarde van de som die al wel betaald is. Echter: de reis van TS start pas op 3 juli . Die reis in nog niet geannuleerd. In principe blijft de betalingsverplichting overeind: uiterlijk 2 weken voor vertrek zal de totale reissom betaald moeten zijn.

TS kan tot vlak voor de betaaldatum wachten of de organisator tegen die tijd niet zelf annuleert of kan dan besluiten alsnog op tijd te betalen of kan, daarover helder communicerend, de betaling op dat moment opschorten als te vrezen valt dat de organisator de reis niet kan leveren (terwijl de organisator niet besluit te annuleren). Maar de betalingsverplichting is er gewoon op dit moment,

Badge

Toch nog even een reactie op dit verhaal want het lijkt er vooralsnog op dat we WEL aan onze betalingsverplichting gehouden zullen worden. Er kan toch niet van ons verwacht worden om af te reizen met minder dan twee weken (wellicht 1 dag?) van voorbereidingstijd. Moet ik nu juridisch advies inwinnen om te kijken of dat wel verstandig is?

Hieronder een reactie van ons en daarna Travelhome waaruit ik opmaak dat we vooralsnog aan de verplichting gehouden zijn.

“””Moet ik uit de reactie afleiden dat het mogelijk nog NIET bekend is twee weken van tevoren? 

EN DAN, gaan jullie ons dan aan betaalverplichting houden?“””

Reactie:

“””Het klopt dat het mogelijk is dat het beleid voor juli vóór twee weken voor vertrek nog niet bekend gaat zijn. Zoals ik in de mail zei, hoop ik echt dat het beleid in de loop van volgende week gaat komen, maar wij moeten wachten op coulance van al onze leveranciers mbt versoepelde omboekregelingen.
 
Vooralsnog blijft het termijn voor de restantbetaling staan op 2 weken voor vertrek. Wij zien in dat deze twee termijnen elkaar wellicht gaan kruisen en we proberen met man en macht om dat voor te zijn. Mocht er een verandering komen in het beleid voor het betaaltermijn, dan zullen we u dat laten weten, maar ik weet niet of dat er gaat komen. Daarom hebben we ook de optie om te kijken of we de reis kunnen gaan omboeken naar 2021. Dan bent u ook van dit betaaltermijn af, en dat geeft u wellicht wat lucht. Of het mogelijk is met uw leveranciers op dit moment, zou ik moeten nakijken als dit een optie voor u zou zijn.”””

Toch nog even een reactie op dit verhaal want het lijkt er vooralsnog op dat we WEL aan onze betalingsverplichting gehouden zullen worden. Er kan toch niet van ons verwacht worden om af te reizen met minder dan twee weken (wellicht 1 dag?) van voorbereidingstijd. Moet ik nu juridisch advies inwinnen om te kijken of dat wel verstandig is?

Ik zou zeker snel juridisch advies inwinnen want als ze niet annuleren kunnen ze u zeer waarschijnlijk aan uw betalingsverplichting houden en bent u uw geld kwijt als u besluit niet te gaan.

Badge

Hoi,

Ter afsluiting van ons dossier: onze reis is door Travelhome geannuleerd per onderstaande mail 18 dagen voor vertrek. Veel leesplezier! Bedankt voor het meedenken.

Cheers,
Jurgen

 

Op 15 jun. 2020 om 17:03 heeft Backoffice (Travelhome) <backoffice@travelhome.nl> het volgende geschreven:

 

Beste reiziger,

 

De wereld waarin wij camperreizigers zo graag op avontuur gaan, ziet er helemaal anders uit. Die reis waar je al zo lang naar uitkeek moet helaas worden geannuleerd. Zo’n boodschap gaat ons niet in de koude kleren zitten. Het is ontzettend verdrietig, maar gezondheid en veiligheid gaan natuurlijk boven álles. Iedere dag weer geven we bij Travelhome met het hele team extra gas om ervoor te zorgen dat alles rondom het omboeken, annuleren en informeren zo soepel en helder mogelijk verloopt. Er zijn enorm veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden en de belangen van alle betrokkenen zijn daarbij relevant. Wij waarderen het enorm dat je zo geduldig gewacht hebt op nieuws over jouw reis.  De vele lieve reacties en begrip voor het feit dat wij ons uiterste best doen sterkt ons enorm en dat vinden we ontzettend fijn. Dank je wel daarvoor.

 

Daar waar wij bij voorkeur met al onze reizigers persoonlijk contact hebben is dat in verband met de omvang van de situatie niet haalbaar. Daarom ontvang je nu een e-mail waarin wij alles uitleggen. Mogelijk heb je onlangs een vraag gesteld of je reis wel of niet door zou gaan maar heb je hierop nog geen reactie gehad. Dan kun je dit bericht beschouwen als reactie op je vraag. Door de grote hoeveel inkomende mails is het helaas niet mogelijk (geweest) om op iedere vraag al te kunnen reageren, omdat er nog te veel onduidelijk was.

 

Wat gaat er nu gebeuren?

Jouw reis is geannuleerd. Je hebt de reis al (aan)betaald. Dit bedrag ben je natuurlijk niet kwijt. Je hebt in de media vast al gehoord van de corona-voucher die reizigers krijgen als de reis geannuleerd moet worden. De voucher is in het leven geroepen om reisorganisaties niet in financiële problemen te brengen. In de voucher wordt de reissom bewaard om te gebruiken voor een zelfde soort reis op een later tijdstip wanneer reizen weer veilig uitgevoerd kunnen worden. Tot die tijd is de waarde van de (aan)betaalde reissom gegarandeerd door het SGR mocht er onverhoopt iets met de reisorganisatie gebeuren. Daardoor loop je geen financieel risico en heb je de tijd om een en ander te laten bezinken.


Travelhome-voucher

Je ontvangt van ons binnen enkele weken een Travelhome-voucher. Je kunt alle voorwaarden m.b.t. de voucher alvast nalezen op onze website: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher Ook als je nog niet weet wanneer je de geplande reis wél kunt maken krijg je sowieso de voucher. Het is niet nodig te informeren wanneer deze komt. De voucher wordt digitaal toegestuurd en zal op naam staan met de betaalde reissom erop.

 

Kosten voor zelf geboekte reisonderdelen, stoelreserveringen, maaltijden e.d.

Als je buiten deze reis zelf reisonderdelen geboekt hebt, zoals hotels, campings of excursies maken deze geen deel uit van de reissom en komen niet op de Travelhome-voucher. Eventuele onkosten komen niet in aanmerking voor restitutie via Travelhome. Hoe aanbieders om zullen gaan met restituties voor zelf gemaakte reserveringen kunnen wij niet voorzien. Daarover kun je het beste contact opnemen met de betreffende leverancier zelf of met je reisverzekering. 

Wij kunnen geen teruggave indienen bij de airline voor kosten van stoelreserveringen of maaltijden die niet door ons betaald zijn. Dit geldt voor elke luchtvaartmaatschappij. Als je stoelen zelf geboekt én betaald hebt, is het enige advies om zelf contact op te nemen met de airline om een refund/teruggave aan te vragen voor de gemaakte kosten. Dat kunnen wij tot onze spijt niet voor je doen.

Ook zou je kunnen informeren bij je reisverzekering of dit soort kosten gedekt zijn. Dat zal afhankelijk zijn van de inhoud van het verzekeringspakket. Daar kan ik geen uitspraken over doen.

 

Nieuwe reis boeken

Dat er in de wereld intercontinentaal zo goed als niet gereisd wordt is ongekend. Het druist ook in tegen alles waar wij voor staan, namelijk reizen uitvoeren. Zorgen dat reizigers op avontuur kunnen. Er is niets dat wij leuker vinden dan dat te regelen. Wij hopen dan ook dat je de reis die nu niet door kan gaan, volgend jaar wel kunt en wil maken. In eerdere emailberichten gaven we je al de gelegenheid om je reis alvast om te boeken, zodat je verzekerd bent van een mooi en gunstig voorstel en je iets hebt om naar uit te kijken. Wellicht dat jouw aanvraag om de reis om te boeken al in behandeling is bij een van de Travelhome adviseurs, omdat je dit al gevraagd hebt. Je hoeft dan niet nog een keer persoonlijk te reageren op dit bericht. Des te sneller kunnen we verder met jouw nieuwe reisvoorstel.

Wij kunnen ons ook voorstellen dat je hier nog niet aan toe was. Ook voor jou maken we graag een nieuw reisvoorstel om de reis om te boeken naar 2021. Neem dan contact op met één van onze reisadviseurs, dan gaan we zo snel mogelijk aan de slag. Voor de beste prijs én beschikbaarheid adviseren wij je hiermee niet te lang te wachten. Reageer bij voorkeur per e-mail en geef je wensen daarin door en vermeld dan ook je naam en huidige boekingsnummer s.v.p. 

Belangrijk bij het gebruik van de voucher is dat je binnen 1 jaar na afgifte een nieuwe reis boekt. Het vertrek is uiterlijk voor 31 december 2021.

 

Liever geen voucher

We snappen dat het niet voor iedereen mogelijk is om op korte termijn een nieuwe campervakantie te plannen. Het is nu ook lastig om beslissingen te nemen voor reizen in de toekomst. Wij beseffen dat ook je persoonlijke situatie nu erg onzeker is of dat je op andere manieren getroffen bent door de gevolgen van de corona-crisis en je aan de voucher niet zoveel hebt. Het is dán mogelijk om de betaalde reissom terug te vragen. Dat kunnen wij op z’n vroegst over zes maanden doen en volgen daarmee het advies en richtlijnen van het SGR/ANVR die een termijn van tussen zes en twaalf maanden adviseren. We begrijpen heel goed dat teruggave van de betaalde reissom je voorkeur heeft. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing moeten kiezen. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing en ook het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) staat garant voor de vouchers van pakketreizen. De reden hiervan is te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen en omvallen. De reissom is tot die tijd met SGR dekking verzekerd in de voucher, dus je loopt geen enkel risico. Als je de voucher nu al zou weigeren, is er ook geen dekking op de betaalde reissom waar je minimaal zes maanden op moet wachten, dus dat is beter van niet. We begrijpen dat je dat liever anders zou zien. De omstandigheden dwingen ons hier helaas toe. We vinden het dan ook spijtig hier niet van af te kunnen wijken en kunnen je verzoek om toch over te gaan tot eerdere uitkering van de (aan)betaling helaas niet inwilligen. Wij vertrouwen op je begrip voor de redelijkheid hiervan. Als een nieuwe camperreis er toch niet van komt zullen we je dan verder informeren over het inwisselen van de voucher en zullen wij dat over zes maanden netjes met je regelen. Eerder zullen wij dat niet doen.

 

Samenvattend:

 

·Als je de reis wenst om te boeken naar 2021 en je hebt dit nog niet laten weten, reageer dan op deze e-mail met daarin je naam/boekingsnummer/vertrekdatum met je nieuwe wensen. Zet hier ook de nieuwe reisdata bij.

·Als je de reis wenst om te boeken naar 2021 en je hebt dit al wel laten weten, mail ons dat a.u.b. niet opnieuw. Wij zijn druk bezig met het maken van omboekvoorstellen en dat vergt wat tijd. Een extra (dubbele) mail zorgt enkel voor vertraging of miscommunicatie.

·Als je eerder aangegeven hebt om een reisvoorstel te krijgen om de reis om te kunnen boeken en ziet daar voorlopig toch van af, vernemen we dat graag. Het zou jammer zijn reisvoorstellen te maken die niet passen bij je plannen. Reageer dan op deze mail met daarin je naam/boekingsnummer/vertrekdatum. Als je momenteel niet wenst om te boeken naar 2021 dan hoef je niet op deze mail te reageren. Je hoeft dit ook niet kenbaar te maken aan ons. Je kunt ons voucher afwachten en opnieuw contact met ons opnemen zodra je daar aan toe bent, dan helpen we je graag verder.

·Als je uiteindelijk helemaal niet wenst om te boeken naar 2021 dan kun je de voucher afwachten en dit 6 maanden na uitgifte van het voucher per e-mail bij ons bekend maken.

 

o   Een goed bedoeld advies: als je overweegt de reis in 2021 te gaan maken is vroeg boeken in de regel het gunstigst qua tarief en beschikbaarheid. Dat heeft te maken met de variabele flextarieven die oplopen als de vraag stijgt en vroegboektarieven waar je nu gebruik van kunt maken. Wachten met omboeken is in de regel alleen duurder.

 

Contact met Travelhome

Deze annuleringsoperatie is behoorlijk grootschalig. Het vergt veel van de capaciteit van ons team. Er is daarom niet zoveel gelegenheid voor persoonlijk contact zoals je dat van ons gewend bent. Wij vragen je dan ook vriendelijk eerst de veel gestelde vragen te lezen voordat je contact opneemt.https://www.travelhome.nl/over-travelhome/faq/travelhome-voucher Hier staan veel antwoorden te vinden. Door de coronabeperkingen werken ook wij anders dan normaal en zijn telefonisch minder goed bereikbaar.

Heb je toch vragen, verzoeken wij je om uitsluitend per e-mail te reageren. Dit zorgt er namelijk voor dat wij zo snel mogelijk alles verwerkt krijgen. Mocht je tóch behoefte hebben aan telefonisch contact dan kun je dat als reactie op deze e-mail kenbaar maken met het nummer waarop je te bereiken bent. Dan word je teruggebeld zodra daartoe gelegenheid is. 

Zou je bij het sturen van een mail in de onderwerpregel je Naam, vertrekdatum én boekingsnummer willen vermelden? Dat helpt enorm om sneller te kunnen reageren.

 

Een heel verhaal. Een bericht met gemengde gevoelens voor zowel jou én ons. Teleurstelling dat de reis waar je zo naar uitgekeken hebt niet door kan gaan, fijn dat je onder deze omstandigheden niet hoeft te gaan en opluchting dat er in ieder geval duidelijkheid is. Hopelijk geeft deze mail uitleg over de gang van zaken. Laten we hopen dat deze crisis spoedig lucht geeft en jou en ons weer in de gelegenheid stelt met vertrouwen uit te kijken naar een mooie vakantie.

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

@jf doreleijers de voucher dus die u na zes maanden weer kunt verzilveren. Afijn, het had slechter gekund.

 

Reputatie 7
Badge +7

Een enorm antwoord terug. Ze hebben eraan en aan  u in elk geval aandacht  besteed.. Uiteindelijk is  er dus de belofte de voucher te besteden of na enige maanden het geld terug. Elders in  gelijksoortige topics wordt minder geboden.

Reageer