Consumentenbond.nl
Vraag

BTW op mondkapjes

• 11 juni 2020
  • 6 reacties
  • 213 Bekeken

Badge

Ik heb op deze website gelezen over mondkapjes en BTW:

https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Factueel%2Fnieuws%2F2020%2F05%2F13%2Fgeen-btw-op-mondkapjes-vanaf-eind-mei&data=02%7C01%7Cklantenservice%40123inkt.nl%7C61a825fb92d14f2c019708d80d8d9d2f%7C0a7fced8d3fb4f84b7ef275ddc4af545%7C0%7C1%7C637274249172889394&sdata=W6rNyzGBNAf%2BEgdbpwwXHmrWBI9Ei7pwxVS%2FlwX6ojs%3D&reserved=0

De tekst is helder: Vanaf 25 mei tot in ieder geval 1 september hoeft er geen btw op mondkapjes meer te worden betaald. Dit geldt voor alle typen mondkapjes (zowel medisch als niet-medisch) en voor alle verkopen.

Ik merkte dat 123-inkt mondkapjes inclusief BTW verkoopt. Ik heb om opheldering gevraagd en kreeg dit antwoord:

“Wij zijn op de hoogte van de mogelijkheid om tijdelijk een verlaagd btw tarief toe te passen voor mondkapjes. Echter kiest 123inkt.nl ervoor om geen gebruik te maken van deze tijdelijke regeling. De impact op onze bedrijfsprocessen is te groot.

De mondkapjes zijn een voordelige keuze. Daarnaast hebben wij deze voldoende in voorraad.

Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”

Hoe zit dit? Gaat de bedrijfsvoering voor of gaan de mededelingen van de overheid voor? Zoals het er nu naar uitziet int het bedrijf BTW die het niet hoeft af te dragen aan de Belastingdienst.

Is 123-inkt het einge bedrijf die BTW blijft heffen?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan me voorstellen dat het inrichten van de organisatie en de IT systemen voor een paar maanden meer kost dan dat het aan BTW besparing oplevert en dat ze ervoor kiezen om bij de afdracht van BTW geen onderscheid te maken.

Als ze hun organisatie wel aanpassen en de daadwerkelijke kosten in rekening brengen worden de mondkapjes waarschijnlijk nog veel duurder.

Hoe zit dit? Gaat de bedrijfsvoering voor of gaan de mededelingen van de overheid voor? Zoals het er nu naar uitziet int het bedrijf BTW die het niet hoeft af te dragen aan de Belastingdienst.

Dat is niet correct, geheven BTW, al dan niet terecht, moet afgedragen worden aan de belastingdienst. Na aftrek van de btw op de inkoop natuurlijk.

Reputatie 6
Badge +5

Ik kan me voorstellen dat de software van de webshop hier niet mee om kan gaan.
Maar wettelijk kan het niet. De BTW is in die periode 0%

Ons land is weer zuinig.
Duitsland besloot om hoog BTW tarief met 3% te verlagen en laag tarief met 2% tot het einde van het jaar.

Maar wettelijk kan het niet. De BTW is in die periode 0%

Wat is kunnen, denk je dat ze de wet overtreden?

Badge

In de boekhoudprogramma’s waarmee ik heb gewerkt kon je per artikel een btw tarief toekennen. Het lijkt mij niet zo moeilijk om mondkapjes (tijdelijk) onder te brengen onder een nul tarief. Het ruikt meer naar onwil dan onvermogen.

@Nigel je verkoopt niet met je boekhouding, dat doet je webshop en het is best  mogelijk dat je nooit rekening gehouden hebt met nul btw in je webshop en dat de inspanning om dat te implementeren niet opweegt tegen de meerverkoop omdat je geen btw heft. Uiteindelijk kijk je als consument naar de prijs zoals aangeboden en blijkbaar zijn ze n iet bang dat de concurrent goedkoper is.

Reageer