Consumentenbond.nl

CheapTickets, KLM en Corona

• 28 mei 2020
  • 19 reacties
  • 1166 Bekeken

Reputatie 1

Mijn vlucht naar Sint-Petersburg/Moskou van 15 april (geboekt via CheapTickets) is op 31 maart door de KLM gecanceld i.v.m. corona. Op 6 april heb vouchers aangevraagd en de melding van KLM gekregen dat het "multiple weeks” kan duren voor ik de vouchers heb.

Op 2 mei kreeg ik een melding van CheapTickets dat de aanvraag nog in behandeling is, het heeft geen zin om nog contact op te nemen, dat doen zij. Nu zijn we weer 4 weken verder en ik heb nog niets gehoord of gezien. Contact opnemen met CheapTickets en/of KLM is zinloos, als het je al lukt om uit te vogelen waar je iets naar toe moet sturen.

Hoe doorbreken we deze impasse? 

Ik was nog van plan de KLM te steunen door een voucher te accepteren maar die lust is me nu wel vergaan. Geld terug en wel onmiddellijk!

19 reacties

Hoe doorbreken we deze impasse? 

Niet, je zult moeten wachten, er is volgens mij weinig tot niets dat je nu kunt doen om de zaak te versnellen.

Reputatie 7
Badge +7

Veel succes met uw eis. Nooit alle andere topic over “reizen en geld terug” gelezen?? Houd het spreekwoord voor ogen, gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. Succes verder.

Heb hetzelfde met Gate1/Tix.nl. Schrijven in een email dat mijn vlucht met Cathay is gecancelled, maar verder geen uitleg wat er gaat gebeuren: voucher of geld terug. Ik wil wel geld terug, of een langdurig geldend voucher (2 jaar), maar helemaal geen reactie. 

Nog een maand te gaan voor originele vertrekdag. Iemand ervaring met hen?

Reputatie 7
Badge +7

Helpt dit niet: https://help.gate1.nl/nl/support/solutions/75000000255

of dit: https://www.cheaptickets.nl/updates

Succes Leo, het is natuurlijk overal druk, druk, druk.

Badge +8

Is de impasse inmiddels al doorbroken, @F. Visser? Ik ben benieuwd!

Over GATE1: ik heb inmiddels bericht dat de tickets zijn geannuleerd, en er is een voucher beschikbaar (verzilveren uiterlijk juni 2021). 

Volgens mij horen ze het tegoed terug te storten toch??

Reputatie 1

@Imke Imke - Nee, nog geen enkele reactie

Badge +8

@Imke Imke - Nee, nog geen enkele reactie

@F. Visser Vervelend! Als je lid bent van de Consumentenbond kun je ook eens contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Zij denken graag met je mee. Je bereikt hen op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 445 45 45.

Heel herkenbaar. Vlucht geboekt naar Oslo. Omdat Noorwegen nog niemand toelaat, geannuleerd op 23 mei. Nog niets gehoord en vertrek is donderdag a.s. Vriendin die meegaat heeft bericht dat de vlucht geannuleerd is, terwijl klm aangeeft dat ik kan inchecken. De terugticket is wel geannuleerd door klm. Cheaptickets niet te bereiken. Ik begrijp het ondertussen niet meer en vrees dat ik naar het geld kan fluiten.

Reputatie 1

Ruim 5 weken verder, CheapTickets stuur in ieder geval een persoonlijke reactie, maar meldt dat ze niets anders kunnen dan afwachten op de KLM. Contact gezocht met de KLM via een voucher status update op de site (2x), via Whatsapp (2x) en via Twitter. Geen enkele reactie.

Wij hadden tickets geboekt bij KLM en ook die reis is door KLM gecancelled. ik heb de benodigde stappen genomen om mijn geld terug te krijgen maar hoor sinds 29 april helemaal niets vanuit KLM.

Op hun site staat dat het 90 dagen kan duren voor er een besluit is.

is dat wel wettelijk toegestaan dat KLM er zo lang over doet?

is dat wel wettelijk toegestaan dat KLM er zo lang over doet?

Nee, dar is het niet.

Reputatie 7
Badge +7

De door het coronavirus ontstane problematiek bij het reizen, de annuleringen, de vouchers, de terugbetalingen enz. is hier uitgebreid aan de orde geweest en ook hoe het zou verlopen is door diverse leden voorspeld. Dit omdat het te lezen was uit alle opmerkingen en commentaren van de bewuste organisaties.  Ze staan niet te trappelen om het geld terug te betalen, ze houden vooral vast aan het voucher. En ondanks dat de Europese commissie uitspraak heeft gedaan en dit (verplicht) door andere landen is overgenomen, zullen de organisaties alles gebruiken (ook onwettig) om te traineren. het geld zal uiteindelijk wel terugkomen (als ze niet failliet gaan), maar u allen zult een lange adem moeten hebben.. En uiteraard is dit niet toegestaan en zeker niet netjes……. maar sommige mensen staan nu eenmaal boven de wet,

Wij hebben ook deze ervaring: in januari (via Cheap Tickets) een vlucht geboekt naar Portugal met KLM, voor eind April. Deze vlucht werd uiteraard door KLM gecanceld. Op verzoek zei KLM ons vouchers toe, maar deze hebben we nooit ontvangen. Nu willen we ons geld terug. We hebben vele mails gestuurd naar KLM, waar het antwoord op kwam dat we bij Cheap Tickets moesten zijn. Maar Cheap Tickets mailt dat ze het geld direct naar KLM hebben overgemaakt en dat we dus bij KLM moeten zijn. Na heel veel pogingen en lang aan de telefoon wachten hebben we onlangs contact gehad met KLM: hun verhaal is dat Cheap Tickets bij KLM het verzoek moet doen om aan ons het geld terug te betalen. Maar Cheap Tickets is telefonisch onbereikbaar en als je mailt krijg je steeds hetzelfde standaard mailtje, alsof het gaat om een vlucht die nog plaats moet vinden. Beide organisaties claimen dat het extreem druk is, maar wij vragen ons af waarmee, als er zo weinig gevlogen wordt en niets wordt gedaan met financiële claims. Ik weet niet wat we verder moeten doen. Kan Consumentenbond helpen met een gezamenlijke claim/zaak namens alle gedupeerden?

In januari via Cheap Tickets een vlucht geboekt van Caracas naar Amsterdam met Air Europa.

Vlucht zou op 11 april gaan maar door corona geannuleerd.

Cheaptickets stuurde een mail dat er restitutie wordt aangevraagd maar dat men afhankelijk is van de vliegmaatschappij en dat het maanden kan duren.

Tussendoor nog 2x een update mail gehad, niks persoonlijks, alleen wat algemen mededelingen die op hetzelfde neerkomen als 1e mailtje: het kan maanden duren en men doet wat men kan.

Inmiddels is het augustus, ik weet niet eens of refund wel is aangevraagd bij Air Europa (die zijn ook onbereikbaar)

Ik vrees dat het erg lang gaat duren als er al iets wordt terug betaald.

Communicatie is belabberd, je maakt mij niet wijs dat men inmiddels de zaakjes niet beter op orde heeft kunnen krijgen.

Voorlopig geen reis meer en zeker niet via Cheap Tickets.

Reputatie 7
Badge +7

De problematiek met reizen, pakketreizen, vliegtickets, parkplaatsen, campings enz. loopt nu al heel lang. Het is bekend  wat deze organisaties hebben afgesproken,,het bekende voucher. De Europese commissie ging niet akkoord. Geld moest terugbetaald worden. Maar dat gaat over een hoop geld en dat is er grotendeels niet meer. Men tracht het uitbetalen zolang mogelijk uit te stellen, en velen gaan failliet. Het is niet anders. En er zijn positieve en negatieve berichten.

Wij hebben nu, na het sturen van een aangetekende dreigbrief (juridische maatregelen) eindelijk een reactie van Cheap Tickets. Ze zeggen dat onze claim door hen bij KLM is neergelegd en dat het nu aan KLM is om de terugbetaling te doen: eerst aan Cheap Tickets en dan aan ons? We hebben meer dan 6 maanden geleden betaald……….zucht

Reputatie 7
Badge +6

@Tessa K het moet heel vervelend zijn als je na 6 maanden nog niets van het geld terugziet en contact krijgen hopeloos is. Ik las op de site van het Centraal Bureau voor Statistiek dat er in 2016 zo'n 6,8 miljoen vliegvakanties waren vanuit Nederland. Als dat in 2020 ook in die orde van grootte is, ik heb dan geen idee hoeveel vliegreizen niet zijn doorgegaan vanwege Corona. Maar het zou me niet verbazen als er nu zo'n twee miljoen mensen aan het mailen zijn naar hun reisorganisator en vliegmaatschappij om terugbetaling. Cheaptickets zegt op haar website dat ze dagelijks 5000 moeilijk beantwoordbare emails krijgt. 

Als je geboekt hebt bij Cheaptickets moet je met alles bij hun zijn. Mailen naar de KLM heeft geen zin want daar heb je geen deal mee. Je kan de KLM slechts dingen vragen als wanneer vertrekt het vliegtuig en hoeveel handbagage en zo. Cheaptickets is maar de tussenpersoon, het geld dat ze ontvangen gaat door naar de KLM minus hun vergoeding. Ze hebben echt het geld niet om iedereen terug te betalen. Het moet eerst van de KLM komen. Dat schrijven ze ook op de website van Cheaptickets onder het kopje "Corona" en herhalen ze dan in de email naar jou. Dus dreigen met juridisch gaan geeft je niet iets nieuws wat je al niet wist. Het bedrag is dikwijls te klein om te procederen, een rechtsbijstandverzekering betaalt het je dan uit eigen zak, oftewel van alle premiebetalers.

Ik twijfel er niet aan dat de Consumentenbond in gesprek is met partijen over dit probleem van terugbetalen, de EU heeft ook gezegd dat je geld terugmoet ingeval de maatschappij annuleert. Maar zolang er niets bereikt wordt, of ze krijgen zelf ook nog geen antwoord, kan de Consumentenbond ook niets zeggen toch?

Veel mensen zijn nu ook op vakantie, en wie overblijft werkt zich suf. Veel emails zijn herhalingsmails, of naar de verkeerde partij gestuurd. Want niemand kan nog contact krijgen en gaan ze allemaal nog meer boze emails sturen. Om dat allemaal uit te sorteren is een hoop extra werk. Ik zou er niet van opkijken als medewerkers zich ziek gaan melden. Er werken daar nu vast ook wel veel uitzendkrachten die zich nog moeten inwerken.

Ik weet niet wat de oplossing voor nu is, ik verwacht wel dat iedereen een keer zijn geld terugkrijgt, maar dan pas wanneer corona voorbij is. En er zal veel staatssteun bij zitten. Mensen die niet geboekt hebben betalen dan mee. Maar we hebben even een zomer met frisse schone blauwe lucht!

Reputatie 2
Badge +3

De restitutie van de ticketprijs en miles bij geannuleerde Air France KLM   award / reward reizen is 1-2 dagen …
Alle posters hier wens ik sterkte en een goede stressbeheersing.
Laten we er iets positiefs aan overhouden : passeer de volgende keer de tussenpersonen.
Weg met Tix en Gate en hoe ze ook allemaal mogen heten.
Boek direct bij de dienstverlener voor vliegen,autohuur, hotel.
Doe gewoon zaken met degene waar de je de dienst ook van afneemt.

Reageer