Consumentenbond.nl
Beantwoord

Betaalverplichting: verstandig om restant te betalen?


Badge

Betaalverplichting

 

We hebben via de het reisbureau Travelhome van de ANWB een reis geboekt, al een jaar geleden, naar de VS om daar vanaf 3 juli zes weken lang rond te reizen. Het reisbureau heeft de vluchten, camper, en twee hotelovernachtingen geboekt. We hebben 25% aanbetaald en moesten zes weken voor vertrek het restant betalen. Een paar weken geleden hebben we van het reisbureau gehoord dat we pas twee weken van tevoren het restant moeten gaan betalen. Dat valt mee 👍

 

Vandaag hebben we het bericht ontvangen dat we drie mogelijkheden hebben om de reis wel of niet te gaan maken. We kunnen annuleren, afwachten, of omboeken. Het omboeken is voor ons niet handig. Aan annuleren zitten natuurlijk grote kosten. Als we afwachten dan verwacht ik dat we niet zullen kunnen vertrekken want het is al op 3 juli. Het reisbureau schreef vandaag dat ze in dat geval een voucher aan alle reizigers zullen gaan uitgeven. "Op dit moment krijgen alle reizigers hiervoor een coronavoucher met SGR dekking." Omdat we niet zeker zijn of we met dit specialistische reisbureau weer kunnen boeken is dat voor ons onacceptabel. Maar eigenlijk is er nog een grotere vraag.

 

Is het nu wel verstandig om het restant te gaan betalen? 

  • Als we wel betalen, dan verwacht ik dat we een voucher krijgen waar ik niet op zit te wachten. 
  • Als we niet betalen dan verwacht ik dat we aan onze betalingsverplichting gehouden zullen worden en dat ze wel hun best kunnen doen maar dat het uiteindelijk niet zal lukken en dat we weer met die voucher zitten. Op dat moment is er waarschijnlijk nog steeds code oranje en dus adviseert onze overheid nog niet uit te reizen, zeker niet naar de VS.
  • Of moeten we gaan onderhandelen? Procederen? 😭

Vriendelijke groet!

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 23 mei 2020, 23:01

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.

Bekijk origineel

10 reacties

Bent u er van op de hoogte dat een SGR voucher gedekt is en na, ik dacht zes maanden, weer te verzilveren is?

Badge

Wat bedoelt u daarmee te zeggen? Sorry, maar ik wil geen voucher met welke voorwaarden dan ook. De SGR heeft genoeg vermogen om dit te kunnen dekken? Volgens onderstaand bericht hadden ze 90 M€ in kas maar zou dat genoeg zijn? 

https://www.dvhn.nl/binnenland/Garantiefonds-SGR-kan-omvallen-Thomas-Cook-aan-24852099.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Heeft iemand een andere tip?
 

Mvg, Jurgen

Reputatie 3
Badge +3

Ik denk eerder dat uw reisbureau gaat procederen. U komt namelijk uw betaalverplichting niet na. Zij mogen u houden aan de afspraak om.voor vertrek de volledige reissom te betalen.

Ik denk eerder dat uw reisbureau gaat procederen. U komt namelijk uw betaalverplichting niet na. Zij mogen u houden aan de afspraak om.voor vertrek de volledige reissom te betalen.

Dat of je bent je aanbetaling kwijt. In het beste scenario annuleert het reisbureau nu al en krijg je een voucher voor wat je aanbetaald hebt. Je kunt de voucher bijna niet vermijden anders dan door direct te gaan procederen.

Reputatie 7
Badge +7

Er wordt enorm geschermd met de voucher bij ANWB-Travelhome. In geval dat het na 3 juli een heel andere situatie is, zullen er ook andere oplossingen zijn. Maar vanaf nu (officieel 19 mei) is het de Coronavoucher wat als oplossing geboden wordt. Om daar onderuit te komen zal een proces wel haast nodig zijn…. en dan nog.

Wel geeft de eerste voucher voorwaarde aan dat alleen het betaalde bedrag gehonoreerd wordt, wellicht is daar iets mee te doen zodat u dat bedrag niet kwijt bent. Als u uiteraard niet verder betaalt. Maar dat is aan u. Vraag verder de Bond om hulp c.q. advies. Veel succes. 

Enkele Voorwaarden, voor iedere forumlezer: 

  • Je ontvangt een voucher met een geldswaarde gelijk aan de aan Travelhome reeds betaalde reissom (incl. kortingen), waarmee een nieuwe reis op een later tijdstip geboekt kan worden. Indien je bijvoorbeeld alleen een aanbetaling hebt gedaan, dan zal het bedrag van de voucher gelijk zijn aan het bedrag van deze aanbetaling.
  • De nieuw te boeken reis met de voucher dient een vertrekdatum van uiterlijk 31 december 2021 te hebben. De voucher is 1 jaar geldig na uitgiftedatum. We kunnen helaas niet garanderen dat exact dezelfde reis geboekt kan worden op het latere tijdstip.
  • Als laatste nog :De voucher valt onder de garantieregeling van SGR (Corona-voucher) conform bestuursbesluit van 16 maart 2020 als gevolg van Corona.
Badge

Ik lees nu op deze blog (16 mei 2020) van de consumentebond:

“””
Als de reis is geannuleerd vanwege corona, hoeven de restantbetalingen niet meer te worden gedaan. De voucher heeft dan de waarde van de aanbetaalde reissommen en ook eventuele extra kosten, zoals reserverings-en administratiekosten.
“””

Dit zou gelden voor ANVR aangesloten reisbureau’s zoals de mijne. Ik neem aan dat ze die richtlijnen volgen en me dus niet gaan verplichten de restantbetalingen, op grond van betaalverplichting, te laten maken als het 2 weken voor vertrek duidelijk is dat de reis niet door kan gaan. 

Nu ben ik redelijk gerustgesteld ;-)

mvg, J.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.

Dit zou gelden voor ANVR aangesloten reisbureau’s zoals de mijne. Ik neem aan dat ze die richtlijnen volgen en me dus niet gaan verplichten de restantbetalingen, op grond van betaalverplichting, te laten maken als het 2 weken voor vertrek duidelijk is dat de reis niet door kan gaan. 

Nu ben ik redelijk gerustgesteld ;-)

Dat mag ook wel want ik heb weinig voorbeelden gezien van reisbureaus die de betaling tot twee weken voor vertrek opschorten. Maar al gaat het in uw geval dan alleen om de aanbetaling u kunt een voucher bijna niet vermijden.

Reputatie 7
Badge +7

Zo heb ik het ook gezien André. Ik lees er ook uit dat ze toch overgaan tot een voucher, alleen staat erbij dat het ook alleen voor het aanbetaalde bedrag geldt. Ik weet verder uiteraard niets van die reis, maar denk even aan 6 weken Amerika, en stel met 2 personen, dan heb je het toch over vele duizenden euro's. Als je alles betaalt krijg je een voucher voor het hele bedrag, weliswaar tot 31-12-2021 geldig, maar een fors bedrag. Nu kan dat, volgens hun voorwaarden, de aanbetaling van een kwart zijn, een aanzienlijk lager bedrag, waar je mogelijk wel (voor een andere reis) gebruik van kan maken…. of alsnog aan het eind je geld kan terugkrijgen. Maar een jaar wachten op een groot of klein bedrag scheelt natuurlijk wel. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +2

Geachte @jf doreleijers , de voorwaarden die ik, meer voor de meelezers, genoemd heb, zijn 3 voorwaarden van een aantal van ANWB Travelhome zelf. Het zijn dus hun voorwaarden. En ik lees daar ook uit, dat, als slechts een aanbetaling is gedaan de voucher die dan verkregen wordt de grootte van de aanbetaling heeft. Hieruit trek ik, dus wees wel mijn, conclusie dat u niet verder hoeft aan te betalen. Kort door de bocht, maar het staat in hun voorwaarden.

Zie:: https://www.travelhome.nl/travelhome-voucher

en uiteraard veel succes verder, Groet Leo.


Die voorwaarden zijn de regels die Travelhome hanteert voor reizen waarvan men zelf al heeft besloten dat ze niet uitgevoerd kunnen worden: Travelhome annuleert dus zelf. Dan is het logisch dat er inderdaad niet alsnog het deel van de reissom betaald hoeft te worden dat nog niet betaald was en het voucher dat in het vooruitzicht wordt gesteld heeft dan natuurlijk de waarde van de som die al wel betaald is. Echter: de reis van TS start pas op 3 juli . Die reis in nog niet geannuleerd. In principe blijft de betalingsverplichting overeind: uiterlijk 2 weken voor vertrek zal de totale reissom betaald moeten zijn.

TS kan tot vlak voor de betaaldatum wachten of de organisator tegen die tijd niet zelf annuleert of kan dan besluiten alsnog op tijd te betalen of kan, daarover helder communicerend, de betaling op dat moment opschorten als te vrezen valt dat de organisator de reis niet kan leveren (terwijl de organisator niet besluit te annuleren). Maar de betalingsverplichting is er gewoon op dit moment,

Reageer