Consumentenbond.nl

Coronavirus en kleurcodes landen

• 24 juli 2020
  • 6 reacties
  • 1881 Bekeken
Coronavirus en kleurcodes landen
Badge +8
  • Moderator
  • 1529 reacties

Het zijn spannende tijden voor vakantiegangers. Wat is de kleurcode van je vakantiebestemming? Bij landen met het coronavirus betekenen de kleurcodes het volgende in het land of gebied:

Groen: geen coronamaatregelen die van invloed zijn op de reis / het verblijf
Geel: coronamaatregelen met beperkte invloed op het dagelijks leven
Oranje: het dagelijks leven is ontwricht, mogelijk geldt er een inreisverbod
Rood: dit land of gebied is totaal afgesloten zonder uitzicht op in- en uitreizen

Een reisadvies is niet bindend. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuze om wel of niet te reizen. Als je de situatie van je reisbestemming goed in de gaten wil houden kan dit via de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken of Reisapp Buitenlandse Zaken.

Wij hebben praktische tips voor je wat je kunt doen bij annulering en meer informatie dekking van je reisverzekering. 

Hou jij de kleurcode van je vakantiebestemming in de gaten? Praat mee!

6 reacties

Kroatië heeft nu code oranje en EasyJet vliegt dus wel. Worst case scenario heb je geen dekking op je reisverzekering en geen restitutie van EasyJet. 

Reputatie 7
Badge +6

Bijkomend risico is ook nog dat tijdens het verblijf de regels veranderen waardoor bijvoorbeeld niet terug gereisd kan worden . Ik zag op het journaal nogal wat mensen hun schouders ophalen . Velen denken vermoedelijk : Het risico is erg klein dat het mij overkomt , dus ik ga gewoon. Wij wachten wel een jaartje en kijken dan wel weer hoe de zaken er voor staan. En wie absoluut vakantie wil ? Nederland heeft ook heel veel moois.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou willen vragen of er ergens op de website een standaard antwoord gezet zou kunnen worden voor mensen die om wat voor reden in de knoei komen met hun boeking, vliegreis, annulering en zo. Vooral wat de mensen dan moeten doen als ze helemaal geen contact of antwoord meer kunnen krijgen van hun reisorganisatie of ticketbureau. Travel2be en Cheaptickets zijn zo'n geval die hier voorbij komen.

Want met die kleurcodes is het natuurlijk nog groen als de mensen hun reis boeken, geel als ze het restant van de reissom moeten betalen, maar als ze willen vertrekken is het natuurlijk oranje of rood. Dan heb je de situatie dat het vliegtuig wel vliegt maar de mensen willen zelf niet meer en willen hun reissom terug. Rutte heeft ook gezegd dat Nederland je dan niet terughaalt als je in een gebied zit met code oranje of rood. Dat is nu het geval met Kroatië, dat de vliegmaatschappij zelf al bezig is de mensen terug te halen, maar iets van eenderde wil nog niet terug. Als ze dan later wel terug willen kan dat niet meer en willen ze hun extra verblijfkosten/quarantaine en repatriëring vergoed krijgen en kunnen wij als antwoord een linkje naar dat antwoord geven. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik vind het verstandiger om dit jaar niet verder dan 100km te reizen.

Reputatie 7
Badge +6

Als je met je mondkapje op het vlammetje van je aansteker kan uitblazen, heb je geen goed mondkapje.

Bijkomend risico is ook nog dat tijdens het verblijf de regels veranderen waardoor bijvoorbeeld niet terug gereisd kan worden . Ik zag op het journaal nogal wat mensen hun schouders ophalen . Velen denken vermoedelijk : Het risico is erg klein dat het mij overkomt , dus ik ga gewoon. Wij wachten wel een jaartje en kijken dan wel weer hoe de zaken er voor staan. En wie absoluut vakantie wil ? Nederland heeft ook heel veel moois.

hier kan je ook net zo makkelijk corona oplopen, blijft iedereen in nl word het gewoon te druk op plekken, en gaan er ook nog meer reisagenten falliet en gaan bedrijven erom heen failliet, dus wat is wijsheid.

De gezondheidssituatie in een land kan verslechteren tijdens uw verblijf. Wordt het reisadvies oranje of rood tijdens uw verblijf in dat land? Dan krijgt u het dringende advies bij terugkeer in Nederland 14 dagen in quarantaine te gaan.

Reageer