Consumentenbond.nl
Vraag

Geld terug als KLM annuleert niet vanzelfsprekend?

• 16 juli 2020
  • 25 reacties
  • 843 Bekeken

Badge

Mijn vlucht geboekt via Cheaptickets.nl is door KLM geannuleerd vanwege corona.

Ongevraagd wordt de vlucht omgeboekt.  Ik probeer de omboeking te weigeren door deze te annuleren. Dat blijkt dus niet te kunnen via de website van KLM ik wordt verwezen naar Cheaptickets. Op hun website wel een knop 'wijzigen en annuleren ' . Klik je dat aan geen vervolgvensters om daadwerkelijk te annuleren bij Cheaptickets. Mail aan Cheaptickets wordt niet beantwoord. Telefonisch zijn ze onbereikbaar.

KLM gebeld en gemaild met de mededeling dat ik afzie van de door hun aangeboden gewijzigde vlucht.

Zij blijven verwijzen naar Cheaptickets terwijl ze weten dat ik 1. geen gebruik maak van de door KLM ingeboekt omgeboekte vlucht 2. Cheaptickets niet kan bereiken.

Ik meen dat KLM zich verschuilt achter Cheaptickets die evident in gebreke is omdat zij niet thuis geven.

KLM profiteert van een bemiddelaar die wanpresteert en handelt op die manier onrechtmatig.

Eigenlijk vind ik dat KLM een situatie in stand houdt waar de consument willens en wetens wordt benadeeld.

Is KLM niet toch mede aansprakelijk voor mijn nadeel? 

Is KLM strafbaar. Medeplichtig aan oplichting / bedrog?

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wil meedoen aan een collectieve actie. Gang nasr rechter en gang naar media?

Wg. Paulo Schreiber 

25 reacties

U heeft een ticket om van A naar B te gaan op een bepaald tijdstip en als ze niet teveel afwijken van A en B en het tijdstip weet ik niet of u een omboeking kan weigeren. Heeft u zelf een idee of wat ze boden redelijk was?

Badge

De reden van annulering door KLM is corona. Er is een corona uitbraak vlak bij de luchthaven van bestemming. Vertrek is ruim 5 uur vroeger dan de bedoeling was. Mij in een vliegtuig laten stappen met het risico van besmetting (ik ben 60 plus), dat ik niet terug kan of 2 weken in quarantaine moet als ik thuis kom en mijn vrouw (werkend in de zorg dan ook niet kan werken) vind ik geen redelijk aanbod.

Los van de teruggave van het betaalde bedrag de de annuleringskosten is de kern van mijn klacht dat het überhaupt onmogelijk wordt gemaakt de tickets te annuleren. 

KLM heeft omgeboekt maar verwijst dan naar Cheaptickets om te annuleren wetend dat Cheapticket onbereikbaar is. 

Ik zal het voorzichtig proberen te brengen maar hoewel ik uw motivatie begrijp heeft u naar mijn mening niet zozeer bezwaren tegen omboeken maar tegen reizen an sich en dat lijkt niet het probleem van de KLM. Simpel gezegd, als de vlucht gaat en u mag mee dan voldoet de luchtvaartmaatschappij aan haar verplichting u van A naar B te vervoeren. Als u niet wil is dat uw verantwoordelijk, als het niet kan is het de verantwoordelijkheid van de KLM. Blijft het natuurlijk ontzettend vervelend dat CheapTickets niet bereikbaar is maar ook dat lijkt mij geen verantwoordelijkheid van de KLM.

Reputatie 4
Badge +2

Cheaptickets is de verkoper en krijgt provisie/pakt winst en u hebt betaald aan Cheap tickets.. KLM is slechts de uitvoerder. Volgende keer direct bij de maatschappij boeken.

Reputatie 7
Badge +6

@Paulo57 de KLM verschuilt zich niet, profiteert niet, is niet aansprakelijk en is niet strafbaar of medeplichtig aan oplichting / bedrog want je hebt een overeenkomst met Cheapticket en niet met KLM. Je moet dus met alles bij Cheaptickets zijn. Het is een uitzonderlijke tijd nu vanwege corona, iedereen zit in de problemen en Cheaptickets heeft de antwoorden niet. Vroeger kon je voor de glazen ruit van het filiaal nog hoog en laag springen, nu met internet sluiten ze gewoon het contact af. Dat is heel vervelend.

Als je de reis annuleert zijn de kosten voor jou, dan krijg je maar een deel terug. Of je moet het voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.

Badge

@Jan  Kan je je oordeel nader toelichten? De vlucht is geannuleerd en ongevraagd omgeboekt door KLM zonder tussenkomst van Cheaptickets (!). Vanaf het moment dat KLM heeft geannuleerd heb ik niet meer te maken met Cheaptickets. Los daarvan heeft KLM met Cheaptickets een samenwerking. Wanneer ik als aannemer een onderaannemer in dienst neem en de onderaannemer niet presteer blijf ik als aannemer verantwoordelijk en zeker wanneer ik als aannemer het werken door de onderaannemer bemoeilijk. Als corona reden is om een vlucht te wijzigen waarom zou corona dan ook geen reden zijn om te annuleren of in dit geval de annulering door KLM te accepteren en vervolgens de omboeking te weigeren?

Vanaf het moment dat KLM heeft geannuleerd heb ik niet meer te maken met Cheaptickets.

KLM heeft niet geannuleerd maar omgeboekt, en waar staat dat u dan niets meer met Cheaptickets te maken heeft? Die regels heb ik gemist. 

Reputatie 7
Badge +6

@Paulo57 ik weet niet zo goed hoe ik dat nader moet toelichten want het was niet mijn oordeel maar meer hoe ik denk hoe de feiten zijn. Je hebt juridisch een overeenkomst met Cheaptickets en die maakt een overeenkomst met wat jij dan "onderaannemer" noemt. Die onderaannemer heeft geen overeenkomst met jou, dus je kan je niet richten tot hem anders dan via Cheaprickets. Vragen staat natuurlijk vrij maar aansprakelijk stellen niet, of dat moet zo staan in je boeki gsvoorwaarden. Als KLM niet vliegt is Cheaptickets aansprakelijk, niet KLM.

Ik lag deze maand in m'n stoeltje naar de prachtige wolkenloze blauwe lucht boven midden Frankrijk te kijken en wat me opviel was het ontbreken van die witte strepen door vliegtuigen. Heerlijk die schone lucht! Niet eerder gezien. Dus ik denk, een heleboel vluchten gaan niet door en de KLM combineert dan vluchten met elkaar tot één vlucht. Er zal vast wel een artikel in de voorwaarden staan dat ze dit mogen doen. Het is een uitzonderlijke tijd.

Badge

@A. Deen .Om te kunnen om boeken zal je eerst moeten annuleren. Wanneer je dat doet buiten Cheaptickets om dan vraag ik mij toch af waarom KLM dan naar Cheaptickets verwijst wanneer ik de omboeking niet accepteer. Wetend dat Cheaptickets onbereikbaar is de tickets in stand houden is bedenkelijk. OK de discussie over annuleringskosten en de grondslag voor restitutie die wil ik best voeren. Ons wordt door Rutte maar ook door onze werkgevers ontmoedigd om te gaan en toch kijkt KLM de andere kant op. Mag ik dan ook de andere kant op kijken en weigeren om verkapte subsidie aan KLM te geven? Dat is toch minstens zo onredelijk. Ik heb begrip voor de problemen waarin reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen verkeren maar dat geeft nog niet het recht om een verzoek om annulering domweg niet in behandeling te nemen.

Badge

@Jan Het zijn rare tijden. Tijden waarin de reguliere voorwaarden internationaal anders worden uitgelegd.

Normaal gesproken zou het geen probleem zijn geweest een vlucht te annuleren mijn annuleringsverzekering zou de schade dekken.

Maar dat is nu lastiger gemaakt en nu ook de facto onmogelijk gemaakt omdat KLM en Cheaptickets een verzoek om annulering niet in behandeling nemen.

Reputatie 7
Badge +6

@Paulo57 Ik ben naar de website van Cheaptickets gegaan en bij Service en Contact staat in rood dat je bij de Covid-19 FAQ moet kijken. Als ik dat aanklik staat er deze uitleg. Daar staat alles in wat je nodig hebt om je reis te wijzigen of te annuleren. Ook uitleg als je 1) zelf annuleert terwijl ze wel vliegen, 2) ze wel vliegen maar je mag je bestemming niet binnen, 3) ze vliegen niet terwijl je wel wil vliegen enz. Er staat dan dat je een aanvraag kan indienen. Ze zeggen erbij dat dat nog geen annulering is, maar dat ze het in behandeling nemen en je antwoord krijgt. Bij sommige low-cost airlaines zeggen ze dat je direct bij die airline zelf moet annuleren, maar KLM staat er niet bij. Dus dan moet je je tot hun richten en niet tot de KLM. 

Jij stelt dat ze het niet in behandeling nemen. Zeg je dat omdat je geen antwoord of een bevestigingsmail krijgt? Ik heb nog nooit bij Cheaptickets geboekt want waar ik ooit naar toe wilde vliegen, ook USA, boekte ik rechtstreeks bij de vliegmaatschappij zelf zoals British Airways of Lufthansa.

Maar goed je hebt bij Cheaptickets geboekt, ik heb alleen moeite om te begrijpen wat er dan loos is. Kun je de link weergeven waar staat dat ze een aanvraag om te annuleren niet in behandeling nemen? Of je doet het met knip en plak van de website, of een jpg-file van een printscreen? Heb je wel of niet een bevestigingsemail ontvangen van je aanvraag om annuleren? Is het slechts omdat je te lang moet wachten op een antwoord?

Badge

@Jan Fijn dat je de moeite heb genomen om mee te kijken. Ik heb een instructie gelezen over wijzigen en annuleren op de website van Cheaptickets. Niet via covid19 FAQ maar via zoektermen bij Service en contact. Er wordt verwezen naar een knop wijzigen en annuleren. Die heb ik ook gevonden. Wanneer je dan doorklikt zie ik alleen een knop wijzigen en dus niet ook een knop annuleren.

Zoals ik zei ik heb via Chat, mail en telefonisch contact gezocht met Cheaptickets om dan maar langs die weg te annuleren maar geen reactie.

Ik ga het pad volgen die je mij beschrijft Jan. Wanneer dat werkt is het de gouden tip voor Cheaptickets boekers. Ik kan dan annuleren en san hoor ik wel of er annuleringskosten zijn.

Ik blijf van oordeel dat de volledige ticketprijs inclusief annuleringskosten dienen te worden gerestitueerd.

Rutte, RIVM en onze werkgevers bepleiten niet voor niets om in eigen land te blijven. Precies deze crisissituatie brengt ons in een positie dat niet kan worden geeist  dat wij het risico lopen 2 weken onbezoldigd thuis te zitten. Niet kan worden verwacht dat de zorg een zorgwerker die letterlijk van levensbelang 2 weken thuis zit. Niet kan worden verwacht dat wij naar een gebied gaan met coronahaarden in de achtertuin.

Is er iemand die hier anders overdenkt? Ik hoor graag argumenten. Ik kan dan alvast nadenken over mijn repliek.

Als Cheaptickets danwel KLM niet over de brug komen laat ik het er niet bij zitten. Ik wil dan weten waar ik als consument aan toe ben zodat ik weet hoe ik een volgende keer moet handelen om te voorkomen dat ik zomaar geld kwijt raak.

Dat wat Cheaptickets en KLM doen of eigenlijk na laten is ongebruikelijk.

Onze trip naar New York hebben wij geannuleerd. British Airways doet niet moeilijk. Prima service van Expedia. Binnen twee weken geld gewoon terug van tickets. Van hotel een voucher op ons verzoek. 1 jaar geldig met garantie dat wanneer we het niet kunnen gebruiken we kunnen kiezen voor ander hotel, geld terug of verlengen voucher. Zo kan het dus ook.

Ik krijg dan last van plaatsvervangende schaamte en wordt boos wanneer onze "nationale trots" zich verschuilt achter Cheaptickets 

Badge

@Jan 

Ik heb jou link gevolgd. Conclusie wanneer luchtvaartmaatschappij geen mogelijkheid bied om te annuleren dient de aanvraag te worden ingediend bij Cheaptickets. Dat heb ik dus geprobeerd maar bij Cheaptickets kan ik wel een wijziging aanvragen maar geen annulering. De knop om te annuleren zie ik niet en is er ook niet op hun website.

Intressant is dat Cheapticket in hun covid 19 FAQ schrijven: "Daarom is het de luchtvaartmaatschappij die, indien een terugbetaling van toepassing is, de terugbetaling moet initiëren."

Dus is KLM dan toch aan zet.

Wie begrijpt er nog wat ik als klant van Cheaptickets/ KLM moet doen om mijn vliegtickets te annuleren?

Ik zou medio augustus vertrekken. Ik geef ze nog een paar weken voor een reactie. Krijg ik die niet dan is dit mogelijk een topic voor "stekeligheden" van ons verenigingsblad. 

Ik vraag dan formeel juridisch advies en ga ik onze werkgevers en de politiek bevragen. Er is een dringend verzoek niet te gaan maar de rekening en het risico wordt vervolgens bij mij gelegd.

We kunnen dan op zijn minst gaan praten over risico deling. Wat betreft KLM. Heel vervelend dat zij inkomsten missen. Maar zij gaan dan niet van twee walletjes eten. Mij de tickets laten betalen ondanks dat ik niet ga en dan de hand ophouden voor staatssteun die wordt betaald van onze belastingcenten 

Reputatie 7
Badge +6

@Paulo57 Hier staat de laatste update van 16 juli 9:28 uur van Cheaptickets voor de reizigers die vanwege corona perikelen problemen hebben met hun geboekte reis. Je kan gewoon wel annuleren, volg de instructies. 

Met knip en plak zet ik die tekst hieronder. Je kan een aanvraag invullen dat je de reis wilt annuleren en geven ze uitleg hoe je dat moet doen.

Wat telt zijn de voorwaarden waaronder de reis is geboekt. Je kan niet achteraf je eigen voorwaarden eraan toevoegen of zo. Ik heb zelf nog nooit geboekt bij Cheaptickets, ik zou echt niet weten wat je dan verder nog kan doen.

Om een email te behandelen duurt misschien 20 minuten. Een medewerker kan er dus maar 3 per uur of 20 op een dag doen inclusief toilet en uitblazen bij de koffieautomaat want keisaai werk. Zijn er 10.000 passagiers? Reken maar uit hoeveel dagen het dan duurt eerdat ze je aanvraag beantwoorden. Omdat ze Cheap werken zijn er dus maar weinig medewerkers! En ze kunnen je alleen terugbetalen als KLM hun terugbetaalt.

Ik hoop dat je ook een beetje met ons kan meeleven dat we voor het eerst in hele lange tijd vanuit ons tuinstoeltje naar een prachtige blauwe lucht kunnen kijken zonder één spoorstreep van vliegtuigen en heerlijk schone lucht kunnen inademen! Los Angeles of Nieuw Zeeland is zo'n beetje het verste dat je kan vliegen want als je verder vliegt ga je door de kromming van de aarde weer terug naar Nederland. Volgende keer niet zo ver boeken dan maar!

Hier de knip en plak.

Mijn vluchtstatus staat nog steeds op OK, maar ik wil niet meer reizen. Hoe kan ik mijn reis annuleren?

Het is altijd mogelijk om jouw vlucht te annuleren. Of je recht hebt op restitutie, ligt aan je vliegticket voorwaarden en/of het annuleringsbeleid van de luchtvaartmaatschappij. We zijn verplicht om de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen te volgen. We vragen je vriendelijk om naar de website van de luchtvaartmaatschappij te gaan om het annuleringsbeleid na te kijken en om je vliegticket voorwaarden na te gaan in MyAccount op onze website. Wil je doorgaan met de annulering, dan vragen we je om je annuleringsaanvraag bij ons in te dienen. Voor low-cost vluchten, ga je voor annuleren altijd naar de website van de luchtvaartmaatschappij. Hoe werkt het proces?

1. Indien van toepassing, vragen wij het restitutiebedrag voor je aan
  2. Je ontvangt van ons een email over de status
  3. Wanneer de luchtvaartmaatschappij het restitutiebedrag aan ons betaalt
  4. Betalen wij het restitutiebedrag aan jou uit
Badge

@Jan en @A. Deen Heel erg bedankt voor het meekijken. Cheaptickets heeft inderdaad hun website aangepast. Ik weet niet of mijn telefoontje met KLM costumer service er wat mee te maken heeft . Als dat zo is heeft KLM zich aan hun woord gehouden en Cheaptickets aan hun jasje getrokken. KLM heeft mij ook al bevestigd dat de tickets  niet meer op mijn naam staan.

Ik heb nu eindelijk de annuleringsaanvraag bij Cheaptickets kunnen indienen. Geen ontvangstbevestiging per mail. Kleine moeite om deze automatisch te genereren :thinking: Ze laten je ook knopje aanvinken waarin op voorhand is aangegeven ‘dat het in bijna alle gevallen geld kost”.  Ik ben nu heel benieuwd of er daadwerkelijk annuleringskosten in rekening worden gebracht en hoeveel. Krijg ik annuleringskosten (van wie dan ook) dan heb ik al aangegeven dat ik hier beslist een zaak van ga maken. Wanneer er leden zijn die in het zelfde schuitje zitten -en mijn standpunt delen- nodig ik die van harte uit om gezamenlijk hier iets aan te doen.

Reputatie 2
Badge +3

Cheaptickets maakte het onmogelijk om via haar website te annuleren maar naar een telefoontje van de klant is de website razendsnel aangepast. Ja. ja.

Annuleren kon altijd al. Of het een verstandige beslissing is, is een tweede.

De website zag er twee geleden precies zo uit, kan ik u vertellen.

Om welke bestemming gaat het eigenlijk? Wat is de reisdatum? Wat is het huidige reisadvies voor de bestemming in kwestie? Heeft u een (doorlopende) annuleringsverzekering?

Vragen die van belang zijn, om de optimale strategie uit te stippelen: dat is de strategie die leidt tot de laagste kosten volgens mij.

Badge

@A.A De website is niet ‘razendsnel’ aangepast. Ik heb al op 26 juni geprobeerd om via Cheaptickets.nl en KLM duidelijkheid te krijgen en de website van Cheaptickets aangepast te krijgen. Annuleren ging domweg niet via de site van Cheaptickets omdat onder de knop ‘wijzigen en annuleren’ de knop annuleren ontbrak. Tot een paar dagen terug was de knop niet zichtbaar.

Ik heb dus annulering aangevraagd en krijg het volgende antwoord

Cheaptickets beweerd dus nu dat KLM tickets heeft verkocht met als voorwaarde dat je geen geld terug krijgt bij een annulering. De tickets zijn gekocht ver voor het uitbreken van de pandemie. 

De bestemming is Baskenlanden. Ik zou naar een gebied gaan met een coronahaard. Ik zou medio augustus vertrekken. Rutte en RIVM ontmoedigen om af te reizen. Werkgevers zeggen ook dat wanneer we gaan en wij blijven hangen wij onbetaald verlof moeten opnemen. Ik ben 60 plus en zit in de risicogroep. Mijn vrouw werkt in de zorg. Ziek worden of niet kunnen werken is niet in het belang van haar patienten.  We praten dus over een geel / oranje gebied met dus een negatief reisadvies voor zorgwerkers en 60 plussers.

Vergeet niet dat KLM de tickets had geannuleerd vanwege corona en ongevraagd heeft omgeboekt. En nu zou ik niet kunnen annuleren vanwege corona? 

Kan KLM uberhaupt tickets verkopen met als voorwaarde dat je bij annulering geen geld terug krijgt. Volgens mij niet anders begrijp ik niet waar ILT zich nog druk om maakt https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2020/07/20/ilt-passagiers-hebben-weer-de-keuze-tot-terugbetaling-van-vliegtickets

Ik heb bij ILT maar gevraagd hoe het zit. 

Badge

"Veel vliegmaatschappijen passen momenteel hun vluchtschema's aan en annuleren vluchten. Ook als gevolg van het feit dat veel mensen hun reis uitstellen en er minder boekingen zijn naar diverse bestemmingen. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heb je recht op geld terug."

Deze passage zie ik staan op de website van onze Consumentenbond.

KLM heeft geannuleerd. Lijkt me dat ik dan recht heb op geld terug??? 

https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/annulering-of-omboeken-reis-bij-onrust#no12

De kracht van de boodschap zit hopelijk in de herhalingen maar KLM heeft je ticket niet geannuleerd maar omgeboekt.

Er zijn meerdere soorten tickets, full fair tickets die je kunt opschorten en uitstellen en gereduceerde tickets die non refundable zijn. Alles onder normale omstandigheden, nu fietst corona er mogelijk tussendoor en gelden er wellicht andere regels maar ja, dat bestaat.

Hoop inderdaad maar dat ze je vlucht annuleren, dan krijg je je geld terug, zo niet zie ik het somber in.

FYI: https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/reisaanbieder-wijzigt-boeking/mijn-vlucht-veranderd-vertraagd-geannuleerd-mag-dat

Badge

@A. Deen 

Dank voor de link. Ik heb zowel Cheaptickets als KLM laten weten dat ik het niet eens ben met de omvorming. Voor zover er nog tickets op mijn naam zouden staan heb ik gevraagd deze te annuleren en mij het volledige bedrag te restitueren.

De weg naar ILT heb ik al gevonden. Dat heb ik beide organisaties ook laten weten. 

ILT heb ik nu de vraag gesteld wat zij van het verstoppertje spelen door KLM en Cheaptickets vinden. KLM verwijst naar Cheaptickets en zegt dat ik de tickets bij hun moet annuleren. Cheaptickets verwijst dan naar annuleringsvoorwaarden van KLM. Zonder inzage te geven en zonder in te gaan op mijn bezwaren.

Ik wacht tot volgende week. Dan wordt de vraag een klacht bij ILT en gaat mijn raadsman aan de slag.

Ik zend een vraag in bij Consumentenbond en ANWB en vraag politiek Den Haag wat zij ervan vinden dat de consument nu dus toch wordt gedwongen om met het vliegtuig naar het vakantieland te gaan ook al is de uiteindelijke vakantie bestemming oranje en/of wordt die oranje

Er is één ding dat ik niet begrijp, voorzover ik weet heeft Baskenland niet code oranje maar code geel en zou u daar dus naartoe mogen. Nogmaals voor de juridische kant is bepalend of u mag en niet of u wil.

Badge

@A. Deen  u zou toch eens goed naar de kaart moeten kijken. In Baskenland is er een haard nabij het gebied waar wij op vakantie wilden. De issue is hier echter dat KLM onze vlucht had geannuleerd met als reden corona. Ik meen dat ik de omvorming mag weigeren vanwege corona. KLM die wel haar hand ophoud voor staatssteun handels m.i. in strijd met  adviezen van ons kabinet, RIVM enz. Annuleren wordt extreem moeilijk gemaakt. KLM verschuilt zich achter Cheaptickets en omgekeerd.

Mijn vraag aan ILT is inmiddels een klacht. Ik veronderstel dat ook de consumentemond, ANWB en het kabinet hier helderheid wil.

Een ding is mij niet duidelijk bent u zelf gedupeerde, of heeft u belangen bij een luchtvaartmaatschappij of een reisbemiddelaar?

@Paulo57 veel succes ermee en graag lezen we hoe het afgelopen is. Dat helpt wellicht ook weer anderen.

Reputatie 2
Badge +3

@Paulo57, even recapituleren: u wilt in deze tijd niet op reis, want u vindt het risico te groot (dat is begrijpelijk u  behoort ook tot een risico-groep). Het beste wat u kan overkomen is een annulering door de luchtvaartmaatschappij: u wordt dan immers op de best mogelijk manier gecompenseerd. Als u zelf annuleert, bent u mogelijk financieel heel wat slechter af.

U kansen op een voor u zo gunstig mogelijke afloop zijn het grootst als u de zaken helder blijft zien en de emotie er zo veel mogelijk buiten laat. Dat betekent ook: niet een eigen invulling geven aan wat er gebeurt, maar je beperken tot de feiten. Die zijn onder andere:

In tegenstelling tot wat u beweert, blijkt niet dat uw vlucht inderdaad door KLM geannuleerd is noch dat uw ‘omgeboekt’ bent op een andere vlucht. Er lijkt eerder sprake van een schemawijziging.

Het wordt het u niet onmogelijk gemaakt de tickets te annuleren.

In het Baskenland is op dit moment niets bijzonders aan de hand (niets anders dan in Nederland). Ik neem aan dat u op Bilbao vliegt. (dat is namelijk de enige Baskische bestemming van de KLM). Er geldt geen ‘negatief’ reisadvies: de kleur op de kaart is ‘geel’. Van een ‘coronahaard’ (wat dat dan ook precies moge zijn) nabij het vliegveld of elders in het Baskenland heb ik geen bewijs kunnen vinden. De door u gedane bewering dat het een ‘oranje gebied’ zou betreffen, met een negatief reisadvies dus, is pertinent onwaar. Hoe de situatie nu is, zegt overigens niets over hoe die zal zijn op de geplande reisdatum. Uw (imaginaire) ‘coronahaard’ kan dan al lang en breed verdwenen zijn.

Cheaptickets is voor de afhandeling van zaken betreffende uw ticket uw aanspreekpunt. Daar heeft u zelf voor gekozen door bij Cheaptickets te boeken. Aan het niet rechtstreeks boeken bij KLM zijn voor- en nadelen verbonden.

Voor de tickets die u kocht, gelden bepaalde voorwaarden. Die zou u eenvoudig moeten kunnen raadplegen zodat u kunt controleren of wat anderen (Cheaptickets bijvoorbeeld) over die tickets beweren klopt. In principe is het wel degelijk mogelijk dat de voorwaarden van uw tickets zodanig zijn dat bij bepaalde omstandigheden die u ertoe brengen zelf te annuleren, er geen recht is op restitutie. Dat geldt zowel in ‘coronatijden’ als erbuiten. Het bericht over de ILT dat u aanhaalt heeft hiermee niets te maken: dat gaat over annulering door de luchtvaartmaatschappij. En daarvan is hier ondanks uw creatieve interpretatie, vooralsnog niets gebleken.

In tegenstelling tot wat u beweert, wordt u natuurlijk niet gedwongen om op reis te gaan naar een gebied waar u niet heen wilt. U kunt gewoon thuisblijven. Liefst zonder financieel nadeel natuurlijk. Maar thuisblijven mét financieel nadeel (in het slechtste geval de gehele ticketprijs kwijt) is ‘next best’ en gewoon toegestaan.

Wat ‘Rutte en RIVM’ ontmoedigen doet voor uw rechten niet ter zake, Nadelige gevolgen van ter plekke stranden door een verslechterende coronasituatie ook niet. Evenmin van belang voor u rechten is het beroep van uw vrouw en het belang voor haar (en anderen) om inzetbaar te blijven. Het is natuurlijk prima om bij uw beslissingen met al die zaken rekening te houden. Dat is uw verantwoordelijkheid, uw keuze. Het kan zijn dat verstandige beslissingen kosten met zich meebrengen.

Tot zo ver de zaken die u beter kunt laten rusten.

Waar moet u zich dan wel op richten? De enige juridische mogelijkheid die ik zie heeft te maken met de schemawijziging. Was deze van zodanige aard dat u daarom wellicht recht heeft om kosteloos te annuleren? Wellicht kunt u dat bespreken met uw ‘raadsman’. Er zijn al wat links gedeeld in de topic en er is nog wel meer te vinden online. Niets dat 'spijkerhard’ is, maar wel een aanknopingspunt.

Als dat geen soelaas biedt, rest u niets anders dan te hopen op coulance, via Cheaptickets, van KLM (of veranderende omstandigheden waardoor de vlucht alsnog geannuleerd wordt).

Als dat ook niet lukt, dan is de beslissing aan u. Reist u wel, of reist u niet. Bedenkt u daarbij dat het op zich niet erg is (wel jammer) om de kosten te accepteren van een beslissing die u neemt in het belang van uw gezondheid.

Reageer