Consumentenbond.nl

Coronavoucher en bijbetalen prijsverschil

  • 8 mei 2020
  • 3 reacties
  • 277 Bekeken

Ik zie dat er al diverse topics zijn over coronavouchers, maar ik heb toch een andere vraag. Ik accepteer graag het voucher om vliegmaatschappijen te behoeden voor faillissement. Maar zij kunnen en gaan waarschijnlijk de prijzen flink opdrijven. Mensen met een voucher zijn toch verplicht binnen 1 jaar een ticket te kopen, dus ontkomen er dan niet aan om dat (flinke) prijsverschil bij te betalen. Dat voelt toch een beetje oneerlijk.
Ik ben heel benieuwd wat anderen en met name de Consumentenbond daarvan vinden.


3 reacties

Ik zie dat er al diverse topics zijn over coronavouchers, maar ik heb toch een andere vraag. Ik accepteer graag het voucher om vliegmaatschappijen te behoeden voor faillissement. Maar zij kunnen en gaan waarschijnlijk de prijzen flink opdrijven. Mensen met een voucher zijn toch verplicht binnen 1 jaar een ticket te kopen, dus ontkomen er dan niet aan om dat (flinke) prijsverschil bij te betalen. Dat voelt toch een beetje oneerlijk.
Ik ben heel benieuwd wat anderen en met name de Consumentenbond daarvan vinden.

Dat staat toch uitgebreid gepubliceerd? Ten eerste dat als je een voucher laat verlopen je alsnog je geld hoort te krijgen, ten tweede dat die vouchers gedekt zouden moeten worden zodat klanten niet met lege handen achterblijven bij een faillissement. Zou er dus eventueel sprake zijn van “prijsopdrijving”, of meer vraag dan aanbod en consumenten die zelf de prijs “opdrijven” en niet de maatschappijen, dan bent u niet verplicht te boeken maar pakt u het geld weer terug.

Dat zijn de wensen, dat is duidelijk nog niet geregeld.

Badge +8

Beste @Wilma8, dank voor je vraag! Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega's:

Op deze pagina vind je meer informatie over ons standpunt over vouchers.We vinden m.b.t.. extra kosten in het algemeen dat luchtvaartmaatschappijen (of andere aanbieders) soepel om moeten gaan met de voorwaarden en omboekingen. Je zou op een later tijdstip een vergelijkbare reis moeten boeken geeft de ACM aan, als je dan heel veel moet bijbetalen lijkt ons dat niet in de haak. De discussie over luchtvaartvouchers is hier samengevat te lezen. 

Overigens mag je volgens het ministerie na 12 maanden ook nog je geld terugvragen wanneer blijkt dat je de voucher niet hebben kunnen inwisselen, omdat het nieuwe ticket bijvoorbeeld het te duur was.

 

Beste @Wilma8, dank voor je vraag! Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega's:

Op deze pagina vind je meer informatie over ons standpunt over vouchers.We vinden m.b.t.. extra kosten in het algemeen dat luchtvaartmaatschappijen (of andere aanbieders) soepel om moeten gaan met de voorwaarden en omboekingen. Je zou op een later tijdstip een vergelijkbare reis moeten boeken geeft de ACM aan, als je dan heel veel moet bijbetalen lijkt ons dat niet in de haak. De discussie over luchtvaartvouchers is hier samengevat te lezen. 

Overigens mag je volgens het ministerie na 12 maanden ook nog je geld terugvragen wanneer blijkt dat je de voucher niet hebben kunnen inwisselen, omdat het nieuwe ticket bijvoorbeeld het te duur was.

 

Fijn om te lezen, superbedankt!

Reageer