Consumentenbond.nl

Coronavirus: Omboeking van een vakantiehuisje in Zeeland

• 25 mei 2020
  • 7 reacties
  • 443 Bekeken

Beste leden, 

Mijn zus uit Duitsland heeft van 27 juni tot 10 juli 2020 een vakantiehuisje bij Strandpark Zeeuwse Kust geboekt.

Door de Coronapandemie werd mijn zus gedwongen om haar vakantieplannen te veranderen. Gedurende de laatste 10 dagen hebben we alles geprobeerd om de boeking ter verplaatsen tot juli 2021 (bedrijf mag de aanbetaling bewaren!); helaas zonder succes. Het park is volledig inflexibel en weigert een omboeking / reisvoucher, met als argument dat het park vanaf 1 juli weer volledig kan worden gebruikt. De enige optie die het park biedt is een annulering, wat betekent dat mijn zus de volledige aanbetaling van EUR 900 zou kwijt raken…

Voor zover we het begrijpen, hebben wij geen juridische middelen. Maar wat ik echt niet begrijp is waarom het park niet meer coulant is onder deze uitzonderlijke omstandigheden. 

Sinds het begin van de Coronacrisis eist de reisbranche dat de consument flexibel is en in geval van een annulering door de reisbedrijf een omboeking of een reisvoucher accepteert in plaats van een terugbetaling. Omgekeerd toont de reisindustrie verrassend weinig flexibiliteit en dringt ze aan op pre-coronacrisis algemeene voorwaarden.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw aanbevelingen of ideen over hoe we dit probleem kunnen blijven aanpakken.

7 reacties

Lastig, als ze inderdaad open zijn heeft u geen middelen om ze te dwingen het contract open te breken. Heeft u als eens gekeken van de Recron branchevereniging adviseert op het gebied van coulance? Misschien zitten daar nog aanknopingspunten.

Van harte dank voor snelle reaktie: 

Wij hebben de bedrijf al verwijzen naar de folder "Voucherregeling bij annulering voor recreatiebedrijven" van HISWAN-RECRON, waarvan het Strandpark/Ardoer Group lid is.

Onder "Voorwaarden" staat in punt 2: "Een recreatieonderneming kan er voor kiezen deze recreatievoucherregeling ook in te zetten op annuleringen gedaan door de consument vanwege de coronacrisis, ingeval de recreatieonderneming, ondanks de door de overheid ingestelde maatregelen of nadat die maatregelen zijn opgeheven,  in staat is uitvoering te geven aan de overeenkomst. De onderneming is daartoe evenwel niet verplicht." 

Volgens de folder heeft de bedrijf dus wel degelijk de mogelijkheid om coulant te zijn en een reisvoucher voor volgend jaar uit te reiken. Maar het Strandpark weigert gewoon nog steeds:-(

Vervolg of mijn bericht:

Bovendien staat op de webpagina van HISWAN-RECRON onder "Meest Gestelde Vragen" vermeld: Duitsland en Belgie - Wie betaalt er bij annulering door een Duitse gast die niet kan of wil komen?: “(…) In deze situatie kan je er als ondernemer natuurlijk wel uit coulance voor kiezen om een oplossing te zoeken in de vorm van omboeken naar een andere periode of de afgifte van een voucher op een later nog niet bepaald moment. Dit zijn keuzes die de ondernemer zelf kan maken, maar waartoe hij niet verplicht is." 

Het probleem is en blijft echter dat het Strandpark via Hiswan-Recron niet verplicht is om goodwill te tonen...andere reisondernemersorganisaties zoals ANVR geven hun leden voor bepaalde soorten reizen duidelijkere instructries!

Als ze dus echt niet willen houdt het op. U geeft aan dat uw zuster “gedwongen” is, zit daar geen aanknopingspunt voor een vergoeding?

Reputatie 2
Badge +2

Als ze dus echt niet willen houdt het op. U geeft aan dat uw zuster “gedwongen” is, zit daar geen aanknopingspunt voor een vergoeding?

Als ze inderdaad ‘gedwongen’ is, deze beslissing te nemen, dan lijkt me dat iets voor een annuleringsverzekering, die precies daarvoor in het leven geroepen is. ‘Gedwongen’ kan ook duiden op een persoonlijke keuze die men ‘gedwongen’ is te maken: in deze omstandigheden heeft men geen zin in een vakantie. Daar lijkt het hier toch wel een beetje op. Van de keuze om te annuleren moet men dan vanzelfsprekend de consequenties aanvaarden.

Badge +8

Hoe staat het er inmiddels voor, @Gebruiker Nadbas? Is er nog contact geweest met Strandpark Zeeuwse Kust?

Beste Imke, Mijn excuses voor het late antwoord. Helaas weigert Strandpark Zeeland nog steeds de omboeking te accepteren: mijn zus heeft de Strandpark in het weekend opnieuw aangeschreven en kreeg niet eens een antwoord, maar een factuur voor het openstaande saldo. Ik kan en wil deze houding niet begrijpen: wij reisconsumenten worden deze dagen permanent gevragt flexibel te zijn en bij voorbeeld vouchers te accepteren in plaats van terugbetalingen, zodat de reisbranche de coronacrisis kan overleven. In het tegenovergestelde geval toont dezelfde industrie niet een beetje goodwill een weigert ze een pragmatische oplossing. ....Groetjes, nadbas

Reageer