Consumentenbond.nl

Boodschappen fors duurder

Badge +1

Het valt me op dat sinds deze week de prijzen in supermarkten fors zijn gestegen. Er is een groot prijsverschil met de prijzen van voor de Corona periode en nu. Met de prijsstijging in januari erbij gerekend is het echt absurd. Hoe kan dit zomaar? 

14 reacties

Is het een epidemie, die volstrekt zinloze vraag of iets "zomaar" mag? Iets mag of mag niet. Zomaar speelt geen rol. Wij hebben in Nederland geen vaste prijzen {inderdaad er zijn een paar uitzonderingen, bonuspunten voor het noemen van voorbeelden) dus het mag, (zomaar)

Reputatie 6
Badge +4

interessant! is dit ook feitelijk ergens na te lezen? Dus een identieke winkelwagen van een paar maanden geleden en diezelfde winkelwagen nu? 

en volgens mij is er geen wetgeving die dit verbiedt, onderlinge concurrentie zou dit in toom moeten houden. Maar laten we eerst eens kijken naar de cijfers.

De concurrentie bestaat er uit dat, als Klaas de prijs verhoogt, dat Willem er als de kippen bij is om hetzelfde te doen.

Op die manier zijn het geen “prijsafspraken”, dus het mag zomaar.

Reputatie 7
Badge +6

Vrije markt economie is toch dat de overheid zich niet bemoeit met de prijzen? Die zijn vrij, maximale concurrentie, geen prijsafspraken of kartelvorming toch, geen oneerlijke concurrentie. Overheid bewaakt dat, deelt forse boetes uit bij overtreding. Sinds de kabinetten Lubbers is de politiek het terugdringen van overheidsbemoeienis. De burger mag zelf beslissen, die is daar kundig genoeg voor. Daarom hoeven wij geen gras te eten toch, zoals in Noord-Korea waar de staat alles voorchrijft en iedereen elkaar verklikt.

De ene supermarkt heel duur geworden? Ga eens naar een andere. Ik zit er ook mee, broccoli altijd om en bij €0,89, nu opeens in de aanbieding €1,39. Helaas, dan koop ik maar half zo dikwijls. Ziggo rekent mij €11,34 voor één telefoontje naar een service nummer in Frankrijk terwijl ik onbeperkt bellen voor vast had. Dus mijn reactie is dat onbeperkt bellen eraf halen want ik belde toch al nooit zoveel per maand. Dus ik bespaar per maand tussen de €8 en €10. Die €11,34 verdien ik dus een heleboel keertjes terug. Zo moet je doen als consument.

Gisteren bij Kwikfit, ik moest een nieuwe band hebben, ik weet niet wat ik meemaak, €150, merk Continental speciaal speciaal. Ik wijs nog op een bord met aanbiedingen vanaf €57. Die moeten besteld worden. En ook zoiets, je komt helemaal aan de balie, maar klantwn aan de telefoon worden eerst geholpen. Sinds wanneer is er een verschil? Ik ben gewoon garages gaan bellen, hopla, nieuwe band voor €40. Volgende keer bel ik eerst die. Zo maak je concurrentie.

Reputatie 6
Badge +5

Prijzen stijgen als er meer vraag is.(hamsteren)
Productie is duurder omdat een deel van Nederland achter de geraniums zit door het virus.
Supermarkten hebben investeringen moeten doen i.v.m. corona.
Dat winkelwagentje ontsmetten kost betaal je er bij.
De droogte heeft invloed op de oogst en dus de prijs van voedsel.
Een mondkapje koste voor de crisis ook maar 23ct

Badge +1

A. Deen, ik vroeg niet of het mag, ik vroeg 'hoe kan dit zomaar'. Meestal worden prijsverhogingen aangekondigd. Zeker als ze zo fors zijn. 

Meestal worden prijsverhogingen aangekondigd. Zeker als ze zo fors zijn.

Die ervaring heb ik niet.

A. Deen, ik vroeg niet of het mag, ik vroeg 'hoe kan dit zomaar'. Meestal worden prijsverhogingen aangekondigd. Zeker als ze zo fors zijn. 

Dat er mensen bij supermarkten werken die de opdracht hebben om prijzen te monitoren, de marges te bewaken en prijzen aan te passen lijkt mij als verklaring een open deur, ik ga ervanuit dat u dat ‘zomaar’ begrijpt, dus wat zoekt u dan precies?

Badge +1

Laat maar heer/mevrouw Deen, ik heb niet zo'n behoefte om op deze manier een conversatie te voeren. 

Reputatie 7
Badge +7

Elkaar overtuigen of prijsverhogingen mogen, of  de ondernemer, leverancier zijn eigen prijzen mag vaststellen , dat ook nog wettelijk mag., staat vast. Dat hij prijsverhogingen eerst moet aankondigen, dat hoef hij ook niet, is nergens wettelijk te vinden. Dus de vraag is aan de overheid, de regering hoe het hier in Nederland met prijzen geregeld is. Om niet compleet aan willekeur van de ondernemer overgeleverd te zijn zijn er nog wat consumenten organisaties, zoals de Consumentenbond,  die een vinder aan de pols houden. Maar als hier een leverancier, een stenen of digitale winkel, supermarkten of grootwinkelbedrijven in feite zelf hun prijzen onder de mom van marktwerking kunnen vaststellen, is een vraag of het kan of moet of mag beantwoord. Kan een consument er wat aan doen, ja….. daar niet meer kopen, bij de goedkoopste concurrent komen….dan gaan die dure schoorvoetend mee.

Reputatie 3
Badge +3

Gelukkig is de brandstof heel veel in prijs gedaald, had ik nooit verwacht compenseren door te tanken.

Maar even on topic ik heb eerlijk gezeegd nog nooit meegemaakt dat een supermarkt prijsverhogingen van te voren aan de consument communiceerde.

Het is en blijft een kwestie van markten. Vraag en aanbod en de vreemde situatie waarmee nu zitten.

Reputatie 5
Badge +4

Supermarkten geven echt nooit aankondigingen van prijsstijgingen en dat hoeven ze ook niet. Daar zouden ze een dagtaak aan hebben. U schrijft dat ze fors zijn. Wat noemt u fors? Graag een praktijkvoorbeeld.

...Gelukkig is de brandstof heel veel in prijs gedaald...

Verpesting van het milieu is weer goedkoper geworden.

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad uniek dat we nu kunnen stellen dat de brandstof zo goedkoop is. Nou ben ik daar in eerste instantie blij om voor de mensen die op betreffende brandstof stoken. Het zijn er wellicht niet zoveel meer, maar alles waar olie in is verwerkt zou goedkoper moeten zijn.

Nu zal de grootste groep wel naar verkeer en transport gaan, maar ook daarvan zal men, de gewone man/vrouw niet zoveel merken. En uiteindelijk wordt alles van de super en de winkel, zelfs de webshops, vervoerd en zou allemaal iets goedkoper moeten worden. Maar de winst zit hem voor ieder in het eigen autootje, van de duurste naar de voordeligste zo van € 1,80 naar € 1,40, per liter benzine. En ja op deze manier kan je van achteruitgang van milieu spreken. Mits men anders, al veel vroeger, met milieumaatregelen begonnen was en we niet meer van olie afhankelijk waren. Daarbij hebben de overheden en fabrikanten het voor het zeggen, de invloed van de consument is niet zo groot. En als je netjes bent heb je er niet zoveel aan, want je mag eigenlijk het huis niet uit. Nou, je hebt het het weekend kunnen zien en nu Hemelvaartsdag weer, het is al weer hartstikke druk. Ik  probeer het nog wel maar heb eigenlijk afgeleerd in mijn eentje de wereld te verbeteren.

Maar het ging over prijzen aanmelden, welnu bij de brandstoffen is dat nog wel het geval geweest, luisteren deed men er niet echt naar want de prijzen waren als een jo-jo. Maar nu dus niet, het ging fors omlaag, de melding waarom was een politieke, strijd tussen Rusland en Saoedi Arabië. Veel hebben we er dus nog niet van geprofiteerd, we zijn nauwelijks of niet weggeweest.. en of dit nou een echte situatie van vraag en aanbod is, als de overheid al meer dan de helft van het bedrag oplegt ???? Groet Leo.

Reageer