Geen herstelbewijs in coronacheck app toevoegen

• 22 December 2021
  • 17 reacties
  • 1373 Bekeken

Ik ben  bijna 4 weken geleden positief getest en Ik krijg met geen mogelijkheid het herstelbewijs in de coronacheckapp.  Word van het kastje naar de muur gestuurd door de GGD.  De helpdesk zegt wachten, niet meer bellen want we hebben het druk. De plaatselijke GGD zegt, wat raar, probeer eens een papieren bewijs aan te vragen. Maar ook daar staat niet het herstelbewijs op. Er is geen positieve uitslag te vinden volgens Ministerie v Volksgezondheid Welzijn en sport,  jawel zegt GGD, die is er wel. Om moedeloos van te worden. Geen geldige QRcode nu. Zijn er meer klachten hierover? En kan de consumentenbond wat voor mij betekenen?

17 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Heb je wat aan deze informatie? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/herstelbewijs

Nee helaas, dank. Deze wegen al bewandeld.  

@NettyvanE  ik heb net de link van @Mazzel gevolgd op mijn smartphone. Ik heb de Coronacheck app gestart en moest vervolgens inloggen met Digid.  Bij de eerste poging kwam de melding dat het was verlopen. Er stond bij dat je even je cookies en geschiedenis moest wissen. Zo gedaan, opnieuw ingelogd met Digid en toen kwam ik gewoon op de pagina voor herstelbewijs maken. Die is inmiddels gemaakt en het herstelbewijs is toegevoegd bij de QR code van de coronacheck app. Vervolgens op de desktop ingelogd en een pdf gedownload met de QR-code van het herstelbewijs voor Nederland en internationaal. 

Ik weet niet beter dan dat je direct daarna gewoon opnieuw moet proberen. Niet gaan bellen of zo want voor die mensen wordt het dan ook een doolhof. 

Reputatie 7
Badge +8

Als je weg weet zijn er dus mogelijkheden het bewijs te verkrijgen, en de genoemde link schijnt dus te werken. Dat neemt niet weg dat het een zekere chaos is wat betreft alles wat met de virusproblematiek te maken heeft. Deze feestdagen met vakanties, verlof of veel afwezigheid van mensen kan je als het mogelijk is beter even vermijden. De GGD is overtbezet en weet zich geen raad. Niettemin schijnt het digitaal  wel soms te lukken, proberen kan geen kwaad.

Reputatie 7
Badge +5

Ik had binnen 2 min een afspraak in de buurt via de website. Alle vragen beantwoorden duurt nog het langst

De weg weet ik, alle wegen dus al bewandeld. De helpdesk stuurt mij al 3 weken van het kastje naar de muur. Digitaal zijn zij diegene die het moeten regelen en geen contact meer opnemen omdat ze het druk hebben? Het werk moet goed gedaan worden en de GGD heeft blijkbaar die capaciteit niet. Het is frustrerend,  temeer omdat je als nette gevaccineerde burger(Janssen, 1967) nu na positief te zijn geweest, geen geldige QR code in Frankrijk meer hebt. En deze is erg nodig nu. 

Reputatie 7
Badge +8

Ja het is heel frustrerend en heel erg wisselend. De één komt zo door alle drukte en lukt het afspraken, antwoorden te krijgen, de ander krijgt niets voor elkaar. Waar ligt dat aan, aan de regio, of gewoon geluk dat je op het juiste moment contact zoekt. Ik weet het niet.

@NettyvanE u moet onder instellingen van de browser op uw smartphone naar geschiedenis wissen gaan en vervolgens in het lijstje ook de cookies aanvinken en dan laten wissen. Heeft u dat gedaan of heeft u via de instellingen van uw smartphone toestel optimaliseren gedaan? 

U moet daarna via de coronacheckapp de Digid app opstarten en uitvoeren..

Wilt u een wedstrijdje met mijn vrouw aangaan. Zij moet het ook nog doen en dan vraag ik het haar zodra u reageert hierop.

Beste @NettyvanE het was gezellig vanmorgen aan de koffie, mijn vrouw heeft nog een hele tijd gewacht maar kon het niet meer uithouden. Ze heeft via de coronacheckapp met Digid direct kunnen inloggen op de site van de GGD en zonder enige storing het herstelbewijs kunnen installeren in de coronacheckapp. Al met al nog geen twee minuten. Ze heeft nu dus drie stuks QR-codes, twee voor de normale vaccinaties en een voor het herstelbewijs, en de internationale versies daarvan.

@Mazzel zal wel flabberghasted zijn dat mijn vrouw dit kan op haar splinternieuwe op Black Friday gescoorde Beste uit de Test-telefoon zoals hij in al zijn wijsheid heeft kunnen lezen in de Black Friday draad, en dit nooit van zijn leven geloven. Hij vond dat het aan haar nieuwe telefoon lag en dat ze het verstand niet had waarom mijn vrouw niet kon inloggen met Digid en er dus geen Digid-storing kon zijn. Maar ik zat ernaast en kan getuigen dat het niet klopt wat hij denkt. Want het inloggen met Digid gaat bij haar nu wel probleemloos op precies dezelfde manier.

Beste Jan en beste Mazzel,

Helaas ligt het niet aan de telefoon, geheugen, geschiedenis of cookies.  Het is een bug in de coronacheckapp,  die kan alleen door de IT afdeling opgelost worden. Helaas kom je op een stapel met nog vele die hetzelfde probleem hebben. Enige wat ik kan doen is bellen met de helpdesk die er voor zorgt dat ik op die stapel bij de IT mensen kom. IT kan het niet aan, teveel, te lastig geen idee? Ondertussen zit ik zonder herstelbewijs, erg frustrerend omdat ik hem heel erg nodig heb nu.

Beste Netty, 

Ik heb nooit gehoord van een bug in een app uit de android appstore. Als je Apple hebt weet ik niets van.

Je kan ook een papieren herstelbewijs printen. Die is even geldig als een digitale versie. Je kan hierna een pdf downloaden, dan heb je een digitale versie en als je de pdf uitprint ook een papieren versie.

Ik zit nu voor mijn 3 jaar oude windows 10 laptop met mijn 4 jaar oude android smartphone. Ik toets in google: "herstelbewijs printen". Ik kom dan op deze site.

Scroll vervolgens naar onderen tot Herstelbewijs ophalen via CoronaCheck. Klik drie regels naar onderen op "print op CoronaCheck.nl een papieren herstelbewijs".

Volgende scherm vink aan "ik heb de privacy verklaring gelezen" en klik fan op volgende.

Volgende scherm kies Een Herstelbewijs. Volgende scherm login met Digid. Loop de hele procedure door om met de Digid app op de smartphone in te loggen op de laptop.

Nadat je ingelogd bent op de laptop zie je de datum dat je positief getest was en je naam en geboortedatum. Klik op "maak bewijs".

Op het volgende scherm klik op download de Nederlandse en vervolgens het internationale herstelbewijs.

Doet iets het niet? Log eens in op de laptop met sms code. Heb je geen laptop? Doe het op de laptop van een kennis. Of doe het op een tablet met je smartphone of een desktop. Probeer hetzelfde eens met je moeders of kennis smartphone + sms-code. Had je een apple smartphone, probeer het eens met een android smartphone.

Ga niet 4 wekem wachten maar zorg dat je deze operatie in een kwartier rond hebt net als de rest van Nederland.

Je bent dus niet gebonden om met je smartphone het herstelbewijs op te halen. Het kan ook met een laptop, tablet en desktop al dan niet in combinatie met je smartphone. Neem het jezelf voor dat je dit sneller kan dan die ouwe James Bond, dus in enkele minuten! Dus niet blijven hangen in het probleem, de computer moet doen wat jij wil en niet andersom.

Beste Jan,

Dank voor je mee denken maar dit heb ik natuurlijk allemaal al gedaan. 

Nogmaals het ligt niet aan de hardware maar aan de software van de coronacheckapp.  Kijk eens naar de reviews van de coronacheckapp,  ik ben niet de enige met dit probleem. 

Fijne avond nog. 

Ja maar @NettyvanE , kun je misschien aangeven waar in mijn uitleg direct hierboven de CoronaCheck App wordt gebruikt? Het papieren herstelbewijs downloaden op een laptop met Windows 10 gaat geheel buiten de Corona Check App om hoor.

Mogen wij misschien weten welk apparaat je gebruikt, welk bouwjaar, welke Android versie, of is het Apple? Heb je al een ander apparaat geprobeerd? Welke? Windows, Android, Apple?

Ik kan met google alleen reviews van de coronacheckapp vinden in de Appstore. Ik zie jouw bijdrage daar ook staan van 23 december. Ik probeer die hele pagina te lezen aan reviews, het is veel, maar ik tel slechts twee die het herstelbewijs niet kunnen downloaden . . .

Beste Jan, het papieren bewijs heb ik ook aangevraagd en woensdag binnen gekregen en ook daar staat alleen de vaccinatie op en niet het herstelbewijs.  Nogmaals, het ligt niet aan de hardware, andere apparaten zijn ook gebruikt, tablet, android en desktop.  Dank voor het meedenken

@NettyvanE het papieren herstelbewijs is niets anders dan een grote vierkante QR-code op een A4-velletje. Als je een pagina hebt met tekst erop dan heb je iets anders gedownload dan het herstelbewijs.

Beste @NettyvanE nog even een aanvulling. Als je op de website CoronaCheck.nl bent, en je bent ingelogd met Digid, en je ziet dan de gegevens van je eerste en tweede vaccinatie, maar niet het herstelbewijs, dan betekent dat dat het herstelbewijs nog aangemaakt moet worden.

Ik heb die van mij al aangemaakt waardoor ik een ander scherm krijg. Ik moet het hier daarom uit m'n geheugen opschrijven. Voor het aanmaken van een herstelbewijs moet je dan linksboven op de drie streepjes klikken, dan klapt er een menuutje uit, daarin moet je "bewijs aanmaken" kiezen. Daarna die PCR-test kiezen waar je positief was gevonden, en dan op "bewijs aanmaken" klikken.

Als dat gebeurd is moet in het volgende overzichtsscherm drie dingen staan, de eerste twee vaccins en het herstelbewijs. Daarna de procedure volgen van herstelbewijs printen. Je krijgt dan de keuze om twee pdf-files te downloaden. Dat zijn de twee QR-codes die je nodig hebt.

Deze procedure gaat helemaal buiten de corona check app om, dus wat voor bug daar ook zou zijn, die kan niet bij deze procedure.

Badge

ter aanvulling:

Wat als eerste belangrijk is waar ben je getest

Bij de GGD dan moet het geen probleem zijn

Elders getest dan moet het aan voorwaarden voldoen. De testlocatie is verantwoordelijk voor het doorgeven aan de GGD.  Alleen de Antigeen en de PCR testen worden geaccepteerd.

Dus geen bloedtest of sneltest die kunnen niet in de app worden opgehaald.

Ben je in het buitenland getest dan kan er geen QR-code worden afgegeven.

In bovenstaande zit vaak het probleem van het niet verkrijgen van de QR code

Reageer