Consumentenbond.nl

Geen restitutie maandabonnement Arriva

• 28 april 2020
  • 8 reacties
  • 477 Bekeken

Hallo allemaal,

Wij hebben een maandabonnement bij Arriva afgesloten voor onze dochter van 14 die met de bus naar school gaat. In verband met het Corona virus heeft onze dochter maar 1 week gebruik kunnen maken van het abonnement. De overige weken heeft zij geen gebruik gemaakt van de bus. Nu weigert Arriva om het deel van het abonnement dat ongebruikt is gelaten door het Corona virus te vergoeden en aan ons te restitueren. Ze weigeren pertinent omdat het overmacht zou zijn en ze volgens hun vervoersvoorwaarden niet hoeven te vergoeden. Voor ons is het toch ook overmacht. Wat kan ik hiertegen doen. Het gaat om ruim € 70, wat toch een behoorlijk bedrag is.

8 reacties

Ik begrijp niet wat dit met overmacht te maken heeft. U sluit een abonnement per maand en of u daar nu gebruik van maakt of niet is geen onderdeel van die overeenkomst. Het wordt een ander verhaal als Arriva haar deel niet nakomt en de bus niet zou rijden.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas begrijp ik het ook niet helemaal. Als u een abonnement aanschaft…. van wat dan ook,  …. kan u moeilijk uw geld terugeisen als u geen gebruik van het geboden maakt. Sluit een krant abonnement voor een maand af. maar ik lees de krant niet, om die reden kan je je geld toch niet terugvragen. Maar dan komt het woord overmacht op te proppen. En dat is kennelijk de komst van het Corona virus.

Echter wie verdedig nu de zaak door Overmacht. Dat is toch van belang. Als u de hele maand van de bus gebruik wil(de) maken en het kan niet omdat Arriva …. door overmacht door hun geopperd vanwege het corona virus, het abonnement niet nakomt, zullen zij een oplossing moeten bieden. Is het andersom dan lijkt mij dat uw rechten vervallen.

Het is een jongerenabonnement bedoeld om van huis naar school te gaan met de bus. Het abonnement wordt alleen daarvoor gebruikt. De scholen zijn dicht en er wordt geen gebruik meer gemaakt van het abonnement. Waarom moeten wij opdraaien voor de kosten als de scholen gesloten door de overheid gesloten worden? Ik heb al aangegeven dat ik wil betalen voor het deel dus die ene week dat wel gebruikt is om van en naar school te gaan voordat de scholen dicht gingen.

Reputatie 7
Badge +7

Dank u @E. Türk , het is me nu duidelijk. U moet betalen voor schoolvervoer, hetgeen u graag doet, maar door de overheid kan u geen gebruik maken van  het vervoer.  Normaliter zou u dan ook niet hoeven te betalen, maar het is Covid-19, ik denk dat u onderaan de stapel komt, als u begrijp wat ik bedoel. Maar er wordt gecompenseerd, zegt Rutte, dus wacht u maar af met al die reizen betalende, consumenten enz.

Het is een jongerenabonnement bedoeld om van huis naar school te gaan met de bus. Het abonnement wordt alleen daarvoor gebruikt. De scholen zijn dicht en er wordt geen gebruik meer gemaakt van het abonnement. Waarom moeten wij opdraaien voor de kosten als de scholen gesloten door de overheid gesloten worden?

De vervoerder is simpelweg niet verplicht u geld terug te geven als geen gebruik van een abonnement wilt of kunt maken. U heeft het gevraagd en het antwoord was nee en tenzij u iets kunt vinden in de voorwaarden waar u zich op kunt beroepen of de overheid die eea zou compenseren houdt het daar op. 

Ik heb ook hetzelfde echt erg, ik neem altijd een abonnement voor drie maanden omdat het goedkoper is voor mij. Ik had 345 euro voor betaald en maar 1 week mee gereisd, en nu weigert Arriva de rest te vergoeden of überhaupt de rest terug te betalen. 

Reputatie 7
Badge +7

Het is echt triestig, het coronavirus krijgt maar wat gemakkelijk de schuld. Maar iedereen is wel op één of andere manier slachtoffer en in  deze gevallen bedoeld commercieel. De een wat meer dan de ander, de consument over het algemeen meer. Er gaan nog altijd miljarden (aan compensatie voor heel grote en kleine bedrijven) over rijks toonbank, naar noodfondsen, gedeeltelijke ww naar personeel dat aangemeld wordt, allerhande bedrijven (o.a. MKB) die (ook) zwaar getroffen worden, maar de consument, wat volgens mij ook een heel grote groep is, die zijn hun geld gewoon kwijt , krijgen niets.  Het is niet anders, maar wel een beetje oneerlijk en onrechtvaardig.

Reputatie 2
Badge +2

Pech heet dit. Financieel gaat u er niet op achteruit. Laat dat een (schrale) troost zijn. Verder is dit natuurlijk niet het probleem van de vervoerder. Dat bij nader inzien, om wat voor reden dan ook, het abonnement niet nodig blijkt te zien, ligt gewoon in de risicosfeer van de consument. Beide partijen kunnen bovendien hun verplichtingen nakomen: van overmacht is dan geen sprake. Dat het een tegenvaller is en dat je probeert om iets terug te krijgen (‘nee heb je, ja kun je krijgen), daar kan ik enigszins in komen, maar het is toch niet te veel gevraagd dat de consument begrijpt dat hij nergens recht op heeft., dat hij gewoon pech heeft en dat hij er financieel ook niet op achteruit gaat. Die verongelijkte houding alsof anderen maar voor jouw pech (zonder financiële gevolgen nota bene!) zouden moeten opdraaien, heeft geen pas.

Reageer