Consumentenbond.nl

Hamsteren in de supermarkten

• 16 maart 2020
  • 57 reacties
  • 1455 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Ondanks beroep op de burger niet te gaan hamsteren is dat toch gebeurd. Er is voldoende, Nederland is een van de grootste producenten van  voedsel > akkerbouw, veeteelt, kassen ergo vlees/melk/groenten, fruit, enzovoort productie van de 100% gaat 70% naar het buitenland. Dat staat niet stil. Even wat krapte en 1 % minder export  is nog meer aardappels op uw bord. 

De mensenmassa’s in de winkelcentra : het winkelpersoneel staat daar de hele dag en avonden , het is misdadig die bloot te stellen aan overbodige winkelende personen, die wel even snel denken zonder risico een massa te trotseren. Het gevaar is niet de distributie  , het gevaar is dat winkelpersoneel ( dan zeker terecht) kiest voor de eigen gezondheid. Immers waar een ander geen enkele rekening houdt met die beroepsgroep kan ik me voorstellen “zoeken jullie het maar uit”  ga je eten en je melk maar bij de boer halen.

Al lezen maar enkele hamsteraars dit simpele bericht en doen wat aan hun gedrag , dat is dan meegenomen. Let wel we krijgen door blijvend a sociaal gedrag de rekening gepresenteerd ……..

En wat u niet eet, gooi dat niet weg , voor zover de voedselbanken nog open zijn of uw buren het nog kunnen gebruiken ………..

57 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Gisteren hoorde de horeca maar een half uurtje van tevoren dat ze om 6 uur dicht moesten gaan. Dat maakt de mensen angstig, als je nog maar een half uurtje de tijd krijgt. Drie weken geleden kochten we een doos met 50 fp2 mondkapjes voor €6,60. We zijn heel blij dat we dat gedaan hebben want nu zijn ze niet meer te krijgen en kunnen we uitdelen aan onze kinderen. Met wc papier kan je ook noodkapjes maken, elke paar uur schone. We hamsteren niet, het valt reuze mee hier in Midden-Brabant,  twee grote vrachtwagens vol kwamen lossen bij de Lidl gisteren op Zondag.

Maar de mensen plannen vooruit en kopen bij elke boodschappen doen wat noodzakelijke dingen extra die nu nog normaal te krijgen zijn. Afbakbroodjes, blikgroenten, melk, rijst en pasta. Als je elke keer wat extra koopt heb je ook een kast vol na vijf keer. Desinfecterende handgel was al wel op, nu alleen nog handgel met rozen- of aardbeiengeur. Want opeens valt er een besluit en heb je nog maar een half uur de tijd . . .

Als ze wc rollen hamsteren, dat zijn ook die Amerikanen uit het buitengebied die 1x per 4 weken boodschappen gaan doen in de supermegastore in de grote stad met de pickuptruck. Daar is de aanvoer naar winkels ook vertraagd, dat hebben we hier niet.

Reputatie 7
Badge +6

Een half uurtje tevoren zeggen dat de horeca dicht moet heeft de sector nog extra schade berokkend.  Komt zeker niet doordacht over. Evenals het beleid betreft de scholen . Was Rutte daarom even ondergedoken??? Dat hamstergedrag is aso en zou onnodig moeten zijn omdat al jaren geleden is opgeroepen om voor calamiteiten iets extra's in huis te hebben . Dat hebben vermoedelijk de meesten niet gedaan en nu ineens wel. Winkels hadden zelf ook iets kunnen doen tegen dat hamsteren door een maximum per klant in te voeren. Die anderhalve meter afstand houden wordt door velen overtreden denk ik . Met kans op een grote bek als we daar wat van zeggen.  

Reputatie 2
Badge +3

Wat mijnheer Wiersum zegt over het korte lontje van sommige mensen is juist.  Iedereen heeft last van maatregelen echter sommigen uiten zich of alleen zij een probleem hebben. Voorbeeld: nu de scholen  dicht zijn en het weer lekker,  gaan vaders en/of moeders en of opa en oma s de natuur in met de (klein) kinderen. Op zich goed, maar ook dan moet je opletten. Wij parkeerden op een al drukke parkeerplaats bij de duinen, voorzichtig het bochtje om en een kindje met een karretje moederziel alleen in die bocht. Even rustig gewacht , kindje ging naar de kant. Wij snel parkeren uitstappen en kijken waar is vader/moeder ? Nergens , wij letten op het kindje en vaders komt aangesjokt van een 150 meter verder. Roepend want hij was duidelijk verrast dat zijn dochtertje zoek was….. Hij pakt zijn kindje beet en wij lopen langs hem en zeggen vriendelijk ze was wel gevaarlijk in de bocht hoor . Reactie : dan had je me even moeten waarschuwen ? Ik nog : maar u was nergens en wij kennen u toch niet ?? En mijnheer liep verder met zijn middelvinger in de hoogte…………... Is dit domheid, arrogantie ? Ikke Ikke , Coronastress ?? in ieder geval schrik dat dochter iets had kunnen gebeuren bleek er niet uit. 

Reputatie 7
Badge +7

Wat mij betreft heeft u allen in uw commentaren gelijk.Maar wat er nu zo allemaal gebeurt si natuurlijk ook onze eigen schuld.. We kunnen nog humoristisch doen over wat allemaal uit China komt. We willen toch zo graag dure technische spullen voor weinig geld, nou het komt allemaal uit China, en we krijgen er dus nog gratis het één en ander bij. Leuk is dit natuurlijk niet en de mensen uit China kunnen er zelf ook weinig aan doen, ze zijn het eerst getroffen. Maar je ziet hoe snel er iets gebeuren kan.

En het verspreidt zich razendsnel, niet alleen het virus, maar ook alle maatregelen. Inmiddels is heel de wereld gealarmeerd. In China en de landen er om heen kwamen de eerste grote maatregelen toen Europa en Nederland volgt, weliswaar wat later , maar nu toch volop. Een Amerika sluit vooralsnog het hele land (althans de USA landen) af voor nagenoeg de rest van de wereld. En die rest, er zijn inmiddels veel meer landen die de grenzen dicht gooien. Het vliegen houdt op die manier vanzelf op.  Wat het hamsteren betreft, ik weet wie ermee begonnen is. Dat is Leen Jansen. Het is mijn buurman, hij is begonnen en we zijn hem allemaal achterna gelopen. Niet hamsteren, niet doen, is nergens voor nodig. Een uitstekend advies, maar, laat ik beleefd blijven, “zowat” niemand luistert.

Gisteren om 18 uur zijn wij ook het restaurant uitgezet.  Ze hadden ons al gewaarschuwd, aanvankelijk zou er om 17 uur een persbericht van de regering komen. Dat werd 17.30 uur met dan tot 18 uur de tijd het vertrek te verlaten.  Dat is ook gebeurd, ook de restaurants om ons heen, maar het is netjes verlopen, we zijn er niet uit gegooid. We zijn naar huis gegaan, want het advies is ook thuis blijven.

Nou is dat niet zo moeilijk want we mogen niet meer naar de restaurants en alle andere eetgelegenheden, niet meer naar het theater, de bioscoop, museum enz., en niet alleen vermaakcentra, nee ook de ziekenhuizen hebben restricties. Wij moeten iedere week naar het ziekenhuis, maar zijn gebeld dat ze nu de behandelingen voor 6 weken geven, hoeven we 6 weken niet te komen. Vandaag belde de podoloog (o.a. voor diabetes voeten) afspraak gaat niet door. Direct daarna belde de pedicure, afspraak mag niet doorgaan. In feite kan je dus ' nergens’ meer heen.  Het wordt een eentonig verhaal, maar ik droom toch niet. Ze zullen al die maatregelen toch niet voor niets nemen.  Het is dus echt ernst en mogelijk komt er nog veel meer op ons af.. Het is toch te hopen dat ze snel een definitieve en afdoende oplossing vinden. Groet en veel sterkte allemaal, Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik was vandaag bij de Lidl in mijn woonplaats in Midden-Brabant. Ik heb dit hier in dit Lidl filiaal nog niet eerder gezien, hele schappen leeg. Ze waren wel aan het voorbereiden om bij te vullen, maar dan is de aanvoer dus vertraagd. Er wordt vrolijk gehamsterd. Hier is het maar een kleine woonplaats, in de grote steden zal het wel erger zijn. En bij de kassa ging de persoon achter mij omgekeerd staan, dus voor haar wagentje, en was er dus geen 1,5 meter afstand meer. Zo gaan die dingen. Ik was de enige met een mondkapje om, je ziet de mensen dan bedachtzaam denken. 

Blikvoer​​​
​​​​
Tomaat in blik voor bij de pasta.
Kaas

tekorten toiletpapier blijven aanhouden, kunnen de supermarkten geen gereguleerde verkoop toepassen?

Reputatie 3
Badge +3

Ik weet natuurlijk niet waar u woont maar hier in kop Noord Holland geen problemen. Volop toiletpapier en handenzeep te krijgen. Ook pastasaus, pasta, lang houdbare melk. De schappen staan bomvol

Fijn voor u maar ik vrees dat er in de randstad een andere situatie is , ik woon in regio Leiden

Reputatie 2
Badge +3

Regio Leiden is het stil in sommige wijken, echter Sligro heeft inmiddels,  blijkbaar om de andere supermarkten te ontlasten,  de deuren geopend voor niet leden/ particulieren. Dat loopt storm. Ik vermoed dat mensen bang zijn voor een Lock Down, niet meer bereikbare supermarkten. Voor een paar weken binnen zitten nemen velen nu het dichtbij op elkaar ademen Corona risico. Immers het is nog zo erg niet in regio Leiden Bollenstreek. Het interesseert die velen ook echt niet dat werkenden wederom voor lege schappen staan en dat het motto saamhorigheid een ver van het bed show is. Het is roepen in de woestijn.  Die Lock Down komt er dadelijk toch, niet omdat Wilders en Baudet gelijk hebben, maar omdat te veel  burgers zich niet 1 dag kunnen houden aan gezondheid voor ons allen. Of Lock Down zo mooi is , er vliegen nu al vragen voorbij als  “mag ik mijn honden dan nog wel uitlaten “??  Overigens zijn er nu virologen die toch weer stellen dat Corona ook de komende weken niet zo n vaart zal lopen in Nederland, het duizelt me aan alle kanten. Gelukkig kunnen we ons ei kwijt op social media , dat leegt de geest even maar verandert niets.   

Reputatie 6
Badge +5

tekorten toiletpapier blijven aanhouden, kunnen de supermarkten geen gereguleerde verkoop toepassen?

Ach, dat is een kwestie van 74 rollen thuis op voorraad houden.
Zijn er 12 op, vul je het weer aan tot 74 rollen.:mask:

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet niet of er ergens cijfers zijn van hoeveel closetrollen mensen thuis hebben. Overal zijn onderzoeken van, maar hier heb ik nog niets over gehoord.. Wel als je googled krijg je allerhande tools van wat men ongeveer aan toiletpapier nodig heeft. Maar er komen zoveel factoren bij, alle rollen zijn niet eender, op de één zit meer velletjes dan op de ander. Dan hoeveel keer ga ja naar het toilet, men stelt dat op 5, dan hoeveel mensen heeft het huishouden ,dan gebruikt de één meer dan de ander. Ik heb diverse tools geprobeerd, maar er is niet goed uit te komen. Een 2  á 3 personen gebruiken een rol per 2 dagen. Met 15 rollen doe je dus, royaal genomen een maand. Een pak van 32 rollen, ik heb gehoord die zijn er, of anders 2 pakken van 16 rollen doe je dus twee maanden. Ergens genoemd is wellicht fake 74 rollen, dat zijn meer dan 4 maanden.Ik zei wellicht fake het aantal, maar ik heb op TV winkelwagentjes gezien met tientallen pakken, echt belachelijk en asociaal zoveel te hamsteren. Ieder moet weten wat ie doet, maar ik noemde asociaal, dat doe ik niet gauw, maar in dit geval weet ik ook dat asocialen nauwelijks op te voeden zijn. En helaas er zijn er velen onder ons…. kijk in het verkeer, kijk in winkels, supers, ziekenhuizen … op je beurt wachten. Mogelijk breng\t zo'n gebeurtenis wat meer fatsoen bij, dat is dan het positieve. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Half gros, is een gewone verpakking.

Reputatie 2
Badge +3

Onderstaande link : dit heeft iemand van internet geplukt en geactualiseerd. Ik hoop eindelijk in de geschiedenisboeken een vermelding te krijgen , in dit geval voor de benaming van de ziekte “toiletpapier syndroom”, of ben ik toch weer niet de 1e ??  En even een serieuze toon na die van heer de Ruiter, het is helaas een echte ziekte,  het a sociale gedrag wat in de welvarende wereld een normaal levenspatroon is geworden. In  Australie de jongeren a la wat ben ik mooi selfies makend op het strand “ons kan niets overkomen, pech voor “die ander “ en idem dito vandaag Katwijk Noordwijk.  Laten we hopen dat de a sociaal gelijk krijgt en Corona toch niets voorstelt, wellicht moeten ik en vele anderen hun levenswijze dan ook maar aan gaan passen ..  

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-toiletpapier

" Wie schrijft die blijft , het lucht even op , maar verandert niets “

Reputatie 7
Badge +7

Dank beiden, weer wat erbij geleerd. De geschiedenis download ik, om te bewaren en als naslag. Ik kende dat artikel niet. Dank en groeten Leo. PS verder mag ik hopen dat de getoonde verpakking toch een groothandel verpakking is?

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat hamsteren altijd zal voorkomen wat er ook van gezegd wordt. Het is de aard van het beestje, het is een primair economisch gegeven zodra er ergens een tekort ontstaat waar juist veel vraag naar is.

Ik heb ook gekeken wat ik nog in de kast heb liggen en dan enkele dingen extra gekocht zodat ik het drie weken uit kan zingen. En dan geen toiletpapier, maar in nood vind ik witte bonen in tomatensaus met witte Surinaanse rijst prima te verstouwen. Maar dan moet de winkel wel na drie weken weer opengaan. Als de maatregelen binnen een paar uur al ingaan maakt me wel angstig dat ik uit voorzorg alvast wat extra pak. Van de week was bij onze Lidl het toiletpapier wel helemaal uitverkocht, onbegrijpelijk. En het ligt niet aan mij.

Corona en hamsteren

Er is voedselvoorraad genoeg. Ga dus alsjeblieft niet hamsteren, is het advies van de overheid. Tegelijk wordt ons met nadruk verzocht om toch vooral contact met anderen zo veel mogelijk te vermijden. Zit daar niet een tegenstrijdigheid? Als je niet het virus wilt verspreiden moet je dan de supermarkt niet zo veel mogelijk vermijden? De oplossing? Doe je supermarktinkopen één keer per week vooruit. Ik heb het geprobeerd. Het lukt best zonder dat ik de vakken helemaal leeg haal. Goed idee?

S. Wiegersma

Ik doe altijd 1 maal per week boodschappen, maar nu moet ik meer keer perweek en ook nog naar meer winkels, omdat het meest basale steeds op is.

Reputatie 7
Badge +6

We kunnen de vraag stellen : Wanneer is het hamsteren ? Voorraden voor maanden , misschien wel een jaar aanleggen en winkels leeg kopen , zodanig dat mensen die niet hamsteren in de problemen komen , noem ik hamsteren . Ook wij vinden het inmiddels wel verstandig om wat meer in huis  te hebben . Immers , als we ziek worden mogen en kunnen we deur niet meer uit . Online boodschappen bestellen en laten bezorgen gaat nu al heel moeilijk. Als we massaal ziek worden , kunnen we die mogelijkheid wel helemaal afschrijven omdat men aan die nog verder oplopende  vraag niet kan voldoen. Ik hoop niet dat het zo ver komt , dat we afhankelijk van anderen worden , die bereid zijn om voor ons te winkelen. Het ergste moet nog komen . Dan stopt het hamsteren ook pas wanneer ingezien wordt dat het absoluut niet nodig is . Dat vertrouwen is er nu denk ik niet bij de hamsteraars . Nu deze ziekte zo uit de hand lijkt te lopen , heb ik er wel begrip voor , dat we meer dan gewoonlijk in huis hebben . De meesten zullen nu toch wel wat meer in voorraad nemen dan gebruikelijk lijkt me.  

Reputatie 7
Badge +6

Dat probleem is ook herkenbaar @van den Haak . Ook wij willen juist naar minder vaak winkelen . Op deze manier lukt dat niet. Wat we wel kunnen doen , is ons boodschappenlijstje minder star willen volgen en andere zaken te kopen die wel voldoende voorradig zijn. Zo doen wij het dan maar .

Al meer dan 20 jaar heb ik één aspirientje in mijn keukenlade. Het enige medicijn dat ik heb.

Hopelijk werkt het nog.

Reputatie 7
Badge +6

Dat riekt naar het ultieme tegengestelde van hamsteren , @Léonz   :grin::grin:

Omdat ik zeer gevoelig ben voor goede aanbiedingen, heb ik wel van alles en nog wat in voorraad.

Onlangs nog zilvervliesrijst: 2 pakken van 400 gram voor €1.

Dan koop ik gemakkelijk 24 pakken of zo.

Reputatie 7
Badge +7

Echt hamsteren, welke uitleg je er ook aan geeft, dat doen we niet. Maar we hebben altijd wel wat meer voorraad. Dat komt echter voort uit het feit dat we in een zeer mooi en rustig plaatsje wonen. Zo noem ik het maar even want vaak heb ik al gemeld, we wonen naar ons zin, maar je hebt hier niets. Het is een echt plattelands dorpje met nauwelijks winkels. Het is verschillende keren samengevoegd omdat de overheid naar gemeenten van tenminste 100.000 inwoners toe wil. Daarom woon ik nu sinds ruim een jaar in de Hoekschewaard, een 14 gemeenten en buurtschappen zijn daar nu samengevoegd tot één gemeente de Hoekschewaard, van ongeveer tegen de 90.000 inwoners. Maar de verschillende dorpen blijven hun naam behouden en in feite zijn er dan maar 2 grote kern of centrumdorpen te weten Oud-Beijerland en Binnenmaas. Ons dorp is klein en blijft klein en heeft in feite alleen Albert Heijn. Dus van oudsher halen we vele artikelen van elders en dan neem je wat meer om niet steeds weer ‘weg’ te moeten. Dus toch een voorraadje aanleggen. Maar we vinden dat geen hamsteren, een gros WC papier kopen of overal meer dan 100 van, dat gaat de kant van hamsteren op.. Ook hamsteren we geen paracetamol, een pijnstiller, maar wel één van de veiligste. Ziekenhuis.nl of thuisdokter.nl meldt o.a.  Paracetamol is een veilig geneesmiddel en eerste keuze bij pijn.  Aspirine doet ongeveer hetzelfde maar heeft ook andere werkingen o.a. als bloedverdunner waardoor er gevaarlijke bijwerkingen kunnen ontstaan zoals aanhoudende bloedingen, maagbloedingen tot zelfs perforatie en maagzweren, genoemde websites melden: Aspirine geeft meer kans op optreden van maagproblemen dan paracetamol. Als je toch iets tegen pijn en koorts wil hebben kies dan paracetamol, maar hoef je niet te hamsteren.. Groet Leo

Reputatie 6
Badge +5

Dat hamsteren is ons aangepraat door Appie.
Met die K reclame dat we om de paar maand moeten hamsteren.
Door de crisis heeft dit nu een ziekelijke vorm aangenomen.

Dat hamsteren is ons aangepraat door Appie.
Met die K reclame dat we om de paar maand moeten hamsteren.
Door de crisis heeft dit nu een ziekelijke vorm aangenomen.d

De kern van populistische politiek is zaken formuleren in ternen van zij versus ons waarbij zij het gedaan hebben en wij onschuldig zijn.

Reageer