Consumentenbond.nl

Dicipline en Corona

• 20 maart 2020
  • 23 reacties
  • 746 Bekeken

Wat ik betreur en echt dom vind is, dat niet alle mensen zeer contentieus de adviezen van de mensen die er voor doorgeleerd hebben opvolgen. Zo zijn er b.v. vaders en/of moeders die nu hun kinderen vrij zijn, met het hele of een aantal daarvan (gezellig) naar de supermarkt gaan. Alsjeblief gebruik je verstand, doe dat niet en houdt vooral afstand! Denk aan jullie opa's en oma's die gevaar lopen en zolang het gaat duren,  zonder visite moeten doen. Lieve mensen heel veel wijsheid en sterkte. 

23 reacties

Geheel mee eens maar vanochtend merkte ik tóch een kentering. Ik ga op rustige uren naar de winkel (vanmorgen zo vroeg mogelijk) en zag tot m'n vreugde dat her en der in de winkel vakken en strepen op de grond waren aangebracht die je dwingen om afstand te houden. 

Tips die ik nog graag mee geef: houdt afstand tot je voorganger en zet het winkelwagentje ÁCHTER je. Daarmee dwing je je opvolger sowieso op afstand. Verder maak ik mijn sleutels en telefoon schoon met een beetje alcohol op keukenpapier na winkelbezoek.

Veel succes en sterkte met het doorkomen van deze nare tijd! 

Reputatie 7
Badge +7

De tijden zijn plotsklaps veranderd. Daar zal je je toe moeten schikken, dat hebben we ook afgesproken, is iedere dag aan de orde, is het advies van de overheid, de deskundigen enz. enz. Dus hou je daar ook aan. Ik ben het daar geheel mee eens. Maar Het virus is nieuw, de tijd nu is heel anders, maar de mens is al heeeel oud en onvoorspelbaar. Ik ga niet opnoemen wat je allemaal niet mag, wie gelovig is neem de tien geboden, en hard rijden mag ook niet….. maar dat gebeurt al jaren. Mensen die zich niet aan de adviezen houden is het moeilijk ze te overtuigen, moeilijk mee samen te werken. Wat zou moeten helpen is goed toezicht, echt disciplinair toezicht, door gezagsdragers, politie, desnoods leger…. en sancties.. Maar heeft dat ooit geholpen.  Toch blijven proberen, meer middelen inzetten, positief blijven, hoe moeilijk ook. Groeten Leo.

Reputatie 1
Badge +2

Het klinkt raar echter het dicht op elkaar zitten van mensen gedurende de 1e dagen van het zonnetje, naar buiten gaan, het virus dat door de lucht vliegt veel verder dan die 1,5 meter is wellicht juist in het straatje van de RIVM en de politieke beslissers. Over 2 weken weten we in ieder geval in de strand regio s of corona om zich heen gaat slaan of niet. En het motto was toch “geleidelijke” besmetting ……...Het is met name de jeugd die het vertier heeft opgezocht , ouders met kinderen, als de theorie klopt dat deze relatief gezien weinig klachten krijgen en immuun opbouwen dan is het toch de zin van de virologen ?? 

Maar jongeren die nu het risico hebben genomen blijf wel even weg bij pa en ma en opa en oma , zo niet ga dan niet jammeren als over 2 weken er geen plek is in het LUMC of Rijnland…….verpleeg ze dan bij jullie thuis en ziek als je zelf het Corona krijgt ook thuis maar uit. 

Reputatie 3
Badge +3

Gelukkig hebben veel supermarkten inmiddels schermen om hun kassapersoneel te beschermen en strepen op de grond bij de kassa's. Bij de Jumbo lagen begin deze week doekjes om het wagentje en de scanner even schoon te maken, later in de week waren ze helaas op. Maar het is raar hoe weinig mensen zich iets van aantrekken van strepen of die doekjes gebruiken.

Daarstraks tijdens mijn late rondje door de Lidl (ik ga altijd na het avondeten tegenwoordig, dan is het stil in de winkel) moest ik toch nog de ene na de andere persoon er attent op maken dat ze te dichtbij kwamen. Mensen die rustig een kwartier gaan staan kletsen in een pad, karretje naast zich, zodat er niemand door kwam. Ik heb een poosje demonstratief staan wachten of ze het door zouden hebben, maar niks… Ook bij de kassa keek niemand naar de streep. Ik stond netjes op afstand te wachten, dringt een oudere dame zich ertussen en toen ik zei dat ze voordrong begon ze te schelden. Een andere oudere mevrouw probeerde het scherm bij de kassa opzij te schuiven en boog zich er uiteindelijk maar omheen. Ook niet de bedoeling. Iemand anders stond gezellig in de ruimte te hoesten ipv in zijn elleboog en vond na een opmerking van iemand anders dat hij dat toch lekker zelf moest weten. Zo ontstellend asociaal en dom allemaal. Wat bezielt mensen?

Ik val in een risicogroep dus voor mij is het zeker belangrijk. Maar lang niet alleen voor mij! Wie vanavond Lubach en Op1 heeft gezien is er hopelijk nog meer van doordrongen dat het écht moet, dat die anderhalve meter geen onzin is, dat groepen jongeren die blijven samendrommen niet slim bezig zijn, mensen die 'dat bepaal ik zelf wel’ roepen ook, en dat in grote groepen naar tuincentra of stranden gaan gewoon stom en gevaarlijk is. Houden we ons er niet aan, dan gaan we heel binnenkort Italië achterna en dat wil echt niemand.

Er worden nu al patiënten zonder corona uit Brabantse ziekenhuizen naar Groningen en Friesland verplaatst, zodat de overbelaste IC's in Brabant zich op de coronazieken kunnen richten. Moet er niet aan denken om ziek en wel zó ver van huis te worden gebracht.

Reputatie 1
Badge +2

Het welvarende deel van de Wereld krijgt de rekening gepresenteerd wat het in decennia van overvloed heeft opgebouwd , een grotendeels a sociale geest waar het hersendeel empathie is uitgestorven, wat zich in alle geledingen uit. Het vluchtelingenprobleem Syrie / Jemen armoede is geen voorpagina nieuws meer. Wel nieuws hoe zielig we blijkbaar zijn volgens de media omdat we thuis moeten blijven. Hoe gaan we daar mee om ojee .  En we worden door amusement makend Nederland via die TV en You Tube “vermaakt “

Even nadenken dat het Corona virus ook volop aanwezig is en slachtoffers maakt in arme landen ( waar niets wordt geregistreerd , waar je niet aan de beademing in een ziekenhuis terecht komt , waar je niet even je boodschappen in een iets meer beveiligde omgeving mag doen of kan laten bezorgen , >>>dat nadenken  is er zeker niet bij. 

Door met name de gezonde jongeren geplaatste posts op allerlei reactie blogs worden harder. De ouderen en de zieken zijn nu de sta in de wegs. Immers de jongeren kan niets overkomen. 

Een post van een wijkagent  van gisteren spreekt boekdelen : 

“Het blijft me echt verbazen hoe totaal gedesinteresseerd de jeugd is die wij vandaag spraken. Het enige wat ze boeit is of ze dadelijk nog internet hebben, sigaretten kunnen kopen en pizza's en patat kunnen bestellen.het interesseert ze werkelijk geen reet. Wat je ze ook verteld.. “

Wij schrijft die blijft , het lucht even op, maar het verandert niets.  

Reputatie 7
Badge +7

Wie schrijft die blijft, en het kan ook nog opluchten….. maar het is wel uw mening.  En er is zeker een deel van waar, maar het geheel is toch zeer somber en negatief. Of opteert u ook voor het spreekwoord de goeden moeten onder de kwaden lijden. De jeugd ‘an sich' verdient dit niet. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +2

De jeugd an sich en niemand die naar een ander omkijkt, op welke manier dan ook verdient niet onder wat u formuleert “de kwaden” te lijden “ . Dat ik somber overkom en negatief is uw mening. Ik zie ook om me heen heel veel goede dingen , die stemmen weer optimistisch .  Ik heb het over de echt niet sporende mensen en generaliseer niet. Maar uw opmerking is voor mij een signaal de blogs te verlaten.  

Reputatie 7
Badge +7

Ik respecteer uw mening, zoals ik ieders mening respecteer. Andersom is dat kennelijk moeilijk. Als uw bericht uitsluitend over ‘niet sporende’ mensen gaat, kan ik een eind met uw mee gaan. De opmerking omtrent de jeugd leek mij in het algemeen, maar als u stelt dat het gaat om alleen degenen die u gesproken heeft, dan zal dat wel zo zijn en twijfel ik daar niet aan. . En zou nog bereid zijn sorry te zeggen omdat ik u kennelijk verkeerd begrepen heb.  Maar uw dreigement de blogs te verlaten , doet bij mij al de deur dicht. Het gaat u goed. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Somber of niet , ik ben het wel met @Mindfulness eens. Velen denken alleen maar aan zichzelf en wensen zich niks te laten zeggen . Nu het hier ook steeds ernstiger wordt gaat een deel van die groep die zich nergens wat van aan wenst te trekken en daardoor ook anderen in gevaar brengen zich wel herbezinnen . Voor een aantal idioten helpt maar een ding ……..opsluiten. Wel ben ik van mening dat in elke bevolkingsgroep mensen zitten die zich goed en slecht gedragen . Ook bij de jeugd. 

Reputatie 1
Badge +2

Ach mijnheer de Ruiter, ik ken u niet, u kent mij niet. Maar u kunt blijkbaar als ervaren Forum gebruiker waar u iemand terecht wijst , niet tegen een rustige reactie. Uw 2e opmerking dat ik een dreigement heb geuit is ongepast en op de man gespeeld. Dat is de reden dat ik amper mee doe aan internetdiscussies, geen Face book heb, niet twitter, slechts lees en probeer mensen te begrijpen in al hun emoties. Ik weet in ieder geval dat ik niet alles weet en ook ondanks mijn leeftijd best verkeerde inschattingen maak. Mijn excuses als ik iemand boos gemaakt heb gekwetst.  Het is ( voor mij dus ) beter te praten met mensen in mijn omgeving als dingetjes tikken.

Wij schrijft, die blijft , maar niet altijd lucht dat op en dan doe ik  er verstandig aan te  stoppen met schrijven , bij deze na mijn punt.  

Reputatie 7
Badge +6

Overal zijn wel eens ergernissen . Helaas hoort dat er blijkbaar bij . Vaak door een slecht gekozen woordkeuze of verkeerde manier van lezen. Laten we proberen het gezellig te houden met elkaar . Mensen met goede bijdragen die weglopen is jammer voor iedereen. Zelf denk ik ook wel eens : Oei ! Dat had ik beter iets anders kunnen schrijven . Meestal is er dan wel eentje die me meteen in mijn nek springt . Heb ik ook wel eens moeite mee…...

Reputatie 7
Badge +6

@Mindfulness ga alsjeblieft niet weg maar kom terug. Het is hier steeds meningen tegen elkaar zeggen. @L.J.F. de Ruiter is echt de kwaadste niet, hij blijft maar eindeloos hoog in de puntenlijst staan. Niet omlaag te krijgen

Het is aangekomen dat je het over de "echt niet sporende mensen" hebt, dus alleen dat groepje jongeren dat op het grasveld dicht bij elkaar stond, dicht bij elkaar misschien omdat ze uit een studentenhuis kwamen waar ze de rest van de tijd nog dichter op elkaar zitten omdat het daar zo klein is. En dus niet een supergeneralisatie over alle jongeren overal in de hele wereld behalve de Syrische vluchtelingen die opeengepakt tegen de hekken staan.

Ik hoor op het nieuws wel eens vaker zeggen dat het "overal op social media" staat. Maar ik heb geen Facebook en op al die andere plekken kom ik het op internet niet tegen wat ze bedoelen. Dus vraag ik me af, waar staat het dan? Zeg dan gewoon Facebook of zo. Instagram is een krak mik manier om daar te chatten met iemand. Het is om foto's te plaatsen en bij de meeste mensen gebeurt er daarna niks. Snapchat is net als whatsapp, anderen kunnen niet meelezen. Twitter is meer voor politici en journalisten, ik zou bij god niet een specifiek berichtje van iemand anders terug kunnen vinden op Twitter. Dan loop ik dagen te zoeken en moet meterslange draden scrollen om er te komen. 

De enige plek die ik weet waar ze "het er over hebben" is GeenStijl en in de comments van Daily Mail. Maar daar gaat het per rubriek, je kan alleen reageren op die rubriek. Je kan niet met een eigen ding komen zoals hier. Dus daarom denk ik zo van "social media, blog posts"? Oh ja, waar dan?

Kom nou maar terug, het is hier best prima. De eerste week klein beetje eelt aankweken, dan komt het best goed. Anders word je niet meer gelezen!

Reputatie 1
Badge +2

Jan, ik heb mijn puntje even uitgesteld. Bedankt maar is voor mij goed het tikken te stoppen. Ik geef toe een veel te kort lontje te hebben. Er zijn er genoeg die veel beter iets kunnen schrijven wat ook nog nut heeft .

Je vraag waar staat zoal iets : Wat ik de laatste tijd heb gedaan is reacties op NU berichten te volgen ( ten overvloede ik meng me daar nooit in, want  ik zie veel venijnigheid)

Zie   https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/kappers-sluiten-deuren-merkel-is-gezond.html?redirect=1

Scroll naar beneden en dan zie je inmiddels 8 k aan over en weer dingen. 

Waar het stond weet ik niet maar het is toch schrikken als je zoiets leest : 

1 op de 4 inwoners in italie is boven de 65. Als land hebben ze de oudste bevolking ter wereld. Gemiddelde leeftijd van overledenen is 81 waarvan 99% 1 of meer onderliggende aandoeningen had. Cijfers komen van rtl nieuws. Uiteindelijk wordt heel de wereld op zijn kop gezet om met name al.zieke 70 plussers te redden. Als kinderen nu t slachtoffer waren. Klinkt cru, maar het is wel wat het is. Ik ken nu inmiddels verschillende mensen rond de 40-50 die t al gehad hebben. Milde klachten en snel er weer overheen

en 

Waarom niet iedereen boven de 60 in quarantaine. Dan kan de rest van Nederland gewoon naar school of aan 't werk....

Maar ook,  gelukkig,  zijn er mensen die proberen de kort door de bocht meningen te doen kantelen : met reactie als : 

Je vergeet de grote groep 30-50 jarige patiënten (die het merendeel van de patiënten op de IC zijn) die ook na hun opname levenslang last kunnen hebben van hun longen: (sterk) verminderde longinhoud, verminderd vermogen tot zuurstofopname, vaker longontsteking, pijn bij het ademen en/of hoesten... Het betreft de minderheid van de mensen met Corona in deze leeftijdscategorie, maar ik acht de kans groot dat je, wanneer dit allemaal voorbij is, één of meerdere mensen kent, die daar nog onder zal leiden. Ik wens het niemand toe.

Anyhow , ik ga zelf in Lock Down wat betreft schrijfsels en weer verder met onze telefonische en app contacten met de vele lieve mensen om ons heen. 

Voor iedereen die het Forum leest ook al het goede en dat de zieken het gegund is veilig en snel te kunnen herstellen en het virus onder controle komt.      

Reputatie 3
Badge +3

Eigenlijk.… zijn we het hier grotendeels erg met elkaar eens he? :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Tink , @E.T. Wiersum  en @Jan .

Dank voor jullie reactie. Ik ga niet verder in op deze discussie, het is in feite allemaal off-topic en zal door de moderatoren wel van het forum worden afgehaald.

Ik ben een vriendelijk, vredelievend mens, en ben wars van ruzies , en zeker van al dit soort gedoe.  Ik heb het slechts op willen nemen voor de mensen en jeugd die veel goed doen in deze moeilijke tijden. Op wat uitzonderingen na, doet ieder toch zijn best, met echt enorme inzet, om deze virusproblemen op te lossen. 

Oké wellicht heb ik het verkeerd begrepen en gaat het uitsluitend om "gestoorde” mensen en “lastige” jeugd. In mijn tweede bericht heb ik dat mogelijke misverstand van mij gemeld.. En bij deze dan daar excuses voor….. maar als iemand al om dit soort zaken zegt te stoppen op het forum, wat moet ik dan, waarom moet ik dan excuses maken… maar bij deze, ik ben daar niet zo moeilijk in. Voor mij hoeft niemand weg. Wie ben ik die dat uitmaakt. Ben het eens met genoemd mede forumleden, sluit me bij hun oproepen aan.  En het is ook al benoemd, in dit forum met meningsverschillen maken we allemaal wel eens wat minder prettigs mee. Ik kan er genoeg opnoemen, maar vraag altijd respecteer ieders mening, respecteer ieder mens. We zijn hier om elkaar te helpen en waar mogelijk adviezen te geven. En dat blijf ik, met alle goede bedoeling, doen. Verder no hard feelings, ieder de beste groeten, Leo

Reputatie 7
Badge +6

Fijn dat we ook off-topic even verhelderend naar elkaar toe hebben kunnen zijn . :wink:  Wat mij betreft kan het verwijderd worden.

Er wordt gepraat over bescherming personeel in supermarkt..maar bescherming klanten tegen domme medewerkers?? .Ik (71) op 25/3  's morgens voor 8 uur naar AH filiaal...1 kassa open was er ca, 8.05 uur met redelijk veel boodschappen. Caissiere had blijkbaar haast..terwiil ik nog aan 't inpakken was hielp ze de de volgende al die niet wachtte en over mij heen z,n boodschappen pakte voor ik het zag terwijl de caissiere alweer no 3 aan het helpen was.Er was dus door het gedrag van de caissiere een soort fuik na de kassa waar de klanten dicht bij elkaar of zelfs tegen elkaar kwamen. Ik ben iets later teruggegaan naar de caisiere toen het rustig was om er iets van te zeggen maar kreeg alleen maar grote mond dat ik zelf maar moest zeggen dat mensen uit de buurt moesten blijven...en dan krijg je mail van AH over alle mooie maatregelen die ze nemen...kan ik hierover ergens een klacht indienen..ofwel wat moet ik ermee?

Reputatie 7
Badge +7

Het beste uiteraard bij de betreffende AH zelf, zoek dan de manager/filiaalleider op. En anders is er altijd nog Klachtenkompas.

Nou is snelheid helaas vaak geboden in de supers. En de inpakmogelijkheden zijn altijd beperkt. En er zijn mensen die op hun alle gemakje gaan inpakken nog een praatje makend met een ander. Ik ben zelf ook halverwege de 70 maar kan me best irriteren dat anderen, vóór je, op hun dooie gemak gaan staan inpakken, terwijl jouw boodschappen opstropen. Dus beetje begrip voor elkaar wil ook helpen. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Nou is snelheid helaas vaak geboden in de supers.

Ik ben van mening dat we onder deze omstandigheden geen haast moeten hebben.
Er was gisteren ook iemand voor me, die wat meer tijd nodig had voor inpakken.
De kassa stond gewoon even stil om te voorkomen dat ik er naast ging staan inpakken.
Het is gewoon even een kwestie van omdenken.

Er wordt gepraat over bescherming personeel in supermarkt..maar bescherming klanten tegen domme medewerkers?? .Ik (71) op 25/3  's morgens voor 8 uur naar AH filiaal...1 kassa open was er ca, 8.05 uur met redelijk veel boodschappen. Caissiere had blijkbaar haast..terwiil ik nog aan 't inpakken was hielp ze de de volgende al die niet wachtte en over mij heen z,n boodschappen pakte voor ik het zag terwijl de caissiere alweer no 3 aan het helpen was.Er was dus door het gedrag van de caissiere een soort fuik na de kassa waar de klanten dicht bij elkaar of zelfs tegen elkaar kwamen. Ik ben iets later teruggegaan naar de caisiere toen het rustig was om er iets van te zeggen maar kreeg alleen maar grote mond dat ik zelf maar moest zeggen dat mensen uit de buurt moesten blijven...en dan krijg je mail van AH over alle mooie maatregelen die ze nemen...kan ik hierover ergens een klacht indienen..ofwel wat moet ik ermee?

Ik heb van de week exact hetzelfde meegemaakt en de caissière simpelweg gezegd dat zolang de volgende klant nog aan het inpakken is ze moet wachten en idem met de klant na mij en dat bleek afdoende. Een grote waffel van een cassiere hoeft u natuurlijk nooit te accepteren, direct de bedrijfsleider erbij halen.

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens . Ook van winkelpersoneel mag verwacht worden dat ze hun hersens gebruiken . Als ze dat niet doen en de klant ook nog een grote bek geven ? Melden bij de manager. Ik vind het onder normale omstandigheden al erg vervelend als niet gewacht wordt tot de klant voor me de band leeg heeft . Onder deze omstandigheden moet dat helemaal voorkomen worden . Ja sommigen doen eeuwigheden over het inpakken en dat roept ook ergernis op . Dat is dan even niet anders . Sommigen kunnen niet sneller en sommigen hebben er lak aan dat anderen onnodig lang op hun moeten wachten. 

Reputatie 7
Badge +7

Nou we zijn het dit keer aardig eens. Maar het is ook een beetje Nederlands om weer flink wat te mopperen en te klagen te hebben.. Als we dat niet meer doen zijn we toch behoorlijk ziek.. Het is even het bruggetje naar waar het hier omgaat  het coronavirus.. Hert heeft toch een beetje een kentering gegeven omtrent we nu met elkaar omgaan, immers het motto is kijk een beetje naar elkaar, let een beetje op elkaar, help elkaar.. En het werkt, althans heb ik zo in de omgeving gemerkt, en ook al zijn er nog geen harde cijfers, de actualiteit heeft het er ook over. Verschillen zullen er altijd blijven, maar dan gaat het toch meestal om een minderheid, de enkeling die het voor de ander verpest.. Dat blijft zo, maar we moeten niet te veralgemeniseren, ik niet omdat beslist niet iedereen voor me staat te treuzelen met inpakken, en ook niet alle cassiëres zijn bruut, en niet iedereen is asociaal en de jeugd niet bij voorbaat slecht. Gelukkig maar, Groet Leo.

Badge

De problemen komen denk ik doordat mensen op YouTube de Jensen-Show gezien hebben.

Vooral aflevering 128 is een aanrader!

Reageer