Consumentenbond.nl

Corona app

• 18 augustus 2020
  • 18 reacties
  • 677 Bekeken

En heeft iedereen de corona app er al op staan? Het schijnt behoorlijk storm te lopen.

18 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb een iPhone 6 met iOS 12, en hoewel de tekst in de App Store vermeld dat iOS 11 of hoger genoeg is, wilde de app niet starten. Melding dat iOS 13 benodigd is. Verwarrend foutje en jammer dat veel iPhone-gebruikers zo buiten de boot vallen. Word je “gestraft” omdat je lang met je toestel doet. 

De eisen voor Android zijn vreemd genoeg helemaal niet zo zwaar. 

Reputatie 5
Badge +4

Ik zit nog in dubio over wel of niet installeren, @A. Deen, gezien dit artikel   https://www.security.nl/posting/668225/Bits+of+Freedom%3A+stop+landelijke+uitrol+van+CoronaMelder

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel  

Ik zit nog in dubio over wel of niet installeren, @A. Deen, gezien dit artikel   https||www,security,nl/posting/668225/Bits+of+Freedom%3A+stop+landelijke+uitrol+van+CoronaMelder

Dat adviezen niet zijn opgevolgd en beloftes zijn verbroken is voor jou dus voldoende om een schrijfseltje kritiekloos te aanvaarden en de corona app niet te gebruiken tijdens een opleving van een pandemie en dus niet mee te werken om een kans op besmetting in je omgeving te verkleinen?

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb de Corona app al geinstalleerd. Hij werkt via bluetooth. Bevalt nog goed. Ben ik positief dan krijgen andere dichtbijers bericht, is een andere dichtbijer positief dan krijg ik bericht. Nou prima voor mij hoor.

Ik wil vooral laten weten dat privacy mij niet onberoerd laat naar dat er belangrijkere dingen zijn dan dat theoretische geneuzel achter de privacy komma.

Reputatie 3
Badge +2

ik neem hem niet. Ik houd mij aan de corona maatregelen; 1,5 meter afstand, weinig mensen ontmoeten, zelfs familie even nauwelijks (alleen op afstand maar vooral online), in denk tot ver in 2021, want dit gaat nog wel even duren.  ik reis niet meer, (wel fietsen en wandelen met anderen op afstand in de omgeving) ik mijd supermarkten, (moestuin doet het goed) was mijn handen vaker, zit niet aan mijn gezicht. Dat is voldoende.  Het voordeel is; ik doe nu ook veel minder mee aan ‘de economie’. Het betekent dus ook consuminderen. Beter voor milieu!  Ik ben sinds maart toch 1x naar een bioscoop geweest, nou, dat is niet voor herhaling vatbaar. Slechte ventilatie, hoestende mensen die niet in de elleboog hoestten. Niet veilig dus. Het leven is prima zo, meer rust en diepgang, minder consumeren. Van mij mag en binnen 5 jaar wel weer zo'n pandemie komen.  Mocht iedereen gewoon zsm back to normal gaan, is de kans op een nieuwe pandemie gewoon ook groter. Hoeveel lessen hebben we nog nodig om systemen te veranderen?  

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Jij mag het vanzelfsprekend theoretisch geneuzel vinden, ik denk er anders over. Buiten dat, word ik bij gebruik van de app verplicht mijn bluetooth aan te zetten, die staat bij mij standaard altijd uit.

Ik zie op dit moment ook geen enkele noodzaak om die app te installeren, hij werkt nog maar in een enkele regio, waar ik niets te zoeken heb. En de landelijke uitrol per 1 september is ook nog zeer twijfelachtig.

Reputatie 5
Badge +4

@Mazzel  

Ik zit nog in dubio over wel of niet installeren, @A. Deen, gezien dit artikel   https||www,security,nl/posting/668225/Bits+of+Freedom%3A+stop+landelijke+uitrol+van+CoronaMelder

Dat adviezen niet zijn opgevolgd en beloftes zijn verbroken is voor jou dus voldoende om een schrijfseltje kritiekloos te aanvaarden en de corona app niet te gebruiken tijdens een opleving van een pandemie en dus niet mee te werken om een kans op besmetting in je omgeving te verkleinen?

Misschien kun je even in het woordenboek de betekenis op zoeken van ‘in dubio zitten’? De toon van je reactie en je aannames trekken mij in ieder geval niet over de streep. Integendeel!

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel

Misschien moet je opzoeken wat de rijkwijdte is van bluetooth, dan weet je waar je je druk om maakt. Het schrijfseltje komt neer op 1) het niet opvolgen van al hun adviezen en 2) het niet nakomen van gedane beloftes. Hier kloppen twee dingen niet, 3) de overheid bepaalt zelf of ze adviezen opvolgt en 4) de overheid doet geen beloftes vooraf. Daar ga ik niet van in dubio zitten, ik hang dat schrijfseltje aan de wilgen, zoek het zelf uit en volg m'n eigen neus. 

Als je de grens overgaat met je auto kom je op de foto en dat bewaren ze twee jaar. De belastingdienst krijgt een kopie en die bewaart het acht jaar. Wie maakt zich daar druk om? Net zo voor die corona app toch.

Ik wou jou niet over de streep trekken, ik stelde alleen maar een vraag.

Reputatie 5
Badge +4

Misschien moet je opzoeken wat de rijkwijdte is van bluetooth, dan weet je waar je je druk om maakt. 

Ik heb ruim voldoende kennis van zaken. (Overigens is het reikwijdte, niet rijkwijdte.)

Dag, Jan.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Ik zal t.z.t. hier even melden welke beslissing ik heb genomen. Misschien ga ik als het zover is deze app op mijn oude smartphone installeren. 

@A. Deen Ik zal t.z.t. hier even melden welke beslissing ik heb genomen. Misschien ga ik als het zover is deze app op mijn oude smartphone installeren. 

Het heeft toch alleen nut als je hem zet op de telefoon die je ook altijd bij hebt? Het gaat er toch om bij wie je in de buurt geweest bent en vise versa natuurlijk. En als iemand dan corona heeft kunnen relevante mensen een seintje krijgen. 

Afijn, het moet eerst nog maar eens aangezet worden.

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel deze draad is in de Praat Mee rubriek. Ik vat dan niet zo goed dat hij al beantwoord is. Ik wou met je meepraten, ik had slechts een vraag. Het Bits of Freedom.artikel dat je aanhaalt is voor jou de reden om "in dubio te zitten" waarom je wel of niet de corona app installeert. Ik doe zelf niet aan kritiekloze aanvaarding, ook dank je wel dat je de link naar het artikel hier plaatste, ik heb er gebruik van gemaakt en ben het close read gaan lezen. Het hele artikel komt neer op twee dingen, 1) niet al hun adviezen waren opgevolgd en 2) gedane beloftes waren niet nagekomen. Ik denk daar dan kritisch over na en vind 3) de overheid kiest zelf welke adviezen ze opvolgt en 4) de overheid doet nooit beloftes vooraf.

Mijn vraag aan jou is slechts of gegevens 1) en 2) voor jou al voldoende zijn om "in dubio te zitten". Aanvaard je 1) en 2) kritiekloos of heb je daar zelf je eigen gedachten over? En als de reikwijdte (dank je wel voor de spellingcorrectie) van bluetooth maar enkeke meters is, waar ben je dan bang voor?

(Ik weet niet hoe ik muzieksymbolen moet toevoegen aan mijn tekst, dus al mijn tekst is altijd zonder toon). 

Reputatie 5
Badge +4

Het heeft toch alleen nut als je hem zet op de telefoon die je ook altijd bij hebt? Het gaat er toch om bij wie je in de buurt geweest bent en vise versa natuurlijk. En als iemand dan corona heeft kunnen relevante mensen een seintje krijgen. 

Afijn, het moet eerst nog maar eens aangezet worden.

Klopt, ik zal dan op stap gaan met 2 smartphones. Voorlopig inderdaad is het nog niet zover.

@Mazzel 

Ik vat dan niet zo goed dat hij al beantwoord is. 

Dat is mijn schuld, er stond een vinkje onder een bijdrage en ik dacht "hé, waar zou dat voor dienen?" en de rest is historie zullen we maar zeggen 😗

Reputatie 7
Badge +6

Prima, dank je wel @A. Deen dan is het duidelijk. Komt goed!

(Ik weet niet hoe ik muzieksymbolen moet toevoegen aan mijn tekst, dus al mijn tekst is altijd zonder toon). 

Alt+14:  ♫♫♫

Reputatie 7
Badge +7

@Mazzel

Ik vat dan niet zo goed dat hij al beantwoord is. 

Dat is mijn schuld, er stond een vinkje onder een bijdrage en ik dacht "hé, waar zou dat voor dienen?" en de rest is historie zullen we maar zeggen 😗

Ik heb het zojuist ongedaan gemaakt. :wink:

Reageer