Bruikbaarheid sneltest Corona

• 27 December 2021
  • 7 reacties
  • 225 Bekeken

Badge

Interessante ontdekking over Flowflex Antigen Rapid Test

Ik vroeg me af wat het C streepje werkelijk meet. Het betekent zoiets als - test succesvol uitgevoerd.

Ik was nieuwsgierig en heb één test opgeofferd en direct en enkel de testvloeistof, dus zonder enig neus of keel monster (swab) in het testdoosje gedruppeld (4 druppels).

Wat blijkt ? Het C streepje licht op. Je zou nu dus kunnen concluderen dat de test succesvol is uitgevoerd - maar niets is minder waar . . .   Als je per ongeluk onvoldoende lichaams (neus en/of keel) vocht hebt verzameld - dan licht het C streepje toch gewoon op . . .

In de gebruiksaanwijzing wordt duidelijk vermeld dat de C streep ‘oplicht’ bij voldoende verzameld ‘specimen’ (uit de Engelstalige beschrijving onder het kopje quality control)

“Internal procedural controls are included in the test. A coloured line appearing in the control line region (C) is an interanl procedural control. It confirms that enough specimen volume was added, and the correct procedure was carried out.”

‘Specimen’ betekent monster - het eigenlijke lichaamseigen materiaal. In mijn testje blijkt, helaas maar één keer - n=1 - dat daar helemaal niet op getest wordt . . .    - hoewel dat dus wel in de gebruiksaanwijzing wordt beloofd.

Ik vind dit eigenlijk wel een gevaarlijke situatie. We weten dat de test niet 100% betrouwbaar is, maar er wordt wel beloofd dat het C streepje een goede indicatie zou moeten zijn dat de test goed is uitgevoerd, èn (!) dat er voldoende lichaamseigen materiaal is verzameld.

Het zou fijn zijn als bij het niet opkomen van de C streep - dat je dan bedenkt “misschien heb ik toch iets te snel en te makkelijk materiaal verzameld’ - laat ik de test nog eens overdoen . . .”.

Ik hoop dat iemand (Consumentenbond ?) daar wellicht nog wat meer tests aan opoffert. Ik heb hier nog niemand over horen praten.

Iemand die daar op wil reageren ?

Marc Tassoul

7 reacties

Badge +5

Hoi @M. Tassoul Dank voor je melding. Ik heb dit intern doorgegeven. Misschien heb je nog iets aan ons artikel Corona zelftests. In het artikel verwijzen we naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wanneer je vermoed dat een test niet aan de voorwaarden voldoet. 

De C streep is een referentie.
Als er te weinig buffer vloeistof gebruikt is, of de kit is verouderd zal de streep niet komen.
Die streep heeft dus niets te maken of jij de test correct uit voert.

Badge

Dank jullie wel.

Ik hoopte dat deze streep ook op de aanwezigheid van enig organisch lichaams materiaal zou testen - om te checken of de ‘bemonstering’ goed was verlopen. Dit wordt wel in de Engelstalige handleiding genoemd: “It confirms that enough specimen volume was added”.

Je kunt het verklaren door spraakverwarring over de betekenis van de term ‘specimen volume’. Dat slaat hier dus op ‘voldoende vloeistof’ en niet op het monster zelf, m.a.w. niet op de aanwezigheid van voldoende organisch lichaams materiaal. En dat vind ik eigenlijk jammer ;-)

Reputatie 6
Badge +3

Dat lichaamsmateriaal kun je gewoon zelf zien. Of je moet zulke ingedroogde slijmvliezen hebben dat er niets aan het staafje komt. Dan zal de test ook niet lukken. De onbetrouwbaarheid van de test zou wel eens kunnen liggen aan het verkeerd gebruiken van de test. Ik test 1 a 2 keer per week zoals mijn werkgever aanraadt. Die betaalt ook de testen. Tot nu toe altijd negatief.

De Nederlandstalige instructie lijkt mij helder en die zit ook bij de test. Documenten van het internet, misverstanden, foutieve interpretaties of bedenken hoe het handiger geweest was voegt voor mij weinig toe.

Badge

Ik wilde weten of de test ook checkt of er voldoende ‘lichaamsmateriaal’ aanwezig is. En dat is dus niet zo ;-)

De gebruiksaanwijzing is daar niet duidelijk over (ik heb hier alleen de engelstalige versie) en is voor meerdere uitleg vatbaar (‘enough specimen’).

Dat is een ‘schakel’ in het succesvol uitvoeren van de test. De betrouwbaarheid hangt dus ook af van hoe goed je met de swab materiaal verzamelt - de test geeft daar zelf geen uitsluitsel over. Dat houdt ook in dat als je de test iets te ‘oppervlakkig’ doet, en je krijgt een negatieve uitkomst, dat je dan nog steeds heel voorzichtig moet zijn (bv. met bezoek aan ouders, e.d.).

Ter illustratie - een vriend die nu Corona blijkt te hebben heeft daarvoor 5 zelftests gedaan die allemaal negatief waren, maar bij een PCR test blijkt dat hij wel degelijk Corona heeft: “Ondanks booster, 5x neg Zelftest en weinig klachten (alleen hoesten lichte keelpijn) kreeg ik nu koorts. Pcr toch positief.” (whatsapp message van 3 dagen geleden).

Daar kunnen verschillende redenen achter liggen, maar één aspect is dat je de zelftest wel zo goed mogelijk uitvoert.

Een gezonde jaarwisseling voor ieder,

Marc

Het was ook in het nieuws, dat nu aangeraden wordt met de zelftest nu ook je huig te bemonsteren.
De reden is, dat minder virusdeeltjes je ziek kunnen maken.

Reageer