Consumentenbond.nl
Beantwoord

Coronavirus: seizoenplaats camping

  • 25 maart 2020
  • 23 reacties
  • 3619 Bekeken

Hallo iedereen,

 

Weet iemand hoe het zit met eventueel een vergoeding terug betaling of zo voor een vaste plaats op de camping?

Wij betalen bijna 2400 euro voor onze plaats voor een seizoen omdat hier veel bij zit zoals binnen en buitenzwembad, binnen en buitenspeeltuin, animatie, restaurant en zo maar nu door de corona mogen wij alleen met gezin naar de caravan en dan daar blijven op je eigen plaats leuk maar denk niet dat veel mensen dat gaan doen aangezien je verder er niet af mag geen internet hebt en wie weet hoeveel kinderen.

Dan is vaak het huis toch iets makkelijk en  groter

Wij verheugen ons altijd om vanaf 1 april weer elke weekend en vakantie er heen te gaan maar nu dus iets minder aangezien wij tot in iedere geval 1 juni nergens gebruik van mogen maken.

 

Is het dan raar dat wij een kleine vergoeding, terug gave, voucher of zo verwachten?

Bedoel wij moeten echt sparen om iedere maand het termijn te kunnen betalen voor de camping en nu betalen we dus zo veel geld om de eerste 3 maanden er alleen te mogen slapen en wie weet hoe lang daarna nog.

icon

Beste antwoord door Pietjeman 26 maart 2020, 21:54

Ook voor mij is het afwachten hoe of wat.

Mijn seizoensplek 28 maart tot 28 oktober kost mij 3000 euro .

Camping is gesloten tot 6 april. Wachten dus de volgende crisis overleg af. Ze zeggen 7 april open te gaan, maar ik denk dat het pas 1 juni word voordat het opengaat want hoe moeten ze de veiligheid garanderen met die toilet gebouwen. Steeds meer veiligheidsregio's sluiten campings. Mijn vraag blijft kan er geld teruggevorderd  worden ? Het gaat mij echt niet om een paar weken te wachten maar maanden wachten is andere koek. Graag advies van deskundigen . Mogelijk van iemand van Consumentenbond.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Helaas, dit is overmacht waar de campinghouder ook niets aan kan doen. Je kan eventueel je plek opzeggen wat per maand moet kunnen maar dan sluit je weer achter aan.

Plek opzeggen dat kan niet is een jaar plaats ik zou dan mijn caravan er moeten afhalen wat dus nu niet mag en ook niet de bedoeling want dan kunnen we helemaal geen vakantie meer houden in de toekomst want geld voor een anderen caravan heb ik niet

Reputatie 7
Badge +6

Als alle bijkomende voorzieningen gesloten zijn , zou ik een kleine korting toch wel verdedigbaar vinden . Er wordt anders betaald voor iets waar je geen gebruik van kunt maken . De vaste kosten voor de campinghouder zijn ook lager als deze voorzieningen gesloten zijn terwijl er via de  huurprijs toch voor betaald wordt . De meningen hierover zullen wel verdeeld zijn . Van beide kanten dient wat begrip te zijn.

Reputatie 3
Badge +3

Sorry ik begrijp deze zin niet

aangezien je verder er niet af mag geen internet hebt en wie weet hoeveel kinderen.

Waarom zou er geen internetverbinding meer zijn en wat bedoelt u met al die minder. Er zullen juist heel weinig kinderen zijn naar mijn idee.

U zegt dat alle voorzieningen nu gesloten zijn maar even serieus, maakt u daar anders echt iedere dag gebruik van, vast niet.

U geeft aan met moeite die 200 euro maandelijks te kunnen sparen maar het toch echt uw eigen keuze  om naast een woning met ongetwijfeld alle voorzieningen een campingplek te willen hebben.

Alle sportscholen, kappers, pedicures, rijscholen, reisbureaus enz enz. Die moeten we helpen en/of redden maar een campingplek om een vergoeding vragen..... misschien wordt het seizoen wel verlengd.

 

Er is geen internet in de caravans alleen voor bij de speelhallen en die zijn gesloten en je mag op de camping niet van je eigen terrein af dat is wat ik bedoel dus alleen bij je caravan mag je zijn je kan daar niet gaan rond lopen.

 En het klopt wij hebben inderdaad zelf voor deze camping gekozen omdat mijn dochter iedere dag zwemt zij gaat normaal van 10 tot 11 naar de knutselclub en om 11.15 uur ligt zij in het water tot 18 uur als ze de kans krijgt gaat ze direct na het avond eten er weer heen.

En ik ben zelf ook een fanatieke zwemmer en lig eigenlijk bijna iedere dag in het zwembad als we daar zijn dus daar word echt wel goed gebruik van gemaakt.

Wij hadden ook voor een camping kunnen kiezen waar geen zwembad en zo was dan betaal je ook maar 1000 euro staangeld dat is het verschil.

 

En moet sparen dat klopt maar heb dan wel een heel seizoen ik kan geen 3000 euro neerleggen om 2 weken all in naar Turkije te gaan en daarna nog leuk alle pretparken bezoeken in nederland hier ben ik voor 2400 euro l;aar voor de hele vakantie en alle weekenden

Reputatie 3
Badge +3

@dedeetjed, dank voor uw uitgebreide reactie. Die verduidelijkt een hoop. Ik bedoelde mijn reactie ook niet negatief maar vind die soort problemen wel ondergeschikt aan alles wat we nu meemaken.

Ik hoop voor u dat u snel weer gebruik kunt maken van uw plekje.

Dat snap ik hoor maar vraag het mij toch af is gewoon een hoop geld vandaar de wedstrijd zwemlessen gaan niet door voor mijn dochter maar kreeg daar gelijk bericht van dat er dan niet betaald hoeft te worden dat vond ik heel netjes had het ook goed gevonden als ze hadden gezegd we vriezen de bedragen voor later. Maar alles bij elkaar is gewoon een grote domper voor mijn dochter nu geen zwemmen meer, geen school meer en nu heb ik haar moeten vertellen ook nog geen camping terwijl ze al vanaf de kerst vraagt wanneer is het weer Pasen dan mag ik weer naar de camping he mam. Ze zit nu bijna de hele dag binnen want ik ben dan zo moeder die mijn dochter niet naar de speeltuin stuurt.

En is niet alleen moeilijk voor mijn dochter hoor zo bedoel ik het niet is voor iedereen erg naar maar hoor van alles om mijn heen over vergoedingen en abonnementen dus was gewoon benieuwd of hier al wat van bekend was

Badge +2

Ook voor mij is het afwachten hoe of wat.

Mijn seizoensplek 28 maart tot 28 oktober kost mij 3000 euro .

Camping is gesloten tot 6 april. Wachten dus de volgende crisis overleg af. Ze zeggen 7 april open te gaan, maar ik denk dat het pas 1 juni word voordat het opengaat want hoe moeten ze de veiligheid garanderen met die toilet gebouwen. Steeds meer veiligheidsregio's sluiten campings. Mijn vraag blijft kan er geld teruggevorderd  worden ? Het gaat mij echt niet om een paar weken te wachten maar maanden wachten is andere koek. Graag advies van deskundigen . Mogelijk van iemand van Consumentenbond.

Graag advies van deskundigen . Mogelijk van iemand van Consumentenbond.

U bent terecht gekomen op het discussieforum van de Consumentenbond. Voor advies van de bond kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met de afdeling advies tijdens kantooruren.

Bij ons is het al bekend dat het zo wie zo tot 1 juni gaat duren voor dat er misschien weer wat open gaat

Hopelijk komen er betere tijden, wie weet verderop in het seizoen. 

Op het ogenblik is het, naar mijn inzicht, voor iedereen beter om thuis te blijven.

Geld is maar betrekkelijk!!!!

 

 

Wij hebben een jaarplaats op een vakantiepark. Kosten 4300 eur, per maand 355 eur,seizoensplaats is 450 per maand.  Wij hadden nog niet betaald toen we in Zeeland weg moesten. We hebben 3 maanden gebruik van kunnen maken. Ik heb nu  1800= 4 maanden betaald en de rest opgeschort tot we weer mogen overnachten. Vakantiepark is het daar niet mee eens. RECRON is bezig met een oplossing. Als we er per 1 juni op mogen, wat ik hoop, betaal ik volledige bedrag. Eind deze maand misschien meer bekend. Zo niet schort ik betaling op, heb betaald voor de diensten die ik heb verbruikt maar ben ook bang voor faillissement. In dat laatste geval kan ik naar mijn centen fluiten. Ze zijn niet blij met me, maar ze hebben een groot gebouw met faciliteiten gebouwd en zeker 50 nieuwe chalets voor verhuur. 
Ik blijf me voorlopig beroepen op het recht van opschorten. De strijd gaat wel verder, ze zijn zeker niet blij, maar dat ben ik niet blij. RECRON reageert niet en verwijst naar Consumentenbond. 

Goedendag, wie heeft er een compensatie ivm corona voor seizoenplek gekregen? Zo ja, was dit redelijk tav seizoenprijs?

Hier ook al veel opgezocht maar helaas krijgen we geen duidelijke antwoorden

Hier ook al veel opgezocht maar helaas krijgen we geen duidelijke antwoorden

En dat terwijl de regels toch redelijk duidelijk zijn. Indien u niet naar uw gehuurde plek kan heeft u naar rato recht op compensatie. Geen enkele verhuurder heeft zin u te compenseren en ze hebben onderling afgesproken dat ze dat dus niet zullen doen. U kunt uw verhuurder manen en compensatie eisen waarbij u een flinke kans heeft dat u zult moeten rechten om uw centen ook in handen te krijgen. Ik noem zo duidelijk dat u niet naar uw plek kan omdat het niet gaat om de vraag of u wel zin heeft om te gaan, u moet de toegang ontzegd worden.

Reputatie 7
Badge +7

Het beste antwoord op dit soort vragen komt niet van mij, maar ook andere leden kunnen slechts gissen wat er zal gebeuren en met name wat er als compensatie in geld gegeven zal worden.

De overheid maakt uit of u naar uw camping mag, of naar center parcs, of welk ander parc ook, hotel, restaurant enz. Dat is afhankelijk hoe veilig het is voor het coronavirus. Daar draait alles nu al maanden om.  En vooral in dit soort zaken, reizen, campings, parcen enz.  Niet de restauranthouder, de parc eigenaar, de campingbeheerder enz. enz. bepaalt….. maar de overheid bepaalt wanneer het vrijgegeven wordt. Een belangrijke datum daarin is 1 juni, voor de voetbal is het zelfs 1 september  al mogen ze wel enigszins oefenen.. Als de camping geheel veilig is, alle voorzieningen heeft getroffen kan een opening volgen. Dan kan u gaan strijden om een compensatie voor de gemiste tijd die wel betaald maar niet gebruikt is.

Hier hetzelfde probleem. Wij betalen voor onze seizoensplaats (begin april t/m eind okt.) zo’n kleine €3000,-. Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat wij w.s met ingang van 1 juli kunnen starten met het kamperen, want de douche/toilet gelegenheid was ivm het COVID nog gesloten.

Ondertussen zijn er al 3 mnd verstreken en heb ik een aantal keer via mail gevraagd of er gecompenseerd gaat worden?

Deze week hebben wij te horen gekregen dat wij kunnen kiezen uit een cadeaubon van €50,- of €40,- ?!

Ik vind dit niet in verhouding staat t.o.v het bedrag van €3000,-   We moeten hier voor sparen en zouden dit graag anders opgelost willen zien.

Dus Consumentenbond…...kom met jullie advies, want dit is voor héél veel mensen, net als diegene die een vliegreis hebben geboekt, ook een grote strop.

Wat een lastig verhaal is dit he? 

Hier hetzelfde probleem! Mailcontact gehad met de veiligheidsregio over de maatregelen, blijken er echt wel mogelijkheden te zijn voor vaste gasten zonder eigen sanitair. Wij zijn de enige op de camping zonder rioolaansluiting, de rest van de toerplekken heeft wel een rioolaansluiting. Veiligheidsregio heeft zelfs voorbeelden aangedragen en oom aangegeven dat de campingeigenaar contact mag opnemen indien ze nog vragen hebben. Camping wil op geen enkele manier meewerken aan een oplossing zodat we alsnog als gezin kunnen genieten van onze seizoensplaats en blijven zich maar verschuilen achter de overheidsmaatregelen. We mogen wel komen “dagrecrëren”. Hoe dan? Zonder sanitair is dat wel heel lastig! 

Ook nog eens alle voorzieningen weg, gezeur over kinderen die spelen (maken lawaai),etc. Dus hebben we de caravan maar opgehaald.

 

Ondanks geen enkele medewerking en dat wij dus geen gebruik kunnen maken van onze seizoensplek, wil de camping wel t volle pond vangen. Over compensatie willen ze ook niks horen. 

 

Had laatst al een mail gestuurd naar de Consumentenbond hierover voor advies, dus nog voordat we de caravan opgehaald hadden, maar krijg geen reactie helaas! 

Als de camping niet levert wat u overeengekomen bent heeft u recht op compensatie. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u die erop zetten en anders moet u een andere manier juridische hulp inschakelen. Het is uw recht.

Als de camping niet levert wat u overeengekomen bent heeft u recht op compensatie. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u die erop zetten en anders moet u een andere manier juridische hulp inschakelen. Het is uw recht.

Bedankt voor uw reactie! 

 

Er zwaait nu iemand met de scepter (eigenaar zelf is ziek) die vorig jaar als restaurant uitbater nog zei dat hij niks met de camping te maken wilde hebben en de campinggasten niet nodig had. Hij heeft totaal geen idee wat een camping inhoudt en denkt vooral dat hij boven en onder de wet kan leven. Hij houdt er dus graag zn eigen regels op na. 

 

Wij gaan de rechtsbijstand eens inschakelen. 

 

Fijne avond! 

Reputatie 7
Badge +7

Het door u goedgekeurde antwoord is oké, maar ik vraag me af zijn er nu ook antwoorden en adviezen van deskundigen. Dus van de Recron, van de Consumentenbond, van Consuwijzer, kan u naar een geschillencommissie en als dat allemaal niet kan en er komt geen deskundig advies. Dan hoop ik dat u een rechtsbijstandverzekering hebt. Of andere juridische hulp, juridisch loket enz. want de juridische weg lijkt mij dan het beste advies.

Reputatie 4
Badge +6

Hi allemaal, ik zie op de website van de ANWB best veel uitgebreide informatie hierover: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-de-camping/coronavirus-gevolgen-voor-vakantie-en-camping-in-nederland

Al ben je ook afhankelijk van hoe meewerkend de campingeigenaar is. Maar als een deel van de faciliteiten dicht is heb je ook bij een geboekte reis recht op compensatie (dan moet je eea wel kunnen onderbouwen), het lijkt me dat dat in dit geval ook geldt. Zie deze pagina en vraag 2 bij het tweede deel (vragen over oa accomodaties): https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus 

Is er misschien ook een voorbeeld brief om de camping eigenaar aan te schrijven zodat je een verzoek tot compensatie kan indienen??

Reageer