Consumentenbond.nl

Coronatoeslag kapper


Ik mag binnenkort weer naar mijn kapper! Hoera! Nu kan ik online een afspraak inplannen. Teven wordt mij ook nog even verteld dat men “tijdelijk” een coronatoeslag hanteert van € 2,00! Waarom? Ik betaal al € 27,00 voor een simpele knipbeurt. Mij zijn ze kwijt als klant…...


64 reacties

Reputatie 1
Badge

Groot gelijk!

Jan Jansen

Reputatie 3
Badge +2

@Ton1965 Schoonmaken van de stoel…. Ze mogen ook bv 50 euro extra gevaren toeslag vragen. 

Mij zijn ze kwijt als klant…...

Goed zo!

Reputatie 7
Badge +6

Misschien zou je het ook kunnen zien als een kleine tegemoetkoming voor de tijd dat ze dicht moesten en geen cent verdiend hebben terwijl veel kosten wel doorliepen . Ik ben meer dan bereid om die 2 euro extra te betalen. Bovendien moeten in veel zaken het aantal kappersstoelen verminderd worden , wat hun omzet en winst ook nog eens verslechterd . 

Dus iedereen die “extra geleden heeft” moet maar toeslagen in rekening gaan brengen?

Ook andere mensen die “extra geleden hebben” moeten naar de kapper als ze zelf geen kapper zijn of geen gratis privékapper hebben.

Het uitgangspunt “Ik heb extra geleden” is gewoonweg fout.

Laat iedereen die weer open mag gewoon blij zijn, zonder anderen op extra kosten te jagen.

Dus iedereen die “extra geleden heeft” moet maar toeslagen in rekening gaan brengen?

Ook andere mensen die “extra geleden hebben” moeten naar de kapper als ze zelf geen kapper zijn of geen gratis privékapper hebben.

Het uitgangspunt “Ik heb extra geleden” is gewoonweg fout.

Laat iedereen die weer open mag gewoon blij zijn, zonder anderen op extra kosten te jagen.

Foute redenering, net zo fout als een kapper die een toeslag berekend. Geen enkele leverancier hoeft zich te verantwoorden voor zijn prijs, of redenen te verzinnen waarom hij zijn prijs zou verhogen of verlagen. We leven niet onder het communisme dus iedere kapper moet lekker vragen wat hij denkt dat de markt trekken kan en dan bepaal ik wel waar ik naar de kapper ga. Ik kan/kon mij bij de ene kapper voor €15 laten knippen en bij de ander ben ik €30 kwijt en daar is geen Corona aan te pas gekomen.

Reputatie 7
Badge +7

Geacht forumlid @A. Deen heeft gelijk dat het nu eenmaal zo is dat ieder zijn/haar prijs mag vaststellen. En vind je het te duur dan kan je naar een ander.. dat is toch simpel en duidelijk.  Uitleg geven kan nuttig zijn, maar maakt de discussies los.

Persoonlijk en dat beweer ik al enige tijd vind ik dat met name het coronavirus vaker en vaker te pas en onpas wordt gebruikt. Als er iets anders is dan normaal of dan voorheen is het de schuld van het coronavirus.. Bij iets bestellen en iets leveren staat al bij voorbaat een excuses vanwege het coronavirus.

Wat de laatste tijd gebeurd is, wat het virus heeft aangericht, het is verschrikkelijk. Maar we moeten samen de ellende dragen, samen zijn we sterk.. de actualiteit meldt voor ernstige gevallen tegemoetkoming, hulp van de overheid, voor MKB, horeca, kappers….. en KLM.  Ook al gaat er daarbij veel fout en duurt het lang, uiteindelijk betalen we dat al allemaal, en dat zullen we nog voldoende merken.

Wat ik schreef, heer Deen, was geen redenering, doch een reactie op een redenering.

Een redenering van de kapper.

Of het (wettelijk) is toegestaan wat de kapper doet, daar gaat het niet om.

Of het (wettelijk) is toegestaan wat de kapper doet, daar gaat het niet om.

Moreel is er ook geen bezwaar tegen. Die kappers zijn twee maanden dicht geweest en hebben wat financiële achterstand in te lopen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoe dan ook , deze Corona-ramp gaat de meesten van ons veel geld kosten . Dat kan vrijwillig of onvrijwillig zijn . Mijn kapper rekent niet veel , dus als zij iets meer wil hebben , kan ze dat van me krijgen. Wie dat niet wil zoekt maar lekker een andere kapper. En wat is nou twee euro ? Vergeleken met de vele lastenverhogingen die er gegarandeerd aan zitten te komen , kan ik me daar absoluut niet druk over maken. 

Reputatie 7
Badge +7

Helemaal duidelijk is alles niet, althans mij niet. Er is toch een NOW regeling ??

Enkele tienduizenden ondernemers hebben zich sinds afgelopen vrijdag gemeld bij het noodloket voor bedrijven die direct getroffen zijn door de coronamaatregelen. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Eigenaren van bijvoorbeeld cafés, sportscholen of kledingwinkels kunnen een eenmalige vergoeding krijgen van 4.000 euro om zo de ergste financiële nood te verlichten. Het gaat om bedrijven die vanwege corona de deuren moesten sluiten.

Is er nou iets waar van dit alles,  krijgt ‘de kapper’ een vergoeding ??

Die kappers zijn twee maanden dicht geweest en hebben wat financiële achterstand in te lopen.

Oké, alleen zij.

Reputatie 6
Badge +5

Over die €2 zou ik me op dit moment helemaal geen probleem van maken.
Het waarom is simpel, naar de kapper is duurder met deze maatregelen.

Wel maak ik me zorgen, als de overheid de rekening op gaat maken na de crisis.
Dat word jaren lang Bezuinigen en Bezuinigen en Bezuinigen.

 

Dat word jaren lang Bezuinigen en Bezuinigen en Bezuinigen.

Dat zal de kapper leren! :relaxed:

Over die €2 zou ik me op dit moment helemaal geen probleem van maken.
Het waarom is simpel, naar de kapper is duurder met deze maatregelen.

Wel maak ik me zorgen, als de overheid de rekening op gaat maken na de crisis.
Dat word jaren lang Bezuinigen en Bezuinigen en Bezuinigen.

Ze moeten niet bezuinigen, de belastingdruk voor bedrijven, middeninkomens en rijke ouderen moet omhoog.

Reputatie 7
Badge +7

Als de belastingen omhoog moeten, moet dat voor iedereen in gelijke mate gebeuren. Dus belasting omhoog voor ALLE Rijken, geen leeftijdsverschil.. Bij rijke oudere zit die rijkdom vaak in hun huis. Rijke jongeren in supersnelle BMW laat ik me even niet over uit waar die hun geld vandaan hebben. Ik zie rijke ouderen die er 40 tot 50 jaar over gedaan hebben hun huis afbetaald te hebben, ik zie jongeren die in 2  á 3 jaar schathemeltje rijk zijn, maar daar zou ik het niet over hebben. De ouderen hebben iets flink mis gedaan aan de opvoeding, wel gezorgd voor  welvaart maar heel vaak verguisd.

En hebben jullie er aan gedacht dat de kapper nu extra kosten moet maken? Extra kapmantels, voor de klant zeep of gel om de handen schoon te maken. De extra tijd voor alles schoonmaken als een klant het pand verlaat.  Mondkapjes of gezichtmaskers.  De eventueel geplaatste schermen. 
en dan heb ik het nog niet over het extra risico dat de kappers hiermee krijgen. 
 

Weet je nog hoe de leraren protesteerden toen meegedeeld werd dat ze weer aan het werk mogen? De kappers hoor je hier niet over. Leraren werden gewoon doorbetaald. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb aan heel veel dingen gedacht. En zoals velen al voorspeld dat de economie een behoorlijke knauw zal krijgen. En dat zullen we allemaal voelen.  Behalve wellicht de enkele uitzondering die juist van bepaalde dingen kan profiteren, en geheel rechtmatig. Al degenen die verbouwingen doen omwegen het virus, degenen die mondkapjes, handschoenen, schorten enz. verkopen, enz.

Maar de meesten van ons zullen het ‘gelag’ toch moeten betalen. En al zal niemand graag belasting of nog meer belasting betalen, het lijkt mij toch de meest eerlijke weg. De overheid zal zoals al beloofd moeten nagaan wie het ergst geleden hebben, wie ‘echt’ veel extra kosten hebben gemaakt of moeten gaan maken. Zij moeten gecompenseerd worden door die overheid die hen de regels hebben opgelegd. 

Er is een NOW regeling, Een noodloket, noodfonds (of het moet er komen) en daaruit moeten gedupeerden gecompenseerd worden. Dat wij…. c.q. de belastingbetaler…. dat uiteindelijk toch betalen, is bekend (dus niets nieuws). Maar als ieder zelf gaat uitmaken wat hij/zij de klant/consument gaat berekenen, werkt dat waarschijnlijk oneerlijkheid en onrechtvaardigheid in de hand. Dat heeft niet mijn voorkeur. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, vrije marktwerking hebben we toch al sinds het jaar 0? vind je echt dat de overheid de kappers e.a. moet opleggen dat ze de extra te maken kosten niet mogen doorberekenen? 

of lees ik verkeerd?

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.B.F. Stroeve  en andere forumleden.

Ik ben niet tegen vrije marktwerking. Die hebben we al jaren, zo niet eeuwen of het jaar 0, als ik tegen zou zijn zou ik me een “roepende in de woestijn voelen”.

Maar onder vrije marktwerking verstaan we wellicht allen dat ‘een ieder’ zijn prijs mag bepalen. Dus wat de kapper aangaat (maar daar gaat het me niet alleen om) hij mag voor knippen van mij € 20, of  € 40, of € 60 rekenen.

Ik ben er geen voorstander van dat iedereen maar extra kosten (dus ook apart benoemd) gaat berekenen. In dit geval vanwege het coronavirus, maar straks voor degene die contant willen betalen, extra kosten voor die wel of niet per smartphone willen betalen enz.

Hebben we, op welke manier ook, niet allen geleden c.q. lijden nog, onder dat vreselijke virus. Mensen die reizen hebben gekocht krijgen voorlopig hun geld niet terug, en dat verdedigen we ook nog. Mensen met abonnementen op bepaalde voorzieningen die door corona niet plaatsvonden, moeten doorbetalen. 

Dan mag straks de kapper, de horecaman, iedere MKB eigenaar, iedere paramedici, bioscopen, schouwburgen, theaters, zalen enz. enz. extra kosten in rekening brengen.. Ik vind dat vooralsnog onnodig omdat “beloofd” is dat er gecompenseerd zou worden. Als dat niet gebeurt en vervolgens toch faillissementen dreigen, dan is de tijd daar iets aan te doen…...democratisch de overheid als zodanig verzoeken, en/of andere rechtvaardige oplossingen zoeken.  

Een vraag: hoe lang mogen de extra kosten duren, hoe hoog mogen die extra kosten zijn. Dit lijkt me een oneerlijke zaak worden. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

maar leo, wat verwacht je nu van een ondernemer? dat ie de extra kosten maar slikt? Iedere ondernemer bepaalt zijn/haar eigen tarieven op basis van de kosten, en het mooie van dit alles is dat wij als consument een keus hebben om met die ondernemer in zee te gaan…. of niet. Dat is marktwerking, werkt al miljoenen jaren goed en dan zouden we dat nu ineens moeten afschaffen?  

 

ik zou me niet te veel laten leiden door virus-emoties.

Reputatie 7
Badge +7

Wat ik verwacht is juist, Emiel, waar ik ook voor vrees. Ik verwacht dat waarschijnlijk wel ieder mens, dus zeker een ‘ondernemer’ , als het tegen zit, geld tracht te halen waar dat het ‘gemakkelijkst’ gaat.

Als je goed gaat onderzoeken hebben we of lijden we allemaal onder het coronavirus. ik heb dat al gesteld en  ik kan je diverse dingen noemen die mij getroffen hebben door het coronavirus althans door de crisis die is ontstaan.  Ik ga ze niet concreet noemen, het is privé,  maar heeft met verkeer, met reizen e.d. te maken , andere ver gelegen locaties, afhalen van zaken die niet meer bezorgd worden, wegvallen van gezondheidscontroles, uitstellen van onderzoeken,  regels die voor allen gelden, maar soms erg lastig zijn, en een voorbeeldje waar ik ook nog onder val, alle dividenden worden ingetrokken. Ik wist niet eens dat ik het had, maar al jaren klant van de Rabobank heb ik daar ooit het lidmaatschap genomen en voor 10 mille lid. Krijg je ieder kwartaal ongeveer 150 Euro als tegenprestatie…. dat is dividend, en dat krijg ik nou een heel jaar niet meer. Maar zoals overal gebeurt ik moet wel ieder kwartaal een 150 Euro bewaargeld o.i.d., administratiegeld enz. betalen. Het zijn peanuts, maar zovele mensen, gewoon consumenten…. moeten wel alles slikken. Op het journaal vanavond was hoeveel mensen er armer zijn geworden en nog hoeveel ander trammelant de mensen het virus gebracht hebben. Maar ze slikken het, ze zijn geen groep. Waarom zouden zij geen bord aan de deur mogen hangen met ‘aalmoes’ gevraagd of waar dan ook de deur plat lopen.

Echter het gaat hier over kosten declareren als extra door de coronacrisis. Dat mag dan de kapper, de schoonheidsspecialiste, de café en/of restaurantbeheerder, de taxichauffeur enz. Ik heb het al benoemd, het is niet eerlijk en niet rechtvaardig. Als men gebruik maakt van de beloofde compensatie, NOW regeling,  noodloket of noodfondsen, is er geen willekeur, geen reken maar wat u wilt, maar zullen er regels zijn.

Maar we verschillen weer, dit heeft niets met marktwerking te maken. Marktwerking is dus, ook al gezegd als hij voor knippen 30, 40, 50 of meer Euro rekent. Maar extra kosten als prijsverhoging. Een aantal jaar geleden stond in veel winkels: als u met pin betaalt of bank of creditcard dan is dat 50 cent extra.  Van de ondernemer verwacht ik dus dat soort zaken, laat de klant maar betalen. Via de fondsen die beloofd zijn en er al zijn of komen betaalt de klant het toch al…. zo is het nog dubbel op ook. Wil je …... Marktwerking hang dan een bord op: vanaf 1 mei zijn de tarieven gestegen, de prijs is nu…..  Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +2

@L.J.F. de Ruiter 

Leo, probeer ook te kijken naar nieuwe kansen die ontstaan.. Mee veranderen is overleven. Mondkapjes naaien, crowd control medewerker …. probeer vooruit te kijken en de kansen te ontdekken… 

Reputatie 6
Badge +4

wil je nou zeggen dat ondernemers massaal beter worden door de huidige situatie? misschien moet je je dan toch echt even verdiepen in die situatie. we zitten in een crisis, faillisementen liggen op de loer.

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve Ik denk dat je op mijn posting reageert… Ja de crisis is heel ingrijpend.. en verschrikkelijk voor de mensen die geliefde verliezen. Ondernemers moeten kijken waar behoefte aan is en daar op inspelen.. dat betekend dat bedrijfsmodellen aangepast moeten worden zodat het past op de nieuwe werkelijkheid. Stil zitten en wachten tot de crisis over is lijkt mij niet verstandig. Bedrijven zullen failliet gaan en nieuwe initiatieven zullen opleven.. Het gaat er om dat je je kan aanpassen en vooral vooruit kijkt… Er hebben in de afgelopen jaren al enorme veranderingen plaats gevonden(bv de winkelstraten vs webwinkels)  en dat zal met Corona niet anders zijn.. Je verlies van bedrijf, baan, pensioen of extra kosten bij de kapper nemen, accepter en proberen het beste er van te maken. 

Reageer