Consumentenbond.nl

Corona voucher

• 23 maart 2020
  • 72 reacties
  • 4712 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Badge +1

Het lijkt goed te komen, ik ben enigszins gerustgesteld na het lezen van wat informatie van de consumentenbond;

Algemene informatie over reizen:
https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/annulering-of-omboeken-reis-bij-onrust#no4

En daar staat oa dit;
"Corona-voucher
In plaats van de reissom te vergoeden bij een geannuleerde pakketreis, vragen ANVR-reisorganisaties reizigers de reis om te boeken of een 'corona-voucher' te accepteren. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. Als reiziger behoud je altijd het recht op geld terug.
Lees meer over reisvouchers en het coronavirus"

Van de SGR moet je het niet hebben voor concrete informatie maar op de site van de ANVR staat bijvoorbeeld;
"Moet de reiziger de voucher accepteren?

Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.
Als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de Corona-voucher, die een SGR-geldigheid heeft van 1 jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na 6 maanden van uitgifte.
Zie voor uitgebreide informatie het bericht van 26-3-2020."

Dus als ik het goed begrijp krijg je na 6 maanden je geld terug als je de voucher nog niet gebruikt hebt.

Persoonlijke noot:
Ik ben hier heel tevreden mee maar het gekke is dat ik 6 maanden wel héél erg kort vind.
Die reisbranche is over een half jaar écht nog niet uit de problemen, ik wil best een paar jaar proberen de voucher te gebruiken zolang het er maar niet op uitdraait dat ik het geld kwijt ben.

Paul Oost

Reputatie 7
Badge +6

Dat klinkt inderdaad al beter . De algemene mening is  wel dat die geldigheidstermijn veel te kort is . Temeer omdat we niet weten wanneer alles weer normaal is .

Badge

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom dat calamiteitenfonds nergens in dit verhaal terug komt? We storten met z’n allen al tijden, gedwongen, in dit fonds en de eerste beste calamiteit doet zich voor en het bestaat virtueel niet meer. Dan zijn kennelijk uitzonderlijke situaties niet voldoende om bepaalde reglementen op te rekken om dit fonds actief te maken terwijl alle wettelijk gedupeerden wel geacht worden om dit te doen.

Hoeveel geld zit in dat fonds en waarom gebruikt de branche dat niet?

Badge +1

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom dat calamiteitenfonds nergens in dit verhaal terug komt? We storten met z’n allen al tijden, gedwongen, in dit fonds en de eerste beste calamiteit doet zich voor en het bestaat virtueel niet meer. Dan zijn kennelijk uitzonderlijke situaties niet voldoende om bepaalde reglementen op te rekken om dit fonds actief te maken terwijl alle wettelijk gedupeerden wel geacht worden om dit te doen.

Hoeveel geld zit in dat fonds en waarom gebruikt de branche dat niet?

Ja, het verbaasde mij ook hóe makkelijk er over de bestaande regeling wordt heen gestapt.

Ik lees vaak als commentaar; "als we dit niet doen gaan die reisorganisaties failliet en heeft niemand iets"

Maar dat klopt feitelijk toch niet?

De reisorganisatie zal best failliet gaan, maar de regeling is juist dat de reiziger in dát geval zijn geld terug krijgt. Daar betalen we steeds die premie voor.

Je laat ze failliet gaan, reizigers krijgen hun geld terug en vervolgens bedenkt de overheid iets moois om ze een doorstart te laten maken ...

Wij hebben een voucher gekregen van Sunweb vanwege annulering van onze reis door de Corona crisis. In de algemene woorden en op de site van de Consumentenbond staat dat je deze niet hoeft te accepteren en kan vragen om het geld terug te krijgen. Helaas blijven ze aangeven dat deze optie niet mogelijk is. 
Wat kunnen we nog doen? We hebben ook een annuleringsverzekering. En in hoeverre kan Sunweb ons verplichten akkoord te gaan met de voucher?

Wat kunnen we nog doen? We hebben ook een annuleringsverzekering. En in hoeverre kan Sunweb ons verplichten akkoord te gaan met de voucher?

Dat zullen we denk ik snel genoeg weten, persoonlijk denk ik dat ze dat of kunnen verplichten, of dat iedereen z'n geld wil en de touroperators snel om zullen vallen. Maar wie weet wat er allemaal nog gaat gebeuren in deze hectische tijden.

Voor wat betreft uw annuleringsverzekering is het zaak te kijken in hoeverre die dekking biedt voor deze calamiteit, dat kunt u ze gewoon vragen.

Badge +8

:arrow_right: Consumenten die een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat  de overheid garant staat. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Het blijft natuurlijk vreemd dat de consument nu moet opdraaien voor een bedrijfsrisico dat bewust genomen is door de reisorganisaties. Dit is eenvoudig af te dekken via een goedkope verzekering zoals de reisbureaus in Duitsland doen. Die geven gewoon geld terug. Dit is oneerlijke concurrentie ten opzichte van bedrijven die het wel goed geregeld hebben.

Ik kan met goed voorstellen dat ze hierdoor niet genoeg geld hebben om alles meteen terug te betalen, maar waarom pakken ze het hele bedrag, inclusief de winst en de kosten die ze niet maken?

Er wordt nu ineens gezegd dat de reisorganisaties de hotels vooraf betalen, terwijl vorig jaar bij het faillissement van Thomas Cook/Neckermann, de mensen uit hun hotel gezet werden omdat er achteraf niet betaald zou worden.

Corona voucher bij losse vliegtickets Transavia - nadelig voor consumenten

Ook onze vlucht naar Malaga voor 4 personen (gezin met 2 studerende kinderen) werd geannuleerd en ons  werd een voucher toegezegd.

Begrijpelijk voor Transavia om een faillissement te proberen te voorkomen maar enorm nadelig voor ons als consument. Wij zijn ons geld vooreerst kwijt. Wie zegt dat wij in deze gezinsconstellatie binnen een jaar nog een keer kunnen reizen? Is de tijd van 1 jaar niet onredelijk? Wat als de crisis nog maanden duurt? Dan gaat die tijd waar niet gereist kan worden van dat ene jaar af! Ik zou het zeer waarderen als we ons geïnvesteerde geld, staat al sinds november 2019 op de rekening van transavia, terug krijgen. Niet in vorm van een voucher maar heel graag in vorm van geld. Met dat geld kunnen we dan zelf beslissen wanneer en bij wie wij weer een vliegticket boeken, mocht de reissituatie het ooit weer toestaan. 

Ik zou het zeer waarderen als we ons geïnvesteerde geld, staat al sinds november 2019 op de rekening van transavia, terug krijgen. Niet in vorm van een voucher maar heel graag in vorm van geld. 

Ik hoop niet dat het u verbaasd maar dat wil feitelijk bijna iedereen, de grote vraag is wat er gaat gebeuren, wie dat gaat beslissen en wie kunnen daar nog invloed op uitoefenen?

Badge +1

Zaterdag 4 april 19:05 NPO1 Kassa over dit onderwerp:

https://www.facebook.com/337736504314/posts/10157348850969315/

Mijn vlucht naar Tokyo met Iberia (geboekt bij Gate1) gaat uiteraard ook niet door. Met gate1 kunje telefonisch geen contact krijgen en op vragen ingevuld via de website krijg je automatisch gegenereerde emails retour. Nu ontving ik gisteren de email dat de vlucht geannuleerd is en dat zij nu gaan kijken naar restitutie (voucher uiteraard). Echter, schrijven ze erbij dat de extra's die erbij geboekt zijn zoals de reis- en annuleringsverzekering en de stoelreservering niet in de vergoeding zullen vallen. 

Nu is mijn vraag: hoe kan het zijn dat een reisverzekering en een stoelreservering - een dienst gekocht die niet geleverd kan worden niet in die vergoeding valt? dit is in mijn geval ruim €300 naast de kosten van de tickets.

En hoe zit het met de betaalde taxes en toeslagen?

Badge

Ook mijn partner en ik zitten in een soortelijk schuitje. Ter ere van een speciale verjaardag gekozen en gespaard voor een mooie rondreis (pakketreis) in plaats van een feest. Vertrek is eind juni. Er is een aanbetaling gedaan. Het restantbedrag moet 11 mei 2020 bij de reisorganisatie binnen zijn. Ik heb al met de reisorganisatie contact opgenomen met de vraag of het mogelijk is het restantbedrag te betalen op het moment dat er meer duidelijkheid is of er in juni gereisd mag worden. Daarbij vind ik juni veel te kort om opeen gepakt in een vliegtuig te zitten. Ik draag de reisbranche een warm hart toe en vind het niet meer dan billijk dat ze een voucher uitreiken voor het aanbetaalde bedrag. Ik heb er wel moeite mee dat ik waarschijnlijk het restantbedrag moet betalen, terwijl hoogstwaarschijnlijk de reis wordt geannuleerd en ik met een voucher zit van duizenden euro's die ik heel goed zelf kan gebruiken op het moment we uit deze crisis komen en we de financiële klappen krijgen.  Steeds meer groepen in onze samenleving worden door de overheid financieel gesteund om ze uit de financiële moeilijkheden te houden. bijv. zzp-ers, ondernemers etc. Daarom vind ik het raar dat ik duizenden euro's moet parkeren bij een reisorganisator. Het is nog maar de vraag of ik en vele met mij de komende tijd/jaren in de mogelijkheid zijn op vakantie te gaan c.q. te reizen. Ook dat het voucher niet overdraagbaar is vind ik erg kort door de bocht en erg arrogant, het is voor iedereen een bijzondere tijd en de nasleep zal ook niet makkelijk zijn. Gisterenavond bij Radar tv zat dhr. Oostdam van ANVR met (alweer)  een grijns op zijn gezicht te verkondigen dat de voucher aan iemand anders overdragen absoluut niet kon, dat zou teveel administratieve rompslomp geven. Ook wilde hij de termijn dat iemand zijn geld terug kan vragen van een pakketreis, zoals de luchtvaartmaatschappijen, verlengen van 6 maanden naar een jaar. Mw. Donat van de consumentenbond had hier bezwaar tegen, maar helaas werd hier niet verder over gediscussieerd, ook de zgn. kritische Antoinette Herzenberg liet in deze niet van zich horen. Ik hoop dat er iemand voor onze belangen opkomt. Het kan niet zo zijn dat de reiziger in de problemen komt doordat de reisbranche geholpen moet worden.

Gisterenavond bij Radar tv zat dhr. Oostdam van ANVR met (alweer)  een grijns op zijn gezicht te verkondigen dat de voucher aan iemand anders overdragen absoluut niet kon, dat zou teveel administratieve rompslomp geven. Ook wilde hij de termijn dat iemand zijn geld terug kan vragen van een pakketreis, zoals de luchtvaartmaatschappijen, verlengen van 6 maanden naar een jaar. Mw. Donat van de consumentenbond had hier bezwaar tegen, maar helaas werd hier niet verder over gediscussieerd, ook de zgn. kritische Antoinette Herzenberg liet in deze niet van zich horen. Ik hoop dat er iemand voor onze belangen opkomt. Het kan niet zo zijn dat de reiziger in de problemen komt doordat de reisbranche geholpen moet worden.

Het lijkt mij ook vreselijk dat de weliswaar de garantie hebt dat je je geld terug krijgt maar daar wel op moet wachten. Geld dat je gepland al uitgegeven hebt en dus ook niet echt kunt missen in je portemonnee. Veel erger dan al die mensen die gewoon hun geld kwijt zijn of zonder inkomen zitten. En dat ze er dan ook nog bij grijnzen, dat moet echt pijn doen.

Badge

@A. Deen 

Wat een flauwe opmerking, zeker als je  iets op de hoogte bent van onze situatie. Het is zeker erg als iemand zijn geld kwijt is of geen inkomen meer heeft maar hadden wij dit van tevoren geweten hadden we ons wel bedacht om spaargeld in een reis te steken, zeker als je de wetenschap hebt deze reis volgend jaar niet te kunnen maken. Was het niet om gezondheidsredenen dan wel om het financiële plaatje wat deze crisis teweeg brengt. 

@A. Deen

Wat een flauwe opmerking, zeker als je  iets op de hoogte bent van onze situatie. Het is zeker erg als iemand zijn geld kwijt is of geen inkomen meer heeft maar hadden wij dit van tevoren geweten hadden we ons wel bedacht om spaargeld in een reis te steken, zeker als je de wetenschap hebt deze reis volgend jaar niet te kunnen maken. Was het niet om gezondheidsredenen dan wel om het financiële plaatje wat deze crisis teweeg brengt. 

Welkom in het schuitje waar we samen inzitten, wat u overkomt is spijtig maar nogmaals u krijgt gewoon uw geld terug en dan heeft u wat mij betreft letterlijk niets te klagen als je het vergelijkt met anderen.

Badge +8

:arrow_right: Consumenten die een voucher krijgen omdat hun vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis moeten betere voorwaarden krijgen. Dat schrijven de Consumentenbond en de ANWB in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens de organisaties is de huidige regeling funest voor het belang én het vertrouwen van consumenten, en daarmee voor het herstel van de sector. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Beste lezer, (de titel klopt niet, maar kan hem niet veranderen)

Gisteren ontving ik een mail van TUI waarin het volgende beschreven werd:”Welke vakantie kan ik omruilen? Elke vlieg-, autovakantie, citytrip, rondreizen en riviercruises met een vertrekdatum voor 31 oktober 2020. De nieuwe vertrekdatum van de omgeboekte reis dient uiterlijk te zijn gelegen voor 31 maart 2021.

Het probleem zit het hem in de nieuwe vertrekdatum. Als het niet zou lukken om voor die tijd op vakantie te gaan, moet je dan wachten tot TUI mijn reis annuleert zodat ik een voucher krijg die langer geldig is?

groeten,

U moet na annuleren direct een voucher krijgen, niet na zes maanden.

Reputatie 7
Badge +6

Ik hoor van alle kanten dat geld terug mogelijk is , al is dat zeer onwenselijk voor de branche en zullen ze daar vermoedelijk flink moeilijk over doen . Die voucher blijkt voor velen te kort geldig te zijn . Als de branche nu eens wat soepeler daarin werd ?

De geldigheid van de voucher is geen probleem, na afloop van die geldigheid krijg je immers je geld terug. In het voorbeeld van TS is er juist géén voucher uitgereikt en wordt er een limiet gesteld aan omboeken, dat is niet conform de afspraak. TS moet een voucher krijgen en kan dan zelf beslissen wat ze wil doen. Let wel, dat gaat over de ANVR SGR vouchers en dus ook alleen over boekingen die onder de SGR regels vallen, dus bijvoorbeeld géén losse tickets.

Reputatie 7
Badge +6

Allemaal goed en wel @A. Deen . Toch blijf ik dringend pleiten voor vouchers die langer geldig zijn . Velen zullen het dan niet nodig vinden om geld terug te verlangen. Bijkomend voordeel is minder boekingen tegelijk , wat gegarandeerd ook moeilijkheden gaat opleveren als te veel mensen in dezelfde periode dezelfde reis trachten te boeken . Ik neem aan dat TUI gewoon een voucher uitreikt of al uitgereikt heeft . TS wil net als velen een langere geldigheidstermijn om niet in de problemen te komen . Of automatisch geld terug gestort wordt als de voucher verlopen is , waag ik te betwijfelen . 

Of automatisch geld terug gestort wordt als de voucher verlopen is , waag ik te betwijfelen . 

Het woord automatisch weet ik niet maar dat je na verlopen van de voucher je geld terugkrijgt is simpelweg met de minister afgesproken.  Als TUI nu pas over een half jaar die vouchers uit zou reiken, nee TS geeft duidelijk aan nu geen voucher te krijgen, met een geldigheid van een jaar zit je dus anderhalf jaar op je geld te wachten.

Reputatie 7
Badge +7

Dit zal de gemoederen en betrokkenen lang bezig houden, het is ook absoluut niet leuk als je betaald hebt en toch of nog redelijk in het ongewisse blijft wat er mee gebeurt. Overigens hier is toch al zo vaak gemeld over dit probleem, zijn er afspraken gemaakt o.a. het bekende voucher. En verder is de CB bezig met onderhandelen.  Een wat langere geldigheid van een voucher is geopperd. Maar hier is een termijn aangeboden tot 31 oktober 2021. Dat is al anderhalf jaar, het gaat dus kennelijk de goede kant op. Groet Leo.

Badge +1

Wat ik nu weer meemaak:

Ik had voor mijn vriendin een vliegticket geboekt van Manila naar Amsterdam, vertrek 25 april. (terug op 23 juli)
Geboekt via Gate1, vliegmaatschappij is Etihad.

Op de site van Gate1 staat dat ze vanaf 5 dagen vóór vertrek contact met jou opnemen. Ik had me al voorbereid op het ontvangen van een voucher.
Nou ja, "contact"; op 17 april ontving ik een mail van Gate1;

"De vluchttijden van je heenvlucht naar Amsterdam zijn gewijzigd door de luchtvaartmaatschappij. In deze e-mail vind je je nieuwe reisschema.
Alvast een goede reis toegewenst!"

De "gewijzigde vlucht" is nu op 16 mei, dus 21 dagen later, en ook nog eens met een tussenstop van méér dan 10 uren in Abu Dhabi.

Het komt er dus feitelijk op neer dat de heenreis geannuleerd wordt en de terugreis niet. En in plaats van mij een voucher aan te bieden wordt zonder enig overleg de heenvlucht 3 weken verplaatst en de enige optie die mij gegeven wordt is deze nieuwe vlucht bevestigen, er is géén mogelijkheid om niet akkoord te gaan !!

Als ik zeker zou weten dat mijn vriendin die reis kan maken en de EU binnen mag, zou ik hier nog mee kunnen leven, maar daar ziet het helemaal niet naar uit.
Ik heb liever een voucher en dan zien we later wel wanneer er weer mogelijkheden zijn.

Wat zijn mijn rechten nog als ik akkoord ga met de wijziging maar op 16 mei gaat die vlucht wel, maar de grenzen van de EU zijn nog steeds gesloten?
En wat zijn mijn rechten nog als ik niet reageer dus niet akkoord ga ?

Ik moet bevestigen "Uiterlijk vóór 20 april 18:03 uur."
Wat is wijsheid??

Groetjes Paul

Reageer