Consumentenbond.nl

Corona voucher

• 23 maart 2020
  • 74 reacties
  • 5394 Bekeken

Badge +1

Goedemorgen,

De consumentenbond staat neutraal tegenover de "Corona-voucher", maar staat u ook neutraal tegenover de daaraan gekoppelde voorwaarden ?
De regeling is bedacht om faillissement van de reisorganisatie te voorkomen, maar niemand schijnt te denken en de consumenten die mogelijk duizenden euro's kwijt zijn als het niet zo uitpakt als in eerste instantie voorgespiegeld.

• Is het redelijk dat de reis voucher maar één jaar geldig is ?
- al de tijd dat er nú niet gereisd kan worden gaat al van dit ene jaar af, je krijgt straks een tsunami van reizigers die hun voucher moeten opmaken voor het te laat is.
Wat als het je niet lukt om een reis om te boeken binnen deze termijn vanwege persoonlijke omstandigheden en/of omdat alles al vol zit ?
• Moeten het persé dezelfde personen zijn die omboeken? ... stel het raakt uit met je vriendin.
• mag een reisorganisator in negatieve zin afwijken van de voucher regeling zoals die beschreven is door de SGR ??
( bij de SGR staat dat als je een goedkopere reis boekt, dat je dan het verschil terug betaald krijgt, maar bij de reisorganisatie waar ik zelf heb geboekt staat dat je dan het verschil terug krijgt in de vorm van wederom een voucher! (wat het dus voor mij alleen maar moeilijker maakt, want ik had toevallig 2 nogal prijzige reizen geboekt, ik kan die dus niet opmaken met kortere, goedkopere reizen)

Ik zou het waarderen als de consumentenbond hier een vinger aan de pols houdt: De regeling moet écht beter en vooral klantvriendelijker uitgewerkt worden, in feite zijn het nú de consumenten die de reisorganisatie voor een faillissement behoeden, terwijl als het mij niet lukt om binnen een jaar te 'herboeken', dan sponsor ík dus onvrijwillig de reisorganisatie tot € 3700,- (in mijn geval) terwijl ik wettelijk gezien mijn geld moet terug krijgen als hún de reis annuleren.

Het is eigenlijk ook raar dat het in het belang van de reisorganisatie is als het mij niet lukt om binnen een jaar om te boeken.

Alvast bedankt voor de reactie,

Groetjes Paul

74 reacties

Goedemorgen,

helemaal met dhr Oost eens. Ik vind zeker dat het mogelijk moet zijn om je geld terug te krijgen.Zelfde verhaal.De voucher is een jaar geldig. Ik denk echter dat de volgende winter/ voorjaar dezelfde problematiek weer speelt. Ook de gezinssamenstelling kan veranderen. Kinderen die nu (eind mei) meekunnen omdat ze na de examens vakantie hebben kunnen over een jaar niet mee omdat hun school dat niet toelaat. Het kan ook zijn dat je  familie (in dit geval een zoon) financieel wilt helpen ivm zijn eigen bedrijf. 

Groet Jelle

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind zeker dat een jaar te krap is om redenen zoals @P. Oost duidelijk maakt . Desgewenst geld terug kan niet omdat de meesten dat het liefste zouden willen schat ik in . Dan is de branche meteen failliet denk ik  en krijgen we alsnog weinig of niets terug . Bedenk dat het voor de reisbranche ook overmacht en een enorm gedoe is. Van beide kanten mag wat flexibiliteit verwacht worden. Die voucher vind ik acceptabel op voorwaarde dat deze minimaal het volledige komende jaar geldig blijft . Een nieuwe voucher wegens een goedkopere reis zou ook minimaal het volgende volledige kalenderjaar geldig moeten blijven. Als iedereen in een te krappe tijd gedwongen wordt een nieuwe reis te boeken , ontstaan er voor beide partijen nieuwe problemen.

Reputatie 7
Badge +7

Vanavond is er op TV bij Radar een onderwerp over Corona en reisommen en met name de vouchers.

De consument krijgt in ruil voor een geannuleerde reis een corona-voucher ter hoogte van de betaalde reissom, die een jaar geldig is. Je moet overigens binnen een jaar een nieuwe reis boeken, maar de vertrekdatum mag ook na dat jaar liggen.

De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) zegt dat door het coronavirus de reisbranche geconfronteerd worden met veel annuleringen en reizen die niet door kunnen gaan, bijvoorbeeld omdat landen een in- of uitreisverbod instellen. Het niet kunnen boeken en uitvoeren van reizen zorgt voor financiële problemen bij reisorganisaties. Niemand boekt meer een vakantie en iedereen wil tegelijkertijd zijn geld terug en de kosten lopen gewoon door. Daarom probeert de reisbranche vakanties zoveel mogelijk om te boeken of klanten een corona-voucher te verstrekken om een soortgelijke reis op een later tijdstip alsnog uit te voeren. Let op: er wordt geen corona-voucher verstrekt voor geannuleerde losse vliegtickets.

In het TV programma komen overigens meerdere reisorganisaties aan het woord en wordt er verder over gediscussieer. Voor belanghebbenden wellicht de moeite er naar te kijken.

En wat als ik die corona-voucher niet wil, maar ik wil mijn geld terug?
Wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar omdat dit zo’n uitzonderlijke situatie is, is deze voucher door de reisbranche in het leven geroepen. De woordvoerster van TUI laat weten: 'We geven inderdaad een restitutie in de vorm van een voucher en niet in de vorm van geld. Het zijn zeer uitzonderlijke omstandigheden, zowel voor reizigers als voor reisorganisaties. De voucher is een steeds breder geaccepteerde vorm van restitutie, ook gedragen door de brancheorganisatie ANVR, het voucher is voor pakketreizen ook gegarandeerd door het SGR. Vouchers zijn ook in andere Europese landen al in gebruik. Er wordt nu op Europees niveau gesproken over meer duidelijkheid en duiding over de geldigheidsduur en inwisselbaarheid. Wij wachten die berichtgeving af om eventueel een wijziging in ons beleid hierin door te voeren.'

Dit ter info o.a. van Radar, groet Leo.

Reputatie 1
Badge +3

Graag een antwoord op de volgende vraag. Er is een pakketreis geboekt. Betaling dient plaats te vinden voor 1 juni 2020. Nu besluit de reisorganisatie de reis te annuleren en dat wordt bekend voor 1 juni moet ik dan wel of niet de reis betalen om vervolgens het risico te lopen dat ik een voucher terug krijg? Mijn gevoel zegt niet betalen.

Badge +1

Graag wil ik nog iets verduidelijken en toevoegen aan mijn oorspronkelijk verhaal.
Het was niet bedoeld als pleidooi voor "geld terug".
Ik heb er géén moeite mee dat ik een reis-voucher krijg als mijn reis niet doorgaat.
Ik heb wél moeite met de nogal beperkende voorwaarden.

• De geldigheidsduur van één jaar is te kort;
Waarschijnlijk worden er de komende maanden geen reizen meer uitgevoerd wat dus betekent dat als je in juli een reisvoucher krijgt voor je geannuleerde reis dat er dan al duizenden reizigers vóór jou zijn die al omgeboekt hebben of hun voucher ook binnen een jaar moeten inwisselen anders zijn ze hun geld kwijt.
In de winter zijn er véél minder pakketreizen en de reizen van het komende jaar zijn nog niet bekend dus het zou mij niet eens verbazen dat je straks meer vouchers dan beschikbare reizen hebt.

• De voucher is niet overdraagbaar en waarom eigenlijk niet?
Je zult maar met een groep van bijvoorbeeld 10 personen een busreis geboekt hebben, probeer dan maar eens een nieuwe datum te vinden voor al die mensen en dan moet er dus ook nog plek zijn voor 10 personen ineens.
Het zal maar uitraken met je vriendin.
En niet iedereen krijgt even gemakkelijk vrij van de baas.

• Kan iemand mij vertellen of reisorganisaties nú de geboekte vluchten en hotels voor de komende maanden gewoon volledig moeten betalen ???
Zo ja, fijn voor de luchtvaartmaatschappij en de hotels, die hebben dus geen probleem.
Zo nee, ik moet zometeen wél de volledige reissom voldoen voor een reis begin juni (die straks geannuleerd wordt), is dat dan niet onredelijk ? De aanbetaling is al voldaan.

Er zijn teveel onbeantwoorde vragen en ik weet natuurlijk dat dit niet voor iedereen een oplossing zou zijn (voor mezelf misschien ook niet) maar mijn suggestie zou zijn;
Voor reizen vanaf 1 april moet de voucher niet hoger zijn dan het bedrag van de aanbetaling.
Hoofdboeker krijgt de voucher en mag die gebruiken met dezelfde of andere personen.
De voucher moet 5 jaar geldig zijn.
Indien de voucher na 5 jaar niet ingewisseld is wordt ze uitbetaald.

Ik kan nog veel meer regels bedenken maar ik beperk me even tot wat ik het minimale vind.

Badge +8

Ik zou het waarderen als de consumentenbond hier een vinger aan de pols houdt: De regeling moet écht beter en vooral klantvriendelijker uitgewerkt worden, in feite zijn het nú de consumenten die de reisorganisatie voor een faillissement behoeden, terwijl als het mij niet lukt om binnen een jaar te 'herboeken', dan sponsor ík dus onvrijwillig de reisorganisatie tot € 3700,- (in mijn geval) terwijl ik wettelijk gezien mijn geld moet terug krijgen als hún de reis annuleren.

Hi @P. Oost, ik heb navraag gedaan bij mijn collega's. Ze zijn druk bezig met het verzamelen van informatie over dit soort vouchers en het kijken wat wij hierin kunnen betekenen. Zodra ik meer weet, laat ik het je hier weten!

Ik zou op 11 april van Nice naar Eindhoven vliegen met Transavia. 

Deze vlucht is begrijpelijk geannuleerd. 

Nu heeft Transavia mij laten weten dat ik compensatie krijg in de vorm van een voucher. 

Ik begrijp dat ze liever niet iedereen terug betalen maar het accepteren van een voucher is voor mij hetzelfde als het verliezen van mijn geld. Ik woon niet in Nederland en de kans dat ik binnen de geldigheid van de voucher nog eens met Transavia vlieg zijn klein. 

Weet iemand wat mijn rechten zijn? Volgens Transavia geven ze geen geld terug vanwege een uitzonderlijke situatie maar volgens EU wetgeving kunnen ze dit alleen doen als ik accepteer, toch? 

Badge +8

Hi @Gebruiker1585145273, voor de overzichtelijkheid heb ik je reactie naar dit topic over vouchers verplaatst.

Wij hadden een wintersport geboekt bij Sunweb die dus niet door ging. Daarbij was al toegezegd dat we ons geld terug konden krijgen. Er werd zelfs vermeld dat het iets langer zou duren voordat het geld weer op onze rekening zou staan. Nu komen ze er ineens op terug en bieden de voucher aan. Ze hebben zich bedacht en geld terug is toch ineens niet mogelijk. Ik heb wel de toezegging per email voor terugbetaling. Kan dat zomaar?

Badge +1

Hoi Imke,

Alvast bedankt voor de moeite die je doet.

Ik denk dat de meeste mensen best bereid zijn om een steentje bij te dragen om met z'n allen deze crisis te boven te komen.

Máár: Uitgangspunt voor elke noodmaatregel zou moeten zijn dat geen enkele reiziger zijn geld kwijt is zonder daar iets voor terug te krijgen, maar de constructie die hier bedoeld is om de reisorganisaties overeind te houden lijkt er verdacht veel op dat het bedrijfsrisico wordt afgewend op de reiziger.

Het valt mij ook op dat de SGR inmiddels bepaalde teksten heeft aangepast ... in het nadeel van de consument !

Voorbeeld tekst bij "FAQ" voorheen;
(die had ik al gekopieerd)
• Wat gebeurt er als ik in de toekomst een reis ga boeken die goedkoper is dan de waarde van mijn Corona-voucher?
A; De waarde van je voucher wordt verrekend met de nieuwe reis. Als er dan een bedrag overblijft zal de reisorganisator dat bedrag aan je terugbetalen.

Nú staat er als antwoord op dezelfde vraag;

A; De waarde van je voucher wordt verrekend met de nieuwe reis. Als er dan een bedrag overblijft,  behoud je als klant een restant van de voucher om te besteden. (!!!)

Er is ook verschil tussen de informatie van de SGR en de ANVR.
De SGR spreekt van "maximaal één jaar" en de ANVR zegt bij veelgestelde vragen; "Waarom is de Corona-voucher één jaar geldig?
A; De reisorganisatie die de voucher uitgeeft kan zelf bepalen hoelang zijn voucher geldig is, alleen niet korter dan een jaar."

Voor iedereen die denkt dat er voldoende mogelijkheden zijn voor elke reiziger om de voucher te gebruiken wil ik tóch even mijn eigen situatie schetsen, als voorbeeld dat het misschien niet zo simpel is als je zou denken;

Voor mij en mijn partner heb ik bij dezelfde touroperator 2 reizen geboekt voor een totaalbedrag van € 3700,- (óók voor mij best veel geld).
Mijn partner heeft niet de Nederlandse nationaliteit en woont in het buitenland (buiten de EU).
Om samen met haar te kunnen reizen hebben we nodig: een 'multiple entry' visum (aan te vragen bij de plaatselijke Nederlandse ambassade) voor Nederland, een vliegticket van daar naar Schiphol, een smak spaargeld, vrij van de baas. Ik kan met haar door half Europa reizen dankzij het Schengen-verdrag.

Situatie nú; Mijn vriendin kan voorlopig haar land niet uit en bovendien heeft de EU de grenzen gesloten voor niet-EU burgers.

Wie kan mij vertellen wanneer zij haar land weer uit kan ? En wie kan mij vertellen wanneer de Schengen-landen hun grenzen weer open gaan zetten ook voor niet-EU burgers?
Een visum mag niet eerder dan 90 dagen vóór vertrek aangevraagd worden en haar maximale verblijfsduur is 90 dagen.

Dus zélfs als dit alles weer in orde is, en zij opnieuw een visum heeft en een vliegticket, dan is het nog maar de vraag of er nog leuke reisjes over zijn binnen die 90 dagen en binnen de Schengen-landen want massa's mensen met een voucher zijn mij ongetwijfeld al vóór geweest.

Ik kan dus niet kiezen voor een leuk reisje naar Schotland of Kroatië want dat zijn geen Schengen-landen.
Ik kan óók niet kiezen om met mijn zus op vakantie te gaan want daar voorziet de voucher regeling niet in. (Waarom eigenlijk niet ?? Hoezo maakt dat wat uit ??)

Het geld voor dat losse vliegticket heb ik in mijn gedachten al afgeschreven, maar € 3700,-- voor 2 geboekte pakketreizen vind ik wel de moeite waard om voor te knokken, maar ik hoop wel dat er meer reizigers zijn die protesteren anders staan we niet zo sterk.
Wat mij betreft is het héle probleem opgelost als die voucher een aantal jaren geldig blijft ipv één jaar én op het einde van die termijn moeten niet gebruikte vouchers uitbetaald worden, dat is voor beide partijen een stimulans om van die vouchers af te komen.

Groetjes Paul (en Angel)

Reputatie 7
Badge +6

Wederom een reactie waaruit blijkt dat een jaar veel te krap is . Totaal onnodig en star . Ook totaal onnodig om te verbieden dat we iemand anders er ( mede  ) gebruik van laten maken als dat beter uitkomt . Snel de regeltjes veranderen van een reis die al geboekt is zoals hierboven blijkt , deugt ook van geen kant . Voer voor de juristen van de Consumentenbond …..

Ik denk dat niemand echt blij wordt van die vouchers maar zodra de eerste met succes zijn geld terug weet te eisen kunnen ze maar beter gelijk faillissement aanvragen. Dan komen ze allemaal en dat geld hebben ze gewoon niet.

Badge +1

Ik denk dat niemand echt blij wordt van die vouchers maar zodra de eerste met succes zijn geld terug weet te eisen kunnen ze maar beter gelijk faillissement aanvragen. Dan komen ze allemaal en dat geld hebben ze gewoon niet. 

Anderzijds vind u het wél redelijk dat ik €3700,-- aan een reisorganisatie kado geef en daar niets voor terug krijg ?

Ik kan me niet voorstellen dat je bovenstaande berichten gelezen hebt alvorens deze reactie te plaatsen.

Het gaat helemaal niet om "ik wil nu mijn geld terug". Lees eerst eens de inhoud van de berichten hier.

Anderzijds vind u het wél redelijk dat ik €3700,-- aan een reisorganisatie kado geef en daar niets voor terug krijg ?

Ik kan me niet voorstellen dat je bovenstaande berichten gelezen hebt alvorens deze reactie te plaatsen.

Het gaat helemaal niet om "ik wil nu mijn geld terug". Lees eerst eens de inhoud van de berichten hier.

Ik heb niets gezegd over “wat u wil”, ik heb gezegd dat áls het sommige mensen lukt om hun geld er wél uit te trekken er een run zal ontstaan omdat niemand zin heeft om achter het net te vissen. 

Badge +1

Ik heb niets gezegd over “wat u wil”, ik heb gezegd dat áls het sommige mensen lukt om hun geld er wél uit te trekken er een run zal ontstaan omdat niemand zin heeft om achter het net te vissen. 

Dan lijkt het me verstandig dat de voorwaarden van de voucher versoepeld worden zodat mensen zoals ik niet via de rechter hun gelijk gaan halen.

Dan lijkt het me verstandig dat de voorwaarden van de voucher versoepeld worden zodat mensen zoals ik niet via de rechter hun gelijk gaan halen.

Ik help het u hopen maar ik zie nog niet hoe ze de mensen die hun geld willen dan tegen gaan houden als de weg naar de rechter gewoon open ligt.

Eigenlijk wel vreemd wat hier gebeurd; in mijn geval heeft Sunweb geen geld betaald aan onze accomodatie en ook de skipas krijgen ze terug. Ik begrijp dat ze normaal van de marge moeten leven, zeg dat dat 20% is. Maar nu houden ze dus 100% vast en dat is mijn geld. Dat misbruiken ze om het gemis in marges de komende weken te kunnen dekken. Dat lijkt mij niet juist. Ze misbruiken even die Corona situatie om mijn geld te misbruiken. Geef dan 80% terug en 20% in voucher. Raar dat de overheid niets aan dit misbruik doet..

Badge

Hier ook veel onduidelijkheid. Mijn dochter zou in juli naar Tanzania gaan voor een vrijwilligersproject. De waarde van het ticket (KLM) is ongeveer Eur 1.200,- We moeten nu de reis annuleren om te voorkomen dat we straks veel geld kwijt zijn want nu kunnen we nog annuleren (3 maanden vooraf, kosten Eur 95,-).

Het ticket is echter niet te annuleren, alleen om te zetten in het bekende Coronavoucher.

Behalve dat ik overal lees dat het tot 1 jaar na uitgifte geldig is vind ik nergens informatie over een belangrijke aanvullende voorwaarde. Wie heeft dat wel kunnen vinden?

• moet het nieuwe ticket dat ik kan boeken met de voucher ook weer perse op naam van mijn dochter staan of kan ik het ticket ook inzetten voor 1 of meerdere (!) andere personen.

In algemene zin steun ik het idee achter de voucher maar ook dat 1 jaar veel tekort is en dat ze nu massaal het risico van de luchtvaartmaatschappij kortzichtig afschuiven op de consument. Een geldigheidsduur van 3 tot 5 jaar vind ik minimaal anders lijkt het verdacht veel op diefstal. Bovendien zal er een enorme run op vluchten komen omdat iedereen binnen jaar zijn ticket moet inruilen wat de marktprijzen enorm zal opdrijven (vraag & aanbod).
Tevens zou het ook een “open tegoed” moeten zijn dat niet persoonsgebonden is.

Badge +1

In algemene zin steun ik het idee achter de voucher maar ook dat 1 jaar veel tekort is en dat ze nu massaal het risico van de luchtvaartmaatschappij kortzichtig afschuiven op de consument. Een geldigheidsduur van 3 tot 5 jaar vind ik minimaal anders lijkt het verdacht veel op diefstal. Bovendien zal er een enorme run op vluchten komen omdat iedereen binnen jaar zijn ticket moet inruilen wat de marktprijzen enorm zal opdrijven (vraag & aanbod).

De voorwaarden zijn vaag en onduidelijk.

Het lijkt er verdacht veel op dat de voucher wordt gebruikt als verdienmodel voor de reisbranche. Als je niet kunt omboeken mogen hun het geld houden.

Vwb uw vraag: er staat een faq op de website van de sgr, maar daar wordt je ook niet echt wijzer van.

Deze komt nog het dichtst in de buurt van uw vraag;

Wat gebeurt er als de hoofdboeker door ziekte of overlijden geen gebruik kan maken van de voucher?

In principe is de Corona-voucher niet overdraagbaar. In situaties van ziekte of overlijden van de hoofdboeker kan er in overleg met de reisorganisatie gekeken worden of de voucher gebruikt kan worden door een medeboeker. Deze persoon moet dan wel op de originele boeking staan.

Het ticket is echter niet te annuleren, alleen om te zetten in het bekende Coronavoucher.

Dat is raar, op de site van de bond staat uitdrukkelijk dat die Corona-vouchers alleen gelden voor reizen en expliciet niet bedoeld zijn voor losse vliegtickets. Hebben we het over de ANVR /SGR gegarandeerde Corona-voucher of is dit iets anders?

Dank @P. Oost , via uw link vond ik:

Ik heb alleen een vliegticket geboekt en mijn vlucht is geannuleerd. Ontvang ik een Corona-voucher?

Nee, in dit geval ontvang je geen Corona-voucher. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR. SGR kan dus nooit uitkeringen doen aan klanten die alleen een vliegticket hebben geboekt.

Badge

De voorwaarden zijn vaag en onduidelijk.

Het lijkt er verdacht veel op dat de voucher wordt gebruikt als verdienmodel voor de reisbranche. Als je niet kunt omboeken mogen hun het geld houden.

Vwb uw vraag: er staat een faq op de website van de sgr, maar daar wordt je ook niet echt wijzer van.

Deze komt nog het dichtst in de buurt van uw vraag;

Wat gebeurt er als de hoofdboeker door ziekte of overlijden geen gebruik kan maken van de voucher?

In principe is de Corona-voucher niet overdraagbaar. In situaties van ziekte of overlijden van de hoofdboeker kan er in overleg met de reisorganisatie gekeken worden of de voucher gebruikt kan worden door een medeboeker. Deze persoon moet dan wel op de originele boeking staan.

Niet overdraagbaar dus, maar eventueel “in overleg te gebruiken voor een medeboeker”. In mijn geval is dat niet relevant want ze zou alleen gaan; er is geen medeboeker. Een zeer nadelige regeling die wat mij betreft onacceptabel is.

Badge

Dat is raar, op de site van de bond staat uitdrukkelijk dat die Corona-vouchers alleen gelden voor reizen en expliciet niet bedoeld zijn voor losse vliegtickets. Hebben we het over de ANVR /SGR gegarandeerde Corona-voucher of is dit iets anders?

Dank @P. Oost , via uw link vond ik:

Ik heb alleen een vliegticket geboekt en mijn vlucht is geannuleerd. Ontvang ik een Corona-voucher?

Nee, in dit geval ontvang je geen Corona-voucher. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR. SGR kan dus nooit uitkeringen doen aan klanten die alleen een vliegticket hebben geboekt.

Ik ga uit van de site van KLM en hoe ze omgaan met soortgelijke tickets van vluchten op kortere termijn dan juli. Er is voor zover ik kan zien nergens sprake van teruggave van geld. Overal zijn de opties; of omboeken of een voucher.

Ik ga uit van de site van KLM en hoe ze omgaan met soortgelijke tickets van vluchten op kortere termijn dan juli. Er is voor zover ik kan zien nergens sprake van teruggave van geld. Overal zijn de opties; of omboeken of een voucher.

Oh, ze zijn zeker van plan u een voucher te geven maar dat zal niet het gekende Corona voucher zijn van de SGR.

Reputatie 1
Badge +2

@Gebruiker1585145273 en anderen die alleen een ticket hebben. Jullie zijn hier verdwaald in een item wat niets met jullie vraag van doen heeft  Hier gaat het over vouchers voor pakketreizen en dergelijke  .
De luchtvaartmij biedt een voucher aan wat ruim een jaar geldig is.
@Gebruiker1585145273, geeft aan dat een voucher bij hem verlies van de ticketprijs betekent.
Die voucher krijg je een dezer dagen van Transavia.
Dat is het moment om bij Transavia aan te ( laten) kloppen voor een compensatie conform Europeese regelgeving.
Rechtsbijstands verzekeing is daarin een prima ondersteuning

Reputatie 1
Badge +2

We moeten nu de reis annuleren om te voorkomen dat we straks veel geld kwijt zijn want nu kunnen we nog annuleren (3 maanden vooraf, kosten Eur 95,-).

@Jansen71 ; u bent  op de verkeerde plek en daardoor haalt u zaken door elkaar.
Uw compensatierechten hebben niets van doen met dit onderwerp.
Op de website van de KLM ziet u wat standaard wordt aangeboden.

U meldt iets over annuleringsrechten van 95 Eur.
Hebt u een open ticket ?
Als dat zo is wordt het compensatie verhaal anders .
Net zosls bij mensen die een awardticket geboekt hebben.
Dan is er geen sprake van voucher maar van terugbetaling.
 die situatie kun u alleen telefonisch oplossen ; 020-4747747

Reageer