Consumentenbond.nl

Coronavoucher en SGR

• 7 juli 2020
  • 8 reacties
  • 251 Bekeken

De consumentenbond lijkt heel erg mee te bewegen met de reisbranche. Nu worden grootschalig vouchers uitgegeven met de waarschuwing overal, let op als je een voucher hebt bij een SGR aangesloten organisatie, dan val je onder de garantie als de reisorganisatie failliet gaat.

Mooi zou je denken. Dit alles ter bescherming van de reisbranche. Ik kan me voorstellen dat heel veel consumenten ook geraakt worden door de gevolgen van corona, denk aan werkloosheid, kleine ondernemers etc. Waar ik bezwaar tegen heb is het feit dat je als je op enig moment toch je voucher niet kunt verzilveren omdat de reis te duur is geworden, of om andere zeer ernstige redenen, en alsnog je geld terug vraagt, na bijvoorbeeld netjes zo lang mogelijk te hebben gewacht, dat het risico van faillissement bij de consument komt te liggen. SGR geeft dan niet thuis. Nu heeft de SGR een grote zak geld van de overheid gekregen waarmee de pot goed gevuld is. Wie komt er op voor de rechten van consumenten?

8 reacties

Wat is de vraag?

Klopt het dat je de klos bent als je uiteindelijk kiest (om relevante redenen) het voucher uit te laten betalen en dat je dan waarschijnlijk heel lang op je geld moet wachten en als in de tussentijd de reisorganisatie failliet gaat, ben je dus de klos. Het kan hier om heel veel geld gaan. Dit terwijl het fonds van de SGR lekker vol gestort is, maar uitbetalen ho maar.

Zoals ik het begrepen heb is het zo dat als u de voucher, die gedekt is, niet gebruikt de reisorganisatie bij verlopen het gedrag op uw rekening moet storten en dan zou het redelijk dicht moeten zitten. Als de reisorganisatie failliet gaat betaalt de SGR.

dus dan kan ik het beste wachten en niet het voucher op eigen verzoek uit laten betalen. 

Zo had ik het ook gelezen, maar waar kun je daar zekerheid over vinden of krijgen. 

EN ik blijf het wel gek vinden hoor, de reisbranche heeft het wel goed voor elkaar.

de reisbranche heeft het wel goed voor elkaar.

Ik vind dat een onbegrijpelijke opmerking. Had u liever alles failliet gehad en uw geld kwijt?

Mijn mening, en ik vind het ook helemaal niet erg om met een voucher te leven, maar ook consumenten hebben problemen en de reisbranche heeft NOW en de pot van SGR vol, allemaal door de overheid.

Badge +8

Hi @Y. van Markus, dank voor je vraag en welkom op de Community!

We bewegen niet mee met de reisbranche, maar wel met de huidige situatie. En geven zo goed mogelijk informatie via onze website over alle situaties en opties die je als reiziger hebt. Wat betreft de vouchers hebben we uitgebreid informatie gegeven en hierbij ook heel duidelijk aangegeven dat je altijd recht hebt op geld terug. Je bent niet verplicht zo’n voucher te accepteren, en die moeten wel aan bepaalde uitgangspunten voldoen en garantiedekking hebben etc. (anders ben je alsnog je geld kwijt als de reisorganisatie omvalt). Dit kun je hier allemaal nalezen.

Toevallig hebben we de vraag die je stelt, zelf ook gesteld aan de SGR omdat hier nogal wat onduidelijkheid over was. Maar je kunt de voucher dus ook weigeren en geld terugvragen. Ook kun je alsnog geld terugvragen nadat je de voucher al hebt geaccepteerd. De dekking via de SGR is geldig tot het moment dat je van de reisorganisatie geld terug hebt ontvangen. Over dit laatste kun je overigens meer lezen op hun website bij de veelgestelde vragen. 

Imke, dan je wel voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp, loop je als consument nu geen risico meer als je er toch voor kiest je voucher uit te laten betalen. En de SGR garantie loopt door tot het moment dat het geld naar je is overgemaakt. Dat is dan nieuw en ontzettend goed. Er wordt echter op veel plekken nog wel gewaarschuwd dat dat het consumentenrisico is. Is dat te danken aan jullie lobby? 

Reageer