Consumentenbond.nl

Coronatoeslag kapper

• 7 mei 2020
  • 64 reacties
  • 2798 Bekeken

Ik mag binnenkort weer naar mijn kapper! Hoera! Nu kan ik online een afspraak inplannen. Teven wordt mij ook nog even verteld dat men “tijdelijk” een coronatoeslag hanteert van € 2,00! Waarom? Ik betaal al € 27,00 voor een simpele knipbeurt. Mij zijn ze kwijt als klant…...

64 reacties

En hebben jullie er aan gedacht dat de kapper nu extra kosten moet maken? Extra kapmantels, voor de klant zeep of gel om de handen schoon te maken. De extra tijd voor alles schoonmaken als een klant het pand verlaat.  Mondkapjes of gezichtmaskers.  De eventueel geplaatste schermen. 
en dan heb ik het nog niet over het extra risico dat de kappers hiermee krijgen. 

Weet je nog hoe de leraren protesteerden toen meegedeeld werd dat ze weer aan het werk mogen? De kappers hoor je hier niet over. Leraren werden gewoon doorbetaald. 

Reputatie 7
Badge +6

Misschien zou je het ook kunnen zien als een kleine tegemoetkoming voor de tijd dat ze dicht moesten en geen cent verdiend hebben terwijl veel kosten wel doorliepen . Ik ben meer dan bereid om die 2 euro extra te betalen. Bovendien moeten in veel zaken het aantal kappersstoelen verminderd worden , wat hun omzet en winst ook nog eens verslechterd . 

Of het (wettelijk) is toegestaan wat de kapper doet, daar gaat het niet om.

Moreel is er ook geen bezwaar tegen. Die kappers zijn twee maanden dicht geweest en hebben wat financiële achterstand in te lopen.

Over die €2 zou ik me op dit moment helemaal geen probleem van maken.
Het waarom is simpel, naar de kapper is duurder met deze maatregelen.

Wel maak ik me zorgen, als de overheid de rekening op gaat maken na de crisis.
Dat word jaren lang Bezuinigen en Bezuinigen en Bezuinigen.

Wat ik niet begrijp dat we straks in de trein een ‘niet medisch mondkapje’(placebo) moeten dragen.
We komen straks nog zo ver, dat je een bekeuring krijgt als je een mondkapje draagt dat werkt.

Reputatie 7
Badge +7

Geweldig geachte @E.B.F. Stroeve , dat lijst ik in. Niet alles ter discussie willen stellen, hoewel ik er niets tegen heb, vind ik toch mooi. Maar geleerden, die er voor geleerd hebben, slaat alles. Zo moet het zijn, ik zou het haast ter discussie stellen,  maar laten we maar aannemen dat ‘deskundige geleerden’ het wel weten. Groet Leo.

misschien moeten we niet alles in dit land ter discussie willen stellen en gewoon aannemen wat de geleerden, die het ervoor geleerd hebben, bedenken?!

In dit geval zijn het geleerden die het niet met elkaar eens zijn.
Als er over een tijdje er een overproductie is van medische mondkapjes moeten we ineens die gaan dragen in het OV.
En luister eens naar de wijsheid van Hendrik.

Begrijp dat de corona tijd zwaar is maar prijzen verhogen kost ze waarschijnlijk klanten .

Beter gelijk blijven of blij zijn met de klanten die je niet vergeten zijn .

Of zet een fooienpot neer voor corona kosten 

Kunnen ze vrijwillig extra bijdragen .

Reputatie 7
Badge +6

@Janvanmiddelkoop1 . Best wel een goed idee vind ik , die fooienpot . Als we weten of denken dat de kapper het moeilijk heeft of als we zeer tevreden zijn , kunnen we daar naar eigen inzicht wat in doen . Dat zou ook ingevoerd kunnen worden bij alle andere bedrijven waar we komen . Raar dat die fooienpot in de Horeca gebruikelijk is en in de meeste andere branches niet. 

Reputatie 7
Badge +7

Geacht forumlid @A. Deen heeft gelijk dat het nu eenmaal zo is dat ieder zijn/haar prijs mag vaststellen. En vind je het te duur dan kan je naar een ander.. dat is toch simpel en duidelijk.  Uitleg geven kan nuttig zijn, maar maakt de discussies los.

Persoonlijk en dat beweer ik al enige tijd vind ik dat met name het coronavirus vaker en vaker te pas en onpas wordt gebruikt. Als er iets anders is dan normaal of dan voorheen is het de schuld van het coronavirus.. Bij iets bestellen en iets leveren staat al bij voorbaat een excuses vanwege het coronavirus.

Wat de laatste tijd gebeurd is, wat het virus heeft aangericht, het is verschrikkelijk. Maar we moeten samen de ellende dragen, samen zijn we sterk.. de actualiteit meldt voor ernstige gevallen tegemoetkoming, hulp van de overheid, voor MKB, horeca, kappers….. en KLM.  Ook al gaat er daarbij veel fout en duurt het lang, uiteindelijk betalen we dat al allemaal, en dat zullen we nog voldoende merken.

Reputatie 7
Badge +7

Als de belastingen omhoog moeten, moet dat voor iedereen in gelijke mate gebeuren. Dus belasting omhoog voor ALLE Rijken, geen leeftijdsverschil.. Bij rijke oudere zit die rijkdom vaak in hun huis. Rijke jongeren in supersnelle BMW laat ik me even niet over uit waar die hun geld vandaan hebben. Ik zie rijke ouderen die er 40 tot 50 jaar over gedaan hebben hun huis afbetaald te hebben, ik zie jongeren die in 2  á 3 jaar schathemeltje rijk zijn, maar daar zou ik het niet over hebben. De ouderen hebben iets flink mis gedaan aan de opvoeding, wel gezorgd voor  welvaart maar heel vaak verguisd.

Reputatie 4
Badge +3

@E.B.F. Stroeve Ik denk dat je op mijn posting reageert… Ja de crisis is heel ingrijpend.. en verschrikkelijk voor de mensen die geliefde verliezen. Ondernemers moeten kijken waar behoefte aan is en daar op inspelen.. dat betekend dat bedrijfsmodellen aangepast moeten worden zodat het past op de nieuwe werkelijkheid. Stil zitten en wachten tot de crisis over is lijkt mij niet verstandig. Bedrijven zullen failliet gaan en nieuwe initiatieven zullen opleven.. Het gaat er om dat je je kan aanpassen en vooral vooruit kijkt… Er hebben in de afgelopen jaren al enorme veranderingen plaats gevonden(bv de winkelstraten vs webwinkels)  en dat zal met Corona niet anders zijn.. Je verlies van bedrijf, baan, pensioen of extra kosten bij de kapper nemen, accepter en proberen het beste er van te maken. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste mede forumleden. Ik heb  zoals van mij bekend uitgebreide reactie en uitleg gegeven over het onderwerp extra kosten berekenen vanwege allerhande omissies door het coronavirus, nog beter de gehele crisis rond het virus om.

Ik heb duidelijk gesteld dat ik niets tegen vrije marktwerking heb. Maar dat gaat over een bedrag dat een ondernemer vraagt voor een product of een geleverde dienst. En dat bedrag zal een som zijn van allerlei factoren, dus ook kosten die gemaakt worden het product te verkopen en de dienst te verlenen……. Dus als de kapper na 10 mei of 1 juni zijn prijzen verhoogd omdat er meer kosten gemaakt worden, nieuwe voorzieningen moeten aangelegd worden, nieuwe beschermingsartikelen moeten aangeschaft worden enz. Zelfs gederfd inkomen mag daarbij, want het woord bedrijfsrisico durf ik al helemaal niet te noemen. Maar ik heb wel aangestipt :  hebben we niet allemaal geleden onder het virus, hebben we niet allemaal risico opgelopen, zijn we niet allen op één of andere manier geld kwijt geraakt, sommigen zelfs ‘arm’ geworden.

En zelfs 9 reacties terug heb ik gezegd dat er ook best ondernemers beter zijn geworden,  geheel rechtmatig door verbouwingen (als aannemer) te moeten doen, door over te stappen op de verkoop van mondkapjes, handschoenen, schorten enz. Noem het vooruit kijken, maar dan door de ondernemer.

En tot slot wijs ik naar de compensaties die beloofd zijn NOW regelingen, noodloketten, noodfondsen. Het is beloofd en afgesproken, er zijn bedragen genoemd. Ik ga ervan uit dat ,men woord houdt en er dus 'democratische regels'  heeft opgesteld voor uitbetaling en ik hoop dat zulks rechtvaardiger en eerlijker zal overkomen dan dat ieder maar wat gaat rekenen ( en naar zich toe, want is nu ineens iedereen eerlijk?).

Mij gaat het al helemaal niet om 2 of 5 euro die als kosten gerekend worden (maar 20 en 30 Euro heb ik ook al gehoord  Het gaat om het principe. Wat gebeurd is treft iedereen, het is een overmacht situatie daar moeten regels voor zijn. En geen handel of marktwerking. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

En daarbij is het oordeel ook geveld. Ieder die om wat voor oorzaak ook getroffen is in zijn/haar portemonnee moeten wij persoonlijk aanvullen. Dat de overheid in eerste instantie een zorgplicht heeft, dat zetten we aan de kant. Dat al  die ondernemers al dan niet via hun organisaties terecht van hun noodfondsen gebruik maken en bij wijze van spreke in de rij staan om  hun gelden te innen. Alsofr het niet bestaat. Ik stop er ook maar mee..

De kapper mogen wat mij betreft best wat meer vragen.

Mits zij daar beschermingsmiddelen voor aanschaffen.

Want echt ik begrijp niet, waarom kappers zonder mogen werken, als 1,5 meter de norm is.

Reputatie 7
Badge +4

misschien moeten we niet alles in dit land ter discussie willen stellen en gewoon aannemen wat de geleerden, die het ervoor geleerd hebben, bedenken?!

Mijnheer Stroeve heeft volkomen gelijk. Ik hoor b.v. hoe het fout gaat als de politiek er zich mee gaat bemoeien o.a. in de tweede kamer. Het blijkt dat niet alleen de mensen die hier voor doorgeleerd hebben bepalen. Zou eigen gewin en geld  een rol spelen?

Reputatie 7
Badge +4

leo, ik lees wat je zegt, het is nederlands, maar ik snap er werkelijk niks van, het is vrij onsamenhangend. sorry….. wellicht komt het door de monkey shoulder naast me op de tafel 😉

Reputatie 7
Badge +7

Jammer is dat, als we het eens zijn,  je me niet begrijpt. Dit hele topic hebben we gediscussieerd en het totaal niet eens geworden. Nu zeg je, we moeten niet alles ter discussie stellen…. en zeg ik chapeau en begrijp je dat niet. Ook geleerden die ervoor geleerd hebben, dat is toch een geweldige uitdrukking …. weer chapeau en weer begrijp je het niet. En ik merk nog op, we zullen op de geleerden, en deskundigen moeten vertrouwen…. maar jammer dan ze het zo weinig eens zijn.  Dus eens  laten we aannemen wat geleerden en deskundigen het wel zullen weten. Het is toch geen wet van meden en perzen dat we het altijd oneens moeten zijn. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

Leo, ik ben het niet oneens met je, chapeau snap ik en is prima, gelukkig! Alleen ik snap je zinnen niet. Maar laat verder maar, we zijn het eens en dat is prima ;-) 

Reputatie 7
Badge +7

Dat is toch een mooie uitleg en we besluiten daarmee. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Pietje heeft hout gehakt.

Onderwerp, werkwoord, niet leidend maar lijdend voorwerp, voltooid deelwoord.

Gehakt met een t want de stam hak eindigt op een k en k komt voor in " 't kofschip".

Zo is verhuisd met een d en gekuist met een t. Je hebt sterke werkwoorden en zwakke. Ik denk dat kuisen een zwak werkwoord is. De t komt ook voor in " 't kofschip". Dus pletten, plet, geplet en niet gepled of gepledt.

Tot en met 2e klas havo zegt men ten alle tijden. Vanaf derde klas havo zegt men te allen tijde. Wie 3e klas havo heeft gehad kan aan het typen zien wie dat niet heeft gehad. Leo schrijft mooie journalistieke zinnen, hij weet zijn weg in het moeilijke Nederlands!

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Jan, zoals zovele Nederlanders weet ik ook geen raad met complimenten…… je kent dat wel, wat een mooi pak heeft u aan….. oh, dat heb ik al jaren (net gekocht maar complimenten weten we geen raad mee). Wat je uitleg betreft die is prima, je kan zo voor de klas. Wat het Nederlands betreft en de journalistiek, zou het bar slecht met je zijn als je er niets van leert. Maar fouten is menselijk en maken we allemaal. Als Rotterdammer zet ik nogal eens graag een t achter het werkwoord na ik. Ik verbeter het gauw als ik het zie, maar het is moeilijk afleren. En perfect wordt het en word ik nooit.

Reputatie 7
Badge +6

Nou @L.J.F. de Ruiter die leraar Nederlands op de lagere school had een bruinhouten lat in zijn hand en daar mepte hij wel eens mee als je weer een domme fout had gemaakt. Dus je leerde het wel af! 

Als Multatuli er niet was geweest zouden wij nu anders praten. Zo van: "Het behaagt mij u kond te doen van mijn verblijdende gevoelens dat uwer approverende bewoordingen mij aangenaam zijn bekomen". Je hebt taal, maar je hebt ook geschiedenis van taal. Het Nederlands is maar een samenraapsel van meerdere dialecten en daar hebben ze een grammatica uit kunnen samenstellen. 

Hoe het Dictee der Nederlandse Taal nu gaat, met streepjes, umlaut, accent egume, engelse woorden vervoegen in het Nederlands zoals geupdatet is niet mijn liefhebberij. Liever zie ik de oude historie in de taal. Die zit nog in familienamen. Ik noem maar wat: Schrauwen = 's Groue = de molenaar met meel in zijn haar en baard, eeuwenlang molenaars dus. Schamps = 's Champs = Des Champes = van de Velden uit Frankrijk = Franse Hugenoten.. Seljee = Cellier = keldernier of zo. Zoiets is toch veel leuker dan die stomme streepjes uit een groen boekje die niemand uit z'n hoofd kent! Taal leeft dan niet meer. Vroeger wel. Fonetische spelling is veel mooier!

Hallo Jan,

Mijn naam heeft een accent aigu.

Ben maar blij dat ik geen “bruinhouten lat” heb. :relaxed: 

Reageer