Consumentenbond.nl
oproep

Coronavirus: levertijden en bezorging webshops

• 20 maart 2020
  • 24 reacties
  • 2039 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Online winkelen bij webshops is op dit moment ongekend populair. We zijn dan ook benieuwd wat jullie recente ervaringen hiermee zijn. Merken jullie veranderingen in de levertijden en verloopt de bezorging nog naar behoren?

We horen het graag!

24 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Even na het alom bekend worden van het virus heb ik veranderingen gemerkt bij de webshops. De levertijden zijn langer geworden. En als het om de waarheid gaat dat artikelen uit China moeten komen, die door de omstandigheden niet vervoerd kunnen worden c.q. de grens niet over mogen, heb ik er begrip voor. Maar volgens mij slaan velen er een slaatje uit en verzinnen het virus om niet te kunnen leveren, niet direct te hoeven leveren of helemaal niet meer leveren. Maar dat geldt niet alleen voor webshops, in het forum zien we diverse problemen voorbij komen waar het virus de schuld van krijgt. Denk aan diverse hotels. Groet Leo.

Deze de week vwb Nederlandse webwinkels nog geen vertraging bemerkt. 

Reputatie 7
Badge +6

Het is onmogelijk gebleken om online boodschappen te bestellen bij Jumbo . Kennelijk overbelasting van de site . Als dit nu al zo is , dan belooft het wat als men massaal de winkels wil of moet mijden wegens ziekteen de boodschappen thuis bezorgd wil hebben . Zal vermoedelijk bij andere supermarkten ook een probleem zijn of worden. 

Reputatie 5
Badge +4

Deze week wat bij Bol.com gekocht, zoals gewoonlijk volgende dag geleverd. Ook de aangegeven bezorgtijd klopte als een bus. Vandaag wat besteld bij Megekko, wordt morgen geleverd. Kreeg daar zojuist Postnl bericht van.

Valt supermarkt online bestellen hier ook onder? Ik ben zeventiger en laat zware dingen de supermarkt meestal brengen. Maar ik krijg nu niets meer b ezorgd. 

Reputatie 7
Badge +6

Klopt @van den Haak , zoals ik hierboven ook al schreef en inmiddels van iedereen om me heen hoor . Dit dreigt een groot probleem te worden  voor wie hier van afhankelijk is of gaat worden…..

afgelopen dinsdag besteld bij kruidvat. word als het goed is pas a.s. woensdag bezorgd. gelukkig geen spullen die ik meteen nodig heb, maar toch …..  ook geen hamsterdingen besteld, gewoon  normale dingen.

Reputatie 1
Badge +1

ik hoop wel dat consumentenbond heel snel met vooral voedselsector kan kijken of je niet via bedrijven die gewend zijn grootschalig te leveren zoals bol e.d om standaard, dat je daar je conserven kan kopen. lange rijen in de winkels is ook geen optie.  dan kunnen ze daar hamsteren en worden de winkels weer wat rustiger.

ik hoop wel dat consumentenbond heel snel met vooral voedselsector kan kijken of je niet via bedrijven die gewend zijn grootschalig te leveren zoals bol e.d om standaard, dat je daar je conserven kan kopen. lange rijen in de winkels is ook geen optie.  dan kunnen ze daar hamsteren en worden de winkels weer wat rustiger.

BOL e.d.? Albert Heijn levert nota bene zelf aan huis wasrom zou je bedrijven zonder distributietak inschakelen bij distributie?

Ik ben nu al ruim een week bezig met bij het Kruidvat te bestellen (zit in een lock-down) maar elke dag wordt de dag dat je online kan bestellen een dag opgeschoven……. Ze hebben wél een mooie reclame, maar “ze staan (helaas) niet voor me klaar", er zijn ook wel heel erg veel artikelen uitverkocht….. zucht, dat moest ik écht ff kwijt. Oh en ik hamster niet…..!!!!!!

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij zijn de levertijden langer geworden. Zeker t.o.v. mijn eerste reactie. Er zijn nu diverse supermarkten die in het geheel niet meer bezorgen. Maar je mag nu ook bij de groothandel bestellen. Dat deed ik al en degenen die ik ken hebben ook langere levertijden. Onlangs nog één die een week later gaat bezorgen omdat de magazijnen leger zijn, de leverancier c.q. fabrikant langzamer levert enz. Bol.com was trouwens ook 3 dagen later, maar dat valt nog wel mee, echt weken gaan vervelender worden. Groet Leo.

Net de film 'Sorry we missed you' gezien van Ken Loach. Daar word je niet echt vrolijk van. De arbeidsomstandigheden lijken op die van kinderarbeid. Daar kun je ook weigeren om eraan mee te doen. Maar dan hebben kinderen en hun familie helemaal geen inkomen meer. Ik ga die (meestal) mannen i.i.g. vriendelijker behandelen. 

Bij Amazon.nl een flip case voor mijn mobiel gekocht. Nu een mail dat een onverwacht probleem bij het voltooien van de bestelling zich voordoet.

De Amazon verkoper annuleert nu de levering en ik ben op onderzoek uit of de betaling terug wordt geboekt. Het gaat om een relatief klein bedrag maar over een afwikkeling van mijn betaling nog geen bericht ontvangen. Dit is ook mijn eerste kennismaking met de nieuwe Amazon.nl , dus daar even maar niets meer bestellen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik wacht bij Amazon.de vanaf december op 3 bestellingen.Omdat het zolang duurt mogen ze geannuleerd worden, is gebeurd en ik zou mijn geld terugkrijgen. Dat duurt ook al een maand. Maar dat is dus Duitsland, het voorspelt echter niet veel goeds voor NL.

De GAMMA maakt het wel heel bont!!!! 

Op 23 maart wat verf besteld , direct bij de bevestingsmail kreeg ik deze boodschap ...

" Bezorging

Bezorgd door Post NL op 08-04-2020 

Flexa Strak in de lak .......enz.

Op het ogenblik kunnen we vanwege de drukte en toename van ziekmeldingen, niet aan de korte levertijd voldoen die je van ons gewend bent. We willen je hartelijk bedanken voor je vertrouwen en begrip.

Contactloos bezorgen

Heb je gekozen voor thuis bezorgen? Fijn! Hiermee lopen onze medewerkers in de winkel minder risico......"

2 weken wachten op 2  verfpotten

en wat verfrollers !!!!!.

Het was fijn geweest wanneer ze dat direct bij het bestellen vermelden!!!

Dan was ik zeker bij een andere winkel gaan shoppen !!!

Reputatie 1
Badge +1

BOL e.d.? Albert Heijn levert nota bene zelf aan huis wasrom zou je bedrijven zonder distributietak inschakelen bij ?

AH en veel andere supers levert maar op een selectief aantal postcodes en heeft dus geen landelijk dekkende distributie. Bovendien mag bol geen etenswaren van AH leveren, vanuit de wetgeving komt dan concurrentie in gevaar. 

toen ik dat hoorde brak mn klomp en heb nu de airmiles en bonus kaart doorgeknipt. komende jaren kan ik alleen via coop en jumbo online laten bezorgen. nu moet ik dus voor paar honderd euro boodschappen gaan hamsteren omdat de gewone webshops de wettelijke ruimte niet eens hebben om mn kleingewicht bestelling aan te vullen, dus zijn er 2 of 3 bezorgers extra per maand zoet met mijn orders…. als half nederland dit nu doet gaat dat dus niet werken en krijg je dit soort dingen.

de consumentenbond moet in actie komen en met de retailers om tafel en de minister verzoeken om betere distributie wel wettelijk mogelijk te maken zodat niet elke klant door de online jumbo (of AH) deur moet.

en stenen supers moeten online bezorging kunnen annuleren van mensen die kunnen afhalen als het druk is. 

Gisteren middag heb ik urenlang mijn tijd verloren op de site van TERSTAL.Ik heb de offerte tot met 2 april van 20%+10% extra met korting gebruiken om 17 producten voor mijn kleindochter te bestellen.Elke keer dat ik het probeerde wordt de kortingscode die het bedrijf mij via een e-mail 2 keer had toegestuurd niet geaccepteerd om het moment van betaling.De 10% extra worden NIET gehonoreerd.Ik heb de klantenservice een mail toegestuurd omdat ze het telefoon niet opnamen.En nog steeds geen antwoord op mijn klacht ontvangen.Ik heb besloten GEEN inkoop bij Terstal te doen en zou bij een andere bedrijf kopen omdat het NIET het eerste keer is dat ze met een aanbiedingVAN KORTING KOMEN  en als ik wil betalen hetzelfde gebeurd en wij betalen gewoon de originele prijs.Vandaag hebben ze een nieuwe aanbieding maar de prijzen zijn als vergelijkt met 2 weken geleden,verhoogd en daarna wordt een korting toegepast. Het is een incorrecte stijl van marketing!!

Zelf de afgelopen weken meerdere pakkettjes ontvangen en eigenlijk zijn ze allemaal netjes de volgende dag geleverd. Alleen wel iets later als de voorspelde tijd in de app, maar dat gebeurd normaal ook wel eens!

Ik heb een thermometer gekocht bij Pucshop had hier in het verleden al een aankleedhulp gekocht maar heb nu een contactloze thermometer weten te bemachtigen begin maart. Nu kreeg ik afgelopen week een nieuwsbrief dat ook hier moeilijk geleverd kan worden, ben blij dat ik hem op tijd heb ontvangen! 

Van de week wel wat gekocht bij bol.com maar PostNL heeft het pakket al 3x verschoven. Dus denk dat het niet alleen bij de webshops ligt.

Met vriendelijke groeten, Dirk

Reputatie 2
Badge +2

Wat te denken van webshops die nota bene aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg (waarachter ook de consumentenbond staat) en die boven aan hun site in opvallende letters “Voor 22:00 besteld, volgende dag in huis” hebben staan, en waar je vervolgens 2 weken lang niets van hoort?

Ik heb er moeite mee dat dit, met medeweten van de consumentenbond, blijkbaar mogelijk is. Het feit dat de consumentenbond achter Thuiswinkel Waarborg staat zou toch moeten betekenen dat je met een gerust hart een bestelling kunt doen.

Ik las met veel belangstelling de juridische informatie op https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling

Daar staat dat je goed moet kijken naar de levertijd in de algemene voorwaarden. En inderdaad, in de voorwaarden van het bedrijf waar ik heb besteld (die als het goed zijn gelijk zijn aan de voorwaarden zoals die mede door de consumentenbond zijn opgesteld) wordt een uiterste levertijd van 30 dagen vermeld. Maar op de hoofdpagina van de website wordt alleen maar gerept over “de volgende dag in huis”. Ik snap best dat er in deze tijden wat extra tijd nodig is, maar 2 weken i.p.v. 1 dag? Alleen als je, zoals ik achteraf heb gedaan, gaat kijken naar informatie erover , of contact met ze opneemt krijg je wat algemene informatie over vertraging vanwege corona. En op reviewsites staan heel veel klachten. Overigens heb ik bij een vergelijkbaar bedrijf, ReplaceDirect, een soortgelijke bestelling gedaan die wel al na 2 dagen werd bezorgd, dus het ene bedrijf is het andere niet.

Maar beste consumentenbond, is het niet zaak om eens goed te kijken naar dit soort claims van bedrijven op hoofdpagina’s (“voor x uur besteld, morgen bezorgd!”) en de discrepantie daartussen met hun Algemene Voorwaarden? Met name voor bedrijven die zijn aangesloten bij het door jullie goedgekeurde Thuiswinkel Waarborg?

Reputatie 7
Badge +6

Online bestellen bij supermarkten gaat nu wat beter . Het tijdvak klopt altijd . Wat besteld is niet altijd . Soms zit er wat bij dat niet besteld is en ontbreekt wel eens iets wat wel besteld en betaald is. Wordt wel met excuses keurig terug gestort . Zal ook wel niet meevallen mede door de grote drukte om alles netjes en foutloos te doen. Ook de versheidsbelofte wordt niet altijd waargemaakt en vaak is iets niet op voorraad waardoor we soms toch nog zelf naar de winkel moeten . Dan valt het hele nut van online bestellen weg , namelijk geen besmetting oplopen of veroorzaken.

Badge +8

Maar beste consumentenbond, is het niet zaak om eens goed te kijken naar dit soort claims van bedrijven op hoofdpagina’s (“voor x uur besteld, morgen bezorgd!”) en de discrepantie daartussen met hun Algemene Voorwaarden? Met name voor bedrijven die zijn aangesloten bij het door jullie goedgekeurde Thuiswinkel Waarborg?

@sandokanfirst Dat is precies de reden waarom we dit topic zijn gestart. :slight_smile: 

Reputatie 2
Badge +2

@sandokanfirst Dat is precies de reden waarom we dit topic zijn gestart. :slight_smile: 

Toch niet helemaal hetzelfde als ik de oorspronkelijke post en de reacties erop goed lees. Het onderwerp hier was naar mijn idee de discrepantie tussen een wervende tekst op de website en beloftes bij de bestelling enerzijds en de praktijk anderzijds. Mijn meer specifieke klacht gaat meer over de discrepantie tussen een wervende tekst op de website en beloftes bij de bestelling enerzijds en de Algemene Voorwaarden anderzijds. Dat is ook het enige waarnaar op  https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling wordt verwezen. Daar wordt niet gesproken over de beloftes op de site. Ik zou graag zien dat er een stokje gestoken wordt voor claims die afwijken van de algemene voorwaarden. Dat is toch anders dan wat tot nog toe is geconstateerd.

Je moet langer wachten, bij de ene webwinkel een dag bij de andere meerdere dagen is mijn ervaring,

Reageer